back to top
2024. november 22. 09:17

KezdőlapF1Amikor az F1 legendás sereghajtója elindult a Dakaron, majd lángokban végezte

Amikor az F1 legendás sereghajtója elindult a Dakaron, majd lángokban végezte

-

A tragikus emlékű 1986-os Dakar Rally-n egy Forma–1-es csapat kamionja is részt vett.

A Forma–1-ben 1985 és 2005 között, azaz 20 éven át szereplő Minardi-istálló a száguldó cirkusz örökös seregajtójaként maradhatott meg az emberek emlékezetében – noha a csapat történetének első 10 évében azért jó néhány olyan szezon akadt, amelyben nem ők voltak a legrosszabbak, sőt –, arra azonban talán kevesen emlékeznek, hogy az olasz gárda egy alkalommal, 1986-ban a Dakar Rally-n is elindult.

Méghozzá nem autóval, hanem egy kamionnal, amelyet erre a versenyre alakítottak át. „Nem volt egyszerű átalakítani egy nem versenyzésre tervezett kamiont úgy, hogy gyors legyen. Hatalmas kihívásnak bizonyult, amivel meg kellett birkóznunk a [85-ös] szezon során az F1-es tevékenységünk mellett. Sikerült összehoznunk egy olyan kamiont, amely a kevés tapasztalatunk ellenére gyorsan ment át a dűnéken” – emlékezett vissza a 37 évvel ezelőtt történtekre Giancarlo Minardi, a Minardi alapítója a RacingNews365.com-nak.

A Dakar Rally-alapító és főszervező Thierry Sabine és három másik utastársának helikopterbalesetben bekövetkezett haláláról hírhedté vált versenyen a Minardi kamionja remekül teljesített, a célig azonban nem jutott el.

Minardi, kamion, Dakar
A Minardi-kamoon Forrás: minardi.it

„A verseny vége felé még a második helyen is álltunk a kamionok értékelésében, de aztán minden dugába dőlt egy, a kamion átalakítása során elkövetett hiba miatt – emlékezett Minardi. – Az elektromos huzalozást nem installáltuk megfelelően, amiért végül nagy árat fizettünk. Mivel a huzalozás nem volt tökéletes, tűz ütött ki a kamionban. Ez természetesen sajnálatos volt a csapatnak és a versenyzőinknek. Semmit nem tehettek abban a helyzetben, a kamionunk pedig végül teljesen kiégett és a Dakar-kaland véget ért.”

Giancarlo Minardi szerint azonban amennyiben vissza tudtak volna térni a sivatagba, az 1986-osnál is jobban szerepelhettek volna. „A jövőben jól teljesíthettünk volna, de egyszerűen túl sok időt vett el a Forma–1-es projekt. Ezért nem tudtunk egy másik teljes értékű projektet szentelni a Dakarnak, iletve ez sokkal inkább baráti dolog volt, és nem csak a teljesítményről szólt – utalt Minardi arra, hogy egy barátja indítványozására indultak, és a kamiont is ez a barát bocsátotta a rendelkezésükre. – Ha az azt követő években több időnk lett volna, még ennél is versenyképesebbek lehettünk volna. Akkor a mérnököknek és szerelőknek tapasztalat nélkül kellett helytállnia, de az azutáni években más lett volna a helyzet.”

A Minardi végül 2005 végéig élt túl az F1-ben, majd Giancarlo Minardi eladta a csapatát a Red Bullnak, amely előbb Toro Rosso, majd AlphaTauri néven folytatta a faenzai istálló örökségét.

Friss