back to top
2025. november 04. 06:08
Többi
    Kezdőlap Blog

    Megjelent a Salgó Rally műsorfüzete

    0

    Megjelent a 2023. május 25-27. között zajló Salgó Rally műsorfüzete. A kiadvány a TRP Media gondozásában készült.

    A digitális műsorfüzet 56 oldalon mutatja be a verseny történetét, a HUMDA Országos Rally Bajnokság jelenlegi állását és főbb szereplőit, köztük interjú olvasható Turán Frigyessel, László Martinnal, Keszler Mátyással, Vincze Ferenccel, valamint a hétvégi rally térképei és időterve is megtalálható benne.


    A Salgó Rally támogatója Salgótarján MJV, a Tippmix, a CSABAcast és a Zöld Élet Szociális Szövetkezet. 

    A Hyundai kész segíteni Tanaknak Japánban is

    0

    Két futammal a WRC-szezon vége előtt még minimális esélye van az egyéni bajnoki címre Ott Tanaknak, ezért a Hyundai kész minden segítséget megadni az észt versenyzőnek a Japán Rallyn is.

    A gyártók bajnoki címét már a Közép-Európa Rallyn megnyerte a Toyota, azonban az egyéni bajnoki címre még négyen esélyesek.

    A bajnokságot Elfyn Evans 13 ponttal vezeti Sébastien Ogier és Kalle Rovanpera előtt, míg Ott Tanaknak 50 pontos hátránnyal matematikai esélye van. A két verseny során még 70 pont szerezhető.

    A Hyundai ahogy a KER-en, úgy Japánban is igyekszik segíteni a 2019-es világbajnoknak.

    „Mindent megfogunk adni Ottnak, hogy a lehető legjobb eredményt érje el Japánban – mondta Andrew Wheatley, a Hyundai sportigazgatója a WRC hivatalos oldalának. – Azt hiszem, reálisan kell nézni az esélyeket, így nehéz helyzetben vagyunk, de a három Toyota-pilóta is csatázik egymással, így akár hibázhatnak is. Szeretnénk a kínálkozó lehetőség kapujában lenni.”

    A Japán Rally azonban a Hyundai számára is egy lehetőség adatgyűjtésre, amit felhasználhat 2026-ban, hogy csökkenteni tudja a Toyota előnyét.

    A Közép-Európa Rallyval ellentétben Tanak az idei autót fogja használni Japánban, bár az utolsó Európai versenyen látszott, hogy a 2024-es autóval gyorsabb az észt versenyző, mint az idei autót vezető csapattársai.

    A nap, amikor az F1 a versenyzők életével játszott a pokoli körülmények között zajló futamon

    0

    Az 1991. november 3-án rendezett Ausztrál Nagydíj mindössze 16 (hivatalosan 14) körön át tartott, de ennyi is elég volt ahhoz, hogy utólag el lehessen mondani róla: kisebb csoda kellett hozzá, hogy ne történjen súlyos baleset.

    1991-ben ezen a napon, november 3-án rendezték az aktuális F1-es szezon utolsó futamát, az Ausztrál Nagydíjat. A világbajnoki cím egy versennyel az adelaide-i idényzáró előtt eldőlt, miután Ayrton Senna a Japán Nagydíjon úgy biztosította be harmadik címét, hogy átengedte a győzelmet csapattársának, Gerhard Bergernek. Ausztráliában már csak a valójában kizárólag a csapatokat érdeklő konstruktőri elsőségért meccselhettek a mezőny tagjai, a legnagyobb sztori azonban nem ez volt, hanem az, hogy Alain Prostot a futam előtt kirúgta a Ferrari, miután teherautónak nevezte a 642-es konstrukciót.

    De csak egészen a verseny napjáig csámcsoghattak ezen a nézők és az újságírók, a hetedik Ausztrál Nagydíj előtt ugyanis özönvízszerű esőzés érte el Adelaide-et, ami a futam megrendezését is veszélybe sodorta. A legtöbbekben még élénken éltek az 1989-es, piros zászlóval félbeszakított, majd újraindított verseny emlékei, amikor szintén az eső okozott káoszt – Prost tiltakozásul 4 kör után kiállt a versenyből, de Senna sem ért célba, miután „vakon” belerohant Martin Brundle Brabhamjébe –, végül pedig csak nyolcan látták meg a kockás zászlót, amikor a 2 órás időlimit leteltével leintették a versenyt, amelyet Thierry Boutsen nyert meg Alessandro Nannini és Riccardo Patrese előtt.

    Na de térjünk vissza 1991-be! A szezonzáróra 26 pilóta sorakozott fel, miután összesen 39-en (!) neveztek, de kilenc versenyző már az előkvalifikáción, négy pedig az időmérőn elvérzett. Az eső egész nap szakadt, mindez azonban a versenyzőkön kívül nem sokakat érdekelt, és mivel biztonsági autót hivatalosan csak 1993 óta alkalmaznak a Forma–1-ben, a versenyzésre teljesen alkalmatlan utcai aszfaltcsíkon állórajttal (!) engedték el a mezőnyt.

    A pályafutása 60. pole pozícióját szerző Senna remekül indult, és megtartotta a vezetést, az első néhány körben pedig még semmi nem veszélyeztette az újdonsült háromszoros világbajnok első helyét, ám miután Nigel Mansell megelőzte a másik McLarent vezető Bergert, elkezdett közeledni a brazilra.

    Mindenki lépésben haladt, legalábbis F1-es mércével mérve

    Eközben kisebb csoda volt, hogy a rajtnál senki nem hibázott, és nem ment a falnak, vagy akadt össze egy másik versenyzővel. De nem kellett sokáig várni a káoszra. Satoru Nakajima a 3. körben hátulról belerohant Boutsen Ligier-jébe, majd két körrel később megpördült, és feladta a versenyt. A belga egy körrel ezután állt ki az ütközésben megsérült autója miatt.

    Ez azonban még csak a kezdet volt, nem sokkal később ugyanis a pálya leggyorsabb részén, a Brabham-egyenesben kezdtek elhullani a versenyzők. Az utolsó F1-es nagydíját teljesítő Nelson Piquet megpördült az egyenesre vezető jobbosban, majd ahogy Benettonjával visszakecmergett a pályára, csapattársa, Michael Schumacher megpróbálta megelőzni. A brazil veterán azonban becsukta a kaput, aminek az lett az eredménye, hogy a hátulról mindkettejüket támadó Jean Alesi megforgatta Schumachert, majd nekiment Nicola Larini Lamborghinijének, amely szintén pörögni kezdett.

    Végül mindhárman kiestek, a versenyirányítás azonban nem tett semmit, mindössze sárga zászlókat lengettek, miközben a versenyzők – Larini a pálya jobb, Schumacher és Alesi a bal oldalán – kikászálódtak az autójukból. A látási viszonyok a nullával voltak egyenlőek, a roncsokat azonban otthagyták a pályán, és még egy teherautót is beküldtek a Ferrari mentésére.

    Majdnem meghalt, majd megjósolta Bianchi halálát az expilóta

    „Elképesztő mennyiségű víz volt az egyenesben, az autó csak úszkált rajta jobbra-balra” – jellemezte a körülményeket utólag Senna, akinek elmondásából világos volt, hogy még a szokottnál eggyel alacsonyabb sebességi fokozatban közlekedés sem volt elég.

    „Egyszerűen nem tudom elhinni, hogy továbbengedték a versenyt. Felelőtlenség volt otthagyni az összetört autókat és a teherautót a célegyenesben ilyen körülmények között” – füstölgött Mansell, aki Senna üldözése közben ilyen időben is elérte a 270 km/h-t a Brabham-egyenesben.

    Ennyire voltak rosszak a körülmények:

    De nemcsak Senna és Mansell, hanem Berger is mérges volt. „Versenyzőkként mi döntünk arról, hogy vállaljuk-e a veszélyt, de elfogadhatatlan azokat is veszélybe sodorni, akik segíteni vannak itt” – utalt a pályabírókra.

    Ezzel azonban a balesetek sorának nem volt vége. A kilencedik körben Pierluigi Martini a Brabham-egyenesben ráfutott egy tócsára, amitől Minardija azonnal a falnak csapódott, és miután Alex Caffi nagy szerencsével elkerülte, szépen leparkolt Alesi Ferrarija mellé. Ekkor az egyenes már inkább roncstelepre hasonlított, de a verseny ment tovább…

    Az eső pedig csak erősödött, aminek következtében a 16. körben a Sennát közelről követő Mansellt is elérte a végzete: megcsúszott egy vízátfolyáson, és összetörte a Williamst. A saját elmondása szerint helyenként csak második fokozatban guruló brazilnak pedig ekkorra lett elege, és heves gesztikulálásba kezdett, jelezvén a versenyirányításnak, hogy azonnal szakítsák félbe a futamot.

    A kör végén végre megjelentek a piros zászlók, és mint később kiderült, ez egyben a futam végét is jelentette. Berger ekkorra már eltűnt a harmadik (Mansell kiesése után második) helyről, mert ő is kétszer megforgott, így a piros zászlók megjelenésekor már Piquet volt a második helyen. Totális volt a káosz, mert egyes autókat a bokszba tereltek, míg másokat kint hagytak, a romok eltakarítása után pedig szó volt róla, hogy folytatni fogják a versenyt, de hosszas tanácskozás után, a pilóták heves tiltakozása közepette végül úgy döntöttek, hogy a 14. körben látott állás alapján végeredményt hirdetnek.

    Így Senna nyert Mansell és Berger előtt, míg a negyedik helyen Piquet, az ötödiken Patrese, a hatodikon pedig a Prost helyére beugró, élete egyetlen ferraris futamán pontot szerző Gianni Morbidelli végzett az egészen a 2021-es Belga Nagydíjig minden idők legrövidebb, mindössze 24 és fél percen át tartó Forma–1-es futamán.

    Embed from Getty Images

    Mansell végig csak Senna hátsó lámpáját nézte, és próbált a pályán maradni, de így is kiesett 

    Ironikus módon ez lett a legtöbb célba érkezőt regisztráló futam 1991-ben, jóllehet, akkoriban a műszaki problémák is rendszeresen megtizedelték a mezőnyt. Ezzel együtt nem nagyon volt minek örülni azon kívül, hogy mindenki ép bőrrel megúszott egy olyan napot, amelyen az F1 vezetői a pilóták és pályabírók testi épségénél fontosabbnak tartották a profitot.

    „A legnagyobb hiba az volt, hogy elkezdtük a versenyt… Nem hiszem, hogy ez verseny lett volna, inkább küzdelem azért, hogy a pályán maradjunk, miközben semmi értelme nem volt gyorsan menni. Lehetetlen körülmények voltak. Néhány éve rendeztek itt egy nagyon rossz versenyt, de a mai még rosszabb volt, még több víz volt a hátsó egyenesben” – utalt az 1989-es versenyre a győztes Senna, aki csak a McLaren miatt indult el.

    „Mindannyiunktól hiba volt elrajtolni. Én csak azért tettem ezt, mert nagy volt a tét, a csapat pedig annyit tett értem az elmúlt négy évben. A konstruktőri világbajnokság még nem dőlt el, máskülönben nem lett volna értelme elindulnom” – jelentette ki a brazil, amihez Mansell hozzátette: „Csoda, hogy senki nem halt meg.”

    A cikk eredetileg 2022.november 3-án jelent meg a Rallycafe.hu-n.

    Fontos bejelentést tett a Massa kontra Ecclestone–FOM–FIA-per bírója

    0

    A bíróság elhalasztotta a Felipe Massa által indított per ítélethirdetését. Ennek következtében továbbra sem tudni, hogy helyt adnak-e annak az állításnak, hogy a brazil expilóta jogtalanul veszítette el a 2008-as világbajnoki címet.

    Ahogyan arról mi is beszámoltunk, múlt héten elindult a Felipe Massának a Bernie Ecclestone, a FOM, illetve az FIA ellen kezdeményezett pere. A 44 éves egykori versenyző 82 millió dollárról, vagyis több mint 27 és fél milliárd forintról szóló keresetet nyújtott be, mondván, egy olyan csalás miatt bukta el a 2008-as világbajnoki címet, amelyről tudomása volt a sportág vezetésének.

    Elindult a per, amelyet Massa Hamilton első vb-címének megszerzése céljából kezdeményezett

    Korábban arról is írtunk, hogy amennyiben a bíróság úgy dönt, hogy az ügy nem ér meg egy teljes tárgyalást, úgy nagyon hamar az alperesek javára dől el az ügy. Nos, ez egyelőre nem történt meg, hiszen a döntés csak később fog megszületni. „Az ítéletet egy későbbi időpontban hirdetjük ki” – erősítette meg Justice Jay bíró a háromnapos meghallgatás után.

    Mint ismert, Massa mindössze 1 ponttal veszítette el a 2008-as világbajnokságot – a szezonzárónak éppen múlt vasárnap volt a tizenhetedik évfordulója – Lewis Hamiltonnal szemben. Amellett, hogy a brazil pilóta saját maga, a csapat, illetve az autó hibájából is veszített pontokat, a Szingapúri Nagydíjra alapozza a pert, ahol magabiztosan vezetett, majd – mint később kiderült – csalás áldozata lett.

    Busás nyeremény volt a jutalma a férfinak, aki pénzt tett a 13 éves Hamiltonra

    Tény, hogy a Ferrari akkori versenyzőjének tankolását a csapat rontotta el, de Massa nem akkor állt volna ki tankolni, ha nincs Nelson Piquet Jr. balesete. Ez utóbbiról pedig szűk egy év múlva kiderült, hogy valójában nem baleset volt, hanem a honfitárs szándékosan csapta falnak az autóját, hogy ezzel győzelemhez segítse akkori csapattársát, Fernando Alonsót.

    Ennek ellenére Massa szűk másfél évtizedig beletörődött a vereségbe, de 2023 elején megjelent egy interjú Ecclestone-nal, a Forma–1 akkori vezérével, amelyben az állt, hogy mind ő, mind az FIA akkori versenyigazgatója, Charlie Whiting viszonylag hamar tudomást szerzett az ütközés szándékos mivoltáról. Massa, illetve ügyvédi csapata pedig erre alapozva azt állítja, hogy szerződés- vagy kötelezettségszegés történt.

    Az alperesek, vagyis Ecclestone mellett a kereskedelmi jogokat birtokló Formula One Managemeent (FOM) és a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) tagadják a vádakat. A 95. születésnapját múlt kedden ünneplő üzletember ügyvédje írásbeli nyilatkozatában úgy fogalmazott, hogy a per egy „téves kísérlet az F1 2008-as egyéni bajnoki eredményének újratárgyalására”.

    Az F1 egyik legnagyobb csalása, és ami mögötte van – 17 éves a szingapúri ütközésbotrány

    Latvala navigátort kényszerül váltani a szezonja legfontosabb versenyén

    0

    Hétvégén rendezik a portugál historic Fafe Rallyt, mely a Historic Eb szezonzáró versenye, ahol az abszolút bajnoki cím fog eldőlni. Jari-Matti Latvalának engedélyt kellett kérnie, hogy részt vehessen a versenyen, ráadásul navigátort is kényszerül váltani.

    A portugál historic Fafe Rally versennyel zárul a Historic Eb idei szezonja, mely előtt az abszolút bajnokságot a lengyel Maciej Lubiak vezeti a brit Will Graham és Jari-Matti Latvala előtt. A három versenyző között csupán 23 pont a különbség, így még mindhárman lehetnek bajnokok.

    Latvala ráadásul előnyösebb helyzetben is van, mivel év végén a legjobb hat eredmény fog számítani és amíg riválisai mindenképp pontokat fognak emiatt veszteni, addig neki csak négy győzelemmel záruló futama van, a többi versenyen kiesett.

    Latvalának azonban az eredeti tervek szerint ezen a hétvégén a Japán Rallyn kellett volna a Toyota csapatát vezetnie, így külön engedélyt kellett kérnie a japán gyártótól, hogy az aszfaltos portugál versenyen indulhasson. Így Juha Kankkunen fogja vezetni a Toyota WRC csapatát.

    Latvala azonban navigátor cserére is kényszerül Portugáliában, mivel állandó versenyzőtársa, Janni Hussi Takamoto Katsuta murva kémje lesz Japánban, így Topi Luhtinen ül a historic Celicába, aki a Toyota fiatal pilótákat fejlesztő programjában navigál.

    “Még van esélyem az Eb-címre, mivel Graham és Luhtinen egyaránt pontot szerzett már hatszor, míg nekem csak négy futamon jött össze a pontszerzés – magyarázta Latvala a Rallt.fi oldalnak. – Ráadásul Portugáliában plusz pontokat is lehet szerezni, így még megszerezhetem a bajnokság első helyét.”

    A portugál verseny szombat kora este zárul, ami után Latvalának nem sok ideje lenne az ünneplésre győzelem esetén, hiszen Japánba kell utaznia, ahol november 10-én, hétfőn a Toyota sajtótájékoztatót hirdetett, melyen nagy valószínűséggel bejelentére kerül a 2026-os WRC csapata.

    „Másoknak példát kellene venniük róla” – Hamilton nem kap elég elismerést egy tulajdonságáért?

    0

    Susie Wolff szerint Lewis Hamilton rendre jó célra használja a befolyását, és úgy véli, ennek kapcsán mások is példát vehetnek a hétszeres világbajnokról. Utóbbi kijelentette, a versenyzésen kívüli tevékenységei nem terelik el a figyelmét, sőt, inkább pozitív hatásuk van a teljesítményére.

    Sebastian Vettel visszavonulása óta mindenképpen Lewis Hamilton az egyetlen pilóta a mezőnyben, aki rendszeresen felszólal különböző társadalmi ügyekben. A 40 esztendős versenyző sokszor olyan kérdésekben is hallatja a hangját, amelyben mások nem. Szűk két évvel ezelőtt ezt akkori főnökének, a Mercedest irányító Toto Wolffnak a felesége, Susie is megtapasztalhatta.

    2023 decemberében ugyanis az FiA azzal kapcsolatban indított vizsgálatot az F1 Academy ügyvezetője ellen, hogy esetleg bizalmas információkat oszt meg férjével, Hamilton pedig határozottan kiállt mellette. Bár maga az ügy természetesen nagyon is kapcsolódott az F1-hez, de a hétszeres világbajnok társadalmi szempontokat is megfogalmazott, hiszen kijelentette, a diverzitásnak nem tesz jót, ha bizonyítékok nélkül megkérdőjelezik egy női vezető tisztességét. Wolff többek között ezért is méltatta férjének egykori pilótáját.

    „Ez elfogadhatatlan” – Hamilton nekiment az FIA-nak, miközben az elnök rejtélyes agyrázkódást szenvedett

    „Szerintem Lewis mindig is olyan ember volt, aki jó célokra akarta használni a hangját, és mindig is látta a nagy képet azzal kapcsolatban, hogy a befolyása milyen pozitív hatással lehet – nyilatkozta a ’High Performance’ podcast vendégeként. – Néha könnyű a kitaposott utat választani, amelyet mindenki más is választ, de ő teljes mértékben a saját útját járta, és óriási hatással volt a sportágra. Nem lepett meg, hogy kiállt és megszólalt, mert ő mindig kiáll és megszólal, ha van valami mondanivalója, vagy ha valami nem hangzott el, de el kell hangoznia.”

    Susie Wolff meg fogja találni a lejáratása mögött álló felelősöket, véli Toto Wolff

    „Szerintem néha nem kap elég elismerést ezért – folytatta. – Ő kifutóvá változtatta a paddockba vezető sétát. Ő is hozzájárult ahhoz, hogy a Forma–1 a motorsport és a sport világán túl is kulturális jelentőségű legyen, és úgy vélem, ő egy nagyon befolyásos személyiség, aki jó célokra használja ezt a befolyását, másoknak pedig példát kellene venniük róla.”

    Hamilton társadalmi érzékenységével alighanem valamilyen szinten összefügg, hogy sokszor az F1-es pályákon kívül is feltűnik a neve a hírekben. A közvélemény egy része úgy véli, ezzel az életmóddal csak a saját figyelmét tereli el az első számú feladatáról, de az érintett igyekezett megcáfolni ezt az elméletet.

    „Ez nem a figyelem elterelődésének kérdése – fogalmazott a Ferrari hivatalos honlapjának. – Mindenkinek el tud terelődni a figyelme, így vagy úgy. Ez arról szól, hogy az ember milyen döntést hoz az energiájának felhasználásáról, és miként teremt egyensúlyt. Szükség van kreatív egyensúlyra, az ember nem dolgozhat élete minden órájában, mert akkor boldogtalan lesz. Hogyan talál olyan dolgokat, amelyek inspirálják és felemelik? Ennek egyik lehetősége a kreativitásának kiaknázása.”

    Hamiltonnak nem tetszenek a Ferrari körül felmerült pletykák

    Heikki Kovalainen nagy lépésre szánta el magát 2026-tól

    0

    A Forma 1-es Magyar Nagydíjat korábban megnyerő Heikki Kovalainen bejelentette, hogy a Japán Rallyval befejezi karrierjét az ázsiai országban.

    Heikki Kovalainen hét szezon óta versenyez a Rally Team Aicello csapatával Japánban, ahol három abszolút és egy kategória bajnoki címet szerzett rally versenyzőként.

    A korábbi F1-es pilóta azonban komoly lépésre szánta el magát 2026-tól, befejezi karrierjét Japánban és Sae Kitagawa navigátornak is megköszöni a segítséget.

    “Igazán hálás vagyok a támogatásért és barátságért, amit Saetól kaptam – mondta Kovalainen. – Sokat tanultam és fejlődtem emberként is az évek során. A karrierem Japánban véget ér, de az Aicelloval továbbra is együtt fogunk dolgozni. Jelenleg új közös projektet készítünk elő, amivel kapcsolatban hamarosan megosztok információkat.”

    Kitagawa 2016 óta navigált Kovalainennek.

    A 2008-as Magyar Nagydíj győztesének hozzáállását a csapatfőnök nem győzte dicsérni.

    “Hét szezon során sok érzelmes pillanatot éltünk át együtt – mondta Taison Makino. – Nagyon szomorú, hogy Heikki a japán versenyzés befejezése mellett döntött, de büszkék vagyunk arra, amit együtt elértünk.”

    Kovalainen a Japán Rallyval zárja le az ázsiai országban való versenyzést.

    Eladó az autó, amellyel Senna pályafutása egyik legnagyobb győzelmét és utolsó vb-címét érte el

    0

    Árverésre bocsátják azt a McLarent, amellyel Ayrton Senna emlékezetes körülmények között szerezte meg első hazai F1-es futamgyőzelmét, és nem mellesleg utolsó vb-címét is ezzel érte el. Nico Hülkenberg eközben jótékonysági keretében válik meg legutóbbi sisakjától.

    Újabb különlegességet lehet megszerezni azoknak, akik fogékonyak a történelmi Forma–1-es autókra, és nem mellesleg anyagilag is megengedhetik maguknak. Az RM Sotheby’s aukciósház ugyanis árverésre bocsátja azt a McLaren MP4/6-ost, amellyel Ayrton Senna 1991-ben versenyzett, és többször is történelmi eredményt ért el.

    A 3,5 literes, V12-es, 720 lóerős teljesítményre és 13 800-as percenkénti fordulatszámra képes motorral rendelkező kocsit Neil Oatley főtervező, illetve a technikai igazgató, a legendás Gordon Murray vezetésével álmodták meg. A McLaren közel három évtizeden át őrizte meg, illetve ebben az időszakban menetre kész állapotba hozta, majd 2020-ban eladta.

    A becslések szerint a kocsi 12 és 15 millió dollár, vagyis mintegy 4 és 5 milliárd forint között kelhet el. Nem véletlenül képvisel ekkora értéket, hiszen Senna ezzel a konstrukcióval nyerte meg pályafutása harmadik és egyben utolsó világbajnoki címét. A néhai brazil klasszis annak ellenére győzte le Nigel Mansellt, hogy a szezon második felében már egyértelműen a Williams volt a gyorsabb.

    A fájdalomtól önkívületben üvöltő Senna a mai napon égett bele örökre az F1-rajongók emlékeibe (videó)

    A legemlékezetesebb mozzanatot viszont az idény első fele, egészen pontosan a második futam hozta. Senna egészen odáig képtelen volt nyerni hazai pályán, és bár az az évi Brazil Nagydíjat vezette, váltóhiba miatt győzelme akkor is komoly veszélybe került. Végül azonban óriási erőfeszítések közepette megtartotta a vezetést, majd a leintés után részben az örömtől, részben a fájdalomtól önkívületi állapotban üvöltött.

    „Az utolsó körökben egyszerűen a legmagasabb fokozatban kellett hagynom az autót – nyilatkozta akkor. – Az eső nem segített, és nagyon reméltem, hogy megszakítják a futamot. A lassú kanyarokban csak kétezres fordulatszámot tudtam elérni, a motor pedig szinte leállt. A gyors kanyarokban a kocsi mindig egyenesen akart menni. Láttam, hogy [Riccardo] Patrese közeledik, és nem hittem, hogy sikerülni fog, de úgy éreztem, hogy kötelességem nyerni itt. Az eső ellenére hajszoltam az autót, de a felsőtestemben görcsök és izomrángások jelentkeztek. Részben azért, mert a biztonsági öv nagyon szoros volt, de részben az érzelmek miatt is. Amikor célba értem, semmi nem maradt bennem. Isten adta nekem ezt a versenyt.”

    Hülkenberg jótékonykodik

    Nem Senna egykori McLarenje az egyetlen F1-es ereklye, amelyet a közeljövőben elárvereznek. Nico Hülkenberg ugyanis úgy döntött, hogy eladja a legutóbbi, Mexikóvárosi Nagydíjon használt sisakját. A fejvédő különleges festéssel rendelkezik, a középpontban az azték napkő motívuma áll. Az árverést a Forma–1 erre szakosodott hivatalos platformja, az F1 Authentics szervezi, a kikiáltási ár 5 ezer font, azaz körülbelül 2,2 millió forint. A bevétel a Hahnair Foundation elnevezésű, szegénységben élő nőket és gyerekeket segítő alapítványhoz kerül.

    Kankkunen nagyon nehéz helyzetbe került az idei WRC-szezon során

    0

    Mivel Jari-Matti Latvala sok időt töltött versenyzéssel a Historic Eb-n, Juha Kankkunen vezette a Toyota WRC-csapatát a szezon nagy részében. Ez a munka pedig sok idejét elvette a négyszeres világbajnoknak.

    Jari-Matti Latvala idén rajthoz állt a Historic Eb versenyein, ami miatt igen keveset tudott a Toyota WRC csapatával foglalkozni, így távollétében a négyszeres világbajnok Juha Kankkunen vezette a japán gyártó csapatát.

    “Sokat segített volna, ha Jari-Matti kicsit többet tudott volna a csapat mellett lenni idén, gyakorlatilag levegőt venni sem maradt sok időm – mondta a finn legenda a Rallit.fi oldalnak. – A versenyek között is igen sok a teendő, kiszámoltam, idén 250 napot dolgoztam, így kevés szabad időm volt. Szerencsére a gyerekek már felnőttek és a feleségemnek sincs mindig szüksége rám, így kevésbé hiányzom otthonról.”

    Latvala a Japán Rallyn sem lesz ott, mivel a Historic Eb szezonzáró versenyén, Portugáliában próbálja megnyerni az Eb-címet.

    Mivel a Toyota november 10-ére sajtótájékoztatót tervez, így valószínűleg akkorra Latvala is Japánba próbál utazni, mert ekkor fedheti fel jövő évi csapatfelállását a japán gyártó.

    Juha Kankkunen egyelőre nem ismeri, hogy mit hoz számára a jövő.

    “Még nem beszéltünk a Toyotával a folytatásról, de lehet, hogy Japánban lesz róla szó. Japánban megünnepeljük a csapatvilágbajnoki címet, majd a szezon után szeretnék nyaralni menni.”

    A Japán Rally azonban nagyon komoly csatát is tartogat a Toyota számára, mivel Elfyn Evans, Sébastien Ogier és Kalle Rovanpera is a vb-címért küzd a Yaris-szal.

    “Nagyszerű dolog, hogy a gyártók bajnokságának megnyerése után mehetünk Japánba, és hogy lehetőségünk van ezt az összes japán szurkolóval megünnepelni. A pilóták világbajnoki címéért folytatott küzdelem most hihetetlenül szoros: Elfyn nagyszerű munkát végzett, és az elmúlt két évben megnyerte a Japán Rallyt, de azt is tudjuk, hogy Seb nagyon motivált lesz a Közép-Európa Rallyn elszenvedett baleset után, valamint Kalle jelenleg nagyon gyorsnak tűnik az aszfalton. Szerintem ez egy olyan verseny, amelyet bármelyikük megnyerhet, így izgalmas lesz a versenyt követni. Természetesen ez egy nagyon különleges rendezvény Takamoto Katsuta számára is, és reméljük, hogy ő is jól fog teljesíteni.”

    Pajari szeretne jól bemutatkozni a Toyota hazai szurkolóinak Rally1-es autóval

    0

    Sami Pajari tavaly éppen Japánban szerezte meg a WRC2-es bajnoki címet Rally2-es Toyotával, idén pedig először fog Rally1-es autót vezetni az ázsiai országban.

    Sami Pajarinak jó emlékei lehetnek Japánból, mivel tavaly ezen a versenyen biztosította be WRC2-es bajnoki címét Oliver Solberg és Nikolay Gryazin előtt Rally2-es Toyotával.

    A verseny után pedig bejelentették, hogy a finn versenyző idén Rally1-es autóval fog versenyezni a Toyotánál, így ebben a kategóriában most fog először csapata hazai szurkolói előtt vezetni.

    „Nagyon várom már az első japán versenyem a Rally1-es Toyotával – mondta Sami Pajari. – Jó emlékeim vannak a tavalyi évről, amikor megnyertük a WRC2-es bajnokságot, és már akkor éreztem a japán szurkolók támogatását, szóval biztos vagyok benne, hogy idén még többen szurkolnak nekünk is. Élvezem a japán szakaszokat: nem olyan gyorsak, de nagyon pontosnak kell lenni, mert keskenyek és kanyargósak. A Közép-Európa Rallyn jó sebességünk volt néhány szakaszon, és remélhetőleg ezt Japánban is folytatjuk, ahol az út általában egy kicsit tisztább marad minden autó számára, mert kevesebb lehetőség van a kanyarok levágására.”

    Pajari az idei szezon során elsősorban tapasztalatot szerzett, legjobb eredményét Kenyában érte el, ahol negyedik helyen ért célba.

    Evans sorozatban harmadik japán győzelmével növelné bajnoki előnyét

    0

    Elfyn Evans kiválóan szerepelt korábban a Japán Rallyn, ahol megnyerte a legutóbbi két versenyt. Idén pedig, ha folytatni tudná ezt a sorozatot, nagy lépést tenne első vb címe felé.

    Elfyn Evans idén kiválóan kezdte a WRC-szezont, már év elején rekord nagyságú előnyre tett szert. A walesi toyotás később óvatosabb tempóra váltott és előnye kétszer is elfogyott már, azonban az utolsó két versenyt ő várhatja az élről, 13 ponttal előzi meg Sébastien Ogier-t és Kalle Rovanperát is.

    A szezon most a Toyota hazai futamával folytatódik, Japánban pedig Evans nyerni tudott az előző két évben, ezért idén is ez a célja.

    „A Japán Rally mindig kiemelt verseny, mivel ez a Toyota hazai futama, és nagyon különleges hangulat uralkodik a rendezvényen – mondta Elfyn Evans. – Nem egy könnyű verseny, nagyon nehéz és kanyargós szakaszokkal. Az elmúlt években időnként meglehetősen nehéz körülményeket láttunk. Még száraz időben is nagyon kicsi a hibalehetőség, és könnyű elkövetni egy apró, de nagy árat követelő hibát. A siker egyik kulcsa, hogy gond nélkül célba érjünk, a másik pedig, hogy jól érezzük magunkat az autóban, és hogy minden kanyarban koncentráljunk. Voltak már ott jó futamaink a múltban, és most is a győzelemre fogunk törekedni, hogy megpróbáljunk jó eredményt elérni a csapatnak otthon, és magunknak a bajnokságban.”

    Amennyiben Ogier és Rovanpera valamilyen komoly problémával szembesülne, győzelem esetén a vb-címet is megszerezhetné Evans.

    Az idei japán versenyen 20 gyorsasági szakasz vár a mezőnyre, jelen állás szerint száraz körülmények között.