back to top
2024. október 23. 22:35

KezdőlapF1Elárverezik az egyik legkülönlegesebb, Hungaroringen búcsúzó Schumacher-Ferrarit

Elárverezik az egyik legkülönlegesebb, Hungaroringen búcsúzó Schumacher-Ferrarit

-

Novemberben árverésre bocsátják Michael Schumacher egyik 2006-os Forma–1-es Ferrariját, amellyel a hétszeres világbajnok öt futamot is nyert. A német pilóta emellett ezzel az autóval előzte meg Ayrton Sennát a rajtelsőségek terén, majd szerezte meg pályafutása utolsó pole pozícióját a 2006-os Francia Nagydíjon.

Michael Schumacher négy korábbi Forma–1-es Ferrarija is szerepel minden idők 10 legdrágább F1-es autója között, és lehet, hogy novemberben újabb modell csatlakozik az illusztris névsorhoz (F2003-GA – 14,8 millió dollár;  F2001 – 7,5 millió dollár; F2002 – 6,6 millió dollár; F300 – 6,2 millió dollár), az RM Sotheby’s ugyanis árverésre bocsátja a hétszeres világbajnok egyik legsikeresebb autóját.

Közel 20 évvel megszületése után rekordot döntött Schumacher 2003-as Ferrarija

A német pilóta által utolsó ferraris idényében, azaz 2006-ban használt Ferrari 248 F1-ről, egészen pontosan annak 254-es sorszámú vázáról van szó, amellyel Schumacher 5 futamot nyert. Az Aldo Costa vezette tervezőgárda által megalkotott kocsi az első V8-as motorral hajtott Ferrari volt az 1964-ben világbajnoki címet nyerő 158-as óta, lévén a 2006-os szezontól kötelező jelleggel bevezették a 2,4 literes V8-as erőforrásokat a Forma–1-ben, de ez csak az egyik dolog, ami különlegessé teszi.

A 248 F1-ből összesen 8 darab készült, a 254-es az ötödik volt a sorban. A kocsi 2006. április 4-én gurult először pályára egy vallelungai teszten a Ferrari tesztpilótája, Luca Badoer kezei között, majd Schumacher és Felipe Massa is tesztelt vele összesen 3900 km-t, hogy aztán Imolában, a szezon negyedik állomásán debütáljon versenyhétvégén Schumacherrel a pilótafülkében.

Így aztán ez lett az az autó, amellyel Schumacher megelőzte Ayrton Sennát a pole pozíciók örökranglistáján (azóta Lewis Hamilton áll már az élen), és megszerezte pályafutása 65. pole-ját, amelyet aztán a San Marinó-i Nagydíjon a 2005-ös emlékezetes versenyhez képest fordított felállásban, Fernando Alonso támadásait visszaverve váltott győzelemre. Ez volt a Ferrari első győzelme a 2006-os idényben.

Megfordultak a szerepek: ilyen volt Schumacher és Alonso ikonikus párharcának visszavágója (videó)

Két héttel később a 254-es váz aztán ismét győzött. Schumacher a második rajtkockát szerezte meg első az évi hazai versenyére, a Nürburgringen rendezett Európa Nagydíjra, majd a stratégiát segítségül hívva ugrotta át Alonsót a versenyen. Az autó és a német legenda számára ezután zsinórban három második helyezés következett a Spanyol, a Brit és a Kanadai Nagydíjon (Monacóban nem ezt a vázat használta), hogy aztán Indianapolisban térjenek vissza a győzelmi ösvényre: Schumacher pole-ból rajtolva simán nyert, a Ferrari ráadásul kettős győzelmet ért el, hiszen Felipe Massa végzett a második helyen. Schumacher emellett a leggyorsabb kört is bezsebelte és 19 pontra csökkentette hátrányát az összetettben a csupán 5. helyen végző Alonsóval szemben.

Európába visszatérve a Ferrari folytatta a remek formáját, és a Francia Nagydíjon Schumacher ismét megszerezte a pole-t a 254-es vázzal, ami karrierje 68., egyben utolsó rajtelsősége lett. A futamon 7 kört leszámítva a hétszeres világbajnok végig vezetve nyert Alonso előtt.

A Német Nagydíjon a pole ugyan nem jött össze és Kimi Räikkönen kezdett az első helyről Schumacher és Massa elől, ám előbbi az első kerékcserék során átvette a vezetést, majd domináns győzelmet aratva vezette a célba a Ferrarit. Ez volt az utolsó sikere hazai pályán, amelyen a második helyen végző Felipe Massával osztozott a dobogón.

Michael Schumacher, Ferrari, Német Nagydíj, 2006
A 2006-os Német Nagydíj befutója / Fotó: Scuderia Ferrari

A 254-es váz búcsúfutama ezzel szemben igazán katasztrofálisra sikeredett. Miután Schumachert Alonso trükközésének is köszönhetően 2 másodperces időbüntetéssel sújtották az időmérőre, a német csak a 12. helyet szerezte meg a rajtrácson, hogy aztán a történelem első esős Magyar Nagydíján egészen az első helyig kapaszkodjon fel. A Ferrari kockáztatása azonban nem jött be azzal, hogy kint hagyja simára kopott intermediate gumikon Schumachert, aki elveszítette az első helyet, végül pedig Nick Heidfelddel ütközve kiesett. Más kérdés, hogy egy utólagos büntetésnek köszönhetően végül így is a 8. pozícióban rangsorolták, azaz szerzett egy pontot, és ugyanennyit hozott a futamból az első helyen kieső Alonsón.

A 254-es váz ezzel a futammal befejezte aktív pályafutását, ám később még részt vett bemutatókon Badoerrel és Massával, majd egy igen jeles napon újra Schumacher szolgálatába állt. A világbajnoki címet végül Alonsóval szemben elveszítő, korábban az Olasz Nagydíj után a visszavonulását bejelentő hétszeres világbajnok ugyanis a 254-es vázzal vett részt a Ferrari Monzában tartott évzáró eseményén, a Finali Mondialin. Akkor az egész világot bejárták a képsorok, ahogy a négy 248 F1 tandemben száguld, majd Schumacher leparkol a garázsban és az autóból kiszállva, könnyek között ölelkezik előbb Jean Todt-tal, majd Luca di Montezemolóval, végül pedig a garázsban őt állva tapsoló szerelőkkel és mérnökökkel.

Schumacher búcsúja Monzában:

Noha később több alkalommal is tesztelte a Ferrari aktuális autóját, 2009-ben pedig csak a nyaksérülése akadályozta meg abban, hogy beugróként visszatérjen a Scuderiához a sérült Felipe Massa helyetteseként, végül ez a monzai nap lett az utolsó, amelyet az olaszokkal 11 szezont lehúzó, ez alatt 5 világbajnoki címet és 72 futamot nyerő Schumacher gyári Ferrari-pilótaként töltött.

A 254-es váz pályafutása azonban itt nem ért véget, a Schumacher helyére Maranellóba érkező Kimi Räikkönen ugyanis 2007 januárjában feltételezhetően – biztosat az RM Sotheby’s sem tudott mondani – ezzel az autóval tesztelhetett először a Ferrari színeiben Vallelungában. Ezután az autót a Ferrari már csak négy további tesztnapon használta Valenciában, ahol Badoer és Massa is vezette, majd eltárolták Maranellóban.

A jelenlegi tulajdonosához végül innen került 2007 decemberében, és azóta is a meg nem nevezett személy gyűjteményét gyarapította. Az évek során több privát tesztet is teljesítettek vele Fioranóban, 2017-ben pedig a Petersen Automotive Museum-ban állították ki Los Angelesben. Noha a novemberi árverésen négy pót felniszett és külső indítómotor is jár majd hozzá, több mint egy évtizede nem mentek vele, teljes felújításra lesz szüksége ahhoz, hogy ismét működőképes legyen. 

A licit november 14-én indul, és a fentebb felsoroltak miatt, illetve pusztán már azért is, mert csupán nagyjából 30 olyan F1-es Ferrari-váz létezik, amellyel Michael Schumacher legalább egy futamot nyert, és csak néhány, amellyel legalább öt győzelmet ért el, alighanem ez az autó is bekerül majd minden idők 10 legdrágább F1-es torpedója közé.

Galéria a 248 F1 254-es vázáról:

Friss