11 évvel ezelőtt rendezték a 2013-as F1-es szezon első futamát, az Ausztrál Nagydíjat, amely Kimi Räikkönen győzelmét hozta. A finn pilóta sikere azonban paradox módon nehéz helyzetbe sodorta akkori csapatát.
2013. március 17-én, vagyis éppen 11 évvel ezelőtt útjára indult a Forma–1-es idény Melbourne-ben. A futam több szempontból is fontos állomást jelentett: ez volt a kezdete a V8-as korszak utolsó évének, és ez volt Lewis Hamilton első versenye a Mercedes színeiben. Mi azonban nem ezért, hanem Kimi Räikkönen győzelme miatt idézzük fel a futamot.
10 éve tűnt el a Forma–1 hangja – így indult a hibrid-korszak
A finn pilóta csupán a hetedik helyet szerezte meg a rajtrácson, hiszen a Red Bullok, a Mercedesek és a Ferrarik is jobb időt értek el nála. A rajt azonban kifejezetten jól sikerült neki, és az 1. körben Nico Rosberget és Mark Webbert is maga mögé utasította. Egy körrel később pedig már Hamilton mellett is elment a 11-es kanyarban.
Az első négyesből aztán ő és Fernando Alonso maradtak kint a legtovább, de a bokszkiállások után nem változott a sorrend. A virtuálisan az élen álló Sebastian Vettel viszont utána nem tudta megelőzni a más taktikán lévő Adrian Sutilt, így az üldözők közelebb kerültek hozzá. A spanyol versenyző aztán ki is használta a lehetőséget, és mivel egy körrel korábban teljesítette második kerékcseréjét, átugrotta a címvédőt. Räikkönen azonban ekkor már nem tartott vele, ugyanis a Lotusnál úgy döntöttek, hogy két kiállással teljesítik a versenyt. Az akkor 33 éves versenyző a 34. körben kapott másodszor is új gumikat, azt követően, hogy Alonso már nagyon közeledett rá.
Kimi Raikkonen
Gp da Austrália 2013 pic.twitter.com/1Rr2nAKfN1
— Torpedo Russo (@kvyatorpedo) February 4, 2021
Miután a Ferrari versenyzője harmadszor is meglátogatta a bokszutcát, Sutil vezetett, de egyrészt még neki is ki kellett állnia, másrészt egyébként sem volt esélye Räikkönenék ellen. Alonsót viszont valamennyire feltartotta, így a kétszeres világbajnok túlságosan lemaradt ellenfeléről, és a frissebb abroncsok ellenére nem tudta csatára kényszeríteni.
A Lotus pilótája végül közel 12 és fél másodperccel nyert, megszerezve ezzel második győzelmét visszatérése óta. Räikkönen ugyanis azután, hogy a Ferrarinál pont Alonso miatt nem volt maradása, 2010-ben és 2011-ben nem volt a mezőny tagja. 2012-ben aztán az enstone-i alakulat színeiben állt újra rajthoz, és sokakat meglepett a teljesítményével.
„Először a 2011-es Német nagydíjon hallottam Räikkönennek az F1-be való visszatérési terveiről – írta az F1 hivatalos honlapján Heikki Kulta, egy finn újságíró. – Akkoriban a Williamsszel folytak tárgyalások, de még ősszel kiderült, hogy megegyezett a Lotusszal, én pedig azonnal jelentettem a szerződés hírét. Megdöbbentő volt látni, milyen gyorsan képes volt alkalmazkodni ennyi kihagyott idő után.”
The last driver non Mercedes or Vettel to lead the F1 standings?
Kimi Raikkonen, Australia 2013 #F1 pic.twitter.com/jfN0fSn7Kr
— Chevy84 (@chevychevelle48) May 23, 2021
Valóban, Räikkönen egészen a 2013-as Belga Nagydíjig minden futamot befejezett, és egy kivétellel pontot szerzett. A két év alatt összesen 15 alkalommal állhatott fel a dobogóra, és ebből kétszer a legfelső fokán ünnepelhetett. Az ausztráliai diadal mellett még a 2012-es Abu-dzabi Nagydíjat nyerte meg, miután elhangzott az ominózus rádióüzenet, amelyben közölte mérnökével, hogy hagyja békén, mert tudja, mit csinál.
Jó teljesítményének köszönhetően Räikkönen előbb a harmadik, majd a negyedik pozícióban zárta az idényt. Összesen 390 pontot gyűjtött, amivel normál esetben a csapatnak is sokat segített volna, hiszen a konstruktőri helyezésen sok múlik pénzügyi szempontból. Csakhogy ebben az esetben sokkal inkább ártott ezen a téren.
„A 2012-es év negyedik versenyén, Bahreinben a második helyen végzett a Lotusszal – folytatta Kulta. – Aztán az Abu-Dzabiban, november 4-én, az esti fényben aratott sima győzelme örökre megmarad bennem. Különösen az, amikor felvettem a »Leave Me Alone« feliratú pulóvert, amelyet később kaptam karácsonyi ajándék gyanánt. Räikkönen két év alatt 390 pontot szerzett a Lotusszal. A csapat vezére, Gérard López biztosan nem számított ilyen eredményre, és az általa kötött megállapodás, miszerint pontonként 50 000 eurót fizet, majdnem csődhöz vezetett, hiszen csak a pontokért járó bónusz 19,5 millió eurót garantált Räikkönennek.”
Az említett szerződésnek aztán az lett a következménye, hogy a Lotus nem tudott időben fizetni Räikkönennek. A finn versenyző erre válaszul megfenyegette a csapatot, hogy a 2013-as idény utolsó két futamán nem vesz részt, ha nem rendezik a tartozásukat. Ez végül megtörtént, de 2007 világbajnoka így sem állt rajthoz Austinban és Interlagosban, hivatalosan azért, mert megműtötték a hátát. Így végül az abu-dzabi kiesés jelentette számára a búcsút az istállótól, hiszen 2014-ben már ismét a Ferrari volánja mögött ült.