back to top
2025. szeptember 18. 17:48
Többi
    Kezdőlap Blog Oldal 3

    Rongits Attila duplázott, Viszló Csaba mindent vitt Győrben

    0

    Az ORC-ben és a P14-es géposztályban Rongits Attila győzött a III. WHB Győr Rallyn, Viszló Csaba pedig a Peugeot Kupa idei kiírását is megnyerte.

    Az 58. Mecsek Rallyhoz hasonlóan III. WHB Győr Rallyn is a Rongits Attila, Hannus László kettős győzött a Mitsubishi Lancer Evo IX RS-sel az ORC-ben és a P14-es géposztályban, ráadásul a Győrben elért abszolút nyolcadik hely sem éppen rossz eredmény.

    Rongits Attila
    Makai Gergely / MGR Images

    „Legutóbb harmincnégy éve, a Lutra Rallyn mentem a győri pályákon, és az már olyan régen volt, hogy egyáltalán nem emlékeztem a pályákra. Lettek azóta újak is, de nagyon tetszett az összes – mondta Rongits Attila. – Ez már a harmadik Győr Rally volt, és az első kettőre is próbáltunk eljönni, de mindig közbejött valami az utolsó pillanatban, így nem sikerült. Nagyon örülünk annak, hogy most itt lehettünk és annak is, hogy nyertünk. Jóízű verseny volt, szinte végig élveztük, kihoztuk magunkból a maximumot!”

    Viszló Csaba
    Fotó: Makai Gergely / MGR Images

    A Peugot Kupában Viszló Csaba és Maricsek Miklós győzött Győrben, a páros ezzel a sorozat idei kírását is megnyerte. Mellesleg az RC4-es géposztályban és a 2WD Kupában is a leggyorsabbak voltak az időjárás által megnehezített versenyen.

    „Az első napon próbáltunk előnyt kiautózni, mert tudtuk, hogy vasárnap eső lesz. Ez szerencsére sikerült is, ezután úgy terveztük, hogy beosztjuk az előnyt, de az első két gyorsaságin sikerült megdupláznunk. Utána már csak tartottuk a különbséget, aztán a Power Stage-et megnyomtuk, így maximális pontszámmal távoztunk Győrből – értékelt Viszló Csaba. – Csak a Peugeot Kupára figyeltünk, annak bebiztosítása volt a fő cél, és azt beszéltük meg, hogy ha az megvan, akkor lehet figyelni a kétkerékhajtású kategóriára is. A verseny nagyon tetszett, a prológ tökéletes volt, Győr pedig nagyon szép. Csak pozitív élményekkel megyünk haza.”

    A III. WHB Győr Rally eredményei ITT olvashatóak.

    Schumacher versenyezni sem akart, a Ferrari gyászruhába bújt 24 éve

    0

    24 évvel ezelőtt rendeztéka 2001-es Olasz Nagydíjat, amely az első Forma–1-es futam volt a szeptember 11-i terrortámadások után. A világot körüllengő hangulat a száguldó cirkuszra is rányomta a bélyegét, a negyedik világbajnoki címét már a Magyar Nagydíjon bebiztosító Michael Schumacher viselkedése pedig kísértetiesen hasonlított ahhoz, amit Ayrton Sennától láttunk az 1994-es imolai fekete hétvégén.

    A pletykák szerint Schumacher azt szerette volna, ha a tesztpilóta ül a Ferrariba helyette, de végül versenyzett, viszont utólag elmondta, bárhol máshol szívesebben lette volna. A németek ásza még azt is megpróbálta elérni, hogy a rajt utáni két sikán erejéig formációban haladjon a mezőny, de egy pilóta nem ment bele ebbe.

    Hogy ki volt az, és a szeptember 11-i támadások mellett mi nyomta még rá a bélyegét a hangulatra Monzában, arról a 2001-es Olasz Nagydíj korábbi évfordulójára írt cikkünkben írtunk alább:

    Tragédiák árnyékában: amikor az egész F1 az újabb halálesettől tartott

    Még ma is elcsukló hangon emlékezik az F1 legendája több mint 50 éve elhunyt barátjára

    0

    Jackie Stewart felidézte, milyen volt Jim Clark barátjának lenni, mondandója végén pedig elcsuklott a hangja. A kétszeres világbajnokra második vb-címének kerek évfordulója alkalmából emlékeztek Goodwoodban.

    Ha Goodwood, akkor a legtöbb rajongónak alighanem a híres Goodwoodi Sebességfesztivál jut az eszébe. Nos, az idei kiíráson már két hónapja túl vagyunk, de az előző hétvégén is fontos eseményt rendeztek a helyszínen. Az idei Goodwood Revival ugyanis egy fontos megemlékezésnek adott otthont egy kerek évforduló kapcsán.

    Idén lesz ugyanis 60 éve, hogy Jim Clark 1965-ben másodszor is világbajnok lett. A brit legenda 1960-ban debütált a Forma–1-ben, és egészen 1968-as haláláig versenyzett a sorozatban. Ez idő alatt két világbajnoki címet nyert, de ez akár több is lehetne, hiszen kétszer is az utolsó futamon bukta el a végső győzelmet, amikor vezető helyről meghibásodott az autója. Halálának pillanatában mind a futamgyőzelmek (25), mind a pole pozíciók (33) tekintetében ő tartotta a rekordot, neve pedig nem véletlenül nőtt össze a Lotusszal: mindmáig ő az egyetlen F1-es világbajnok, aki karrierje során végig ugyanazt a márkát képviselte.

    Megérezte saját halálát az F1 történetének egyik legnagyobb versenyzője?

    A megemlékezés során pályára engedtek ötven juhot, miután Clark hiába volt korának egyik, ha nem a legjobb versenyzője, elsősorban farmerként tekintett magára, és szabadidejében ezzel foglalkozott. A rendezvényre pedig természetesen meghívták honfitársát, a szintén skót Jackie Stewartot, aki később megdöntötte a 32 évesen elhunyt legenda győzelmi rekordját, hiszen ő 27ig jutott. A legidősebb élő F1-es világbajnok még most is érzelmekkel teli hangon beszélt róla.

    „Csodálatos barát volt. – nyilatkozta. – Abban az időben újdonságnak számított, hogy két skót is ott van a Forma–1-ben, Jim pedig Helennek [Stewart felesége – a szerk.] és nekem is nagyon jó barátom volt. Pályafutása során ő volt a legtisztább, legjobb pilóta, akivel valaha együtt dolgoztam. Londonban egy lakáson osztoztunk, John Whitmore adta nekünk, Jim és én pedig sok időt töltöttünk ott. Szóval még most is érzékenyen érint a dolog.”

    Mondandójának végén jól hallhatóan elcsuklott a hangja. Clark és Stewart neve egyébként a Goodwood Motor Circuit kapcsán is összefonódik, hiszen ők ketten tartják a Forma–1-es körrekordot, miután ugyancsak 60 éve mindketten 1:32.4-es időt autóztak egy Lotus, illetve egy BRM volánja mögött.

    Clark abban az időben meg is kapta a Richmond hercegének nagyapja, Freddie March által tervezett trófeát, amely minden olyan versenyzőnek jár, aki 100 mérföld per óra feletti átlagot produkál a pályán. Ezen az eseményen pedig honfitársa is átvehette. „Nagy megtiszteltetés Jim Clarkot ünnepelni az idei Goodwood Revivalön – fogalmazott Richmond hercege. – Az 1965-ös eredményei legendásak, beleértve azt, hogy egyedülálló módon ugyanabban a szezonban megnyerte a Forma–1-es világbajnokságot és az Indy 500-at.”

    „A te apukád lesz a következő” – apja halálát várta gyerekként a háromszoros világbajnok fia

    Tanak szerint reálisan nézve vége a bajnoki esélyeinek

    0

    Három futammal korábban még vezette a világbajnokságot, a Chile Rally után pedig már reálisan nézve nem lát esélyt a világbajnoki címre Ott Tanak.

    Ott Tanak az Akropolisz Rallyn megszerezte önmaga és a Hyundai eddigi egyetlen győzelmét ebben a szezonban, majd hazai futamán, az Észt Rallyn elért második helyezéssel 1 pont előnnyel átvette a bajnokság vezetését Elfyn Evanstől.

    A 2019-es világbajnok azonban a következő három futamon elképesztő gödörbe került. A Finn Rallyn egy gumiját ellenőrző személyt sodort el, amiért 5 perc büntetést kapott, majd Paraguayban defektek hátráltatták, Chilében pedig következett a Hyundai motorhibája.

    Ogier megnyerte 200. WRC-futamát és átvette a vezetést a bajnokságban, Solberg a WRC2 bajnoka

    A három futamon szerzett 16 pont pedig azt eredményezte, hogy három futammal a szezon vége előtt 43 pont hátrányba került, ezt pedig szinte lehetetlen ledolgozni a jelenlegi kiegyensúlyozott, kis számú mezőnyben és a pontszerzési szabályokkal.

    “Frusztráló, nagyon hosszúnak tűnő hétvége volt Chilében – mondta Ott Tanak a verseny után. – A pénteki kezdés nehezen indult, majd lassan minden jóra fordult, utána azonban jött a motorhiba. Nehéz pillanatokat éltünk meg a hétvégén. Általánosságban elmondható, hogy az elmúlt versenyek nagyon nehezek voltak. Reálisan nézve véget értek bajnoki esélyeink. Azonban a továbbiakban is szeretnénk jó teljesítményt nyújtani a szezon során. Minden versenyen a győzelem a cél, ez nem fog változni, és remélhetőleg több szerencsénk lesz.”

    A WRC-szezon október közepén a Közép-Európa Rallyval folytatódik, majd Japán és a kiszámíthatatlannak igérkező Szaúd-Arábia Rally következik.

    Ogier szerint Chilében minden jól alakult a számára

    0

    A nyolcszoros világbajnok Sébastien Ogier 200. WRC-futamán vett részt a Chile Rally alkalmával, melyet fantasztikus vezetéssel maximális pontszámot gyűjtve nyert meg és a bajnokság élére állt.

    Sébastien Ogier 100%-os teljesítménnyel zárta a WRC-szezon két dél-amerikai versenyét, miután Paraguay után Chilében is első alkalommal tudott nyerni. A paraguayi futammal ellentétben azonban Chilében már maximum pontszámot is tudott gyűjteni, amivel 2 pont előnnyel a bajnokság élére állt.

    „Nagyszerűen érzem magam, még jobban is, mint két héttel ezelőtt Paraguayban – mondta Sébastien Ogier a verseny után. – Ahogy mindenki tudja, vasárnap pontokat vesztettünk az eső miatt Paraguayban, de ezúttal maximális pontszámot tudtunk szerezni, és teljes mértékben elégedett lehetek. Nagyon boldog vagyok. Két pont előny nem sok. Még három rally van hátra a szezonból, és maximum 105 pontot lehet szerezni. Eddig nagyon jó szezonunk volt.”

    A Power Stage-nek helyet adó pályán elsőre Elfyn Evans volt a leggyorsabb, azonban másodijára szinten mindent egy lapra feltéve vezetett Ogier és végül a legjobb idővel zárt.

    „Nagyon igyekeztem sietni a Power Stage-en. A gyorsasági szakasz nem volt túl bonyolult és mindössze 8 km-es volt. Tudtuk, hogy néhány tizedmásodperc több pontba is kerülhet és magyon nem akartam újra átélni a paraguayi csalódást. A szakasz közepén volt egy kő a nyomban, ami miatt kicsit lassítottam, aztán a vége felé tényleg a maximumot adtam ki magamból. Amikor ilyen kicsi a különbség, akkor örülsz, hogy a dolgok a kedved szerint alakultak.”

    A WRC-szezon a Közép-Európa Rallyval folytatódik, mely Ogier második hazai futama lesz, miután Németországban él.

    Solberg reméli, hogy a WRC2-es bajnoki címmel már feljebb tud lépni 2026-ban

    0

    Oliver Solberg szezonbeli ötödik győzelmével megszerezte Chilében a WRC2-es világbajnoki címet, a svéd versenyző pedig reméli, hogy ez segít számára fellépni a Rally1-es kategóriába 2026-ban.

    Hét versenyből öt győzelem – ez Oliver Solberg fantasztikus statisztikája a 2025-ös WRC2-es bajnokságban, amivel már a bajnoki címet is bebiztosította.

    A svéd versenyző sikerével a Solberg-család 22 év elteltével adott újra világbajnokot, valamint Sami Pajari tavalyi címe után Oliver Solberg megtartotta 100%-os bajnoki eredményét a Toyota GR Yaris Rally2-nek is. Az autó két év alatt két vb-címet szerzett a Rally2-es autók között.

    “Fantasztikusan érzem magam, túl vagyok pörögve, kell egy szusszanásnyi idő – mondta Oliver Solberg chilei győzelmét követően. – Fantasztikus év volt. Hét futamból ötször sikerült nyerni ráadásul egy WRC-futamgyőzelmet is szereztem. Azt hiszem, nem végeztünk rossz munkát Elliott Edmondsonnal. Nehéz még felfogni, hogy megnyertem a bajnokságot. Mentálisan nagyon kemény hétvégénk volt. Tavaly hasonló volt a helyzetünk Chilében, de akkor elénk került egy szikla, és elbuktuk a bajnokságot. Most semmi sem akadályozott bennünket. A sikerhez szerencse is kell, de összességében fantasztikus érzés.”

    “Ez volt a célunk ebben az évben – mondta Elliott Edmondson navigátor. – Nagyon nagy dolog számunkra, hogy sikerült a célt teljesíteni. Persze elképesztő pillanat volt, amikor Észtországban nyerni tudtunk. Talán elképzelni sem tudtunk volna jobb szezont. Sok nagyszerű dolgot értünk el idén, ez csak hab a tortán.”

    Oliver Solberg 2022 után kapott ismét lehetőséget a Rally1-es kategóriában Észtországban, ahol a Toyotával elhallgattatta bírálóit egy fantasztikus teljesítmény végén elért WRC-futamgyőzelemmel.

    Solberg bízik benne, hogy észt teljesítménye és WRC2-es világbajnoki címe segít számára, hogy jövőre már Rally1-es autót tudjon vezetni.

    “Jelenleg elárulhatom, hogy nincs még semmilyen szerződésünk 2026-ra, bárcsak lenne – mondta Oliver Solberg. – A WRC2-es bajnoki címre mindig is úgy tekintettünk, hogy képesek vagyunk elérni, ezért nagy megkönnyebbülés, hogy valóban sikerült. A WRC-futamgyőzelemről, melyet Észtországban értünk el, azonban még álmodni sem mertünk. Éppen ezért őrült pillanatokat éltünk akkor meg. Bízom benne, hogy megpróbálunk valamit összehozni a jövő évre, ami remélhetőleg egy teljes szezonra szóló Rally1-es lehetőség lesz. Azt hiszem, a magunk részéről már mindent megtettünk ehhez a lehetőséghez. Most pedig azon kell dolgozni, hogy előre léphessünk.”

    Alonso megdöbbentette a Ferrari mérnökeit pályafutása legjobb futamán

    0

    Fernando Alonso teljesített már néhány emlékezetes futamot pályfutása során, elég csak 2012-es valenciai győzelmére, vagy 2023-as brazíliai dobogójára gondolni. Ő azonban nem ezek egyikét tartja a legjobb futamának az eddigi 417-ből, hanem a 2010-es malajziait, amelyen célba sem ért.

    Hogy miért, arról a 44 esztendős veterán az Aston Martin egyik főszponzora, a Maaden által szponzorált beszélgetésen mesélt.

    „Sokan olyan versenyem volt, amikre az emberek talán nem figyeltek fel. Malajziában voltunk, Sepangban, ahol problémám adódott a váltásokkal – idézte fel 2010, azaz első ferraris évének maláj versenyét Alonso. – A váltó félig elromlott, a kuplunggal is gond volt. A felfelé váltás rendben ment, de a lefelé nem. Nagyjából a verseny felénél megpróbáltam lefelé váltani az egyes kanyar előtt, de hetedik fokozatból második helyett csak ötödikig tudtam leváltani, úgyhogy ötödik fokozatban vettem be az egyes kanyart, amivel időt veszítettem, majd a következő kanyarban rájöttem, hogy gond van.”

    Fernando Alonso, Ferrari, 2010, Maláj Nagydíj
    Fotó: Ferrari

    „Kétségbeesésemben megpróbáltam gázfröccsöt adni leváltás közben, mert különben abban a körben feladhattam volna a versenyt. És amikor gázfröccsöt adtam, sikerült lefelé váltani, úgyhogy a következő féktávon négy gázfröccsöt adtam és mind a négynél le tudtam váltani egy fokozatot. Közben rádióztam a csapatnak, hogy »Jó vagy rossz, amit csinálok? Egy kör alatt tönkre fogom tenni a váltót?«. Azt mondták, hogy »Folytasd, amit csinálsz, a váltó biztonságban van tőle«.”

    „Nagyjából 30 kört tettem meg így. A felfelé váltások rendben voltak, de féktávon, miközben bal lábbal nyomtam a féket, néhányszor jobbal gázfröccsöt kellett adnom, hogy le tudjak váltani. Nyilván szinkronban kellett legyen a gázfröccs a váltással.”

    Alonso a 19. helyről kezdte meg a versenyt, de a hiba ellenére pontot szerezhetett volna, azonban néhány körrel a vége előtt motorhiba miatt végül kiesett. A teljesítményét azonban így is megsüvegelték a Ferrari tagjai. „A mérnökök azt mondták a verseny után, hogy nem tudják, hogyan jöttem rá olyan gyorsan a megoldásra, mert ez jó megoldást jelentett, de 13-14 másodperccel a probléma megjelenése után már ezt csináltam. Erre azt mondtam, hogy »Utálok veszíteni és feladni a versenyt, így mindent megpróbálok azelőtt, hogy ezt kellene tennem.«”

    „Senki sem fog emlékezni erre a versenyre, miközben amekkora energiát kellett bele fektetnem, a koncentráció szintje, a fókusz, hogy ösztönösen előálltam egy megoldással egy problémára, amit korábban soha nem tapasztaltunk… Eléggé emlékezetes verseny volt.”

    Új versenyformátum alapján, sok magyar indulóval bonyolítják le a WRX dupla török szezonzáróját

    0

    Egyedülálló formátum alapján rendezik meg a WRX dupla szezonzáróját Törökországban, ahol vasárnap akár Európa-bajnok is nyerheti a vb-futamot.

    Hétvégén rendezik a WRX és ERX-szezon záró futamait Törökországban, az Isztambul Parkban, ahol az első napon a WRX-szezon utolsó előtti futamán négy versenyző áll rajthoz. Johan Kristoffersson és Ole Christian Veiby a Kristoffersson Motorsport színeiben, míg Klara Andersson és Niclas Grönholm a CE Dealer Team színeiben.

    Az ERX1-mezőny azonban már szombaton is 10 fős lesz, köztük Mózer Attila, Mózer Márk és Kárai Tamás is rajthoz áll.

    Az ERX3-mezőnyben pedig hat versenyző indul, ahol Kovács Sámuelnek lehet szurkolni.

    A rendezvény nyitó napján az előfutamok alkalmával a WRX és ERX1-mezőny tagjai összevonva fognak szerepelni, azonban eredményeiket a bajnoki értékelés szerint fogják nézni.

    Az előfutamokat követően az elődöntőkre és döntőkre már külön választva áll rajthoz a két mezőny.

    Azonban amíg az ERX1 számára befejeződik szombat este a bajnokság, addig a WRX-mezőnyre vasárnap is versenyek várnak.

    Ekkor azonban az ERX1 mezőnye felléphet szabadkártyás versenyzőként a WRX-kategóriába, ahol akár az Európa-bajnok WRX-futamot is nyerhet.

    A záró napon így összesen 14-en tudnak indulni a WRX-mezőnyben.

    Az ERX3-mezőnyre mindkét napon külön futamok várnak.

    Kankkunen már sok mindent megélt, de a Toyota rekorddöntésére egész életében emlékezni fog

    0

    Juha Kankkunen csapatvezető-helyettesként élhette át Chilében, ahogy a Toyota a WRC-történelem legtöbb futamgyőzelemmel rendelkező gyártója lett.

    A Chile Rallyn aratott győzelem már az idei szezon 11 futamából a 10. volt a Toyota számára, ugyanakkor egy olyan siker, mely sokáig emlékezetes marad. A japán gyártó ugyanis 103. futamát nyerte, amivel a WRC-történelem legtöbb futamgyőzelemmel rendelkező gyártója lett, megdöntve a Citroen 6 éve fennálló rekordját.

    A siker Juha Kankkunen számára is emlékezetes marad.

    Ogier megnyerte 200. WRC-futamát és átvette a vezetést a bajnokságban, Solberg a WRC2 bajnoka

    “Ez egy 103 százalékos teljesítmény volt, mivel a Toyota a 103. győzelmét szerezte a WRC-ben – mondta a négyszeres világbajnok Juha Kankkunen a verseny végén. – A csapat minden tagja fantasztikus munkát végzett, nagyon elégedett vagyok. Az ilyen pillanatok azok, amikre egész életében emlékezni fog az ember.”

    A Chile Rally után Sébastien Ogier 2 pont előnnyel a bajnokság élére állt megelőzve Elfyn Evanst, míg Kalle Rovanpera 21 pontos hátrányban várhatja a folytatást. Ott Tanak esélyei 43 pontos hátránnyal azonban minimálisra csökkentek. Még ha nem is teljesen ez a helyzet, mégis kijelenthető, hogy ahogy tavaly csak a Hyundai versenyzői voltak esélyesek az egyéni címre év végén, addig idén csupán a Toyota versenyzői.

    A gyártók bajnokságában a vb-cím kapujába lépett a Toyota, amely 125 pontos előnnyel áll a Hyundai előtt.

    “Még nagyon stresszes hétvégéink lesznek, de most nagyon jól néz ki a helyzet, amiben a Közép-Európa Rallyt várhatjuk – mondta a 66 éves legenda. – Természetesen a szezon második hazai futamát, a Japán rallyt is nagyon várjuk.”

    A világ legnagyobb autógyártójának számít Toyotát és Citroent a WRC-futamgyőzelmek terén a Ford 94 sikerrel, míg a Lancia 73 győzelemmel követi.

    „Odaértem, és azt kérdeztem, »Hol vannak Alex lábai?« – 24 éve történt Zanardi horrorbukása

    0

    24 évvel ezelőtt még az egész világ sokkos állapotban volt a szeptember 11-i terrortámadások miatt, ám az autósportos közösségnek nem is volt ideje felocsúdni, máris jött a következő sokkoló esemény: az első európai CART-versenyen, a németországi Lausitzban mindkét lábát elveszítette a sorozat kétszeres bajnoka, a balul sikerült williamses kaland után az első számú tengerentúli formaautós szériába visszatérő Alex Zanardi.

    Az olasz pilóta a csodával határos módon túlélte a horrorisztikus balesetet, majd nemcsak az autóversenyzéshez tért vissza, hanem többszörös olimpiai bajnok lett belőle, hogy aztán egy újabb baleset minden korábbinál nagyobb probatétel elé állítsa.

    A 24 évvel ezelőtt történtekre az eredetileg a German 500 nevet viselő, végül American Memorialra keresztelt futam korábbi évfordulójára írt, a szereplők részletes visszaemlékezését tartalmazó cikkünkkel emlékezünk.

    „Láttam a lábának darabjait az aszfalton” – 22 éve történt Zanardi horrorbukása