back to top
2024. november 22. 11:05

KezdőlapF1F1-es autó tesztelése közben hajtott az utcára a pilóta, ő és több...

F1-es autó tesztelése közben hajtott az utcára a pilóta, ő és több járókelő is meghalt

-

63 évvel ezelőtt szenvedett halálos tesztbalesetet Giulio Cabianca, miután az autójával nem kompatibilis váltó meghibásodott. Az olasz pilóta úgy próbált kimenekülni a helyzetből, hogy kihajtott az utcára, de ezzel saját magát nem mentette meg, ráadásul három ártatlan embert is magával vitt, egy negyedik pedig csodával határos módon maradt életben.

Giulio Cabianca nem elsősorban Forma–1-es versenyzőként hagyott maga után nyomot. Az 1923. február 19-én, Veronában született pilóta mindössze négy hétvégén vett részt, ebből háromszor állhatott rajthoz Monzában. Legjobb eredménye az 1960-ban elért negyedik hely volt, igaz, azt a viadalt a legnagyobb brit csapatok bojkottálták, így a kétkörös hátrány is elég volt.

Az olasz pilóta elsősorban sportautózásban jeleskedett: 1955-ben megnyerte a Coppa d’ Oro delle Dolomiti elnevezésű versenyt, emellett rendszeresen részt vett a legendás Targa Florión és Mille Miglián. Utóbbit Alfonso de Portago 1957-es tragédiája után az eredeti formájában betiltották, de a következő négy évben amolyan ralis formátumban még megrendezték, és 1961-ben a második helyet érte el.

Ugyanebben az évben, napra pontosan 63 évvel ezelőtt egy privát Coopert tesztelt, az az évi Belga Nagydíjra készülve. Az autóba egy 2 és fél literes Ferrari-motort szereltek, ami azért volt furcsa döntés, mert az előző idénnyel ellentétben az erőforrás ebben a szezonban már nem felelt meg a szabályoknak, hiszen 1961-re másfél literben maximálták a motorok méretét.

Cabianca a Scuderia Castellotti színeiben versenyzett, annál a csapatnál, amelyet barátja, Eugenio Castellotti alapított. Utóbbi 1957-ben szenvedett halálos tesztbalesetet Modenában, ahol ezúttal honfitársa készült körözni. A pályán egyébként egy sokkal frissebb tragédia is történt, ugyanis 1961 májusában Hilmas Cecco, egy oldalkocsis versenyző halt meg, társa, Florian Camathias életéért pedig sokáig küzdeni kellett.

A Ferrari-alapító egója hajszolta a halálba kora Hamiltonját

Cabianca három órán át tesztelt, de sokáig nem kapcsolt teljes sebességre, mivel egy versenyzőiskola növendékei is ott voltak a pályán. A távozásuk után viszont felgyorsított, és a 9. körében, este 6 és fél 7 között megtörtént a baj: nem tudta bevenni az utolsó, éles balkanyart. Mint kiderült, a váltója hibásodott meg, és ragadt negyedik fokozatban. Mindez azért is logikus, mert szerelője, Ascanio Lucchi utólag elmondta, hogy nem egy F1-es autóba való váltót használtak.

Cabianca szorult helyzetét tehát minden bizonnyal főként a csapata idézte elő, ami viszont utána jött, az egyértelműen az ő felelőssége. Az akkor 38 esztendős versenyző ugyanis úgy döntött, hogy meg sem próbálja bevenni a kanyart, és az ütközést elkerülendő egyenesen továbbmegy, ki a pálya kapuján, amely nyitva volt, mert a teherautók hordták be a kavicsot egy új lelátórész építéséhez.

Cabianca még a pálya területén elütött egy 18 éves szurkolót, mielőtt kiszáguldott Modena főutcájára, a Via Emiliára. Ekkora tempónál nyilvánvalóan nem tudta kikerülni a forgalmat, és az övén kívül összesen hat jármű keveredett bele a balesetbe: egy motor, egy bicikli, egy kisteherautó, valamint három parkoló autó.

A Cooper végül egy műhely falának csapódva állt meg. Elsőként Lucchi és Cabianca akkor 17 éves fia értek a helyszínre, és leállították a motort. Könnyen lehet, hogy ezzel még nagyobb bajt előztek meg, mert a tank szinte tele volt üzemanyaggal. Az olasz pilóta akkor még eszméleténél volt, de a kórházba szállítás után, körülbelül este 9 órakor belehalt sérüléseibe.

Ami a többi érintettet illeti, a kisteherautó kettétört, 52 éves sofőrje pedig azonnal életét vesztette, ahogyan a motor 50 esztendős vezetője is. Előbbi nehéz fémrudakat szállított, amelyek közül az egyik az ütközés hatására leesett, és agyonütötte a 29 éves kerékpárost. Rajtuk kívül további négy járókelő sérült meg könnyebben, és persze ott volt a szurkoló, akit ugyan Cabianca majdnem teljes sebességgel ütött el, de csodával határos módon túlélte a balesetet, később pedig felépült sérüléseiből.

Friss