back to top
2024. november 22. 10:23

KezdőlapF1Új bajnokság indul a régi idők F1-es autóival

Új bajnokság indul a régi idők F1-es autóival

-

Egy korábban F1-es istállót is működtető cég új sorozatot hozott létre, amely régi Forma–1-es és Forma–3000-es autókkal zajlik. A most hétvégén zajló első fordulón többek között egy Jordan, egy Arrows és egy Prost is jelen van.

Ki emlékszik az AGS elnevezésű istállóra? Aki nem, annak sem kell szégyenkeznie, hiszen az 1986-tól 1991-ig tartó működésük alatt nem hagytak túlságosan sok nyomot maguk után. Összesen 80 hétvégén indultak, de ebből csupán 48-on tudtak elrajtolni legalább egy autóval, és mindössze kétszer szereztek pontot, akkor is csak egyet-egyet Roberto Moreno, majd Gabriele Tarquini révén.

Bár a csapat megszűnt, maga a vállalat azóta is létezik, és jelenleg vezetési tanfolyamokat és élményautózásokat szervez. Nemrég pedig egy olyan kezdeményezéssel rukkolt elő, amely az idősebb szurkolóknak egészen biztosan megmelengeti a szívét: régi Forma–1-es autók csapnak össze egymással, még ha nem is klasszikus értelemben vett versenyzés keretében.

A sorozatot, amelynek első fordulóját ezen a hétvégén rendezik a Paul Ricardon, ’F1 ’90s Time Attack Mediterranean Challenge’-nek nevezték el, és, ahogyan az a nevéből is kiderül, a résztvevők egy körön mérik össze tudásukat. A legfontosabb feltétel, hogy az autóknak 1986 és 2000 között épített F1-es 1985 és 2000 között épített Forma–3000-es gépeknek kell lenniük.

A mostani mezőnyben ott van az 1989-es AGS JH24-es, valamint a két évvel későbbi JH25-ös: előbbit az 1993-as Le Mans-i 24 órás verseny győztese, Éric Helary, utóbbit a legnagyobb sikereit a brit Forma–Fordban elérő Geoffroy Horion vezeti. Emellett az 1997-es Jordan 197-es is ott van a nevezési listán az az IndyCarban két éven át versenyző Laurent Redonnal, és az 1999-es idényben versenyző Prost AP02-es és Arrows A20as is szerepet kap.

A Historic French Grand Prix-nak (magyarra leginkább Történelmi Francia Nagydíjként lehet lefordítani) elnevezett eseményen összesen tizenegyen állnak rajthoz, de Cédric Laurent, az AGS rendezvényekért felelős menedzsere szerint ez a szám a következő fordulókra nőni fog. A második hétvégét – amely nem számít bele a bajnokságba – a Circuit de Charade-on tartják júliusban, ott már állítólag az 1990-es Leyton House CG901-es és a Jordan 195-ös is szerepel: előbbit a tavalyi, utóbbit a 2022-es Goodwoodi Sebességfesztiválon lehetett megcsodálni.

Csak februárban jelentettük be a sorozatunkat a párizsi Retromobile [elnevezésű klasszikusautó-kiállításon], így rövid volt az idő, és néhány autó nem készült el a Paul Ricardra” – magyarázta az Autosportnak Laurent, aki a második fordulóra minimum tizenhat, míg a negyedik, novemberben esedékes marokkói hétvégére legalább húsz indulóval számol. A kettő között egyébként októberben Navarrába is ellátogatnak.

„Voltak már bemutatók ezekkel az autókkal – folytatta Laurent. – Néhány ügyfelünk viszont érdeklődött nálunk, hogy van-e olyan hely, ahol versenyezhetnek is a kocsijaikkal, nem csak bemutatókat tartanak. Nem lelkesedtek a versenyzésért, mert az mindig kockázatos, ezért elkezdtünk másfajta versenyen gondolkodni, és előálltunk a ’Time Attack’ ötletével. A jó hír az, hogy ezek az autók újra versenyeznek a pályán, és szerintem az emberek ezt akarják látni.”

Az esemény főszervezője ugyanakkor nem zárja ki, hogy a jövőben ténylegesen egymásnak eresszék az autókat, amennyiben a résztvevők is úgy akarják. Megkérdezzük a versenyzőinket, hogy mit szeretnének: folytatni akarják a ’Time Attack’-et, vagy futamokat akarnak? – fogalmazott. – Azt fogjuk követni, amit akarnak.”

Ami a lebonyolítást illeti, a hétvége ötször 20 percből áll. Pénteken lényegében egy szabadedzést rendeznek, míg szombaton és vasárnap egy-egy időmérőt, illetve döntőt tartanak. Az a versenyző kapja a legtöbb pontot, aki egy napon belül a legtöbbet javít a legjobb három körének átlagán, olyan módon, hogy ezredenként 1 pont jár. Persze a szabályalkotók nem teszik lehetővé, hogy valaki direkt lassan kezdjen, hiszen a helyszíntől függően a napon belüli első és második etap átlagának aránya nem lehet nagyobb 103-110 százaléknál. „Azt tudtuk, hogy nem akarjuk, hogy szándékosan lassúak legyenek, aztán pedig eszünkbe jutott, hogy a százhét százalékos időmérős szabályt az 1990-es években vezették be” – árulta el Laurent.

Friss