back to top
2024. november 22. 05:06

KezdőlapF1A pilóták büntetést akarnak, ha valaki Schumacher vagy Pérez-féle csalást követ el...

A pilóták büntetést akarnak, ha valaki Schumacher vagy Pérez-féle csalást követ el Monacóban

-

A hétvégi Monacói Nagydíjon ismét előtérbe kerülhet az, ami többször megtörtént már a Hercegségben rendezett Forma–1-es hétvégéken – valaki szándékosan hibázott, hogy ezzel előnybe kerüljön. A versenyzők szeretnék, ha az FIA jobban odafigyelne az ilyen esetekre.

Rendre visszatérő probléma Monacóban – és úgy általában az utcai pályákon –, hogy a pilóták nagyon könnyen idézhetnek elő sárga vagy piros zászlót az időmérő edzésen azért, hogy előnybe kerüljenek, hiszen elég egy látszólag apró hiba, és máris törik/keresztbe áll/bukótérbe csúszik az autó. A múltban több olyan példát is találunk, amikor ezt valaki Monacóban tette meg; a leghíresebb ilyen eset Michael Schumacher 2006-os „parkolása”, amikor a hétszeres világbajnok a Rascasse-kanyarban „fékezte el magát”, hogy így biztosítsa be a rajtelsőséget. A terve azonban nem jött be, az FIA felügyelői ugyanis a rajtrács végére száműzték.

Brawn ötlete volt Schumacher 2006-os monacói csalása? – a német később beismerte a szándékosságot

Aztán ott van Nico Rosberg 2014-es hibája, amiért nem járt büntetés, de erős a gyanú, hogy a Mercedes versenyzője nem véletlenül futott ki a Mirabeau-kanyar bukóterébe a Q3-ban, hanem szándékosan tette ezt, hogy így őrizze meg az első helyet.

Ennél jóval átlátszóbb volt az FIA felügyelőinek figyelmét akkor elkerülő, utólag a Red Bullon belül kisebb botrányhoz vezető Sergio Pérez-féle „hiba”. A Red Bull versenyzője a 2022-es Monacói Nagydíj időmérőjének utolsó szakaszában csapta falhoz az autóját, amivel első helyet nem szerzett, viszont azt elérte, hogy csapattársa ne tudja őt megelőzni, másnap pedig a Ferrarik szerencsétlenkedését kihasználva megnyerte a versenyt.

Itt a bizonyíték, hogy Pérez szándékosan törhette össze a Red Bullt Monacóban

És ezek csak a jéghegy csúcsát képező esetek, és az évek során számos olyan is történt, ami nem váltott ki ekkora visszhangot, vagy fel sem tűnt a széles nyilvánosságnak, de a versenyzők egymás között pontosan tisztában vannak vele, hogy az adott pilóta szándékosan rontott.

„Az utcai pályákon voltak nagyon egyértelmű esetek, amelyeknél mi, versenyzők észrevettük, hogy mások szándékosan idéztek elő piros zászlót. Az FIA talán ennyire nem volt meggyőződve arról, hogy szándékosan történtek, de mi, versenyzők látjuk, hogy mi szándékos, és mi nem. Érdekes lesz látni, hogy milyen megközelítést alkalmaznak ezen a hétvégén” – idézi az idei Monacói Nagydíj sajtónapján nyilatkozó Carlos Sainzot az Autosport.

„Ez Monacóban mindig téma. Én csak remélem, hogy a show, illetve a fair play és igazságos versenyzés érdekében mindannyian szükségtelen kockázatvállalás nélkül fogunk kimenni az időmérőre” – tette hozzá a Ferrari pilótája.

2021-ben Leclerc szerzett úgy pole-t, hogy a Q3 végén összetörte a Ferrarit, így a többieknek nem volt esélye javítani, de az esetében nem merült fel szándékosság, hiszen hatalmas kárt okozott az autóban, ami miatt másnap végül el sem tudott rajtolni a versenyen:

George Russell, a versenyzők érdekvédelmi szervezetének, a GPDA-nak igazgatója, illetve Esteban Ocon is hasonló véleményen van, sőt, még a 2022-ben szándékosan hibázó Sergio Pérez is azt ecsetelte, hogy az FIA-nak nagyobb figyelmet kellene fordítania az ilyen esetekre.

„Az ilyesminek (annak, hogy valaki direkt ront – a szerk.) van értelme, mert a múltban is láttuk, hogy versenyzők problémát idéznek elő, a többiek pedig nem tudják teljesíteni a körüket. Ez olyasmi, amire az FIA-nak oda kellene figyelnie” – jelentette ki Ocon.

„Igen, egyértelműen – helyeselt Pérez. – Ennek így kellene lennie. Az utóbbi években próbáltuk ezt szorgalmazni, de a jelek szerint ez nem történt meg.”

Megoldás lehetne az, amit az IndyCarban már jó ideje sikerrel alkalmaznak: ott pályától függetlenül elveszíti az adott időmérő-szakaszban elért legjobb körét az, aki sárga zászlót idéz elő, piros zászló előidézése esetén pedig a legjobb kért kör ugrik.

Friss