back to top
2024. november 22. 05:12

KezdőlapF1Szinte mindenki utálja a Red Bull névválasztását, de mi ennek a valódi...

Szinte mindenki utálja a Red Bull névválasztását, de mi ennek a valódi üzenete?

-

Hivatalossá vált, hogy a tavaly még AlphaTauri néven működő csapat új neve Visa Cash App RB F1 Team lesz. A szurkolók nagy része kifakadt, és abból a szempontból igazuk is van, hogy mindez aligha fest jó képet az istállóról, illetve magáról a Forma–1-ről.

Szerdán végleg kiderült, hogy mi lesz a Red Bull testvércsapatának, vagyis az eddigi AlphaTaurinak a neve. Az energiaital-gyártó cég végül a Visa Cash App RB F1 Team mellett tette le a voksát. Mindez meglehetősen furcsán hangzik, és semmiképpen sem jó értelemben, nem véletlen, hogy a rajongók nagy része már akkor utálta ezt a nevet, amikor még csak pletyka szintjén merült fel.

Tényleg nem úsztuk meg, jön minden idők leghülyébb F1-es csapatneve

Edd Straw, a The-Race.com szakírója odáig ment, hogy ez a név szégyent hoz a Forma–1-re, ráadásul még ostobán is hangzik. Úgy véli, hogy a fantázia teljes hiányát mutatja, ráadásul egy olyan márkánál, amely korábban pont a kreatív marketingstratégiájáról is volt ismert. Ha Dietrich Mateschitz, a Red Bull alapítója még ma is élne, aligha hagyta volna, hogy ez legyen a csapat új neve.

Persze nyilvánvaló, hogy egy csapat papíron olyan névvel indul, amilyennel akar, de azért elméletileg a Forma–1-nek sem mindegy, hogy milyen istállók próbálják eladni a terméket. Éppen ezért meglepő, hogy Stefano Domenicali, a sportág elnök-vezérigazgatója, illetve a kereskedelmi jogokat birtokló Liberty Media nem helyezett nagyobb nyomást a faenzai alakulatra, vagy még inkább magára a Red Bullra. Mert akárhogy is, az eladni kívánt termék 10 százalékát most ez a név jelenti.

A csapatot ráadásul az elmúlt időszakban egyre többen kritizálták azért, mert túlságosan is együttműködik a Red Bull-lal. Az RB, vagyis a Racing Bulls név pedig nyilvánvalóan nem azt mutatja, hogy a faenzai alakulat függetlenedni akarna a testvércsapattól, sőt, éppen ellenkezőleg, amolyan hirdetőtáblaként funkcionál. Persze a szinergia erősítését az is megmutatja, hogy a csapat tervezési részlegének nagy részét idén a Red Bull központjába, Milton Keynesbe költöztetik.

Egy ilyen furcsa név esetében az a kérdés is felmerül, hogy hogyan kell hivatkozni rájuk a közvetítésekben, tudósításokban, cikkekben. A szponzornevet ilyenkor nem szokás hozzátenni, csak akkor mi a megoldás? RB? Vagy Racing Bulls? Utóbbival viszont az új rajongókat, akiket az F1 elméletileg be akar vonzani, teljesen összezavarnák.

Amióta a Red Bull megvette a Minardit, két nevet használtak. Az AlphaTauri nem érte el a célját, és nem lendítette fel a Red Bull divatmárkáját, míg a korábbi Toro Rosso szimplán az anyacég olasz fordítása volt. Most viszont lényegében teljesen megfosztották a csapatot az identitásától, a névhasználati jogot pedig eladták annak a cégnek, amelyik a legtöbbet kínálta. Mindez pedig a csapattagokkal szemben is tiszteletlenség, akik az elmúlt több mint másfél évtizedben gyakran erőn felül teljesítettek.

Kiderült, mi lesz az új neve a 2026-ban Audivá váló Forma-1-es csapatnak

Persze lehet mondani, hogy a Red Bull csupán követte a Sauber példáját, amely idén Stake néven versenyez. Csakhogy valójában ez nem jó párhuzam, hiszen a hinwili istálló esetében ez deklaráltan átmeneti időszak, mielőtt 2026-ban névlegesen is az Audi gyári csapatává válnak. Persze elképzelhető, hogy a faenzai alakulat is fog még nevet változtatni, akár az is, hogy néhány éven belül, de erről egyelőre nincs szó, és vélhetően jó ideig nem is lesz.

Friss