back to top
2025. április 19. 18:42
Többi
    Kezdőlap Blog

    Megjelent a Salgó Rally műsorfüzete

    0

    Megjelent a 2023. május 25-27. között zajló Salgó Rally műsorfüzete. A kiadvány a TRP Media gondozásában készült.

    A digitális műsorfüzet 56 oldalon mutatja be a verseny történetét, a HUMDA Országos Rally Bajnokság jelenlegi állását és főbb szereplőit, köztük interjú olvasható Turán Frigyessel, László Martinnal, Keszler Mátyással, Vincze Ferenccel, valamint a hétvégi rally térképei és időterve is megtalálható benne.


    A Salgó Rally támogatója Salgótarján MJV, a Tippmix, a CSABAcast és a Zöld Élet Szociális Szövetkezet. 

    Kettős szovjet győzelem a BBK-futamon, Németh László nyerte az ORB-t az 1986-os Salgó Rallyn

    0

    Négyes Lada-siker, kettős szovjet győzelem született az 1986-os Salgó Rallyn, ahol Németh “Pempő” László érte el a legjobb magyar eredményt.

    Az 1986-os ORB-szezonnyitó Salgó Rally egyben a Béke és Barátság Kupa az évi második futama is volt április 18-19. Között. A versenyzőknek 17 gyorsasági szakasz és 414 km-s távot kellett teljesíteni.

    A versenyt a lengyel Marian Bublewicz és Ryszard Zyszkowski páros kezdte a legjobb formában, azonban a verseny felénél az FSO Polonez motorjából szivárogni kezdett az olaj, amit nem is sikerült megjavítani, így a páros kiállni kényszerült.

    A győztes Tumalevicus – Videika páros halad a cél felé. / Fotó: Peták Tibor

    Az első napot végül az ugyancsak lengyel Janusz Szerla és Marek Ozieblo páros zárta volna az élen, azonban az első nap végén külső segítséget igénybe véve vontatták Polonezüket a parcfermébe, így a felügyelők végül kizárták a párost. A döntés ellen ugyan próbált tiltakozni a lengyel válogatott vezetője, ám nem járt sikerrel, így a válogatott másik két párosát is visszaléptette a folytatástól.

    A második napon a szovjet csapatot erősítő Eugenijus Tumalevicius és Pranas Videika sorra nyerte a szakaszokat és végül 56 másodperc előnnyel a Lada VFTS-es páros nyerte a Salgó Rallyt és a BBK-értékelést. A szovjetek sikerét növelve Vallo Soots és Toomas Putmaker zárt a második helyen ugyancsak VFTS-sel, akiket két bolgár páros, Slavcho Hristov és Stoyan Radev, valamint Nikolai Nikolov és Krasimir Petrov követett, így végül négyes Lada-siker született Nógrádban.

    A legjobb magyar versenyzőként Németh László, vagyis Pempő és Jójárt András zárt, akik Ferjáncz Attila korábbi Renault 5-ösével az abszolút ötödik helyet szerezték meg és megnyerték a magyar értékelést, aminek második helyén Selmeczi György és Dudás Mihály, míg a harmadikon Veszprémi Barna és felesége zárt VFTS-sel.

    A verseny BBK értékelését a csapatok között a szovjetek nyerték Bulgária és Kelet-Németország előtt, azonban Csehszlovákiát kizárták, míg a lengyel és magyar csapat nem lett végül értékelhető.

    Az ORB-szezon a folytatásban is jól alakult Némethék számára, akik a hat futam felét megnyerve megszerezték a bajnoki címet.

    Egy vízátfolyás megtréfálta ifj. Tóth Jánost, Ranga László nyerte 32 éve a Salgó Rallyt

    0

    Felemásan alakult az 1993-as ORB-szezonnyitó Salgó Rally képe, miután az első nap nagy részében ifj. Tóth János diktálta a tempót, azonban a toyotás versenyzőt egy vízátfolyás megtréfálta, kiesése után pedig Ranga László simán nyert.

    Az 1993-as ORB-szezon április 17-18. között a Salgó Rallyval vette kezdetét, ahol az első napon 12 gyorsaságit és 123 km versenytávot kellett teljesíteni, majd a második napon újabb kilenc szakaszon 82.5 km mért etap várt a 110 nevezőre.

    Az első nap nagy részében ifj. Tóth János és Papp György diktálta a tempót és már 25 másodperces előnyre tett szert, amikor a nap utolsó előtti, mátralmási szakaszán egy vízátfolyáson a Toyota Celica elvesztette tapadását és az árokba esett. Ifj. Tóthék ugyan ki tudtak jönni az árokból, de sok időt vesztve a verseny negyedik helyére csúsztak. A második nap reggelén megpróbáltak volna felzárkózni, azonban ekkor a Celica jobb első rugótányérja meghibásodása végleg a pálya szélére kényszerítette ifj. Tóth Jánost és Papp Györgyöt.

    A toyotás páros szombat esti problémája után Ranga László és Büki Ernő állt a verseny élére Lancia Deltával, és előnyük már akkora volt, amit csak be kellett osztani a verseny végéig. A pécsi páros ezt sikerrel is tette és végül a bajnoki címvédő 1:40 perc előnnyel megnyerte 20. Salgó Rallyt.

    A verseny második helyén Ferjáncz Attila és Tóth Csaba ért célba Ford Escort Cosworth-al, míg a harmadik helyen id. Érdi Tibor és Varga István zárt az N-csoportos Mazda 323 GTX-el.

    A szezon a folytatásban is jól alakult Rangáék számára, az első négy versenyt megnyerve már bajnokként, a nézők közül figyelhették a szezonzáró Mecsek Rallyt.

    Armstrong jobban fog figyelni a hibamentes versenyzésre az ERC-ben

    0

    Jon Armstrong a tempóját már megtudta mutatni az ERC-szezonnyitón spanyol versenyen, azonban több hibát is vétett, ami végül a verseny feladására kényszerítette. 

    Az ír Jon Armstrong már a spanyol Sierra Morena Rallyn megtudta mutatni, hogy jó sebességre képes a Rally2-es Fiestával, hiszen szakaszt is tudott nyerni, azonban sok hibát is vétett, végül pedig a célba érés sem sikerült. 

    Armstrong versenyzése ezen oldalán is javítana a jövőben. 

    “Jó tempónk volt Spanyolországban, de túl sok volt a probléma, túl sokat hibáztam én is, ezért a jövőben ezeket szeretnénk elkerülni – mondta Armstrong az ERC hivatalos oldalának. – Szeretnénk tartani a jó tempót, de meg kell néznünk, hogy miként tudjuk elkerülni a hibákat. Ahhoz, hogy első legyél egy versenyen, célba is kell érned, ezen a területen pedig nem dolgoztunk elég jól Spanyolországban. Az M-Sport és az Ír Motorsport Rally Akadémia segítségével javítanunk kell a megbízhatóságot és a biztonságos, gyors vezetést.” 

    Az ír versenyző bízik benne, hogy már a Rally Hungaryn sikerül jobb teljesítményt nyújtania. 

    “A magyar verseny teljesen más lesz, de pont az a jó az ERC-ben, hogy különböző versenyeken és felületeken tesztelheti magát a versenyző. Most ismét durvább murván kell indulnunk, amiről tavaly már szereztünk tapasztalatot, idén pedig megpróbálhatunk javítani.” 

    Már kaphatóak a jegyek a májusi Rally Hungaryre

    Armstrong tavaly a nyolcadik helyen ért célba a veszprémi Rally Hungaryn, melyet idén május 9-11. között rendeznek. 

    Az új üzemanyagbeszállítóval az árak is emelkedni fognak a WRC-ben

    0

    A korábbi üzemanyagbeszállító csődje miatt a Kanári-szigetek Rallytól új gyártótól kell beszerezni a versenyüzemanyagot a WRC-ben, aminek emelkedni fog az ára.

    A német P1 Fuels még februárban jelentett csődöt, azonban az FIA segítségével még az első három WRC-futamon biztosítani tudta a versenyzőknek kellő üzemanyagot. A Kanári-szigetektől azonban a francia TotalEnergies válik a hivatalos üzemanyagbeszállítóvá a WRC-ben, aminek a szerződése egyelőre az idei év végéig szól.

    Az új beszállítóval az üzemanyag ára is emelkedni fog, amíg a német cég 6.96 eurót kért egy literért, addig a francia cég 8.75 eurót fog kérni, amire még jön az áfa értéke is.

    A csapatok már a verseny előtt leadják megrendelésüket az üzemanyagot illetően, amit 50 literes hordókban kapnak meg. A Rally1-es autókba pedig kell is bőven belőle, a Montén például 460-500 liter üzemanyag fogyott összesen.

    Mindez azt jelenti, hogy a következő versenyeken 4000 euró+áfába fog kerülni az üzemanyag, aminek mértéke a verseny különböző hossza miatt még emelkedhet vagy kevéssel csökkenhet.

    Az FIA jelenleg már tárgyal azokkal a lehetséges beszállítókkal, akik 2026-2028 között garantálhatják az üzemanyagot a WRC-mezőnynek.

    Határozott célokat tűzött ki a Hyundai csapatfőnöke

    0

    A Hyundai WRC-csapata ambiciózus célokkal vág neki a jövő héten csütörtökön kezdődő Kanári-szigetek Rallynak.

    A Hyundai egyelőre a Toyota nyomában halad az idei WRC-szezonban. Mindhárom eddig versenyt Toyota-pilóta nyerte meg, ugyanakkor a Hyundai formája felfelé ível. Kenyában már két dobogós helyezést ért el a csapat, Ott Tänak másodikként, a címvédő Thierry Neuville harmadikként zárt.

    A dél-koreai gyártó a Szafari Rallyra a tavaly autóját vitte el, a jövő héten csütörtökön kezdődő Kanári-szigetek Rallyra azonban újra a legfrisebb fejlesztésű vasakkal utaznak, amelyek Svédországban mutatkoztak be – több-kevesebb sikerrel.

    Abiteboul: Sok volt a probléma, de így is sikerült fejlődni a tavalyi versenyhez képest

    „Mindig izgalmas, ha új helyszínek vannak a WRC-naptárban, mint ahogyan az is, hogy két év kihagyás után visszatérünk Spanyolországba – mondta Cyril Abiteboul, a Hyundai csapatfőnöke. – Túl vagyunk egy gyors aszfaltos teszten, ami új kihívásokat és ambíciókat ad nekünk. Bár ez az első alkalom, hogy a továbbfejlesztett Hyundai i20 N Rally1 teljes mértékben aszfaltos versenyen indul, bízunk benne, hogy jó formában leszünk a következő hétvégén.”

    A csapat hátránya jelenleg mindkét bajnokságban jelentős, a pilóták versenyében Elfyn Evans 36 ponttal elhúzott Thierry Neuville elől, míg a gyártók bajnokságában a Toyota 26 ponttal vezet.

    „Arra összpontosítunk, hogy csökkentsük a lemaradásunkat a Toyotával szemben, így minumum egy dobogós helyezésre hajtunk, de mindig annak a felső fokára törekszünk – jelentette ki határozottan Abiteboul. – Az erős vasárnapi teljesítmény szintén kulcsfontosságú lesz. A Szafari Rallyn sikerült az első három helyezést megszerezni a vasárnapi értékelésben, fantasztikus lenne megismételni ezt a teljesítményt a Kanári-szigeteken is.”

    A Kanári-szigetek Rallyt április 24–27-én rendezik meg.

    „Most más volt” – újabb részleteket árult el a Verstappen menedzsere és Marko közti vitáról a szemtanú

    0

    Ted Kravitz ismét felidézte azt a Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója, illetve Max Verstappen menedzsere közötti érdekes jelenetet, amelyet ő maga látott nem sokkal a Bahreini Nagydíj után. A Sky Sports riportere úgy véli, ez most másmilyen beszélgetés volt a szokásoshoz képest, egyúttal arra is felhívta a figyelmet, hogy mennyire gyorsan változnak az álláspontok a két véglet között.

    A Bahreini Nagydíj túlzás nélkül borzasztóan sikerült a Red Bullnak, illetve Max Verstappennek. Nem elég, hogy az autó nem volt kellően versenyképes, de a holland pilóta még fékproblémákkal is küszködött, és ehhez még jöttek az elrontott bokszkiállások. Minden bizonnyal ez szoros összefüggésben áll azzal a ténnyel, hogy nem sokkal a leintés után a címvédő menedzsere, Raymond Vermeulen hevesen megmondta a magáét a bikások tanácsadójaként dolgozó Helmut Markónak.

    Balhé a Red Bullnál: Verstappen menedzsere beolvasott Helmut Markónak

    A téma a Szaúd-arábiai Nagydíj sajtónapján is szóba került, és a négyszeres világbajnok igyekezett minél kisebbnek beállítani a vita jelentőségét, sőt, inkább pozitívnak láttatta. Azonban az egészről elsőként beszámoló Ted Kravitz Dzsiddában újabb részleteket árult el a szóváltásról, és ő bizony nem úgy látta, hogy ez egy beszélgetés a sok közül.

    Nem tudom pontosan, miről volt szó, de valamit láttam – jelentette ki a Sky Sports riportere. – Rengetegszer láttam, hogy Raymond, Jos [Verstappen], Christian Horner [csapatfőnök] és Helmut Marko elmélyülten beszélgetnek. Most viszont úgy éreztem, más volt. Raymond különösen bosszúsnak tűnt valami miatt, és szerintem ez a bokszkiállással kapcsolatos problémákkal volt összefüggésben.”

    Verstappen pimaszul visszaszólt, miután a távozásról kérdezték

    Kravitz arra is felhívta a figyelmet, hogy meglehetősen szélsőséges vélemények alakulnak ki a Red Bull, illetve Verstappen idei esélyeiről, és ezek meglehetősen rövid időn belül egyik végletből a másikba csapnak át. Amíg Szuzukában a legtöbben úgy vélték, hogy a 27 éves versenyző megmutattam idén is harcban lehet a vb-címért, addig Szahírban már sokan temetni kezdték ezt az idényt.

    Rövid a memóriánk, nem igaz, Simon – fordult Simon Lazenbyhez, a csatorna műsorvezetőjéhez. – Alig két hete még azt mondtuk, hogy Max Verstappen újra a világbajnoki címért küzd, miután Japánban fantasztikus teljesítményt nyújtott: pole pozíciót szerzett, majd megnyerte a nagydíjat. Szóval kicsit óvatosan kell következtetéseket levonnunk. Az viszont egyértelmű, hogy a Red Bullnál már a teszten tudhatták, hogy nem annyira gyorsak, mint korábban.”

    Az energiaitalosok persze próbálják orvosolni a problémát, és háromlépcsős fejlesztéssel rukkoltak elő. Ennek első lépéseként Dzsiddában módosított padlólemezt, illetve oldalszekrényt használtak. Hogy ez mennyire lett hatékony, az majd az időmérőn és a futamon kiderül, mindenesetre a második szabadedzésen Verstappen harmadikként zárt a két McLaren mögött, 28 századdal elmaradva az élen végző Lando Norristól.

    A McLaren az élre, a Red Bull a falba állt a második szabadedzésen

    A McLaren az élre, a Red Bull a falba állt a második szabadedzésen

    0

    Lando Norris vezetésével a McLaren kettőse végzett az élen a Szaúd-arábiai Nagydíj második szabadedzésén, amelynek végén piros zászló akasztotta meg a mezőny felkészülését, miután Yuki Tsunoda a csapattal töltött harmadik versenyhétvégéjén balesetet szenvedett a Red Bullban.

    A még természetes fényben zajló első szabadedzést az egy órával naplemente után kezdődő második gyakorlás követte, ami nemcsak azért a hétvége legértékesebb tréningje a versenyzők számára, mert rendszerint itt készülnek a hosszabb etapokra, hanem Dzsiddában azért is, mert az időmérő és a verseny is mesterséges megvilágítás mellett fog zajlani.

    Az edzés a szokásos menetrend szerint zajlott, az első félórában még a lágy keverékű gumikon és az egykörös tempón volt a hangsúly, ezalatt pedig az élre is lőtték a McLaren autóit a pilóták: Lando Norris jegyezte a legjobb időt 1:28,267-tel, őt Oscar Piastri, Max Verstappen és Charles Leclerc követi még fél másodpercen belül.

    Az edzés második félórájában jöttek a versenyszimulációk, a csapatok azonban nem tudták kihasználni a teljes 60 percet, miután nyolc perccel a leintés előtt Yuki Tsuoda összetörte a Red Bullt autót a pálya utolsó kanyarjában – ez a japán első balesete új csapatánál, amelyhez egy két futammal ezelőtt, a Japán Nagydíjon csatlakozott.

    Tsunoda túl korán fordult be, az utolsó kanyar belső falát vette érintőre bal első kerekével, ami által kitört a felfüggesztése, a Red Bull pedig irányíthatatlanul a szemközti falba csúszott, további károkat szenvedve.

    Az edzésidő, ahogy megszokott, pergett tovább, az utolsó 60 másodpercre azonban még megkapta a zöld jelzést a mezőny, így egy próbakörre, amely rajtgyakorlattal végződött, még visszatérhettek a pályára a versenyzők, de az eredmény természetesen már nem változhatott.

    Az első szabadedzésen meglepetésre leggyorsabb Pierre Gasly ezúttal nyolcadik lett, az ő korábbi etalonjánál Norris most egy másodperccel jobb időt jegyzett.

    Gabriel Bortoleto nem tudott részt venni az edzésen, mivel a csapat üzemanyagszivárgást talált Sauberjében. Az edzés végén már nem volt a pályán Andrea Kimi Antonelli sem, aki érintőre vette a falat, ezt követően pedig azonnal visszahajtott ellenőrzésre a garázsba.

    Még az edzés elején történt, hogy Lewis Hamilton akadályozta a gyorskörön lévő Alexander Albont, az esetet pedig vizsgálat alá vették a felügyelők – szabadedzésen történő feltartásért rendszerint nem szoktak rajtbüntetést osztani.

    A második szabadedzés végeredménye:

     

    Kiderültek a részletek a „forradalmi” ARC2-es versenyautóról

    0

    A JRD Motorsport által kifejlesztett ARC2-es autót úgy tervezték, hogy jóval kisebb költséggel nyújtson Rally2-es teljesítményt.

    A februári bejelentéskor úgy jellemezték az autót, hogy „forradalmasítja az Amerikai Rally Szövetség (ARC) RC2 osztályát”. De mennyit tudunk valójában a JRD Motorsport ARC2-es projektéről? Nos, most már egészen sokat. A Marcus Grönholmot fejlesztőversenyzőként alkalmazó gyártó új részleteket árult el a Chevrolet Sonic platformjára épülő autóról.

    Az elképzelés szerint az ARC2 a Rally2-es autók költséghatékony alternatívája, de „úgy tervezték, hogy Rally2-es szintű teljesítményt nyújtson”. A JRD szerint az autó „jobban megfelel” az amerikai piacnak, elsősorban azért, mert nem kell majd importálni.

    ARC2
    Fotó: JRD Motorsport

    Johan Ragnarsson alapító kifejtette: „Több olyan versenyzővel és csapattulajdonossal beszéltünk a motorsport más kategóriáiban, akik szívesen belevágnának a raliba, ha könnyebb lenne egy csúcsszintű autót beszerezni és fenntartani az Egyesült Államokban. A Rally2 koncepció hatalmas sikert aratott Európában, de az autókat bonyolult importálni és drága fenntartani az Államokban. Szeretnénk egy amerikai gyártású autót kínálni, amely legalább annyira izgalmas és ütőképes, mint az európai társai, de jobban megfelel az amerikai ralipiacnak.”

    A svéd Aurobay cég kétliteres turbómotorját úgy hangolják, hogy az megfeleljen egy FIA Rally2-es autó teljesítményének és teljesítményének. Szintén a Rally2-nek megfelelően az ARC2 szekvenciális sebességváltóval rendelkezik majd (az SGS Racing Transmission-től származik), amelyet úgy módosítottak, hogy a hatodik fokozatot eltávolították. A felfüggesztés rugóútját 275 mm-re korlátozták, míg az autó mechanikus korlátozott csúszásgátló differenciálművel is rendelkezik.

    Az ARC2 a december 11–13-ai indanapolisi PRI-kiállításon mutatkozik be a nyilvánosság előtt. Az első autók csak jövőre állnak rajthoz. Az első kiszállítás 2026 elején várható, az ára 220 000 dollár lesz, vagyis 100 000 dollárral kevesebb, mint egy hasonló tudású Rally2-es autóé.

    Váratlan csapat múlta felül a McLarent az első szaúdi szabadedzésen

    0

    Meglepetésre az Alpine-nal Pierre Gasly futotta meg a legjobb köridőt a Szaúd-arábiai Nagydíj első szabadedzésén, hajszálnyival felülmúlva Lando Norris McLarenjét.

    Bahrein után újabb olyan versenyhétvége vette kezdetét a szezon ötödik állomásaként, amelyen részben természetes fény, részben mesterséges megvilágítás mellett zajlanak az események. Az időmérő és a verseny szempontjából majd a sötétedés utáni körülmények lesznek igazán relevánsak, amire a második edzésen gyakorolhat a mezőny, a helyi idő szerint 16:30-kor kezdődött első szabadedzés eredményei így talán a megszokottnál is kevésbé relevánsak.

    A mezőny persze igyekezett a lehető leghasznosabban kihasználni az időt: a versenyzők többsége a közepes gumikon kezdett, majd átváltott a lágyakra, az utolsó köröket pedig ismét közepeseken teljesítette, ekkor már többkörös etapokkal.

    Ezen mintázat nyomán az edzés közepe táján születtek a legjobb köridők, köztük az az 1:29,239 is, amellyel Pierre Gasly meglepetésre az élre ugrott, s a továbbiakban senki nem is tudott nála gyorsabban körbeérni a dzsiddai pályán: Lando Norris 7, Charles Leclerc 70 ezreddel végzett mögötte, majd Oscar Piastri, Alexander Albon és George Russell és Carlos Sainz következik az eredménysorban.

    Sainz egy alkalommal a csapatrádión keresztül, egy káromkodás kíséretében küldött üzenetet tavalyi csapatának, a Ferrarinak, amikor az istálló egyik autója egy olyan jobbosban húzódott előle a külső ívre, ami a spanyol szerint a kanyar beláthatatlansága miatt egyáltalán nem alkalmas hely erre.

    „**** Ferrari. Ez nagyon veszélyes, ott nem engedhet el. Kérem, valaki mondja meg a Ferrarinak, hogy ne ott álljanak félre mások elől, mert nagyon veszélyes” – mondta a rádióban Sainz.

    A gyors kanyarokkal tűzdelt utcai pályán az első 60 perc során mindenki megúszta a nagyobb csattanást, de Piastri és Oliver Bearman egy-egy alkalommal érintőre vették a falat, és egyszer Gaslynak is szüksége volt egy látványos mentésre.

    Az első szabadedzés végeredménye:

     

    Szórakoztató tényeket osztottak meg magukról a WRC sztárjai

    0

    A WRC négy sztárja válaszolt a szokasáaikat és a szabadidejüket érintő kérdésekre, betekintést engedve a versenyzésen túli életükbe.

    Felismerik a rali-világbajnokság sztárjait az utcán? Mivel kényeztetik magukat, ha lehetőségük van nem az előírtak szerint étkezni? Többek között erre is válaszolt Elfyn Evans, Adrien Fourmaux, Grégoire Munster és Oliver Solberg a WRC új videójában.

    A versenyzők azt is elárulták, mivel kapcsolódnak ki a fárasztó, hosszú WRC-futamok után. A belga és luxemburgi gyökerekkel rendelkező, és az utóbbi ország színeiben versenyző Munster meglepő választ adott: „Én azt mondanám, hogy szauna. Például amikor Svédországban vagyunk, mindig szaunázom.”

    Ha nem kell figyelnie a táplálkozásra, Munster pizzát eszik, más versenyzők kedvence a steak sült krumplival vagy éppen a kebab. Oliver Solberg azt is elárulta, szabadidejében jégkorongozik, Munster padelezik, míg Evans a kerékpározásért rajong.