back to top
2025. április 19. 18:44
Többi
    Kezdőlap Blog Oldal 3

    A csapatvezető szerint a tavaszi WRC-futamok a sorsdöntőek

    0

    Jari-Matti Latvala versenyzőként megtanulta, hogy amikor eljön a nyár, akkor lehet igazán látni, hogy kik küzdenek a világbajnoki címért.

    Elfyn Evans bármit csinál jövő héten a Kanári-szigetek Rallyn, egészen biztosan vezetni fogja a világbajnoki pontversenyt. Három futam után rekordot jelentő 36 pontos különbséggel áll az élen, és mivel egy versenyen legfeljebb 35 pont szerezhető, akkor is listavezető marad, ha kiesik, és a második helyen álló Thierry Neuville megszerzi a maximális pontszámot.

    Persze a Toyota nem ezzel számol, a csapatvezető Jari-Matti Latvala pedig egyáltalán nem. A csapat első embere egyébként elismerte, hogy lenyűgözte a legutóbbi négy versenyéből hármat megnyerő Evans hozzállása.

    Fotó: Toyota Gazoo Racing

    „A legfontosabb, hogy Elfyn megőrizze ezt a ritmust – mondta Latvala a DirtFishnek. – Magabiztosnak és nyugodtnak tűnik, nyugodtabbnak, mint bármelyik korábbi szezonban. Ha a tavaszi versenyeken ugyanígy tudja folytatni, és továbbra is az élen marad, akkor az év későbbi szakaszában lazíthat egy kicsit, és a második vagy harmadik helyekre koncentrálhat.”

    Ez azonban egyelőre még odébb van, Evans egyelőre nem veheti el a lábát a gázról, hiszen szép ez a 36 pontos előny, de még csak három versenyen vagyunk túl a tizennégyből.

    „A tavaszi versenyek mindig létfontosságúak a világbajnokság szempontjából, ezekkel lehet jó alapot teremteni a szezon további részére – tette hozzá Latvala. – Amikor eljön a nyár, akkor lehet igazán látni,hogy ki küzdenek a világbajnoki címért, és hogyan formálódik a szezon. Ezt tanultam meg abból az időből, amikor még versenyző voltam.”

    Evans győzelme a tavalyi szezonzárón megmutatta, hogy a jó formája egyáltalán nem csak az idei évre bevezetett technikai módosításoknak köszönhető, a tempója megvolt a 2024-es év végén is.

    „A Japánban aratott győzelem nagyszerűen zárta az előző szezonját, és ezt a tempót továbbvitte az idei évre. A látottak alapján Elfyn jól érzi magát az új abroncsokkal és a hibrid nélküli autóval, fekszik neki ez a felállás. De ennél jóval többről van szó – mondta a csapatfőnök. – Amikor az első két versenyen ott voltam vele, azt láttam, hogy nagyon pozitív volt a hozzáállása. Boldogan érkezett meg a tesztről, bevált, amit ott csinált. Ha nem vagy elégedett a verseny előtti teszttel, akkor nem túl optimistán érkezel meg a versenyre, és rögtön azt keresed, hogyan lehet változtatni a beállításokon. Elfyn esetében nem történt ilyen, a tesztek után egyből magabiztos volt.”

    Neuville egyelőre nem aggódik Evans nagy előnye miatt

    0

    Elfyn Evans már három futam után nagy előnyre tett szert a WRC egyéni bajnokságában, ennek ellenére a vb-címvédő Thierry Neuville nem aggódik.

    Elfyn Evans két győzelemmel és egy második helyezéssel már három futam után 36 pont előnyre tett szert a második helyen álló, vb-címvédő Thierry Neuville előtt. Ez az előny pedig egy futamon szerezhető maximális pontszámnál is több.

    A Hyundai belga versenyzője azonban a nagy különbség ellenére sem aggódik még.

    “A szezon még csak most kezdődött, ezért még nincs ok az aggodalomra – mondta Thierry Neuville a WRC hivatalos oldalának. – Elfyn Evans nagyon erősen kezdte az évet, nagyon ritkán látni ilyen erős teljesítményt egymást követő három futamon.”

    A világbajnokság másfél hét múlva a Kanári-szigeteken folytatódik.

    “Remélem, hogy a Kanári-szigeteken már jobbak leszünk Elfynnél, de a legfontosabb a rossz eredmény elkerülése lesz.”

    Suárez már Rally1-es tesztre készült, végül a Kanári-szigetek Rallyn sem indul

    0

    José Antonio Suárez kissé elhamarkodottan jelentette be, hogy az idei Kanári-szigetek Rallyn Rally1-es Forddal indul, a megállapodásból végül semmi sem lett, és a versenyen sem áll rajthoz.

    José Antonio Suárez már komoly eredményekkel bizonyította, hogy az egyik leggyorsabb spanyol raliversenyző.

    Éppen ezért sokan örültek, amikor még februárban bejelentette, hogy Rally1-es Ford Pumával indul a Kanári-szigetek Rallyn, egy olyan versenyen, melyet jól ismer és korábban már bizonyította gyorsaságát a verseny pályáin. Suárez bejelentésében azt is elárulta, rövidesen tesztelni is fogja a Pumát.

    Később az M-Sport csapatfőnöke, Richard Millener azonban helyesbítette a bejelentést, miszerint csak tárgyalás zajlik a lehetőségről és egyáltalán nem biztos, hogy autót tud adni a csapat a spanyol pilótának.

    Millener: Egyáltalán nem biztos, hogy Suáreznek Rally1-es autót tudunk biztosítani 

    Végül a tárgyalás nem járt sikerrel.

    “Még tavaly a Portugál Rally idején kezdtem tárgyalni az M-Sporttal, ekkor még nem volt nyilvános, hogy a Kanári-szigetek Rally WRC-futam lesz – mondta José Antonio Suárez a DirtFishnek. – Elkezdtem a projekten dolgozni, de végül a pénz miatt nem jött össze a megállapodás. Sok pénzt sikerült szerezni, de végül nem eleget. Az euró és a font közötti árfolyam különbség túl nagynak bizonyult. Kicsit kiábrándító, mert korábban már vezettem WRC-t, de Rally1-es autót még nem.”

    A spanyol versenyző hozzátette, hogy jelenlegi partnereivel fennálló megállapodást sem szerette volna felrúgni.

    “Nem akartam egyetlen támogatommal sem felbontani a megállapodást, sok évig szeretnék még versenyezni és ezt nem szerettem volna veszélybe sodorni. Gyorsan felismertem, hogy egy olyan versenyért, ami főként a szórakozásomra és az örömömre szolgálna, veszélybe sodornám a jövőt is. Ezért végül úgy döntöttem, hogy a nemzteti bajnokságra koncentrálok.”

    “Nem tudtam megegyezni az M-Sporttal most, de meglátjuk, hogy mit hoz a jövő. Nem mondok le teljesen a Rally1-es projektről sem. Most egy évem lesz, hogy dolgozzak a következő éven. Most azonban júniusig, a következő versenyemig pihenni tudok, ami nem rossz.”

    Suárez végül egyáltalán nem indul a Kanári-szigetek Rallyn.

    “Felelősséget kell vállalnom a támogatóim felé. Csak komoly indokkal lennék hajlandó szakítani egyetlen partneremmel is, akik között a a Michelin és a Skoda is szerepel. Egy Rally2-es lehetőség pedig nem ilyen. Mi történne, ha megnyerném a WRC2-t a Kanári-szigeteken? Semmi. Más lenne, ha elmennék Finnországba és ott nyernék a WRC2-ben, és ugyanez a helyzet egy finn versenyző esetében is, aki esetleg nyerne a Kanári-szigeteken. Egyből figyelem terelődne a győztesre. Egy spanyol versenyzőnek azonban nem lenne nagy dolog egy spanyol futamon nyerni.”

    Suárez végül a Spanyol Szuperbajnokságra koncentrál a jövőben is.

    “Csapatunk a spanyol bajnokságra fog koncentrálni, mert Spanyolország az elsődleges a szponzorainknak. Tehát itt szeretnénk bajnokok lenni. A Skoda számára is a gyártók bajnoksága a fontos. Most jó helyzetben vagyunk, mert az első két futamon nyertünk és bízom benne, hogy sikerül megszerezni a bajnoki címet.”

    A 34 éves pilóta nagyszerűen szerepelt az ERC-szezonnyitó Sierra Morena Rallyn is, ahol csak egy defekt miatt zárt a második helyett a harmadik helyen., ugyanakkor megnyerte a spanyol szuperbajnokság értékelését.

    “Jó hétvégénk volt ez, de nehéz is, mert arra is kellett figyelnem, hogy megszerezzem a spanyol értékelés győzelmét. Jól nézett volna ki a jobb eredmény, de összességében kifizetődőbb volt számomra a spanyol bajnoki győzelem, mint amilyen az ERC-győzelem lett volna. Néhány évvel ezelőtt még ezt nem ismertem volna fel és képes lettem volna összetőrni az autót, hogy jobb eredményt érjek el. Most azonban jól állok, és nem akartam nagyobb kockázatot vállalni. Nagyon jó a kapcsolatom a Skodával, amivel 100 darab, nevemmel ellátott autót készítettünk zöld színben. Ezt tiszteletben kell tartanom és a az ügyfelek érdekeit szem előtt tartva kell versenyeznem.”

    Suárez 2021-ben és 2023-ban is már bajnok tudott lenni hazájában.

    31 éve szállt ki utoljára Ayrton Senna F1-es autóból versenyen

    0

    1994. április 17-e jelentéktelen dátum lenne Ayrton Senna pályafutásában, ha a brazil versenyző két héttel később nem veszíti életét Imolában. Így viszont ez lett az a nap, amelyen a háromszoros világbajnok utoljára szállt ki F1-es autóból futamon, még ha ezt a Csendes-óceáni Nagydíj első körének első kanyarjában tette is a kavicságyban, lévén rögtön a rajt után kiesett.

    Ám nemcsak emiatt volt jelentős ez a verseny, Senna ugyanis ezen a napon vált teljese biztossá abban, hogy legfőbb riválisa nem szabályos eszközökkel játszik.

    Bővebben alábbi cikkünkben:

    30 éve: Senna egyik legrövidebb versenye után hallgatózott, majd csalást gyanított

    Johansson kiválóan debütált Rally2-es autóval az ERC-ben

    0

    Mille Johansson a spanyol Sierra Morena Rallyn indult először nemzetközi mezőnyben Rally2-es autóval és a 19 éves svéd pilóta debütálása nagyon jól sikerült.

    Mille Johansson az Eb-n korábban főként Rally4-es autóval, a tavalyi Szilézia Rallyn pedig Rally3-as autóval állt rajthoz, míg a WRC-ben tavaly és idén is a JWRC-ben indult Rally3-as Forddal.

    A 19 éves svéd versenyző így az idei Sierra Morena Rallyn debütált Rally2-es autóval nemzetközi mezőnyben, ahol ráadásul Skoda Fabia Rally2 evóval indult, miközben riválisai újabb járművekkel versenyeztek.

    Johansson azonban így is megtudta mutatni tehetségét és a hetedik helyen ért célba.

    “Jó hétvége volt és sokat tanultunk – mondta a svéd versenyző az ERC hivatalos oldalának. – Aszfalton korábban csak nagyjából 100 km-t teszteltünk esőben, 40 km-t szárazon Rally2-es autóval, így nem túl sok a tapasztalatom. Összességében jó versenyünk volt és sokat ültünk az autóban is. A tempót tekintve azt hittem, hogy messzebb leszünk a többiektől, de néhány pályán közel voltam a szakaszgyőzelemez is, ami meglepett. A következő versenyünkre pedig Fabia RS-re váltunk.”

    Johansson azzal is fontos tapasztalatot szerzett, hogy Hankook gumikkal indult a spanyol futamon.

    “Véleményünk szerint a Hankook lesz a jövőben a legjobb gumi, mivel a WRC-mezőny számára fejlesztenek. Szeretnénk mi is a WRC-be lépni a jövőben, ahol nagyon fontos lesz a gumi ismerete. Összességében nem kockáztattam a Sierra Morena Rallyn sokat, csak igyekeztem minél több tapasztalatot szerezni. Új volt az autó, a négykerék-hajtás, az autó ereje is, sok különböző dolgot tudtunk kipróbálni az autóbeállítás terén is.”

    A svéd versenyző legközelebb a Portugál Rallyn indul a JWRC-ben, majd az Eb-szezont a svéd Skandináv Rallyn folytatja.

    Kiderült, melyik F1-es pilóta tesztelt titokban WRC-t 2024-ben

    0

    Peter Windsor, a Williams F1-es csapatának korábbi csapatmenedzsere tavaly számolt be arról, hogy egy F1-es pilóta titokban WRC-t tesztelt. Csak most derült ki, hogy ki volt ez a pilóta.

    Tavaly augusztusban Peter Windsor elárulta, hogy az egyik F1-es pilóta titokban egy WRC-t tesztelt, azonban azt, hogy pontosan ki vett részt a teszten, nem fedte fel.

    A hír megjelenése után sokan gyanúba keveredtek, többek között Valtteri Bottas is, aki korábban versenyzett a híres Lappföld Rallyn is Sébastien Ogier egykori Ford Fiesta WRC-jével, de felmerült Fernando Alonso és Lance Stroll neve is.

    Windsor azonban most a Cameron CC YouTube-csatornáján felfedte a titokban tesztelő pilóta kilétét.

    “Tudom, hogy Lando Norris komoly rajongója a WRC-nek – mondta Windsor. – Remélem, hogy nem árulok el titkot, ha elmondom, hogy már tesztelt is WRC-autót, és nagyon jól vezetett.”

    Arra azonban nem derült fény, hogy Fordot, Hyundait vagy esetleg Toyotát tesztelt volna az F1-es pontverseny jelenlegi éllovasa.

    Az F1-es versenyzők számára általában nem engedélyezett olyan sportok kipróbálása, mellyel veszélybe sodorhatnák F1-es szereplésüket.

    A PlanetF1.com oldal megkereste Norris F1-es csapatát, a McLarent az üggyel kapcsolatban, azonban a brit istálló nem válaszolt.

    A PlanetF1.com oldal azt is lehetségesnek tartja, hogy Norris teljesen magánemberként vett részt a teszten, amiről még F1-es csapata sem tudott.

    Egy nemzetközi szupersztár fog előadást tartani a Finn Rallyn

    0

    A Finn Rally szervezői bejelentették, hogy a Top Gear sorozatból jól ismert Richard Hammond fog előadást tartani a WRC-futam idején Jyvaskylában.

    Igen népszerű sorozatot készített a brit BBC 2002 és 2015 között Top Gear címmel, amit Jeremy Clarkson és James May mellett Richard Hammond vezetett.

    A Finn Rally szervezői pedig bejelentették, hogy Richard Hammond előadást fog tartani a WRC-futam csütörtöki napján tartandó Spark the Future nevű program során.

    Az 55 éves angol újságíró, tv-s műsorvezető és író az új innovációk, fenntarthatóság és felelősségvállalás szerepéről az autósportban címmel tart előadást. A program partnerei az FIA és a WRC Promóter is.

    Hammond az elmúlt években vitát indított a fenntartható fejlődésről a tudomány és a technológia segítségével témában, valamint legújabb műsorában egy jármű-felújító vállalkozás felépítését mutatja be a fenntartható fejlődés elvei szerint.

    A Finn Rallyt július 31. és augusztus 3. között rendezik.

    Különleges évfordulóra hangolva vezette Ayrton Senna legendás autóját az unokaöccse (videó)

    0

    Ayrton Senna közel 40 éve nyerte élete első futamát a Forma–1-ben, a különleges évfordulóhoz közeledve Bruno Senna pedig pályára vitte az 1985-ös Lotust, de előtte még elmondta, milyen érzés nagybátyja korábbi autóit vezetni.

    Az elmúlt hétvégén felemelő pillanatoknak lehettek tanúi azok, akik ott voltak a Forma–1-es Bahreini Nagydíjon, hiszen Jackie Stewart bemutatókört tett meg 1973-as világbajnok Tyrrelljében. A 85 esztendős háromszoros világbajnok ráadásul egy olyan sisakot, viselt, amelyen mind a 20 még élő F1-es világbajnok aláírása szerepelt, köztük Michael Schumacheré is (noha az inkább volt egy monogram, mint a hétszeres világbajnok egykori szignója, de a körülmények ismeretében ez érthető). A sisakot elárverezik, a befolyt összeg pedig a skót legenda Race Against Dementia nevű alapítványát támogatja.

    De nemcsak Bahreinben, hanem Goodwoodban, a 82. Members’ Meetingen is számos autócsodát láthattak az érdeklődők. A goodwoodi autós rendezvényeken rendre feltűnnek egykori F1-es gépek, így ebből a szempontból nem volt egyedülálló, hogy Bruno Senna, Ayrton Senna unokaöccse is autóba pattant, hogy nagybátyja egyik korábbi versenygépét vezesse, ám mivel ez az autó az a Lotus 97T volt, amellyel Senna szinte napra pontosan 40 évvel ezelőtt, 1985. április 21-én pályafutása első F1-es sikerét érte el, ez a bemutató mégis különlegesebb volt a szokottnál.

    Visszaemlékezésünk Ayrton Senna első F1-es győzelmére:

    Többször majdnem falnak ment, de Senna a problémák ellenére is végleg az eső királya lett

    „Ayrton sok autóját van lehetőségem vezetni, és mindegyiknek megvan a maga jelentősége, de egyes autók, tudják, az első győzelemé, az első bajnoki címé, még az első pole pozícióé is, különleges érzést adnak, szinte már megidézik azt, hogy mit érzett ő, amikor ezeket az eredményeket elérte. Az, hogy vezethetem ezt az autót… egyszerűen különleges, hogy megadhatom nemcsak magamnak, hanem mindenki másnak is a lehetőséget, hogy különleges autókat lássanak és átéljék ezt az élményt egy kicsit” – nyilatkozta Brunod Senna a goodwood.com-nak még a bemutató előtt.

    Az F1-ben 2010 és 2012 46 nagydíjon rajthoz álló brazil a 78. Members’ Meetingen már vezetett egy korábbi Ayrton-autót, az 1991-es világbajnok MP4/6-ost, miként számos alkalommal megtette már ezt egyéb rendezvényeken is.

    „Természetesen ezeket az autókat soha nem vezetjük a határon, történelmi gépek. Még ha nagyteljesítményűek is, az embernek rá kell hagyni egy kicsit. Ott a felelősség, hogy jól gondját viseld egy ilyen autónak, mert ritka, különleges, és nem akarsz semmi problémát. Ugyanakkor benned van az érzés, hogy vezesd és megérezd. Ez a két érzés eléggé éles kontrasztban áll egymással. Olykor van lehetőség kicsit jobban odalépni, olykor pedig jobban kell vigyázni. Most a fő cél az lesz, hogy szórakozzunk, élvezzük, és mindenkiben jó érzéseket ébresszünk” – folytatta.

    Brundo Senna a Lotusban, Goodwoodban:

    „A fő dolog, amit érzel, amikor ezeket az autókat vezeted, amikor megtapasztalod őket, az az, hogy mennyire másak, és mennyire nehéz volt őket vezetni. A közelébe sem vagyok a határoknak, de olyan sok szempontból így is stresszes élmény. Ergonómiai szempontból nem annyira kényelmesek, mint a modern autók. Akkoriban akkora tehetséget igényelt azon a szinten vezetni, de közben annyi bátorságot és elhivatottságot is. Manapság készpénznek vesszük ezt, mert bármit vezetünk, sok szempontból annyira könnyű. Stresszes, de tanulságos tapasztalat.”

    Bruno Senna ezután abba is belement, miért volt annyira nehéz dolga a 40 évvel ezelőtti mezőny tagjainak. „Ennek a korszaknak a turbós autóin hatalmas a turbólyuk. Nem hiszem, hogy az emberek felismerik, hogy mekkora erő szabadul rád egyik pillanatról a másikra. Rálépsz a gázra, van úgy 2-300 lóerőd, majd hirtelen már 700 (és ez csak a futamra vonatkozott, mert az időmérőn jóval 1000 lóerő feletti teljesítmény állt rendelkezésre – a szerk.). Meg kell jósolnod azt a pillanatot, amikor megjön az erő, és ha nem vagy a tapadás határán, ez elég nehéz. Különleges tehetség kellett hozzá, különösen az olyan pályákon, mint Monaco, ahol a versenyzők az idő nagy részében nem használták ki a maximális turbórásegítést, de Ayrton viszont a legtöbbször azzal ment. Annyi magabiztosság és tehetség kellett neki ahhoz, hogy kézben tartsa ezeket a szörnyetegeket.”

    Korábban Martin Brundle is igen érzékletesen leírta, milyen érzés volt ezeket az autókat időmérős körön vezetni:

    Ilyen volt 1300 lóerős szörnyetegekkel birkózni az F1 turbókorszakában

    Bruno Sennának nemsokára pedig újabb jelenése lesz az 1985-ös autóval, hiszen nagybátyja első győzelmének 40. évfordulóján Estorilban is meghajtja majd a Lotust.

    Írországban tart bemutatót az M-Sport

    0

    Az M-Sport Josh McErlean vezetésével bemutatót tart szerdán Írországban, a Motorsport Ireland Rally Academy által szervezett eseményen.

    Az M-Sport is részt vesz azon az ír eseményen, melyet a Motorsport Ireland Rally Academy szervez szerdán 10 és 14 óra között.

    A program célja az ír ralisport és az akadémia szerepének népszerűsítése a médiában és a széles nyilvánosság előtt. Emellett a program során jobban meg lehet ismerni a J1000-es programot, az FIA ralipiramisát és lehetőséget biztosít karrierfejlesztésre az akadémián keresztül.

    Malcolm Wilson csapata a program sikerességét Josh McErlean bemutatójával próbálja garantálni, aki a Rally1-es Ford Pumáját fogja vezetni, de a fordos csapat Jon Armstronggal, William Creightonnal és Eamon Kellyvel Rally2-es, Rally3-as, Rally4-es, Rally5-ös, valamint R2-es és R5-ös autóval is bemutatót tart.

    Martins Sesks nyaralás helyett idén is versenyezni fog

    0

    Az idei szezon sem lesz más Martins Sesks számára, mint a korábbiak, ebben az évben is versenyzéssel tölti a nyarat.

    Martins Sesks idén legalább hat WRC-futamon áll rajthoz az M-Sport Rally1-es Ford Pumájával, ezt a programot pedig még februárban a Svéd Rallyn kezdte.

    A lett versenyző legközelebb a Portugál Rallyn fog indulni, majd Szardínia, Görögország, Észtország és Finnország következik.

    A fentiekből is kiderül, hogy Sesks nem fog unatkozni a nyáron, mint ahogy a korábbi években sem pihenéssel telt a nyara.

    “Egyetlen nyárra sem emlékszem, ami teljesen a pihenéssel telt volna – mondta a lett versenyző az észt Postimees oldalnak. – Bár nem voltam ennyire reflektorfényben, mint most, a nyár mindig jó alkalmat adott a fejlődésre. Ez nem lesz másként idén sem, ezen a nyáron is azért fogunk dolgozni, hogy még jobbakká válhassunk.”

    Sesks legközelebb tehát Portugáliában fog indulni, ahol már ismerős szakaszokon vezethet, miután idén rajthoz állt a Fafe Rallyn Rally2-es Forddal.

    “Mindig jó a felkészülésre egy verseny, még ha nem is ugyanolyan autóval tudsz indulni. Korábban már versenyeztem a Portugál Rallyn, ráadásul a Fafe Rallyn nagyjából ugyanazokon a pályákon vezethettem, mint a WRC-futamon fogok. Ez pedig nagy segítség lesz.”

    A lett versenyző célja már most egyértelmű Portugáliában.

    “Minden versenyen más célokkal indulunk, de egy dolog mindig ugyanaz, célba szeretnénk érni.”