back to top
2025. november 24. 14:22
Többi

    KezdőlapF1Az ellenfelek előtt titkolózva próbálta elkerülni a McLaren a katasztrófát Las Vegasban?

    Az ellenfelek előtt titkolózva próbálta elkerülni a McLaren a katasztrófát Las Vegasban?

    -

    A rádiózások alapján úgy tűnik, hogy a McLarennél már a Las Vegas-i Nagydíj korai fázisában is aggódhattak a padlólemez miatt, ám erre igyekeztek nem felhívni az ellenfelek figyelmét. Mindenesetre aligha véletlen, hogy Lando Norrist és Oscar Piastrit is rendre arra utasították, hogy a pálya bizonyos pontjain vegyenek vissza.

    Túlzás nélkül katasztrófával végződött a McLaren számára a Las Vegas-i Nagydíj. Mint ismert, a pályán Lando Norris a második, míg Oscar Piastri – Andrea Kimi Antonelli büntetése után – a negyedik helyen ért célba, amivel előbbi nagyon kényelmes helyzetbe került a bajnoki összetett élén. Utólag azonban mindkét autót kizárták.

    Hivatalos: Mindkét McLarent kizárták utólag a Las Vegas-i Nagydíjról

    Ennek oka, hogy a technikai ellenőrzés során mindkét autón szabálytalannak találták a padlólemezt, pontosabban az ún. kopólemezt. A vizsgálatok során ugyanis megállapították, hogy az alkatrész mindkét versenyző esetében a megengedettnél jobban elkopott. Az FIA-nak így nem volt mérlegelési lehetősége, és mindkét McLarent diszkvalifikálta. Bár a wokingiak azzal érveltek, hogy a szabadedzéseken történt esőzés, illetve a sok piros zászló hátráltatta őket a megfelelő hasmagasság megtalálását illetően, ezt nem lehet enyhítő körülményként értékelni.

    Persze az is nyilvánvaló, hogy a McLarennél nem akartak csalni, és a Racefans által összegyűjtött rádiózások alapján gyanús, hogy a futam során észlelték a veszélyt, és el akarták kerülni a szabályszegést. Azért csak gyanús, és nem lehet tényszerűen kijelenteni, mert a beszélgetések során egyszer sem említették a padlólemez kopását, hanem másra hivatkoztak. Ez nyilvánvalóan arra szolgálhatott, hogy ne hívják fel az ellenfelek figyelmét a valós problémára, és ha valóban így volt, akkor legalább ez a része sikerült, hiszen Max Verstappen egy ponton azt a tájékoztatást kapta, hogy Norris „valamilyen problémával” küszködik.

    A legárulkodóbb jel, hogy a két pilótának leginkább az 5-ös, a 11-es és a 17-es kanyarban kellett lelassítania, pontosabban elemelnie a lábát a gázról. Előbbi – ahogyan arra egyszer Piastri figyelmét felhívták – egy hupli miatt jelentett potenciális kockázatot, míg utóbbi kettő a pálya két leggyorsabb balkanyarja. Ezek a kopólemez jobb oldalát terhelik a legjobban, nem véletlen, hogy ezt a részt mindkét versenyzőnél szabálytalannak találták – emellett az ausztrál pilóta esetében még a bal eleje is átlépte a határt.

    A két versenymérnök már a futam korai fázisában, a 10. kör után figyelmeztette saját pilótáját, hogy bizonyos pontokon lassítson, és innentől kezdve rendszeresek voltak ezek a kérések. Norrisszal nem sokkal a kiállása után Will Joseph közölte, hogy mindez a gumik óvása miatt szükséges, ami akár igaz is lehetett, de jó eséllyel nem a teljes igazság volt. A futam végén pedig az üzemanyag is előkerült, de erről csak az utolsó körben esett szó, amikor a mérnök kijelentette, hogy azon a téren rendben vannak.

    A McLaren mindenkitől bocsánatot kért és magyarázattal szolgált a Las Vegas-i kizárása után

    Apropó verseny vége: Norris tempója a hajrára látványosan beesett, aminek következtében Verstappentől nagyon lemaradt, George Russell pedig ismét megközelítette őt. A brit pilóta maga döntött úgy, hogy lelassít, vélhetően azért, mert látta, hogy a négyszeres világbajnokot már nem fogja utolérni. Minden bizonnyal ennek a következménye, hogy az ő kopólemezénél kevesebb és kisebb szabálytalanságokat állapítottak meg, mind Piastriénál, bár ennek az ítélet szempontjából semmilyen jelentősége nincs.

    Friss