back to top
2024. november 24. 23:07

KezdőlapF1A Red Bull hamarosan széteshet, a Mercedes viszont bebiztosította magát Hamilton ellen

A Red Bull hamarosan széteshet, a Mercedes viszont bebiztosította magát Hamilton ellen

-

A Red Bull és a Mercedes sem él át könnyű heteket a Forma–1-ben, hiszen előbbi csapatfőnökét veszítette el, utóbbi pedig már el is veszítette hétszeres világbajnokát. Ám míg az energiaitalos csapat akár szét is eshet, ez a Mercedes esetében kevésbé tűnik valószínűnek.

Christian Horner folyamatban levő ügye nemcsak a Red Bullt 2005 óta irányító csapatfőnök bukását, hanem az energiaitalosok sikercsapatának széthullását is eredményezheti. Persze már önmagában a bikások eddigi összes sikerében kulcsszerepet játszó csapatvezető távozása is nagy érvágás lenne, de mint minden jól működő gépezet esetében, a Red Bullnál sem egyetlen emberen múlik a győzelem.

Ma megbukhat Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke

És ha már választani kell valakit, akinek a távozása a legnagyobb hatással lehetne az elmúlt két évben mindent megnyerő alakulatra, az nem Horner, hanem Adrian Newey lenne. A 65 éves zseni lehet, hogy már nem folyik bele annyira a napi munkába, mint egykoron, de így is pótolhatatlan a kifejezetten rá szabott struktúrában.

Már szárnyra kaptak olyan sajtóhírek, hogy Newey biztosította a Red Bullt a hűségéről arra az esetre, ha Horner távozna. Ezeket persze megerősíteni senki nem tudja, de enélkül se magától értetődő, hogy a sztártervező ne tudná elképzelni az életet Milton Keynes-ben az őt a Red Bullhoz csábító, ott minden kívánságát és igényét kielégítő csapatfőnök nélkül.

Hogy a színfalak mögött a két teljesen eltérő személyiségű kulcsember között lehetnek súrlódások, az egyébként korántsem kizárt, a BBC értesülései szerint Newey például nem volt rest csapaton belül visszavágni Hornernek, miután az tavaly egy interjúban a mérnökzseni szerepét igyekezett kisebbíteni. Hogy ez az információ nem alaptalan, azt az is mutatja, hogy Amanda Newey, Adrian Newey felesége is intézett egy-két keresetlen szót az X-en a csapatfőnök felé.

Nemhogy visszafogta, még segítette is a Red Bullt a tavalyi szabályváltozás

A csapatot 2006 óta erősítő szakember maradása tehát nincs kizárva akkor sem, ha Horner megy, de az biztos, hogy a rivális csapatok árgus szemekkel figyelik a történéseket, és már készítik a csekkfüzeteket a Red Bull mérnökeinek. És könnyen lehet, hogy a Ferrari a belviszályt újabb lehetőségnek fogja látni arra, hogy ismét kísérletet tegyen Newey elcsábítására, amit már legalább kétszer megkísérelt. Ki tudja, talán Lewis Hamilton érkezése, a Frédéric Vasseur alatt átformálódó technikai stáb és a maranellóiak kínálta egyéb lehetőségek (na meg a nagyobb fizetés) most végre elég meggyőzőek lesznek ahhoz, hogy Newey megragadja az esélyt (sok neki sem lesz már belőle) és csatlakozzon a patinás istállóhoz.

De nemcsak ő köthet ki máshol, a BBC például azt írja: „az F1-ben sokan úgy hiszik – noha bizonyíték nincs rá –, hogy a Red Bull technikai igazgatója, Pierre Wache, aki tulajdonképpen Newey jobbkeze, a nem túl távoli jövőben Olaszországba szerződhet.”

Emellett a Guardian és a BBC is úgy értesült, hogy amennyiben Horner megy, korántsem biztos, hogy a 2006 óta a gárdát erősítő sportigazgató, Jonathan Wheatley lép a helyére, és megtörténhet, hogy a Dietrich Mateschitz után az F1-es csapatok felügyeletét is megkapó ügyvezető, Oliver Mintzlaff ül majd a csapatfőnöki székbe. Amennyiben így lesz, és egy nulla F1-es tapasztalattal bíró személyt neveznek ki, Wheatley joggal érezheti majd, hogy becsapták, és nem kapta meg a kellő elismerést az eddigi munkájáért. Ebben az estben pedig akár ő is új csapat után nézhet.

És rajtuk kívül is van egy rakás képzett és kiváló mérnök (például az aerodinamikai főnök Enrico Balbo vagy a főtervező Craig Skinner), akik a mostani fejlemények hatására hirtelen célkeresztbe kerülhetnek, és a rivális csapatok a Red Bull destabilizálódását kihasználva megpróbálhatják kihalászni őket.

Pierre Wache, Enrico Balbo, Red Bull
Pierre Wache (balra) és Enrico Balbo / Fotó: Mark Thompson/Getty Images/Red Bull Content Pool

A Mercedes bebiztosította magát

Mielőtt kirobbant a Horner-botrány, napokon át Lewis Hamilton Ferrarihoz szerződése uralta az F1-es sajtót. Ez a figyelem a Red Bull körüli történések miatt kicsit alábbhagyott, ám így is fontos hír, hogy miután többen is azt pedzegették, hogy a Mercedes több kulcsembere (köztük Peter Bonnington versenymérnök és Andrew Shovlin mérnökigazgató) is a hétszeres világbajnokkal tarthat Maranellóba, a PlanetF1.com kiderítette, hogy ezt akkor sem tehetnék meg, ha akarnák.

Hamilton szerződésében ugyanis szerepel egy záradék, ami megtiltja neki, hogy bizonyos szakembereket magával vigyen. Ezt az értesülést először a Motorsport Italia hozta le, de aztán a PlanetF1 kérdezett rá a Mercedesnél, amely megerősítette annak létezését. Ilyen záradék szerepelt például Sebastian Vettel red bullos szerződésében is, ami megakadályozta, hogy a négyszeres világbajnok magával vigye versenymérnökét, Guillaume Rocquelint, amikor a Ferrarihoz igazolt.

Mindez ugyanakkor nem jelenti azt, hogy akár Shovlin, akár Bonnington nem mehet a Ferrarihoz, csupán Hamiltonnak nem lehet szerepe az átigazolásukban. Így amennyiben a Mercedes megadja nekik az engedélyt, még mindig csatlakozhatnak majd a hétszeres világbajnokhoz.

Friss