A 2024-es idény kicsit több mint felénél érdekes kettősséget mutatnak a számok. Egyfelől a különbséget nézve a simábbak közé tartozik a mostani szezon, másfelől viszont régen látott változatosság van a futamgyőztesek terén.
Mennyire izgalmas az idei Forma–1-es szezon? Ha ezt valaki most, a Magyar Nagydíj után kérdezi meg, többféleképpen lehet felelni attól függően, hogy a válaszadó milyen szemszögből közelíti meg az eseményeket. Itt most nem a szurkolói hovatartozásra gondolunk, hanem arra, hogy a világbajnoki címért folytatott csatára vagy magukra a futamokra és legfőképpen azok győzteseire koncentrál.
Csapatutasítással avatott újabb győztest a Hungaroring, Verstappen Hamiltonnal ütközött
Az előbbit vizsgálva nyilvánvaló, hogy Max Verstappen előnye messze nem akkora, mint tavaly az év hasonló szakaszában, de attól még tény, hogy most is nagy a különbség közte és az aktuális második helyezett között. A címvédő 76 ponttal vezet Lando Norris előtt, ami több mint három futamgyőzelemnyi különbség.
Ha pedig történelmi kontextusba helyezzük ezt a differenciát, akkor is azt látjuk, hogy a pontszámokat illetően ez a simább szezonok közé tartozik, legalábbis egyelőre. A 2010-ben bevezetett jelenlegi pontrendszer (nem számítva azt a tényt, hogy járt-e az adott évben pont a leggyorsabb körért) éveit összevetve azt az eredményt kapjuk, hogy tizenhárom forduló után csupán négyszer volt ennél nagyobb az első helyezett előnye, tíz alkalommal pedig kisebb volt az eltérés.
Egy másik mutatót megnézve azt kapjuk, hogy ez a Forma–1 teljes történetében is a „sima harmadban” van a „sima–szoros-tengelyen”. A mostani ugyanis a tizenhetedik alkalom, hogy tizenhárom forduló után egy pilóta a (fő)futamok több mint a felét megnyerte, vagyis többször győzött, mint a mezőny többi tagja együttvéve. Persze itt hozzá kell tenni, hogy a mostanival együtt csupán ötvennégyszer rendeztek legalább tizenhárom fordulót.
Nincs több éjszakázás, a Red Bull megálljt parancsolt Verstappennek
Azonban a többi diadal olyan módon oszlik el, hogy a fentiek mellett azt is el lehet mondani, hogy ritka változatos szezont produkál az idei Forma–1. A másik hat diadalt ugyanis hat különböző pilóta érte el Carlos Sainz, Norris, Charles Leclerc, George Russell, Lewis Hamilton és Oscar Piastri személyében. Ilyesmit pedig sok szempontból régen láttunk már.
Már az sem gyakori, hogy három csapatról is kijelenthető, hogy mindkét versenyző felállhat a dobogó legfelső fokára egy adott évben. Márpedig idén ez a helyzet, hiszen a Ferrari, a Mercedes és legutóbb a McLaren is teljesítette ezt. Ilyenre korábban több mint húsz éve, 2003-ban volt példa utoljára, amikor a Ferrari, a Williams és a McLaren párosának tagjai is ünnepelhettek.
Ezen a ponton kell megemlíteni Sergio Pérezt, aki idén még egyetlen versenyen sem diadalmaskodott. Persze az év elején szépen behozta az autót Verstappen mögött másodikként, utána viszont jelentősen romlott a formája, és az elmúlt időszakban nemhogy a győzelemért, de a dobogóért sem volt csatában. Pedig ha összejönne egy diadal neki (vagy szezon közbeni váltás esetén az utódjának), akkor már négy istállónál is nyer mindkét versenyző, ami eddig csak egyszer, 1982-ben fordult elő.
Messze nem Pérezé a legnagyobb vereség bajnok autóban, mégis történelmi mélypont, amit művel
Az viszont a mexikói versenyző elsősége nélkül is elmondható már, hogy négy csapat is legalább két futamot nyert az idei évben. Ilyesmi szintén nagyon régen, 1990-ben esett meg legutóbb, akkor a McLaren, a Ferrari, a Benetton és a Williams hozták össze ezt a mutatót. Az idei évet látva arra is van esély, hogy mind a négy alakulat legalább három elsőséggel zárjon, amire csak 1974-ben és 1977-ben volt példa.
Szintén ki kell emelni, hogy Piastri hungaroringi győzelmével a legutóbbi négy versenyt négy különböző pilóta nyerte. Ilyen persze már jó néhányszor történt, de a közelmúltban nem nagyon, hiszen utoljára 2018-ban volt elmondható ugyanez. Ez a változatosság szempontjából nyilvánvalóan jó, de a bajnokság szorosságának tekintetében már kevésbé, hiszen így kevésbé lehet megközelíteni Verstappent. Kérdés, hogy mostantól lesz-e olyan kihívó például Norris személyében, aki képes kiemelkedni, és esetleg a hajrára utolérheti a Red Bull versenyzőjét, vagy folytatódik a tendencia, és a címvédő viszonylag magabiztos előnnyel szerzi meg a negyedik vb-címét.