back to top
2025. december 19. 08:28
Többi
    Kezdőlap Blog

    Megjelent a Salgó Rally műsorfüzete

    0

    Megjelent a 2023. május 25-27. között zajló Salgó Rally műsorfüzete. A kiadvány a TRP Media gondozásában készült.

    A digitális műsorfüzet 56 oldalon mutatja be a verseny történetét, a HUMDA Országos Rally Bajnokság jelenlegi állását és főbb szereplőit, köztük interjú olvasható Turán Frigyessel, László Martinnal, Keszler Mátyással, Vincze Ferenccel, valamint a hétvégi rally térképei és időterve is megtalálható benne.


    A Salgó Rally támogatója Salgótarján MJV, a Tippmix, a CSABAcast és a Zöld Élet Szociális Szövetkezet. 

    Munster mégis Rally1-es autóba ülhet a Montén, de előtte egy jóval nagyobb feladat vár rá

    0

    Grégoire Munster ugyan kikerült az M-Sport Rally1-es csapatából, azonban a Montén úgy tűnik, mégis rajthoz állhat, előtte azonban főtámogatójával a világ legnehezebb versenyén indul.

    Grégoire Munster 2023-2024-ben az M-Sport Rally1-es csapatában kapott lehetőséget, elsősorban Jourdan Serderidis anyagi támogatásának köszönhetően. A belga üzletember azonban az idei év végén befejezte a luxemburgi pilóta támogatását, ezért ki is került a fordos csapatból.

    Belga források szerint azonban nem teljesen kell búcsút intenie Munsternek a Rally1-es Pumától, ugyanis a Montén azzal indulhat.

    Teljessé vált a 2026-os Rally1-es mezőny, az M-Sport is bejelentette versenyzőit

    Az idén két szakaszt is nyerő pilóta egyelőre ezt az információt még nem erősítette meg, az azonban hivatalossá vált, hogy Serderidis navigátoraként rajthoz áll a Dakaron egy Ford Raptorral, melyet a görög üzletember bérel az M-Sporttól.

    Amennyiben valóban indulna Munster a Montén, úgy gyakorlatilag a szaúdi sivatagból érkezne a hercegség versenyére, hiszen január 17-én ér véget a Dakar, január 22-én pedig már rajtol a WRC-szezonnyitó.

    Serderidis korábban egy Rally1-es Ford Pumát is vásárolt az M-Sporttól, mellyel néhány WRC-futamon indult. Utoljára a görög Akropolisz Rallyn állt rajthoz vele, ahol hőguta miatt kiállni kényszerült, az év második felében pedig terepralikon szerepelt.

    32 éve versenyzett egymás ellen utoljára Senna és Prost (videó)

    0

    1993. december 19-én versenyzett utoljára egymással Ayrton Senna és Alain Prost. A Forma-1-ben éveken át rivalizáló háromszoros és négyszeres világbajnok rendhagyó gokartversenyen mérkőzött meg, és bár a Professzor egy hónappal korábban visszavonult, ekkor még egyikük sem sejthette, hogy ez lesz az utolsó csatájuk versenypályán.

    Egyfajta gokartos bajnokok tornájaként hívta életre 1993-ban a Forma-1-ben 1984 és 1988 között versenyző, az 1989-es szezon előtt tesztbaleset következtében tolószékbe kényszerülő, 2022 decemberében elhunyt francia Philippe Streiff a Masters Karting Paris Bercy-t, egy fedett pályás gokartversenyt a motorsport különböző vállfajainak legjobbjai számára.

    A Párizs-Bercy Sportpalotában rendezett kétnapos torna 1993 és 2001 között létezett, és ez idő alatt olyan nevek indultak rajta, mint Ayrton Senna, Alain Prost, Michael Schumacher, Mario Andretti, Jody Scheckter, Mick Doohan, Fernando Alonso, Lewis Hamilton, Robert Kubica, vagy Jacques Villeneuve, hogy csak a legismertebbeket említsük (Alonso, Hamilton és Kubica természetesen még gokartversenyzőként vett részt, így ők akkor még nem számítottak akkora sztárnak, mint manapság), de számtalan egyéb F1-es és IndyCar-versenyző is feltűnt a mezőnyben.

    „Sebezhetőnek tűnt” – Senna könyörgött Prostnak, hogy változtassa meg a döntését

    Az első Elf Masters-t 1993-ban rendezték, és már rögtön az első esemény óriási érdeklődésre tartott számot, lévén részt vett rajta a Forma-1-ből bő egy hónappal korábban visszavonult négyszeres világbajnok Alain Prost, valamint a Professzor ősi riválisa, a háromszoros világbajnok Ayrton Senna is. Az egykori csapattársak pedig olyannyira komolyan vették az egyfajta év végi levezetésnek szánt megméretést, hogy mindketten annyit teszteltek a verseny előtt, amennyit csak tudtak (Senna egy, a kétnapos tornán használt gokartot szállíttatott Brazíliába, hogy gyakorolhasson.)

    De nemcsak Prost és Senna képviselte a Forma-1-et, Streiff-nek ugyanis több mint egy tucat F1-es pilótát sikerült elcsábítania Párizsba a december 18-án és 19-én rendezett versenyre. Ott volt Philippe Alliot, Paul Belmondo, Eric Bernard, Andrea de Cesaris, Yannick Dalmas, Bertrand Gachot, Jean-Marc Gounon, Olivier Grouillard, Damon Hill, Johnny Herbert, Pierluigi Martini és Olivier Panis is.

    A programot a gokartos elit feltörekvő fiataljai színesítették, de természetesen mindenki a profik összecsapására volt kíváncsi. Utóbbiaknál minden csapatot három fő alkotott, akik menet közben, a bokszba hajtva váltották egymást, és összesen két versenyben mérkőztek meg.

    Az első versenyben Prost és Senna nem találkozott egymással a pályán, miközben mindkettejük csapatát műszaki problémák sújtották. A francia egysége végül 21 másodperces lemaradással a harmadik, Senna triója 2 körös hátrányban a hatodik lett. A futamot a minardis Pierluigi Martini nevével fémjelzett trió nyerte.

    Sennáékat a második futamon sem kerülte el a balszerencse, de így is megtörtént a csata a két világbajnok között, amikor az utolsó váltásnál Senna közvetlenül Prost elé hajtott ki a bokszból, majd kőkemény védekezésbe kezdett a franciával szemben. Prost nem tudott előzni, őt viszont megelőzte a már lekörözött Panis, aki egyfajta hátvédként szolgált a futamot vezető De Cesarist támadó Sennának.

    De csak addig, amíg a brazil pilóta gokartja hirtelen be nem mondta az unalmast, és Senna kénytelen volt feladni a küzdelmet, amelyet végül Prost csapata nyert meg, mivel De Cesaris alatt is elszállt a technika, az olasz helyére gyorsan pályára zavart Gounont pedig a Professzor pillanatok alatt megelőzte.

    „Csúszkálva kell vezetni, mert a gokartok kicsik, rövid a tengelytávjuk és nagyon gyorsan reagálnak. Az ember a kanyar egy bizonyos pontján mindig megcsúsztatja a gokartot, hogy jobban pozícionálhassa magát és megérezze a tapadást. Ebből a szempontból ez nagyon más egy versenyautóhoz képest.”

    „Egy versenyautóban, ha az ember ilyesmivel próbálkozik, csak kicsúszik, egy gokartban viszont agresszívnak, de közben precíznek is kell lenni. Használni kell egy kicsit a testet, az embernek pedig kissé megfájdul a háta, ha egy ideje már nem gokartozott” – ecsetelte a gokartozás fortélyait az eseményen Senna, aki vélhetően 1994-ben is visszatért volna Párizsba, ha Imolában nem szenved halálos balesetet.

    A tragédia miatt azonban 1993. december 19-e lett az a dátum, amely úgy vonult be a történelembe, mint a nap, amikor utoljára csatázott egymással versenypályán a 80-as évek végének és a 90-es évek elejének két legkiemelkedőbb Forma-1-es pilótája.

    A verseny teljes második napi programja alább tekinthető meg. A Senna és Prost részvételével zajló edzés az első videóban 36:44-től, a másodikban 40:00-tól látható (a brazil 45:55-nél a falhoz is csapta a gokartját). Az első futam az első videóban 50:20-tól, a második a második videóban 1:27:00-tól nézhető meg.

    Ez a cikk eredetileg 2022. december 19-én jelent meg a Rallycafe.hu-n.

    Két magyar versenyző és ERC-sztárok az első 2026-os raliversenyen

    0

    Hagyományosan 2026-ban is a Janner Rally lesz az év első futama, az osztrák szezonnyitón pedig ERC-sztárok és magyar versenyzők is rajthoz állnak.

    Január 2-4. között ismét a havas, aszfaltos futamnak ígérkező Janner Rallyval kezdődik az osztrák bajnokság.

    A nagy múltú rendezvényen két nap alatt összesen 18 gyorsaságit és 166.88 km versenytávot kell teljesíteni a 70 fős mezőnynek, akik között ERC-sztárok és magyar versenyzők is lesznek.

    A norvég Mads Ostberg a román Sergiu Itu navigálásával, Citroen C3 Rally2-vel, az észt Romet Jürgenson és Siim Oja Rally2-es Forddal, az ötszörös osztrák bajnok Simon Wagner és német navigátora, Hanna Ostlender Rally2-es Hyundaijal áll rajthoz.

    A Janner Rallyn az elmúlt két évben egyaránt győzelmet arató osztrák Michael Lengauer és Jürgen Rausch Skoda Fabia RS Rally2-vel igyekszik megszerezni sorozatban harmadik sikerét.

    A magyar színeket a László-család képviseli majd, Martin navigátora egyelőre nem ismert, míg Zoltán Balázs Zsolttal is Skoda Fabia RS Rally2-vel áll rajthoz.

    A versenyről magyar közvetítés is elérhető lesz a Rallye Rádió stábjának köszönhetően.

    Új köntösben tér vissza jövőre a legendás F1-es játéksorozat

    0

    Alighanem sokakban ébreszt majd nosztalgiát a Grand Prix-sorozat más néven való visszatérése.

    Világszerte rengeteg F1- és autósport-rajongó gyerek- és fiatalkorát határozta meg a legendás Grand Prix-sorozat, amelynek keretein belül a MicroProse cég és Geoff Crammond játékfejlesztő négy, korszakos autóverseny-szimulációs játékot (Grand Prix 1,2,3,4) alkotott meg, amelyek sorrendben az 1991-es, 1994-es, 1998-as és 2001-es F1-es idényen alapulnak (aztán persze a modderek tettek róla, hogy más idények autóit és pilótáit is élvezhessék a játékosok).

    A MicroProse és Crammond pedig most újra összefog, és feltámasztja a régi szériát, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy más néven (Geoff Crammond Racing, azaz GCR1, 2, 3 és 4) visszahozza a forradalmi játék motorját, és az eredeti játéktechnológiát újra kiadva frissítésekkel, új eszközökkel és Steam Workshop-támogatással bővíti azt. A megjelenés 2026-ban várható.

    GP3
    A Grand Prix 3 az 1998-as szezonon alapult | Forrás: Geoff Crammond GCR3

    Az új címek független irányvonalat fognak képviselni és teljes mértékben elkülönülnek majd bármilyen hivatalos motorsport-licenctől, az alapot viszont továbbra is Geoff Crammond eredeti szimulációs motorja, fizikai rendszerei és úttörő játékmeneti megoldásai adják majd. A gyártó a közleményében megjegyzi: „Geoff Crammond munkássága meghatározta a modern versenyjátékok alapjait, olyan újításokat bevezetve, mint a fejlett valós idejű fizika, a részletesen testreszabható vezetési segédek (ideális ív, kormányzási segítség, automatikus fékezés), a realisztikus mesterséges intelligenciával vezérelt ellenfelek, a mélyreható telemetriai elemzés, az átfogó autóbeállítási rendszerek, a kiterjedt eső- és nedves időjárási szimuláció – és még sok más. A GCR-sorozat büszkén viszi tovább ezt az örökséget.”

    A Steam Workshop támogatással a felhasználók egyedi pályákat, autókat, festéseket, csapatokat, versenyzőket és egyéb tartalmakat készíthetnek majd és oszthatnak meg, a sorozattal kapcsolatosan pedig a megjelenésig további bejelentések várhatóak.

    Ez az újraegyesülés egy hosszú távú partnerség kezdetét jelenti a MicroProse és Geoff Crammond között, a sorozattal kapcsolatban pedig további bejelentések várhatók.

    A GCR1 Steam-oldala ITT,  GCR2-jé ITT, a GCR3-é ITT, a GCR4-é pedig ITT érhető majd el.

    A Skoda folytatja bónuszprogramját az ERC-ben induló ügyfeleinek

    0

    A Skoda Motorsport 2026-ban is folytatja bónuszprogramját, aminek köszönhetően a legsikeresebb ügyfelei támogatást kapnak az ERC-ben.

    A Skoda Motorsport 2024-től bónuszprogramot indított legsikeresebb ügyfelei számára az ERC-ben, amit 2026-ban is folytatni fog.

    Ennek köszönhetően az Eb-futamokon leggyorsabb három skodás, regisztrált versenyző között 40 ezer eurós utalványt oszt szét.

    A győzelemért 20 000 eurós, a második helyért 12 000 eurós, míg a harmadik helyezett skodás versenyzőnek 8 000 eurós utalványt ad a cseh gyártó. Az utalványok a Skoda Motorsporttól közvetlenül rendelt alkatrészekre használhatók fel.

    Amennyiben egy skodás versenyző lesz az Európa-bajnok, úgy 50 000 eurós kedvezményt kap a versenyző egy új Skoda Fabia RS Rally2 vásárlása esetén, a második helyezett 25 ezres, míg a harmadik helyen záró versenyző 15 ezres engedményt kap.

    A cseh gyártó emellett minden Eb-futamon jelen lesz egy járművel, ahol az adott versenyen is beszerezhetőek lesznek a Fabiákhoz szükséges alkatrészek.

    További információk és regisztrálási lehetőség a Skoda Motorsport honlapján érthetőek el.

    Merész kijelentést tett az F1-es pilóta, aki az idén az összes időmérőn kikapott a csapattársától

    0

    A Forma–1 Youtube-csatornáján egy videóban szembesítették a versenyzőket a szezon előtti tippjeikkel, jóslataikkal. A Ferrari és a Red Bull pilótái nem vettek részt a játékban.

    Sokan bevallották, nem emlékeznek rá, mit vetettek papírra az év elején, így biztos többen meglepődve szembesültek vele, mit tippeltek 2025-re, amikor kinyitották a válaszaikat tartalmazó borítékot. Kódolva volt, hogy a játékban résztvevő 16 pilótából sokan felsüljenek (a videóban 15-en szerepelnek, mert Jack Doohant Franco Colapinto váltotta év közben az Alpine-nál, és előbbi már nem volt ott a szezonzárón, utóbbi pedig értelemszerűen nem tippelt az év elején), mert többen azt jósolták, hogy ők lesznek a világbajnokok idén – közülük csak Lando Norrisnak lett igaza, aki a McLaren konstruktőri sikerét is előre eltalálta.

    Bajnoknak tippelte magát Oscar Piastri, George Russell és Lance Stroll is, nyilván utóbbi neve a meglepő ebben a névsorban („lehet, hogy a következő évben”, mondta), hiszen Stroll az idén 24-0-ra kapott ki Fernando Alonsótól az időmérőkön és 16-8-ra a futamokon, míg a spanyol veterán pontjainak 58%-át gyűjtötte.

    Közel hasonlóan merész jóslatot fogalmazott meg Liam Lawson a futamgyőzelemmel és Alexander Albon, illetve Isack Hadjar a dobogós eredménnyel, utóbbinak ez be is jött a Holland Nagydíjon, csakúgy, mint Oliver Bearman víziója arról, hogy lesz olyan futam, amin az első öt helyezett között ér célba (Mexikóban teljesítette).

    A több választ megfogalmazó Norris vezetésével kialakult egy másik jól körülhatárolható csoport is azokkal, akik általános életvezetési szempontokat („megélni a pillanatot”, „boldogság” stb.) tűztek ki célként, ide sorolhatjuk Fernando Alonsót, Carlos Sainzot, Esteban Ocont, Gabriel Bortoletót.

    A játék része volt az is, hogy mindenki jelzőkben fogalmazta meg az elvárásait az idényre, ebben főleg a várt jelzők hangzottak el („szoros”, „izgalmas” stb.), a merész tippeknél pedig szintén Hadjar volt az, aki beletenyerelt a pontosba Norris vb-címével. Pierre Gasly és Bearman viszont rosszul gondolta, hogy a Ferrari bajnok lehet, ahogy Albon sem érzett rá arra, hogy Yuki Tsunoda dobogós eredményt szerez (a japán sem szerzett), pedig a válaszadáskor Tsunoda még nem a Red Bull, hanem Racing Bulls pilótája volt.

    Komoly kitüntetést kap Schumacher sikerkorszakának egyik legfőbb letéteményese az életművéért

    0

    Ross Brawnt az Autosport aranyérmével jutalmazzák egyfajta életműdíjként. A brit mérnök januárban negyedikként veheti majd át a megtisztelő kitüntetést.

    Szokás szerint januárban rendezik az Autosport díjátadógáláját, ahol a sportág legkiválóbbjait díjazzák. Szerdán pedig bejelentették, hogy Ross Brawn különleges kitüntetésben részesül, ugyanis amolyan életműdíjként aranyéremmel jutalmazzák, miután az elmúlt évtizedekben több pozícióban is meghatározta a Forma–1-es versenyzést.

    Az elismerést nem olyan régen, 2021-ben hozták létre, és eddig három személynek ítélték oda. Először a Ferrari 2000-es évekbeli sikercsapatának egy másik kulcsfigurája, Jean Todt vehette át, majd Roger Penske és Sir Jackie Stewart következtek a sorban. A díjat azok kaphatják meg, akik „szolgálatukkal, vezetői képességeikkel és innovatív megoldásaikkal tartós örökséget hagynak hátra”.

    Brawn a 70-es évek végén került be a Forma–1-be mérnökként, miután Frank Williams szerződtette őt a frissen megalapított csapatába. A 80-as években aztán a Haas Lolánál és az Arrowsnál dolgozott, majd pedig a Jaguarnál tett egy kis kitérőt a sportautózás világába. 1991-ben aztán a Benettonnál kinevezték technikai igazgatónak, és ebben a szerepben két egyéni világbajnoki címhez segítette Michael Schumachert, 1995-ben pedig a konstruktőri siker is meglett.

    A brit szakember 1996 végén követte a német pilótát a Ferrarihoz, ahol a stratégiáért is ő felelt. Bár az első években nem jött össze a siker, 1999-ben meglett a konstruktőri vb, majd a 2000-es évek első felében ötször egymás után dupláztak, amivel Schumacher egyéni szinten új rekordot állított fel. 2006 végén mindketten távoztak a Scuderiától.

    25 éves lett Schumacher egyik legnagyobb győzelme, amit ezen a napon aratott a Hungaroringen

    Brawn 2008-ban a Honda csapatfőnöke lett, ám a japánok a gazdasági válság miatt év végén kiszálltak, a brit mérnök pedig aprópénzért felvásárolta az istállót, és az azt követő szezonban a saját nevén indította el azt. Ebből végül óriási sikertörténet kerekedett, hiszen a konstruktőri és Jenson Button révén az egyéni vb-címet is elhódították, hogy aztán a Mercedes megvegye az alakulatot. Brawn egy ideig maradt csapatfőnök, ám a csillagos márka az ő irányítása alatt nem ért el nagy sikereket.

    16 éve döbbent meg a világ az ezer sebből vérző, szárny nélküli F1-es csapaton

    A jelenleg 71 esztendős szakember utolsó nagy projektjét a Forma–1 alkalmazásában teljesítette. A sportág technikai igazgatójaként ő volt az első számú megalkotója a 2022-ben debütált szabályrendszernek, amely az idei évig volt érvényben. A fő cél a követhetőség és így az előzések elősegítése volt, amely az első években meg is valósult, ám aztán fokozatosan romlott a helyzet ezen a téren.

    „Az Autosport-díjátadógála célja, hogy megünnepeljük a motorsport legkiválóbbjait – nyilatkozta Werner Brell, az Autosportot is birtokló Motorsport Network vezérigazgatója. – Miután az évek során oly sok legendát ismertünk el, örömmel tölt el minket, hogy januárban Ross Brawnt is kitüntethetjük. Ross az elmúlt negyven esztendő egyik ikonikus alakja volt a Forma–1-ben. Pályafutását mérnökként kezdte, majd a Benetton technikai részlegét vezette, és több világbajnoki címet nyert. A Michael Schumacherrel való együttműködése a Ferrarinál folytatódott, ahol a 2000-es években uralták a sportágat. Ezután a saját nevét viselő csapattal nyerte meg a világbajnokságot. Méltóbb jelöltet nem tudok elképzelni az aranyéremre. Nagyszerű este lesz, amikor kollégái előtt megkapja a kitüntetést.”

    Fourmaux próbálta a pozitívumot megtalálni idei utolsó tesztjén

    0

    Thierry Neuville után Adrien Fourmaux ülhetett a Rally1-es autóba a Hyundai utolsó idei tesztjén, és bár a körülmények nem voltak ideálisak, a francia versenyző próbálta a pozitívan értékelni a vezetést.

    A Hyundai eredetileg télies körülmények között szeretett volna tesztelni karácsony előtt, azonban finn tesztpályája környékén a pozitív hőmérséklet miatt egyáltalán nincs hó.

    Thierry Neuville keddi tesztje után Adrien Fourmaux is inkább saras úton tudott idén utoljára tesztelni, ennek ellenére a francia versenyző próbálta pozitív hangulatban zárni az évet.

    Neuville nem ideális körülmények között zárta az idei tesztjeit

    “Ugyan nem feltétlenül a Svéd Rallyra szerettünk volna tesztelni, de azért örültünk volna némi hónak – írta közösségi oldalán Fourmaux. – Négy és fél fok van, ezért inkább sárban kell vezetni, mint jégen. De ez is élvezhető.”

    A Hyundai csütörtökön Esapekka Lappival zárja idei utolsó tesztjét.

    A Toyota csapata a vártnál melegebb időjárás miatt lemondta az évzáró tesztet.

    Hamarosan kiderülhet, hogy valóban a Porsche száll-e be a WRC-be

    0

    Szerdán kiderült, hogy a Project Rally One konstruktőrként beszáll a WRC-be 2027-től. A belga média szerint valójában a Porsche bújik meg az új konstruktőr mögött.

    Szerdán bombahírként robbant, hogy a Project Rally One 2027-től belép a WRC-be konstruktőrként. A belga csapatot a Citroen korábbi belga menedzsere, Yves Matton és Lionel Hansen alapította.

    A Project Rally One számára a Prospeed nyújtana technikai segítséget, mely a Porsche versenyutóit készíti, valamint szervizeli.

    A belga média szerint az új konstruktőrrel gyakorlatilag a német márka lépne a WRC-be, ezt támaszthatja alá, hogy a Porsche 2026-ben már nem lesz tagja a WEC-mezőnynek.

    Csütörtök este a Project Rally One tervei a belga autósport szövetség díjátadó gáláján lesz részletesebben bemutatva, ekkor derülhet ki az is, hogy a project valóban a Porsche beszállását jelenti-e a rali vb mezőnyébe.

    Amikor Michael Schumacher lezárt bárban sörözött, hogy legyen egy kis élete

    0

    Michael Schumacher első ferraris világbajnoki címének megnyerése előtt nem sokkal interjút adott a BBC-nek, majd megmutatta, hogy a világsztárok élete sem csupa móka és kacagás.

    Kívülről nézve úgy tűnhet, hogy a világsztárok élete csupa siker, pénz és csillogás, miközben a háttérben rengeteg munkával, szenvedéssel és lemondással járt eljutni oda, hogy ez legyen a látszat. Persze sajnálni nem kell őket, de azt érdemes látni, hogy olykor a hétköznapi emberek számára teljesen magától értetődő dolgokat sem tehetik meg, így fizetve meg az árát annak, hogy rendkívül sikeresek.

    Érzékletes példát osztott meg egy ilyen helyzetről Andy Wilman, a Top Gear című autós kultműsor egykori producere, aki felelevenítette, amikor Jeremy Clarkson, a The Grand Tour és a Top Gear egykori műsorvezetője interjút készített a hétszeres Forma–1-es világbajnok Michael Schumacherrel. Wilman, Clarkson és a stáb Mugellóba utazott, hogy a The Science of Speed (A sebesség tudománya) című tévésorozat részeként üljön le az akkor már negyedik éve a Ferrarinál versenyző, az olaszokkal vb-címet még nem nyerő némettel, amit végül egy bárban sikerült kivitelezni.

    „Schumacher a kedvenc versenyzőm. Jeremyvel készítettünk egy tévésorozatot The Science of Speed címmel 1999-ben a BBC-nek, a BBC1-en ment, és a tudományos részleg készítette. Minden epizód a sebesség egy másik aspektusáról szólt, és az egyik az emberekről – kezdett bele a történetbe Wilman a Midweek F1 podcastban. – Szóval nyilván [Schumachernek] is benne kellett lennie. Ross Brawn [a Ferrari akkori technikai igazgatója] intézte el nekünk az interjút. Elmentünk Mugellóba, ahol éppen tesztelt egy héttel azelőtt, hogy Japánba utazott volna, hogy végre megnyerje a világbajnokságot a Ferrarinak. Rengeteg dolga volt.”

    Noha Wilman 1999-ről beszélt, rosszul emlékezett, és valójában a 2000-es szezonról van szó. Alább ki is derül, hogy miért.

    „Emlékszem, úgy volt, hogy amennyiben csak egy csapat tesztel a pályán, nem kell Bernie [Ecclestone-nak, az F1 akkori mindenható urának] fizetni a forgatásért – folytatta Wilman. – Megérkezünk, és azt mondták: »Kell még tíz rugó, mert van itt egy fiatal srác a Saubernél egy utolsó pillanatban leszervezett teszten. Úgy hívják, hogy Kimi Räikkönen, és ki akarják próbálni, de szerintük nincs elég tapasztalata az F1-hez«. Emlékezz, akkor kapta azt a feltételes szuperlicencet. Mi persze ezt még nem tudtuk.”

    Räikkönen a 2000-es év végén próbálhatta ki a Saubert, majd lett 2001-ben a mezőny tagja, itt tehát biztossá vált, hogy Schumachert első ferraris vb-címének megnyerése előtt sikerült hosszabb interjúra rávenni.

    „Aztán találkoztunk Schumacherrel, és mondtuk neki, hogy »Szeretnénk visszamenni a hotelbe beszélni veled…«, mire a menedzsere (akkor még valójában a sajtósa – a szerk.), Sabine [Kehm] azt mondta: »Jó, kaptok fél órát. Amint befejezte a tesztet, a hotelben megcsináljuk«.”

    NE HASZNÁLD!
    Fotó: Thierry Bovy / DPPI

    „Visszamentem a hotelbe a stábunkkal; Mugellóban ez egy üzleti hotel volt. Odamentem a szállodamenedzserhez és megkérdeztem tőle: »Le tudnánk zárni a bárt pár órára az interjú miatt?« Erre ő: »Nem.« Mire mi mondtuk neki, hogy »Michael Schumacherrel forgatunk, aki itt száll meg«. Ő erre olyan arcot vágott, mint John Cleese Basil Fawltyja. »Egy pillanat«, közölte, majd egyszerűen kitessékelte az embereket a bárból. Mindenkit kidobott, bezárta a bárt, mi pedig berendeztük a helyszínt és forgattunk. Michael nagyon kedves volt, mindenről beszélt. Elmondta, hogy Häkkinen gyakran gyorsabb nála. Beszélt arról is, hogyan csapódott neki Villeneuve-nek [az 1997-es jerezi szezonzárón], és miért tette. Ilyesmikről. Aztán Sabine mondta, hogy »már 40 percnél járunk, zárjuk rövidre.«”

    „Mi összepakoltunk, [Schumacher] viszont nem mozdult. »Mi a helyzet?«, kérdeztük, mire ő: »Meddig marad zárva a bár?« »Amíg nem végzünk«, feleltem neki. »Tehát amíg ti itt vagytok, senki sem jöhet be?«, kérdezte. »Nem«, válaszoltam. »Akkor kérek egy sört«, mondta. És ezután még vagy fél órát ott ült, ami miatt mi is lassabban pakoltunk. »Meg kell értenetek, Olaszországban sehová sem tudok menni. Olyan vagyok, mint a világ legjobban fizetett ügynöke: szobában vacsorázom, felhívom a feleségem, és ennyi. Most viszont végre itt lehetek egy bárban«, mondta.”

    Kis híján nem mehetett le az interjú

    Wilman elmesélte azt is, hogy nem sokon múlt, hogy Schumacher 1997-es jerezi botrányról mondott szavai miatt az interjú végül nem mehetett le, de a német pilóta állta a szavát. „Imádtuk őt. Aztán Bernie nem akarta odaadni a felvételt az interjúhoz Villeneuve miatt. Azt mondta: »Ez már régi sztori, fiam. Halott ügy. A trezorban marad.« Aztán később visszahívott: »Megváltoztattam a véleményem. Megkaphatjátok.« »Ó, köszi, Bernie«, mondtam, mire ő: »Csak egy fax kell Michaeltől, hogy rendben van.« Felhívtuk [Schumacher] másik menedzserét, Willi Webert. Azt mondta: »Bernie-vel vagyok, és ez szerintem is már elmúlt, történelem.« De hozzátette, hogy »Megkérdezem Michaelt.« Aztán visszahívott: »Michael azt mondta: őszintén szólva nem akarom újra ezt látni a tévében, de én adtam nekik az interjút.« Így aztán aláírta a faxot. Nem volt gondja vele. Ilyen volt ő. Nagyon kedveltük.”