back to top
2024. november 24. 16:12

KezdőlapF1Jelentősen változhat néhány autó festése a szurkolók hatására

Jelentősen változhat néhány autó festése a szurkolók hatására

-

Az FIA és az F1 kezdeményezte, hogy a jövőben jobban meg lehessen különböztetni az autófestéseket, mint most. Emellett az azonos csapatnál szereplő pilóták esetében is nagyobb eltérést szeretnének elérni.

Egy adott sportesemény követése során nyilvánvalóan fontos szempont, hogy a néző meg tudja különböztetni az adott szereplőket. Nincs ez másként a Forma–1-ben sem, ám a szurkolói visszajelzések alapján ez sokszor nehézséget okoz. Ennek oka, hogy több csapatról is elmondható, hogy néha össze lehet téveszteni az autófestését egy másik istállóéval.

Különösen igaz ez a villanyfényes futamokra. A szurkolói reakciók alapján a két leginkább érintett páros a Mercedes és az Aston Martin, valamint az RB és a Williams. A hasonlóságok részben abból a trendből erednek, hogy a csapatok súlycsökkentés céljából jó néhány karbonelemet nem festenek le, amelyek így feketén virítanak. Az Autosport forrásai szerint az egyeztetések elkezdődtek a témában.

„Mint az F1-ben mindig, ez is kicsit bonyolultabb, mint amilyennek talán látszik – nyilatkozta a portálnak Nikolasz Tombazisz, az FIA együléses bizottságának első embere. – Az egyik probléma, hogy az autókon túl sok a csupasz karbon, nyilván a festék súlya miatt, így kissé túl sok a fekete az kocsikon. Azon is rengeteget dolgozott az összes csapat, hogy változtassanak a festék típusán, sőt, manapság sok festék rendkívül vékony rétegű, hogy a lehető legkisebb legyen a tömeg. Az pedig egy másik gond, hogy úgy tűnik, egyes istállók hasonló színösszeállításokat használnak, így a végén olyan autóik lesznek, amelyek vizuálisan talán eléggé hasonlítanak egymásra. Erről továbbra is tárgyalunk a csapatokkal, és az F1-es Bizottság következő [ülésén] is szóba kerül.”

A problémát bizonyára lehetne orvosolni egy szabályváltoztatással, ám az FIA és az F1 nem erre az útra szeretne lépni. Egy ilyen jellegű változtatás egészen biztosan okozna némi elégedetlenséget, már ha egyáltalán keresztül tudják vinni. A szövetség ezért nem a kényszerítés módszerét alkalmazná, hanem sokkal inkább együttműködésre akarja bírni az érintetteket.

A NASCAR és a MotoGP után az F1-ben is jöhetnek a retro festések?

„El kell jutnunk egy olyan folyamathoz, ahol a csapatok valamilyen módon kommunikálnak egymással, és azt mondják, »ha a te autód itt kék, akkor az enyém ott nem lesz kék« – magyarázta Tombazisz. – Vagy valami ilyesmi. Az viszont [majd elválik], hogy pontosan hogyan működne. Ez nem egy szabályozási folyamat. Mi az FIA-nál nem akarjuk szabályozni a festést, de szeretnénk, hogy az autók megkülönböztethetőek legyenek.”

Szintén probléma, hogy az azonos csapatnál szereplő pilótákat gyakran alig lehet megkülönböztetni. Persze a szabály előírja, hogy az egyik versenyző fedélzeti kamerájához tilos hozzányúlni ilyen módon, a másikét pedig fluoreszkáló sárgára kell festeni, de ez nem mindig elég. A sisakok viszont nem olyan egyediek, mint régen, ráadásul a glória gyakran takarja a fejvédőt.

„A régi időkben természetesen felismerhetőbb sisakjuk volt a pilótáknak, mert egyszerűbb volt a kialakításuk – fogalmazott a görög szakember. – Mostanra megváltoztak a [sisakdizájn cseréjére vonatkozó] szabályok, és már mindenféle vicces árnyalattal rendelkeznek, ráadásul a glória miatt egyébként sem látszik a sisak. Valamilyen utat találnunk kell arra, hogy az emberek tudják, hogy [George] Russell vagy [Lewis] Hamilton az, de arra is, hogy az autókat könnyen meg lehessen különböztetni.”

Tombazisz ugyanakkor ismét hangsúlyozta, hogy nem akarnak új szabályt hozni. „Ez nem olyasmi, amit bele akarunk írni a szabályzatba, és aztán jelenteni valakit a sportfelügyelőknél, mert nem tetszik nekünk a szín – szögezte le. – Ebbe nem akarunk belemenni. Azonban szeretnénk eljutni oda, hogy az istállók közjónak tekintsék, hogy az autók felismerhetőek legyenek.”

Friss