back to top
2024. november 22. 11:29

KezdőlapF1Szenzációs felzárkózások, zseniális esős győzelmek – Schumacher tíz legemlékezetesebb pillanata

Szenzációs felzárkózások, zseniális esős győzelmek – Schumacher tíz legemlékezetesebb pillanata

-

Ezen a napon töltötte be 55. születésnapját Michael Schumacher. Ebből az apropóból felidéztük a sportág egyik legnagyobb legendájának tíz legemlékezetesebb teljesítményét, amelyek többsége futamgyőzelmet ért.

55 évvel ezelőtt született Michael Schumacher, a Forma–1 történetének sokak szerint legjobb és statisztikailag második legsikeresebb pilótája. A Jordan, a Benetton, a Ferrari és a Mercedes egykori versenyzője máig rekordot jelentő hét világbajnoki címet szerzett, emellett 91 futamgyőzelemig és 68 pole pozícióig jutott. Az évforduló alkalmából a La Gazzetta dello Sport összegyűjtötte az általuk pozitív értelemben legemlékezetesebbnek tartott momentumokat a német versenyző pályafutásából.

1992-es Belga Nagydíj

Az 1992-es volt Schumacher első teljesen Forma–1-es szezonja, és néha már ekkor megszorongatta a legnagyobbakat. Ennek a legékesebb példája a Belga Nagydíj, amelyen ő és a Benetton Ayrton Sennát és Nigel Mansellt is felülmúlta stratégiailag. Előbbi túl sokáig maradt kint száraz abroncsokon, utóbbi pedig nem sokkal később ugyanezt tette meg az esőgumikkal, miközben az akkor 23 éves pilóta tökéletes ütemben teljesítette kiállásait. Ezzel megszerezte pályafutása első F1-es diadalát, és többek között ennek köszönhetően később a harmadik helyen zárt a szezont domináló Williamsek mögött, de a háromszoros brazil világbajnok előtt.

Schumacher legfontosabb hibája – 30 éve nyert először az F1-ben

1995-ös Belga Nagydíj

Schumacher kicsit több mint féltávnál már egy futamgyőzelemnyinél is nagyobb előnnyel rendelkezett Damon Hill-lel szemben, de Spa-Francorchamps-ban csak a tizenhatodik helyről indult. Az első körökben aztán felzárkózott a pontszerzők közé, de az igazi fordulatot az érkező csapadék jelentette: a Williams versenyzője esőgumikra váltott, míg ellenfele maradt szárazon. A brit pilóta természetesen utolérte ellenfelét, de nagyon nehezen tudta megelőzni, és amire ezt megtette, addigra elállt az eső, és hamarosan mehetett vissza a bokszba. Hozzá kell tenni, hogy Hill elfogadhatatlannak tartotta Schumacher védekezését, de utóbbi szerint olyan tempóban haladtak, hogy még a gyors szakaszokon sem jelentett problémát a kerekek összeérése. Később még egyszer leszakadt az ég, és ekkor már a címvédő is esőgumikra váltott, előnyét pedig sikerült megőriznie a végéig.

1996-os Spanyol Nagydíj

Az 1996-os idényre Schumacher az akkor már hosszú ideje szenvedő és világbajnoki címre képtelen Ferrarihoz igazolt, és a közös kaland igencsak döcögősen indult. A szezon hetedik versenyén, Barcelonában is csak a hetedik helyet sikerült megszereznie az időmérőn, viszont a futamon szakadt az eső. Ilyen körülmények között pedig egyszerűen nem akadt ellenfele: már kevesebb mint tíz kör után vezetett, később pedig előfordult, hogy az egész mezőnynek 3 másodpercet adott körönként. Végül több mint 45 másodperces előnnyel szerezte meg első győzelmét vörös színekben.

27 éve derült ki, hogy Schumacher fürdőkádnak kinéző féltéglával is bárkit agyon tud verni

1998-as Brit Nagydíj

A szintén esős silverstone-i futam Schumacher egyik legellentmondásosabb győzelmét hozta. A német pilóta ledolgozta 49 másodperces hátrányát Mika Häkkinennel szemben, de aztán a hajrában a biztonsági autós fázis alatt előzött, így 10 másodperces büntetést kapott. A Ferrari számára azonban nem volt egyértelmű, hogy ez utólagos időbüntetést vagy stop&gót jelent, így arra a döntésre jutottak, hogy az utolsó körben kihozzák versenyzőjüket. Ezzel az volt a gond, hogy Schumacher előbb szelte át a célvonalat, mint hogy lehetősége lett volna letölteni a büntetést. A Ferrarit pofátlan húzással vádolták, de aztán kiderült, hogy a sportfelügyelők utólagos időbüntetésre gondoltak, ami egyrészt nem befolyásolta volna a végeredményt, másrészt még azt is szabálytalan módon osztották ki, így utólag törölték.

Pofátlan húzással vádolták a Ferrarit, de Schumacher az FIA bénázása miatt úszta meg a büntetést

2000-es Japán Nagydíj

Bár az előző évben részben megtört az átok, hiszen a Ferrari megnyerte a konstruktőri világbajnokságot, az egyéni címre immáron 21 éve vártak. Ez 2000-ben össze is jött Schumachernek, miután az utolsó négy futamon egyaránt behúzta, így megelőzte az addig élen álló Häkkinent. A bajnokavatás egy fordulóval a vége előtt, Szuzukában esett meg, ahol a verseny elején a McLaren pilótája vezetett, de aztán a Ferrari stratégiájának köszönhetően a német versenyző került az élre. Ellenfele a végén próbált zárkózni, de Schumacher megtartotta a vezetést, így bebiztosította első bajnoki címét a Ferrarival.

52 kör a határon, szétvert kormány és könnyek – ilyen volt Schumacher élete versenye

2001-es Belga Nagydíj

Schumacher ekkorra már négyszeres világbajnok volt, hiszen a Hungaroringen behozhatatlanná vált az előnye. Ebből a szempontból tehát a spái fordulónak már nem volt tétje, abban a tekintetben viszont nagyon is, hogy ezen a viadalon dönthette meg Alain Prost győzelmi rekordját. Ez végül egy káoszfutamon össze is jött neki: két újraindítás után sikerült megszereznie pályafutása 52. diadalát.

Horrorbaleset a Schumacher rekordját hozó futamon, Senna halála akadályozta meg az újabb tragédiát

2003-as Olasz Nagydíj

Schumacher öt ferraris világbajnoki címe közül egyértelműen a 2003-asat szerezte meg a legnehezebben, nem véletlen, hogy akkor csak a szezonzárón lett meg matematikailag a végső győzelem. Három fordulóval a vége előtt pedig csak 1 ponttal vezetett Juan Pablo Montoya, és 2-vel Kimi Räikkönen előtt. Monzában viszont a futam elején visszaverte a kolumbiai versenyző támadásait, majd rendkívül magabiztos teljesítménnyel nyert, nagy lépést téve hatodik vb-címe felé.

2004-es Francia Nagydíj

A mai Forma–1-ben szinte elképzelhetetlen, hogy egy száraz futamot négy kiállással nyerjenek meg. Schumachernek ez is sikerült, nem meglepő módon az egyik legdominánsabb szezonjában. Magny-Cours-ban az első kerékcserék után Fernando Alonso vezetett, a Ferrarinál pedig azt találták ki, hogy a 28. és az 58. kör között háromszor is kihozzák a német versenyzőt. Mivel ekkor még érvényben volt a tankolás, Schumacher ezáltal könnyebb autóval gyorsabb köröket tudott autózni, és végül több mint 8 másodperces különbséggel diadalmaskodott.

2006-os Kínai Nagydíj

Három fordulóval a vége előtt Schumacher mindössze 2 ponttal maradt el Alonso mögött. A sanghaji verseny elején azonban úgy tűnt, hogy a Renault sima győzelmet arat a nedves pályán, de a felszáradó aszfalton feltámadt a Ferrari. A hétszeres világbajnoknak sikerült is megelőznie riválisát a második helyért, majd miután korábban kiállt, a bemelegedett abroncsokon Giancarlo Fisichellát is maga mögé tudta utasítani. Később megérkezett az eső, de ez az első helyet nem befolyásolta, így Schumacher egyenlített Alonsóval szemben, és több győzelmének köszönhetően átvette a vezetést az összetettben. Mint később kiderült, ez volt pályafutása utolsó diadala.

2012-es Európa Nagydíj

Schumacher visszatérése már korántsem a győzelmekről szólt, bár 2012-ben akár az is összejöhetett volna, ha nem ennyire peches a szezon elején. Valenciában viszont egyértelműen mellé állt a szerencse, hiszen Sebastian Vettel az élről esett ki, míg a hajrában Pastor Maldonado kiütötte Lewis Hamiltont. Ennek köszönhetően a Mark Webbert maga mögött tartó német pilóta megszerezte pályafutása utolsó dobogós helyezését Alonso és Räikkönen mögött.

Michael Schumacher tényleg ennyire gyenge volt második F1-es karrierje során?

Friss