Megjelent a 2023. május 25-27. között zajló Salgó Rally műsorfüzete. A kiadvány a TRP Media gondozásában készült.
A digitális műsorfüzet 56 oldalon mutatja be a verseny történetét, a HUMDA Országos Rally Bajnokság jelenlegi állását és főbb szereplőit, köztük interjú olvasható Turán Frigyessel, László Martinnal, Keszler Mátyással, Vincze Ferenccel, valamint a hétvégi rally térképei és időterve is megtalálható benne.
A Salgó Rally támogatója Salgótarján MJV, a Tippmix, a CSABAcast és a Zöld Élet Szociális Szövetkezet.
Jövőre a Lancia szerepelhet gyári támogatással a WRC2-ben, míg a Stellantis család másik márkája, a Citroen a Formula E-be lép, de a C3 Rally2-vel is lehet a rally versenyeken találkozni.
A motorsport rajongók tudhatják, hogy a Citroen 2026-ban a Formula E-ben fog versenyezni a Maserati csapata helyett, ezért helyét a WRC2-ben az olasz Lancia veszi át gyári támogatású csapatként.
Az idei WRC2-es bajnokságban a PH Sport által üzemeltetett C3 Rally2-es autókkal Yohan és Léo Rossel versenyezhetett, akik hivatalosan a Citroen Racing versenyzői is.
Jövőre azonban a Formula E-program miatt a Citroen helyett a Lancia kap gyári támogatást a WRC2-ben.
“Még semmi sincs eldöntve, de nagy valószínűséggel a Lancia szerepelhet gyári csapatként a WRC2-ben a Citroen helyett – mondta Didier Clément, a Stellantis ügyfélprogramjának vezetője a DirtFishnek. – Ennek ellenére jónéhány versenyző továbbra is a C3 Rally2-vel folytathatja karrierjét. A jövőben is elérhetőek lesznek alkatrészek a C3-hoz. A gyári versenyzők, mint Yohan Rossel Lanciával fog tudni tovább versenyezni.”
2027-től a WRC legmagasabb kategóriájában a WRC27 autók és a jelenlegi Rally2-es járművek egy kategóriában indulhatnak.
Megjelentek a jövő héten megrendezésre kerülő portugál tereprally verseny nevezési listái, melyeken összesen 114 egység található.
Szeptember 22-től kezdetét veszi a portugál tereprally vb-futam, mely az autós és motoros mezőnyben is az utolsó előtti forduló lesz a marokkói szezonzáró előtt.
Az autósok mezőnyében Nasser Al-Attiyah, Cristina Gutierrez és Sébastien Loeb erősíti a Dacia csapatát, míg a toyotás versenyzők között Yazeed Al-Rajhit, Henk Lategant, Seth Quinterot, Juan Cruz Yacopinit, Saood Variawát fedezhetjük fel többek között.
A Mini csapatában a Hungarian Baja győztese, Denis Krotov, míg a Ford csapatában Carlos Sainz is elindul.
A motorosok között Ross Branch, Daniel Sanders, Ricky Brabec, Jose Ignacio Cornejo, Bradley Cox, Adrian van Beveren, Tosha Schareina, Luciano Benavides küzdhet nagy valószínűséggel a győzelemért.
Az autósok között Al-Attiyah 20 pont előnnyel várhatja a viadalt Henk Lategant megelőzve, míg a harmadik helyen Lucas Moraes 25 pont hátránnyal áll.
A motorosoknál Daniel Sanders 35 ponttal előzi meg Luciano Benavidest és Ricky Brabecet is.
Az RSB szerdán bejelentette, hogy már csak a Zemplén Rally lesz hátra a magyar rally bajnokságból, ahol egyszeres pontszámokat lehet szerezni, így öt bajnoki cím is eldőlt.
Mint arról beszámoltunk, az RSB fontos közleményt adott ki, melynek értelmében Német Gábor és Németh Gergely az abszolút magyar bajnokságot, valamint az RC2-es kategória címet is myegnyerte.
Az már Győrben kiderült, hogy a Peugeot Kupát idén Viszló Csaba és Maricsek Miklós nyerte, azonban szerdán az ORB 2WD és RC4-es kategória címeket is bebiztosították.
Az ORC abszolút bajnoki címe még ugyan nyitott, azonban a P14-es kategóriában már biztosan Rongits Attila és Hannus László zár az élen.
A Rally2-ben is eldőlt két kategória bajnoki cím: a 2WD Kupát Kóródi Koppány nyerte, akinek Kelecsényi Csaba és Szekeres Szabolcs navigált az idei szezon során, valamint a Rally2 Lada Kupa bajnoki címe is elkelt, ezt Ruszó Krisztián nyerte, aki Szollár Csabával és Geró Gáborral versenyzett idén.
A többi bajnoki címről a novemberre halasztott Zemplén Rally fog dönteni.
A Historic Bajnokság állása egyelőre nem frissült a Győr Rally után.
A PSZA Motorsport ismét nagy erőkkel vonult fel az Országos Rally Bajnokság legutóbbi futamán, a 3. WHB Győr Rally-n. A csapat 12 párossal nevezett a hétvégére.
A 12 nevezett páros mellett a szervizsátor alatt összesen 9 autót láthattak a szurkolók – nemcsak saját egységeket, hanem más párosokat is segítettek. Így gyakorlatilag a bajnokság szinte minden kategóriájában jelen voltak. A verseny nehézségei előre sejthetők voltak, de az eredmények, a helytállás és az élmények alapján pozitívan zárták a hétvégét.
Külön öröm volt, hogy a Hyundai i20 Rally2-vel Berta László visszatért a mezőnybe. Az első napot sikerrel teljesítették, szakaszeredményeik is biztatóak voltak. Bár akadtak nagy mentéseik, a csapat egy technikai hiba miatt úgy döntött, hogy nem kockáztatják a vasárnapi indulást – az autó működőképes maradt, de a biztos célba érés kérdéses lett volna.
Fotó: Sári Péter
A hétvége egyik legkülönlegesebb pillanata kétségkívül Zagyva Dorka és a WRC futamokról is jól ismert navigátor, Ilka Minor közös indulása volt. Egyetlen teszt után vágtak neki a versenynek, ahol a kétnyelvű kommunikáció komoly kihívást jelentett. Dorka azonban remekül helyt állt, a páros folyamatosan fejlődött, és az időeredmények is biztatóak voltak. Hatalmas büszkeség, hogy egy ilyen szintű navigátor megismerhette a PSZA Motorsport közösségét.
Fotó: Sári Péter
Tellér Antiék hibamentesen végig versenyezték a hétvégét a Peugeot Kupában.
A P12-es kategóriában Nagy Gáborék és Tárkányi Sándorék autója is célba ért – bár Gáborék kuplung nélkül teljesítették a szombati napot. A szerelők estére orvosolták a problémát, de végül egy szabálytalannak minősített javítás miatt kizárták őket.
Fotó: Sári Péter
A P13-as kategóriában három páros is rajthoz állt. Hinger Dávidék toronymagasan vezették a mezőnyt, ám az utolsó gyorsaságin a benzinpumpa megadta magát. Volte-ék első igazi rallyjukat teljesítették, komoly szakaszidőkkel, ám váltóhiba miatt vasárnap szuperrally keretében folytatták. Jó csatákat vívtak Hinger Dáviddal, elégedetten zárva a hétvégét. Kiscsatári Imrééknek egy átbeszélő hiba vetett véget a versenynek.
A Historic mezőnyben két páros képviselte a csapatot. Csukovics István abszolút harmadik helyen zárt, míg Szombathelyi Petiék sokáig vezettek, és közel jártak életük első győzelméhez, amikor az utolsó gyorsasági rajtjánál motorhiba miatt ki kellett állniuk.
A Rally2 mezőnyben a szombati és vasárnapi nap külön versenynek számított. Endrődi Laci szombaton baleset miatt esett ki és vasárnap sem tudta folytatni, míg Ősze Róbert és Czézinger Tamás sikeresen célba értek. Baksai Laciék nagyon jól mentek, vezették az összetettet, ám sajnos motorhiba miatt fel kellett adják a futamot.
Fotó: Sári Péter
A városi prológon Papp Arnie gondoskodott a közönség szórakoztatásáról, így valóban teljes volt a PSZA Motorsport jelenléte.
Szabó Árpád értékelése: „Egy nagyon nehéz hétvégén vagyunk túl, ahol a csapat maximálisan helyt állt. 12 nevezett párossal, a nagy számok törvénye miatt nem mindenki ért célba, rengeteg tapasztalatot gyűjtöttünk. Külön köszönet a szervizcsapatnak, akik emberfeletti munkával kezelték a hatalmas terhelést. Jó érzésekkel jöttünk haza, és már készülünk a következő kihívásokra: szeretnénk ott lenni a Nova Gorica Rally-n és a Herbst Rally-n is, és természetesen várjuk a Zemplén Rally-t is.”
Az RSB közleményben jelentette be, hogy az idén elmaradt Székesfehérvár Rally nem kerül pótlásra, míg a Zemplén Rallyn egyszeres pontok lesznek kiosztva, így Német Gábor és Németh Gergely megnyerték a bajnoki rally bajnokságot.
Az RSB szeptember 17-i 4. számú közleményében bejelentette, hogy a nyáron elmaradt Székesfehérvár Rally nem kerül pótlásra idén, valamint a szezonzáró Zemplén Rallyn, melynek időpontja ugyancsak módosult, egyszeres pontszámokat lehet szerezni.
A döntés értelmében Német Gábor és Németh Gergely megnyerték az ORB-t, pályafutásuk során először. Németék idén négy futamból hármat megnyertek, a szezonnyitón pedig negyedik helyen értek célba.
Az már a hétvégi Győr Rallyn kiderült, hogy a Peugeot Kupát Viszló Csaba és Maricsek Miklós nyerték meg.
Az RSB határozat értelmében a bajnokságban behozhatatlan előnnyel rendelkező további versenyzőkről később írunk.
Simon Larkin, a WRC Promóter versenyekért felelős igazgatója megerősítette, egyértelmű cél, hogy az olasz vb-futam Rómába kerüljön már 2026-ban, azonban Szardínia sem maradna nemzetközi verseny nélkül.
A 2026-os WRC-naptár megjelenésekor az olasz futamnál nem volt egyértelmű, hogy hol is rendezik, azonban később a WRC Promóter elárulta, jövőre még Szardínia szerepelhetne a naptárban, de a római helyszínváltás sincs kizárva.
Mostanra azonban változott a helyzet, és a promóter már Rómába szeretné tenni a versenyt.
“A célunk egyértelmű: már 2026-ban Rómába szeretnénk helyezni a WRC-rendezvényt, ahogyan azt már többször is kértük az ACI-tól (Olasz Autosport Szövetség, a szerk.) – mondta Simon Larkin, a WRC Promóter versenykért felelős igazgatója.- Számunkra a „minél előbb, annál jobb” elv érvényesül, mivel úgy gondoljuk, hogy ez az Olasz Rally, az esemény és általában a sportág fejlődésének legjobb érdekeit szolgálná. Egy fővárosi verseny valójában az egyetlen valódi lehetőség arra, hogy egy eseményt országszerte reprezentatívnak ismerjenek el. A WRC-nek olyan ralira van szüksége, amely azonosítja a rendező országot, és Rómára ez minden más helyszínnél jobban igaz lenne.”
Larkin elárulta, az olasz szövetséggel öt évre kötött a promóter szerződést, ennek feltétele azonban a Rómába költözés.
“Már aláírtunk egy potenciális ötéves szerződést, amelynek érvényessége szigorúan a római költözéshez van kötve. Továbbá anyagilag is támogatnánk a fiatal pilóták részvételét. Teljes mértékben elkötelezettek vagyunk és szilárdan hiszünk ebben a projektben és abban, hogy ez az egész bajnokság számára jobb lenne.”
A római versenyhez azonban még más szereplőknek is hozzá kell járulniuk.
“Elsődleges célunk, hogy már 2026-ban Rómába költözzünk, tudjuk, hogy az áthelyezés csak az összes érintett kormányzati intézmény teljes körű együttműködésével és egyetértésével jöhet létre. Ha ez nem lenne még lehetséges, a költözés 2027-re lenne halasztva, de tovább nem lehet halogatni. Elsődleges célunk továbbra is az esemény sikere és a konstruktív kapcsolat minden érdekelt féllel.”
Ha sikerül Rómába vinni a versenyt, akkor Szardínia az ERC-naptárban kaphatna helyet.
“Ha sikerülne a római WRC-futam létrehozása, akkor Szardínia az ERC-naptárba kerülhetne már 2026-ban. Ez lehetővé tenné a verseny számára, hogy jelentős rendezvényt tartson fenn a szigeten, annak ellenére, hogy a WRC-futam a fővárosba kerülne.”
24 évvel ezelőtt Michael Schumacher – nem egyedüliként – fontolgatta, hogy a szeptember 11-i terrortámadások miatt nem vesz részt az USA Nagydíjon. Bernie Ecclestone, az F1 akkori vezére azonban lényegében megfenyegette, hogy az akkor 32 éves pilóta ebben az esetben elveszítheti a Hungaroringen bebiztosított világbajnoki címét.
Sébastien Ogier hiába vezetett már biztosabb előnnyel a Chile Rally Power Stage szakasza előtt, a 200. WRC-futamán résztvevő nyolcszoros világbajnok szinte mindent egy lapra tett fel a dél-amerikai verseny záró szakaszán is.
Sébastien Ogier 10.3 másodperc előnnyel várhatta a Chile Rally Power Stage szakaszát, azonban a nyolcszoros világbajnok toyotás a verseny mellett ezt a szakaszt is nyerni szerette volna.
A francia versenyző olykor necces pillanatokat élt át a gyorsaságin, azonban erőfeszítése kifizetődött, a leggyorsabb tudott lenni, így pedig maximális pontszámmal zárta a hétvégét és 2 pont előnnyel a bajnokság élére állt.
Szomorú hírt közölt a GB3-ban versenyző és nemrég a Hungaroringen dobogóra álló William MacIntyre. A 18 éves pilóta bejelentette, hogy agy- és tüdőrákot diagnosztizáltak nála, így felfüggesztette pályafutását.
Nemolyan régen, bő két hónapja rendezték az International GT Open magyarországi fordulóját a Hungaroringen. A hétvége egyik betétsorozata a GB3 volt, amelynek első futamán William MacIntyr második helyet szerzett. Nos, a 18 éves pilótával azóta nagyot fordult a világ, és sajnos egyáltalán nem a jó értelemben.
Szerdán ugyanis bejelentette, hogy rákot diagnosztizáltak nála, ráadásul a betegség az agyában és a tüdejében is kialakult. Ennek tudatában pedig nem csoda, hogy felfüggeszti versenyzői karrierjét, és már az idei szezont sem fejezi be. Ugyanakkor bízik benne, hogy előbb-utóbb visszatérhet majd a pályára, és folytathatja pályafutását.
„Ez nagyon más bejegyzés lesz a megszokotthoz képest, de nyíltan kimondom – írta az Instagramon. – Az elmúlt néhány hónapban úgy éreztem, nem vagyok önmagam, és most már kezd érthetővé válni, hogy miért. Agy- és tüdőrákot diagnosztizáltak nálam. Sajnos ez olyan komoly, mint amilyennek hangzik. A Milton Keynes-i Kórház csodálatos csapata máris hihetetlenül sokat segített, hogy kidolgozzunk egy tervet azzal kapcsolatban, hogy miként fogok ezzel megküzdeni.”
„Sajnos ez azt jelenti, hogy a közeljövőben nem fogok versenyezni – folytatta. – Azonban biztosak lehettek benne, hogy amint lehet, visszatérek a volán mögé, ahol a helyem van. Hatalmas köszönet illeti a családomat és a barátaimat a támogatásukért, valamint mindenkit, aki továbbra is mellettem áll ebben a váratlan kitérőben.”
MacIntyre 2022-ben kezdte meg együléses karrierjét a gokartos évek után. Abban az évben második lett a Ginetta juniorbajnokságban, egy évvel később pedig a brit Forma–4-ben szerezte meg ugyanezt a pozíciót. Előbbit az Elite Motorsport, utóbbit a Hitech színeiben érte el. Ami a GB3-at illeti, tavaly mutatkozott be a sorozatban, és három futamgyőzelemig, illetve az összetett ötödik helyéig jutott. Jelenleg szintén ezt a pozíciót foglalja el egy diadallal a háta mögött.
A GB3 egyébként egy brit központú sorozat, az Egyesült Királyság legmagasabb szintű együléses szériája, ahonnan leginkább a GB4-ből, Forma–4-es bajnokságokból vagy esetleg gokartos sorozatokból érkeznek meg a pilóták. Jelenlegi nevén 2021 óta működik, de jogelődjét többek között George Russell is megnyerte 2014-ben.
A 2025-ös III. WHB Győr Rally különös és érzelemdús hétvégét hozott a Horváth Rally ASE számára. Az egyesület versenyzői közül többen kiemelkedő eredményekkel örvendeztették meg a szurkolókat, ugyanakkor egy sajnálatos baleset is beárnyékolta a futamot.
Hevesi Norbert és Németh “16V” Péter kiválóan kezdték a versenyt, az első két gyorsasági után abszolút 5. és 9. idővel álltak. A harmadik szakaszon azonban váratlan helyzet alakult ki: a célt nem észlelték, a bukkanó mögé kitett stop pontnál pedig már nem maradt elegendő táv a biztonságos megállásra.
Németh “16V” Péter visszaemlékezése: „Az első két gyors után jól álltunk, de a harmadik szakaszon nem láttuk a célt – sem én, sem Norbi. Tudtuk, hol kell lennie, de mire észrevettük, már nem tudtunk megállni. Norbi mindent megtett, de végül a pálya szélén álló Ladába csapódtunk. Szerencsére szögben értük el, így nem közvetlenül a sportbírókat találtuk el, hanem elsodortuk őket. Nagyon sajnáljuk a történteket, de a legfontosabb, hogy mindenki túl van az életveszélyen. Azonnal kiszálltunk, segítettünk a sportbíróknak, amíg megérkezett a további segítség. Ez egy szerencsétlen körülmények összjátéka volt.”
A baleset következtében négy sportbíró sérült meg, állapotuk szerencsére stabil, így a csapat és a mezőny egyaránt megkönnyebbülten fogadta a híreket.
Fotó: Sári Péter
A Horváth Rally ASE versenyzői közül többen is kitettek magukért Győrben. Matics Mihály fantasztikus teljesítménnyel az ORC abszolút második helyét szerezte meg, emellett megnyerte a P12-es kategóriát, amivel hatalmas örömet szerzett a csapatnak. Ugyanilyen büszkeségre ad okot, hogy Kelemen Csaba a Historic mezőnyben diadalmaskodott, így győzelemmel távozott a futamról.
Rally2-ben sem maradt el a siker: Ráczék egy kisebb kaland után folytatni tudták a versenyt, és végül a P12 kategória hatodik helyét szerezték meg. Fenyvesi Petiék sokáig esélyesek voltak az abszolút győzelemre is, végül néhány másodperccel maradtak le a dobogó legfelső fokáról, de így is ők bizonyultak a legjobbnak a P12-ben és a Lada Kupában. Csimpolyásék is szép eredményt értek el, hiszen a P13-as kategóriában az ötödik helyen zártak.
Fotó: Sári Péter
Nem volt azonban mindenkinek szerencséje: Lipóczky Daniéknak még az első gyors előtt ért véget a rally, amikor a fékmelegítés közben eltört a féltengely. Az ő hétvégéjük így sajnos idő előtt befejeződött. Mejkli Ernőék stabil, hibátlan versenyzéssel, bár szuper rallyval teljesítették a futamot.
Fotó: Sári Péter
A Győr Rally idén minden eddiginél jobban próbára tette a versenyzőket és a sportbírókat is. A Horváth Rally ASE büszkén tekinthet vissza az elért eredményekre, ugyanakkor együtt érez a balesetet szenvedett sportbírókkal, akiknek mielőbbi felépülést kíván.