back to top
2024. november 22. 15:45

KezdőlapWRCRobert Kubica 11 éves lett

Robert Kubica 11 éves lett

-

Robert Kubica rally balesete a mai napon történt 11 évvel ezelőtt az olasz Ronde di Andora verseny első szakaszán. Nyugodtan kijelenthetjük, hogy a lengyel pilóta második születésnapja lett a mai 2011-ben.

Kevesen tudják Robert Kubicáról, hogy a rallyversenyzést előbb kezdte, mint az F1-es karrierjét.

Az 1984-ben született versenyző 20 évesen már rajthoz állt a lengyel Rajd Barbórka versenyen és azonnal célba is érve a hetedik helyen zárt egy Mitsubishi Lancer Evo VI-tal.

Két évvel később a Forma–1-es Magyar Nagydíjon eljött egy újabb mérföldkő Kubica karrierje során, debütálhatott a Száguldó Cirkusz mezőnyében. Új karrierje miatt pedig egészen 2009-ig szüneteltette a rallyversenyzést, akkor azonban olasz versenyeken kezdett indulni egy Renault Clio R3-mal, mellyel abban az évben a francia Rally du Varon is rajthoz állt.

2010-ben folytatta a rallyversenyzést, és bár a szezont még az R3-as Renault-val kezdte, később a francia márka S1600-os változatára váltott, míg az év utolsó versenyén egy Renault Clio Ragnottit vezetett.

A 2011-es F1-es szezon előtt a Renault pilótája egy Skoda Fabia S2000-rel állt rajthoz február hatodikán az olasz Ronde di Andora versenyen, melyen mindössze néfy szakaszt kellett volna teljesíteni, azonban már az elsőn megtörtént a  baleset.

A lengyel versenyző a 4-es rajtszámú Skodát vezetve egy szalagkorlátnak csapódott, a korlát pedig szétnyílt és Kubica oldalán az utastérbe hatolt. A balesetben Kubica jobb karját a korlát csaknem levágta. Az orvosi személyzet gyorsan a baleset helyszínére ért és Kubicát azonnal kórházba szállították, ahol több hetes kezelés, és még több műtéti eljárással sikerült a sérült kart megmenteni, ugyanakkor a baleset nyomait élete végéig viselni fogja, ami egyben második születésnapjára is emlékezteti. Navigátorként az autóban ülő Jakub Gerber nem sérült meg.


A lengyel F1-es karrierje a balesettel félbeszakadt, azonban a hosszú felépülési időt követően sem hagyott fel a versenyzéssel.

A rallysportban folytatta karrierjét már 2012-ben Subaru Impreza WRC-vel, S1600-os Renault-val és Citroën C4 WRC-vel. Egy évvel később pedig a WRC2 bajnokságban indulva világbajnoki címet szerzett Citroën DS3 RRC-vel. 2014-től megalapítva saját, RK M-Sport csapatát egy Ford Fiesta WRC-vel a vb legmagasabb kategóriájában indult.

Érdekesség, hogy a WRC-ben legjobb eredményét a Citroën DS3 RRC-vel tudta elérni, a 2013-as Német Rallyn az ötödik helyen zárt.

Kubica azonban ezidő alatt sem tett le F1-es karrierjének folytatásáról, emiatt pedig a 2016-ban befejezte a rallyversenyzést és visszatért a pályaversenyzéshez. A Mugellói 12 órás GT3-as versenyen indult Mercedes-szel. 2017 januárjában rajthoz állt a Dubai 24 órás futamon, februárban pedig az FIA WEC bajnokságában induló ByKolles privát csapat versenyzője lett, majd májusban már Formula E teszten vett részt, végül a Renault tesztjén újra F1-es autót vezethetett.

Kubica 2018-ban érte el célját, a Williams versenyzője lett két évre és visszatérhetett az F1-es mezőnybe, ahol 2019-ben újra pontot tudott szerezni a Német Nagydíjon. A lengyel versenyző 2020-ban és tavaly az Alfa Romeo F1-es csapatában folytatta karrierjét, ami mellett 2020-ban a német DTM sorozatban, tavaly pedig a Le Mans Series-ben, és a WEC is versenyzett.

Friss