back to top
2024. november 22. 10:48

KezdőlapF1Tényleg kikaphat a Ferraritól és a McLarentől a küszködő Verstappen az imolai...

Tényleg kikaphat a Ferraritól és a McLarentől a küszködő Verstappen az imolai hétvégén?

-

Max Verstappen és a Red Bull látványosan szenvedett az Emilia-romagnai Nagydíj pénteki napján, miközben a Ferrari és a McLaren is biztató jeleket mutatott. De vajon tényleg van rá esély, hogy idén először színtisztán erőből legyőzzék a Red Bullt?

Azok után, hogy a McLaren már Miamiban bevetette idei első komolyabb fejlesztési csomagját, az Emilia-romagnai Nagydíj hétvégéjén a Red Bullon és a Ferrarin volt a sor. A pénteki szabadedzések alapján pedig úgy tűnik, hogy a maranellóiaknál sokkal jobban beváltak az újítások, vagy legalábbis jóval hamarabb működésre tudták bírni őket.

Mind a kora, mind a késő délutáni szabadedzésen Charles Leclerc végzett az élen, miközben Max Verstappen csak szenvedett. Ez alapján pedig jó esély van arra, hogy idén először ne a címvédő szerezze meg a pole pozíciót, a versenyen pedig szintén olyasmi fordulhat elő, amit 2024-ben még nem láttunk: a holland pilótát mindenféle szerencse nélkül, pusztán erőből győzik le.

Persze nem kizárt, hogy péntekről szombatra a Red Bullnál megtalálják a titok nyitját, ráadásul, ahogyan arra Mark Hughes, a The-Race.com szakírója elemzésében rámutatott, a bikások lejjebb tekerték a motort, mint többi élcsapat. Ettől függetlenül tény, hogy Verstappen az első szabadedzésen háromszor is elhagyta a pályát a közepeseken, a második gyakorláson pedig a lágy gumikon adódott probléma, amikor elmondása szerint majdnem megpördült.

Verstappen küszködve, a Ferrari megerősödve kezdett Imolában

Végül csak a hetedik helyen, Leclerc-től 541 ezreddel elmaradva végzett. Ráadásul, ha jobban megnézzük, vélhetően nem is a monacói pilóta volt a leggyorsabb, hanem a Miami Nagydíjat megnyerő Lando Norris. A McLaren versenyzője ugyanis 25 századmásodperces előnyben volt, amikor a Rivazza 1-nél megszakította a gyorskörét.

A futamot illetően a wokingiak szintén optimisták lehetnek. A versenyszimulációk legjobb körátlagát az egyébként második helyen záró Oscar Piastri produkálta, aki a kemény abroncsokon 10 kört teljesített. Azonban talán ennél is ígéretesebb tény, hogy Norris közepeseken futott átlaga mindössze 1 tizeddel maradt el Leclerc-étől úgy, hogy a brit versenyző 15 kört tett meg ellenfele 9-ével szemben.

A végsebesség tekintetében ugyancsak történhetett előrelépés a McLarennél. Az egykörös szimuláció során, a DRS-sel együtt felvették a versenyt a Red Bull-lal, míg az edzés második részében, amikor nem használták az állítható hátsó szárnyat, a két legtempósabb szakaszon mind a bikásoknál, mind a Ferrarinál gyorsabbnak bizonyultak. Persze ebben a Red Bullnak a már említett csökkentett motorüzemmódja is szerepet játszik, de azt is bizonyítja, hogy az MCL38-as aerodinamikailag hatékonyabbá vált.

Leclerc maradt az élen, meglepetések a második és harmadik helyen a 2. imolai edzésen

A Ferrarinál szintén úgy tűnik, hogy az újítások valódi előrelépést hoznak, de egyelőre csak Leclerc számára, aki a jelek szerint sokkal jobban kezeli a mozgékony autót. „Jól érzem magam az autóban – jelentette ki. – A fejlesztések a várakozásoknak megfelelően működnek.” Carlos Sainz eközben mind egy körön, mind versenytempóban jelentősen elmaradt csapattársától. „A második szabadedzésen kísérleteztünk néhány beállításbeli dologgal – fogalmazott. – Az elsőn nagyon elégedett voltam az autóval, de a kísérletezés kicsit rossz irányba vitt minket. Szombatra visszatérünk oda, ahol az első gyakorláson voltunk.”

A Red Bull helyzetét jól mutatja, hogy ezúttal versenytempóban is elmaradnak a McLaren és a Ferrari kettősétől, hiszen Verstappen 6, közepes gumikon futott körének átlaga 61 századdal elmarad a hasonló abroncsokon lévő Leclerc-étől. Ráadásul az eltérő stratégiában sem nagyon bízhatnak, hiszen nagyon úgy tűnik, hogy a Pirelli hiába hozott eggyel lágyabb kínálatot a két évvel ezelőtti hétvégéhez képest, a C3-assal és a C4-essel, azaz egy keménnyel és egy közepessel teljesíthető a versenytáv. Ezzel pedig a többség vélhetően élni is fog, mivel Imolában az átlagnál nagyobb időveszteséget jelent egy bokszkiállás.

A második gyakorlás üde színfoltja Cunoda Júki volt, aki 38 százados hátrányban harmadikként zárt. Az RB versenyzője azonban valószínűleg a többiekénél valamivel könnyebb autóval ment, a versenytempót tekintve pedig nemcsak a három említett csapattól, hanem a Mercedestől és az Aston Martintól is elmaradt. Ami utóbbi kettőt illeti, úgy tűnik, hogy ezúttal egyértelműen a brackley-iek vannak előrébb, akik az idei mércéjükhöz képest kifejezetten biztatóan kezdték a hétvégét.

Friss