back to top
2024. szeptember 19. 20:09

KezdőlapF1Piquet „a lelátóra küldte volna” Sennát az első Magyar Nagydíjon, ha megismétli...

Piquet „a lelátóra küldte volna” Sennát az első Magyar Nagydíjon, ha megismétli a manőverét

-

Napra pontosan 38 évvel ezelőtt rendezték az első Magyar Nagydíjat 1986-ban. A futam legemlékezetesebb momentumát, Nelson Piquet Ayrton Senna elleni előzését máig mutogatják, de ha az idősebbik brazil pilótán múlik, a csata ütközéssel is végződhetett volna.

1986. augusztus 10-e mindig is kiemelt nap marad nemcsak a magyar, hanem a közép-kelet-európai autósport történetében is. Ezen a napon rendezték ugyanis az első Forma–1-es Magyar Nagydíjat a Hungaroringen, és egyben az első olyan F1-es futamot, amelynek egy vasfüggöny mögötti ország adott otthont. A tömegek által megtekintett viadal jelentősége tehát messze túlmutat magán a versenyzésen, de szerencsére ilyen szempontból is emlékezetesen alakult.

A pole pozíciót Ayrton Senna szerezte meg, de a legjobb autóval a Williams rendelkezett. Ezt aznap Nelson Piquet mutatta meg, aki a 12. körben meg is előzte honfitársát. Később azonban jött egy rosszul sikerült kerékcsere, aminek következtében visszaesett a Lotus pilótája mögé. Persze nem adta fel, és hamarosan utol is érte az ifjabbik brazil versenyzőt.

A két pilóta már az igazán emlékezetes mozzanat előtt is összecsapott egymással, ugyanis az 55. körben Piquet a belső íven bevetődött Senna mellé. Utóbbi viszont a pálya széle felé terelte ellenfelét, aki nem is tudott időben fékezni, így az 1-es kanyarban azonnal elvesztette a vezető pozíciót. Ekkor elhatározta, hogy ha riválisa legközelebb is ilyesmivel fog próbálkozni, akkor kőkeményen megtorolja.

„Vezettem a versenyt, aztán egy nagyon lassú bokszkiállást hajtottunk végre, és Senna átvette a vezetést – nyilatkozta négy évvel ezelőtt egy interjúban. – Felzárkóztam rá, megpróbáltam jobbról megelőzni, ő pedig leszorított a pálya koszos részére. Megcsúsztam, neki pedig sikerült visszaérnie mellém, és megelőzött. Azonban már akkor eldöntöttem, hogy mindenképpen megelőzöm, és ha ugyanezt teszi, akkor a lelátóra küldöm. A tiszta részen sikerült megelőznöm, de ha [csak] a jobb oldalon hagy elmenni, és ismét mellém ér, akkor a lelátóra küldtem volna.”

Piquet-nek ezután ismét megfelelő állapotba kellett hoznia a gumijait, így a következő körben nem próbálkozott. Az 57. körben viszont jött a már-már legendássá nemesedett manőver: ezúttal kívülről ment el Senna mellett, és elmondása szerint 30-40 méterrel később fékezett, mint általában. Ennek következtében négy kerékkel csúszott keresztbe, de óriási bravúrral sikerült megfognia, és még az első helyet is megőrizte.

Senna ekkor is valamennyire a pálya széle felé terelte Piquet-t, aki az előzést azzal nyugtázta, hogy bemutatott honfitársának. „Egy szép gesztussal üzentem neki – idézte fel egy másik interjújában. – Mondtam neki, hogy menjen a p*csába.” Az akkor egy hét híján 34 éves versenyzőnek onnantól kezdve könnyű dolga volt, és simán, 17,673 másodperccel megnyerte a futamot, amivel ismét egy futamgyőzelmen belülre került a bajnokságot vezető csapattársával, Nigel Mansell-lel szemben.

Ezek voltak a tények, de ezen a ponton talán érdemes feltenni azt a kérdést, hogy mi lett volna, ha összeütköznek. Már persze azon túl, hogy még emlékezetesebb momentummal indul a Magyar Nagydíjak története. Piquet ugyanis így jó eséllyel 9 pontot bukott volna, de ami talán még fontosabb, ha mindketten kiesnek, Mansell nem a harmadik, hanem az első helyen zár. Persze egyáltalán nem garantált, hogy utána minden ugyanúgy alakult volna, de ha a brit pilóta utána hozza azokat az eredményeket, amelyeket a valóságban hozott, akkor a drámai, adelaide-i defektjével együtt is ő a világbajnok, nem pedig Alain Prost.

Driftelés és középső ujjal mutogatás – 37 éve rendezték az első Magyar Nagydíjat (videó)

Friss