Toto Wolff úgy véli, Lewis Hamilton egy megfelelő autóban ma is képes lenne jó teljesítményt nyújtani, és rámutatott, hogy nem mindegy, hogy az ember milyen környezetben néz szembe nehézségekkel. A Mercedes csapatfőnöke kijelentette, a hétszeres világbajnok váltásának okai ma is érvényesek, ráadásul ezzel őt is megmentette egy kényelmetlen beszélgetéstől.
Lewis Hamilton és a Ferrari házassága egyelőre finoman szólva sem úgy alakul, ahogyan azt a felek bizonyára elképzelték. Azt leszámítva, hogy Sanghajban a sprintidőmérőn ő volt a leggyorsabb, majd életében először behúzta a sprintet, nem sok pozitívumot lehet kiemelni. Olyannyira, hogy a Hungaroringen már arról beszélt, hogy a Scuderiának talán érdemes lehet más versenyző után néznie, míg Zandvoortban saját hibájából esett ki, ráadásul egy teljesen felesleges rajtbüntetést is összeszedett az istálló hazai futamára.
Hamilton háromnegyed órával a futam előtt szabálytalankodott, büntetést kapott Monzára
Azzal, hogy Hamilton az első tizenöt futamán nem állt dobogóra a Ferrarival, jelenleg egy negatív rekord birtokosa, hiszen akik legalább ennyi versennyel rendelkeznek vörös overálban, azoknak kivétel nélkül sikerült az első háromban végezniük. Ha pedig a következő négy versenyen továbbra sem jön össze neki a pódium, akkor a Ferrarinál töltött korszaka végén valamilyen csúcsot mindenképpen tartani fog, hiszen a vonatkozó listát vezető Didier Pironi a tizenkilencedik futamán zárt először dobogón, már ami a Ferrarit illeti. Egykori főnöke azonban megvédte a hétszeres világbajnokot.
Végtelen szenvedés – nem kímélik a Ferrarit és a „furcsa” hibát elkövető Hamiltont
„Az ember nem veszíti el egyik napról a másikra a képességeit – nyilatkozta a Mercedest irányító Toto Wolff. – Egy versenyző vagy egy sportoló képes kompenzálni a bizonyos területeken tapasztalható teljesítménycsökkenést azzal, hogy más téren felülteljesít. Mondjuk úgy, hogy a tapasztalat kompenzálhatja az esetleges alacsonyabb egykörös tempót. Láttam Alonsót, ő mindig képes volt kompenzálni. Szóval úgy gondolom, hogy Lewis továbbra is nagyon jó lehet egy olyan autóval, amely önbizalmat és visszajelzést ad neki.”
Persze Hamilton szenvedése nem a Ferrarinál kezdődött, legfeljebb ott lépett újabb szintet. A jelenleg 40 esztendős versenyzőnek 2022, vagyis a szívóhatáson alapuló autók korszakának kezdete óta kisebb-nagyobb nehézségei vannak, és különösen tavaly a Mercedesnél is volt néhány gyenge futama. Wolff nagyon jól tudja, milyen az, amikor a brit pilóta szenved.
„Nálunk is megélt ilyen érzelmeket – idézte fel. – Úgy vélem, rossz pillanatai is voltak, amikor úgy érezte, hogy a stratégia nem kedvez neki. Az ember kezdi egyre jobban megérteni a másikat, hogy miként működik, róla pedig tudom, miként működik, hiszen annyira jól ismerem, és néha át kellett ölelnem, vagy adnom kellett neki fél órát, hogy lecsillapodjon, és akkor bizonyos szempontból normalizálódott a helyzet.”
Az osztrák üzletember rámutatott, hogy egy bizonyos tényező nagy jelentőséggel bír. „A családjában az ember kiabálhat és ordíthat, és mindenki tudja, hogy ez miért történik – fogalmazott. – Egy új környezetben nem ismeri olyan jól a többieket, mégis kiabálni és ordítani szeretne. Tehát ismeretlen a dinamika. Nem arról van szó, hogy jobb vagy rosszabb, csak ismeretlen, és ez bizonyosan megnehezíti a dolgokat.”
Norris kiesése sokakat Hamilton drámájára emlékeztetett, de lehet egy fontos különbség
Hamilton távozásának ténye már a tavalyi szezon kezdete előtt ismert volt a nyilvánosság előtt, és a sportág legeredményesebb alakja azzal is nyilvánvalóan tisztában volt, hogy Charles Leclerc személyében egy meglehetősen erős versenyző lesz a csapattársa. Wolff pedig nem vitatja el, hogy a váltásnak megvoltak az indokai, és ezek ma is érvényesek.
„Azok az okok ma is fennállnak, amelyek miatt a Ferrarihoz kellett mennie – jelentette ki. – Változásra volt szüksége, és nekünk is változás kellett. Nem voltunk annyira versenyképesek, mint ahogyan azt szerettük volna. A Ferrari jobbnak tűnt. Minden pilóta a Ferrarinál akar versenyezni. Amúgy is szereti a piros színt. Remek megállapodást kötött. Ezek az okok ma is fennállnak. Most az egyik legjobb fiatal versenyzővel kell megküzdenie, aki már régóta a csapat tagja, és teljesen más autóval versenyez a miénkhez képest.”
A Mercedesnek abból a szempontból mindenképpen jól jött Hamilton eligazolása, hogy ezzel megnyílt az út a nagy tehetségnek kikiáltott Andrea Kimi Antonelli bemutatkozása előtt. „Készen álltunk a kockáztatásra – szögezte le Wolff. – Azonban egy Lewis Hamiltonnak nem lehet mondani, hogy »itt a vége«. Szóval ő tette meg, és ennek így kellett történnie. Most pedig ezen a görbén haladunk.”
Persze óhatatlanul adódik a kérdés, hogy mi lett volna, ha Hamilton mindenképpen a Mercedesnél akarja befejezni a pályafutását, ahogyan arra a legtöbben számítottak. Nos, volt főnöke örül, hogy ezt nem kellett megtudnia. „Nagyon nehéz [lett volna] – vélekedett. – Ebben a helyzetben én személyesen és a Mercedes képviselőjeként is rettegtem volna lefolytatni ezt a beszélgetést.”
A Ferrari megidézi Lauda első világbajnoki autóját az Olasz Nagydíjon (képek)