back to top
2024. november 22. 05:23

KezdőlapF1Csapata látványosan védi, de korábbi pilóták szerint is hibázott Alonso

Csapata látványosan védi, de korábbi pilóták szerint is hibázott Alonso

-

Korábbi Forma–1-es versenyzők is úgy vélik, hogy Fernando Alonso jogosan kapott büntetést azért, amit az Ausztrál Nagydíj utolsó előtti körében tett.

Fernando Alonso melbourne-i büntetése napokkal az Ausztrál Nagydíj után is uralja a közbeszédet, a rajongók körében pedig szemmel láthatóan továbbra sincs egyetértés abban, hogy jogos volt-e a kétszeres világbajnok 20 másodperces büntetése. Hogy szerintünk miért volt az, arról alábbi cikkünkben írtunk, most pedig nem saját véleményünket, hanem három korábbi F1-es pilóta elemzését gyűjtöttük csokorba.

Alonso hiába bizonygatja, hogy csak versenyzett, teljesen jogosan büntették meg

Világosak voltak Alonso szándékai

Elsőként jöjjön a 158 F1-es futamnyi tapasztalattal rendelkező Martin Brundle, a Sky Sports szakkommentátora, aki szokásos jegyzetében kitért az Alonso-esetre. Mint ismert, az Aston Martin veteránja az utolsó előtti körben a hatos kanyarban több mint 100 méterrel korábban lassított (elvette a gázt, enyhén fékezett és egyet még le is váltott), mint a verseny során addig bármikor, majd amikor észlelte, hogy ez túl sok, a gázra lépett, egyet felváltott, hogy aztán a kanyar előtt a kanyarbevételhez ismét kicsit elemelje a gázt. Mindez annyira váratlanul érte a mögötte fél másodperces távolságban haladó George Russellt, hogy a Mercedes versenyzője nem tudott időben lassítani, és az Aston Martin által keltett turbulens levegőbe túl nagy tempóval érkezve elveszítette uralmát az autója felett, majd a falnak csapódott.

A felügyelők azt nem tudták bizonyítani, hogy Alonsónak kifejezetten az volt a célja, hogy kibabráljon Russell-lel, de a spanyol pilóta manőverét így is veszélyesnek ítélték meg. Alonso a büntetéssel persze nem értett egyet, mert szerinte ő csak előrefele, a jobb kigyorsításra koncentrál, és ennek érdekében lassított hamarabb, az pedig nem elvárható, hogy minden körben minden kanyart ugyanúgy teljesítsen.

„Alonso a rádióban azt állította, hogy valamiféle problémája volt a gázpedállal, és ezért volt lassabb a megszokottnál a hatos kanyarban. Russell nyilván nagyon igyekezett, hogy lőtávolba kerüljön egy dupla DRS-es támadáshoz a következő két egyenesben, versenyzőként pedig soha nem mész bele a kanyarba a sebességedet csökkentve, hacsak az előtted haladó nem lassít váratlanul. Ha mégis, nem autóversenyző vagy” – kezdte elemzését Brundle.

„Alonso feltette a szent glóriáját és elment a felügyelőkhöz, ahol elmagyarázta, hogy miként szándékozott másként megközelíteni a hatos kanyart, hogy jobb kigyorsítása legyen. Ehhez 100 méterrel korábban lassított, megsimította a féket és még le is váltott. Ez fogott ki Russellen. Láttuk már korábban Alonsót ezt tenni 2003-ban a Nürburgringen David Coulthard ellen, most pontosan ugyanazt a forgatókönyvet követte. Kivéve, hogy ezúttal jókora kárt okozott egy olyan csapatnak, amely valószínűleg rajta van a kívánságlistáján” – utalt arra a korábbi F1-es pilóta, hogy Alonso vélhetően a Mercedest is potenciális jövőbeli csapataként kezeli.

„Fernando védekezése az volt – miközben felemlegetett korábbi nagy és tiszta csatákat, amelyekben az évek során része volt –, hogy a versenyív megváltoztatása vagy a bemeneti tempó megváltoztatása a jobb kigyorsításért a motorsport művészetének része, és tulajdonképpen a bukótér és a kavicságy miatt törte össze az autót Russell. Továbbá, egy versenyző nem kérhető számon azért, hogy nem minden kört ugyanúgy teljesít, miközben egyéb változókkal birkózik meg” – folytatta Brundle, majd kijelentette, hogy számára teljesen világos, hogy Alonsónak mi volt a célja.

„Személy szerint kétségem sincs afelől, hogy Alonsónak szándékában állt kibabrálni egy elszánt Russell-lel, de kétlem, hogy ennyire durva végkimenetelt akart elérni a Mercedes-pilótának” – jelentette ki.

Forma-1, Fernando Alonso, Bahrein teszt 2024, 2. nap
Alonso dörzsölt volt, de hiba csúszott a kivitelezésbe / Fotó: Aston Martin F1 Team

Nincsenek kedves világbajnokok

Az 1979 és 1986 között 82 Forma–1-es futamon rajthoz álló Marc Surer a Formel1.de YouTube-csatornáján fejtette ki véleményét az incidensről.

„Nincsenek kedves világbajnokok, én mindig ezt mondom. Minden hájjal megkentek. Hamilton esetében is láthattuk ezt – akit fair versenyzőnek tartanak –, hogy amikor Rosberggel csatáztak, miként ütköztek egymásnak. Szóval nincsenek kedves világbajnokok. Amit Alonso tett, az helytelen volt, de egyáltalán nem szokatlan” – vélekedett a 72 esztendős svájci.

Surer szerint „a büntetés igazságos”, és „ennek rossz vége is lehetett volna”, majd kijelentett, ő sem gondolja, hogy Alonso szándékosan akarta a pályáról lezavarni ellenfelét, mert „azt mondta, hogy hibázott, és én hiszek neki”. „Nincs sok értelme 100 méterrel korábban fékezni, majd ismét gyorsítani. Akkor jött rá, hogy »ezt elszúrtam«” – mondta az expilóta.

A kiszámíthatatlanság volt a baj

Hosszasan elemezte a történteket még az Auszrál Nagydíj után, de a felügyelők ítéletének meghozatala előtt Karun Chandhok, a Sky Sports szakértője, aki a csatorna honlapján utólag is hosszasan írt arról, szerinte miért jogos Alonso büntetése.

„Van, hogy az ember taktikusan vezet, de olyan is van, hogy ez kicsit túlmegy azon a határon, amit még fairnek ítélünk meg, és ebben az esetben szerintem túlment. Ha megnézem Alonso példáját a 2005-ös imolai versenyről (amikor  Michael Schumacher ellen védekezett hosszú körökön át – a szerk.), az briliáns taktikus versenyzés volt tőle, a megfelelő időben a megfelelő helyre pozícionálva az autót, úgy lassítva a kanyarbejáratokon, hogy jobb legyen a kigyorsítása. De azt nagyon is kiszámítható stílusban tette, és szerintem itt ez a kulcsszó, a kiszámíthatóság.”

Két elfeledett tényező, ami nélkül nem jött volna létre Schumacher és Alonso legendás csatája

„Sokan emlegették fel Kevin Magnussen dzsiddai versenyzését, feltéve a kérdést, hogy miként lehetett rendben, hogy szándékosan lelassította a mezőnyt, Alonsót viszont megbüntették azért, amit Melbourne-ben tett. Magnussen cselekedeteiben azonban volt kiszámíthatóság. Taktikus módon vezetett, lelassítva a nagy ívű kanyarok közepén, ahol csak egy ideális ív van, hogy senki ne tudja megelőzni. Úgy csinálta, hogy a mögötte haladók tisztában voltak vele, hogy mit tesz.”

„Fernando esetében, a GPS-adatokat is megnézve, világos, hogy a saját korábbi köreinél jelentősen korábban vette el a gázt és fékezett, majd gyorsított és ismét fékezett. George számára pedig ez idézte elő a kiszámíthatatlanságot. A földön bármelyik pilóta próbált volna korábban fékezni, hogy jó legyen a kigyorsítása, de szerintem ez ott ment túl a határon, hogy annyival korábban történt, hogy aztán ismét gyorsítania kellett.”

Chandhok azt is elmagyarázta, hogy Russell nem azért veszítette el az uralmat az autó felett, mert megijedt és hirtelen el kellett vennnie a gázt, vagy a fékre lépett, hanem egyszerűen azért, mert hirtelen turbulens levegőben találta magát, ami drámai módon csökkentette az autója tapadását.

„Noha a két autó nem ért össze, valójában [Russell] nem az ütközés elkerülése miatt csúszott ki. Az F1-es autók első szárnya annyira érzékeny. George váratlanul közel került – ha számítasz erre, akkor annak megfelelően választod meg a tempódat és azt, ahogyan vezetsz. Alapvetően olyan volt, mintha egy másik autó mögött haladt volna, a tapadás pedig egyszer csak eltűnik, mintha egy kapcsolóval kikapcsolták volna, vagy mintha az első kerekei hirtelen jégre futnának. Ez történt George-al” – ecsetelte az expilóta, aki szerint Russellnek nem kellene ostoroznia magát.

„Mindig segíthetsz magadon, de megnézve, hogy mekkora volt a különbség a korábbi körökhöz képest, szerintem George lehetne elnézőbb is magával, mert nem számíthatott rá, hogy Fernando annyival korábban visszavesz. Számíthatott rá, hogy Fernando valamivel hamarabb elemeli a gázt, de nem ennyivel.”

George Russell, Mercedes, Katari Nagydíj
Russell elsőre azt mondta, a kicsúszásról ő tehet, de a felügyelőknél már arról beszélt, hogy váratlan volt, amit Alonso tett / Fotó: Sam Bloxham

Ennélfogva Chandhok szerint is helyes felügyelői döntés született, és Alonsót szankcionálni kellett. Azt ugyanakkor kétli, hogy mindez hatással lesz a kétszeres világbajnok jövőjére, és a Mercedes vagy a Red Bull emiatt most lehúzta őt a potenciális versenyzők listájáról.

„Fernando könyörtelen, brilliáns és okos versenyző. Kemény ellenfél, akinek az a megközelítése, hogy bármi áron nyerni akar. Bármely csapat igazolja le, ezért fogja tenni. Szóval nem hiszem, hogy ennek bármilyen hatása lesz a jövőjére. Bármi is fog történni, az a melbourne-i incidenstől független lesz. Nem gondolom, hogy egyetlen ilyen eset dönt egy csapatnál arról, hogy szerződtessék-e az adott pilótát” – jelentette ki az indiai, aki szerint a Japán Nagydíj versenyzői eligazításán azért még szülhet kínos párbeszédeket, ami történt, hiszen vélhetően lesznek olyanok (talán maga Russell is), akik szóba hozzák a történteket a versenyigazgatónál, és megkérdezik, hogy ő mit gondol az ehhez hasonló szituációkról és a jövőben a pilóták hogyan kezeljék az ilyen helyzeteket.

Az Aston Martin nem kér új vizsgálatot

Mike Krack, az Aston Martin csapatfőnöke Alonsóhoz hasonlóan természetesen már az Ausztrál Nagydíj után sem értett egyet a büntetéssel, ám ilyen esetekben a csapatoknak lehetősége van újabb vizsgálatot kérvényezni. Ehhez viszont olyan, új és releváns bizonyítékokat kell prezentálnia, amelyek az eredeti vizsgálat alatt nem álltak a felügyelők rendelkezésére, az Aston Martin pedig nem képes erre. Ezért Krack a minap közleményben szólt a rajongókhoz, és a támogatásuk megköszönése után elárulta, nem tudnak új vizsgálatot kérvényezni. Egyúttal nem nehéz észrevenni azt sem, hogy a csapatfőnök szavai mintha kicsit Alonsónak is szólnának, és ez egyben egy látványos kiállás a spanyol mellett is, akit az Aston Martin nagyon szeretne megtartani, így természetesen igyekszik mindenben a kedvében járni.

Mike Krack, Aston Martin
Mike Krack látványosan kiállt Alonso mellett / Fotó: Aston Martin F1

„Aston Martin Aramco-drukkerek. Meg akartam köszönni a támogató üzeneteket, amelyeket a csapat kapott vasárnap és az Ausztrál Nagydíj végeredményének kihirdetése óta. Először is, a motorsportban mindenki megkönnyebbült, hogy George-nak nem esett baja, és a saját lábán sétált el a baleset helyszínéről. Azt akarom, hogy tudjátok, teljes mértékben támogatjuk Fernandót. Ő a legtapasztaltabb versenyző a Forma–1-ben. Több versenyen vett részt, mint bárki más, és több mint 20 éves tapasztalattal rendelkezik. Többszörös világbajnok több kategóriában” – kezdte Krack.

„Azt, hogy 20 másodperces büntetést kapott, miközben a két autó között nem volt kontakt, nehéz lenyelni, de el kell fogadnunk a döntést. A lehető legjobban érveltünk, de új bizonyíték hiányában nem tudunk új vizsgálatot kérvényezni. Fernando fenomenális versenyző, és minden rendelkezésére álló eszközt megragadott, hogy George előtt végezzen – mint ahogyan azt tavaly Brazíliában Sergio [Pérez] ellen is láttuk. Ez a motorsport legmagasabb szintű művészete, és soha senkit nem sodorna veszélybe.”

„Köszönöm mindenkinek, aki kapcsolatba lépett velünk, együtt lépünk tovább, és már alig várjuk, hogy néhány nap múlva a szurkolóink előtt versenyezzünk Szuzukában.”

Friss