back to top
2024. november 24. 18:35

KezdőlapF1Piastri földöntúli védekezéssel győzte le Leclerc-t az azeri sikerért, Pérez és Sainz...

Piastri földöntúli védekezéssel győzte le Leclerc-t az azeri sikerért, Pérez és Sainz nagyot csattant a végén

-

A vezetést Charles Leclerc megelőzésével átvevő Oscar Piastrinak közel 30 körön át védekeznie kellett a monacói támadásaival szemben, de az ausztrál végül meg tudta szerezni második futamgyőzelmét. Két körrel a vége előtt a dobogóért csatázó Sergio Pérez és Carlos Sainz ütközött, Lando Norris negyedikként, Max Verstappen előtt végzett a végig izgalmas Azeri Nagydíjon.

A zsinórban negyedik évben bakui pole-t szerző, de még mindig első itteni győzelmére hajtó Leclerc annak kilátásával állhatott rajthoz, hogy amennyiben megnyeri a versenyt, a mezőny hátsó feléből startoló Lando Norris közelébe érkezhet a pontversenyben, ezzel tulajdonképpen maga is bejelentkezve a bajnoki címért folyó harcba.

A rajtrácsról 18 autó várta a piros lámpák kialvását, miután Lewis Hamilton és Esteban Ocon is a bokszutcából rajtolt erőforráselemek cseréje miatt – a Mercedes britje egy 7. helyet volt kénytelen feladni ezzel. Pierre Gasly az utolsó helyre került, miután kizárták az időmérőről a maximális üzemanyag-átfolyási érték túllépése miatt.

A gumikat illetően a közepes keverék volt a preferált választás, de néhányan alternatív stratégiát választottak a keményekkel, köztük a 9. helyen Alexander Albon és a büntetések miatt a 15.-re előrelépő Norris is.

Bár Baku utcáiba szinte kódolva vannak a balesetek, az első kör ezúttal különösebb dráma nélkül lezajlott. Leclerc megtartotta a vezetést Piastri előtt, mögöttük azonban mindkét Red Bull fogott egy pozíciót a 2-es kanyarban: Pérez Sainzt, Verstappen pedig Russellt kapta el. Az egyetlen incidens Cunoda és az őt megelőzni próbáló Stroll között történt, ami a kanadainak defektet, a komolyan megsérült oldalszekrénnyel továbbhaladó japánnak pedig hamarosan kiesést eredményezett.

Az első körökben Piastri még próbálkozhatott a célegyenes végén Leclerc mögött, a monacói azonban hamarosan ellépett néhány másodperccel, így az első etapban nem volt veszélyben a vezetése. Norris felkapaszkodott közvetlenül a pontszerző helyek mögé, Hamilton előrehaladása azonban nem a vártak szerint alakult, a brit eleinte a gumik, később a vezethetőség miatt panaszkodott.

A verseny hamar megszilárdult ritmusát aztán a bokszkiállások sora bolygatta fel, amit tucatnyi kör után Franco Colapinto nyitott meg, majd láncreakcióként reagáltak egymásra az előtte haladók.

Bár csak egy körrel Piastri után hajtott ki, hogy kemény keverékeket vételezzen, Leclerc előnye mégis elfogyott az élen, amikor visszatért a pályára. Az új lendületet kapó ausztrál a 20. kör kezdetén a DRS segítségével megelőzte a Ferrarit, ezzel átvette a vezetést. A győzelem sorsa azonban ekkor még koránt sem dőlt el, Leclerc innentől folyamatosan tapadt Piastrira, ráadásul Pérez is megérkezett mögéjük – a három autó innentől szinte minden körben két-három másodpercen belül haladt egymáshoz képest, a célegyenesben pedig elsősorban a Ferrari veszélyeztetett, de Piastri körről körre remek védekezéssel tudta megtartani a vezetést, rendre a belső íven védekezve.

Sainz több másodperces lemaradással a negyedik helyen haladt, mögötte azonban már a kemény keverékeken kiállásukat későre hagyó Albon és Norris álltak, nyakukon Verstappennel, akit bajnoki ellenfele jóval használtabb gumikon is képes volt maga mögött tartani – sőt, idővel Verstappent előzte meg Russell.

Miután a kemény gumin rajtolók végre célba vették a bokszot, Norris a 7. helyre jött vissza, és friss közepeseken még a 15 másodperc előnnyel rendelkező Verstappen nyomába eredhetett, Albon pedig gyorsan kapaszkodott vissza a pontszerzők közé.

Az élen eközben Piastrinak egyetlen nyugodt köre sem volt, Leclerc minden egyes alkalommal veszélyeztetett az 1-es kanyarban, de a legígéretesebben induló kísérleteit sem tudta előzésre váltani. Pérez is közvetlenül mögöttük maradt, ráadásul a végjátékra Sainz is megérkezett rájuk, az utolsó öt körre négyesélyessé téve a csatát!

Ekkor azonban Leclerc jelezte, gumijainak teljesítményében drámai visszaesést tapasztal, amivel egyidőben Piastri lélegzetvételnyi előnyhöz is jutott, Pérez pedig megérezte a második hely esélyét.

Három körrel a vége előtt Norris utolérte és megelőzte Verstappent, így lényegesen rosszabb rajthelye ellenére is bajnoki riválisa előtt végzett.

Az élen Piastri ekkor már kezében érezhette a győzelmet, mögötte azonban fokozódott a feszültség. Az utolsó előtti kör kezdetén Pérez szinte teljes autóval megelőzte Leclerc-t a célegyenes végén a külső íven, ám a monacói mégis előtte tudott befordulni. Ezzel a mexikói ritmust veszített és Sainz előzte meg őt, a következő egyenesben azonban Sainz és Pérez összeütközött és egyaránt a falnak csattant – a felvételek szerint az előrébb lévő Sainz kissé balra, az első kerekével mellé érő Pérez felé mozdult, de a vizsgálódás fogja eldönteni, ki volt a vétkes a balesetben.

Piastri virtuális biztonsági autó alatt szerezte meg a győzelmet, Leclerc a második, Russell megörökölte a harmadik helyet, Norris pedig végül a negyedik lett, a leggyorsabb körrel együtt három pontot hozva a mögötte befutó Verstappenen. A baleset miatt mindenki két helyet nyert a végén, Alonso lett a 6., Albon 7. és az újonc Colapinto 8. helyével idei legerősebb futamát szállította a Williams, Hamilton 9.-ként ért célba, az idén másodszor beugró Bearman pedig a Haasszal is szerzett egy pontot.

A McLaren első és negyedik helye az egyik Red Bull kiesése mellett azt eredményezte, hogy a wokingi istálló 20 ponttal átvette a vezetést az energiaitalosoktól a konstruktőri tabellán, Norris lemaradása azonban még mindig 59 pont Verstappen mögött, amikor még hét verseny van hátra a szezonból.

Az Azeri Nagydíj végeredménye:

Fotó: F1 – X

Friss