back to top
2025. április 16. 17:20
Többi

    KezdőlapF1Lábtörést okozott a Räikkönen kiesését előidéző hiba, amely súlyos büntetést ért a...

    Lábtörést okozott a Räikkönen kiesését előidéző hiba, amely súlyos büntetést ért a Ferrarinak

    -

    Napra pontosan hét évvel ezelőtt rendezték a 2018-as Bahreini Nagydíjat, amelyen a Ferrari félresikerült kerékcseréje lábtörést okozott, Kimi Räikkönennek pedig fel kellett adnia a futamot. A maranellóiaknak ráadásul szó szerint is meg kellett fizetniük a hibáért, amely már másodszor fordult elő velük azon a hétvégén.

    2018. április 8-án, vagyis napra pontosan hét éve rendezték az az évi Forma–1-es világbajnokság második fordulóját, a Bahreini Nagydíjat. A futam közel kétharmadáig úgy tűnt, hogy a Ferrarinak nagyon is lesz oka ünnepelni: Sebastian Vettel vezetett, míg Kimi Räikkönen a harmadik helyen haladt. A 35. körben aztán utóbbit behívták kerékcserére, ami mindent megváltoztatott.

    A bal hátsót ugyanis nem tudták levenni az autóról, még akkor sem, amikor már a másik három helyen már az új abroncs volt fenn. Ennek ellenére a finn pilóta előtt felvillant a zöld lámpa, ő pedig abszolút el nem ítélhető módon elindult. Mindez két súlyos következménnyel járt: egyrészt elütötte azt a szerelőt, aki az új gumival a fent lévő kerék előtt állt, másrészt meg kellett állnia, hiszen a szabályok szerint két különböző keveréken nem térhetett vissza.

    A baleset után azonnal látszott, hogy elég nagy a baj, és rögtön a pórul járt csapattaghoz siettek. A hordágy is megérkezett, majd pedig kórházba szállították a szerelőt, akinek persze a neve is kiderült. Francesco Cigarini síp- és szárkapocscsonttörést szenvedett, amelyet egy pályához közeli kórházban sikeresen meg is műtöttek.

    A rendező természetesen nem mutatta, hogy mi zajlik a Ferrari boksza előtt, ehelyett az autójából kikászálódó Jégemberre összpontosított. Az akkor 38 éves versenyző egyszerűen visszadobta a pilótafülkébe a kormányt, majd visszasétált a garázsba. Eközben rá sem nézett a szerelőre, akit, bár teljesen vétlenül, de mégiscsak ő ütött el. Mindezt néhány szurkoló fel is rótta neki, de későbbi nyilatkozatából kiderült, hogy nagyon is érdekelte a Cigarini állapota.

    Nagyon sajnálatos, ami ma a srácunkkal, Francescóval történt a bokszkiállásnál – fogalmazott a Ferrari közleményében. – Sajnálom őt, és remélem, hamarosan rendbe jön. Mindig rossz, ha valaki megsérül, de biztos vagyok benne, hogy a legjobb emberek vigyáznak rá, és mielőbbi felépülést kívánok neki. Ami magát a balesetet illeti, csak annyit tudok, hogy amikor megláttam a zöld lámpát, megmozdultam. Nem vehettem észre, hogy gond van a bal hátsó kerékkel, aztán láttam, hogy valaki megsérült, a csapat pedig azonnal szólt, hogy álljak meg. Sajnos valami félremehetett, ki kell derítenünk, hogy micsoda.”

    Räikkönen aztán a csapattag Instagram-posztjához is hozzászólt: „Gyógyulj meg hamar, haver!” – írta. Csapattársa eközben megnyerte a versenyt, így kettőből két győzelemmel állt, de a történtek miatt ő sem örülhetett felhőtlenül. „Kicsit szomorú vagyok, mert azt hiszem, Kimi bokszkiállása során megsérült az egyik szerelőnk – jelentette ki. – Szóval a legjobbakat kívánom neki. Ez egy vegyes nap.” A harmadik helyet megöröklő Lewis Hamilton szintén jobbulást kívánt a pórul járt szakembernek a Twitteren.

    Persze a lábtörés, illetve a súlyos pontveszteség már önmagában elég problémát jelentett a Ferrarinak, de itt még nem volt vége. A sportfelügyelők ugyanis 50 ezer euróra megbüntették a csapatot. A hivatalos indok veszélyes kiengedés, amely ráadásul már másodszor fordult elő velük a hétvége során, igaz, a második szabadedzésen történt incidensnek messze nem lett annyira súlyos következménye.

    Ráadásul mindez nem sokkal azután történt, hogy a Ferrarival több szempontból is partneri kapcsolatban lévő Haas kettős kiesést szenvedett el az Ausztrál Nagydíjon, miután mindkét versenyzőjüknél félrement a kerékcsere. A maranellóiak ezért is tettek meg mindent annak érdekében, hogy a végére járjanak a problémának, és végül kiderült, hogy szenzorhiba idézte elő a balesetet.

    Van egy eljárásunk, amely biztosítja, hogy a futam alatti bokszkiállások a lehető legbiztonságosabbak legyenek – árulta el Maurizio Arrivabene, a Scuderia akkori csapatfőnöke. – Ebben az esetben három tényező van: az egyik az emberi irányítás, a másik a mechanikus, a harmadik pedig egy elektronikus eszköz. Az történt, hogy a bal hátsónál hibáztunk. A lámpát zöldre módosító elektronikus eszköz ezt nem érzékelte tökéletesen. Az FIA-val együtt minden eljáráson végigmentünk, hogy biztosak legyünk benne, hogy ez nem fordul elő még egyszer. Ez az érdekünk, hiszen mindenekelőtt törődünk az embereinkkel.”

    Alonso egyik legnagyobb balesete és egy Räikkönentől elvett győzelem története

    Friss