back to top
2025. augusztus 02. 09:42
Többi
    Kezdőlap Blog Oldal 4

    25 éve ismétlődött meg kis híján az F1 egyik legdurvább halálos balesete

    0

    A 2000-es Német Nagydíj Rubens Barrichello pályafutása első F1-es sikere miatt vonult be a történelemkönyvekbe, de benne volt a pakliban, hogy egészen más, akár egy több életet követelő halálos baleset miatt emlékezzünk rá.

    A napra pontosan 25 évvel ezelőtt, július 30-án rendezett 2000-es Német Nagydíj sokaknak bizonyára Rubens Barrichello első győzelme miatt maradt emlékezetes, hiszen kinek ne égett volna bele a retinájába a dobogón síró brazil pilóta. De alighanem vannak, akiknek a pálya leggyorsabb pontján ponchóban sétálgató férfi is éppen ennyire beleégett, még úgy is, hogy nem történt tragédia.

    Pedig, ha valamelyik pilóta eltalálja a – mint utólag kiderült – kirúgott Mercedes-alkalmazottat, akkor nagy eséllyel megismétlődött volna az 1977-es Dél-afrikai Nagydíj tragédiája, amikor Tom Pryce ütött el egy aszfaltcsíkon keresztbe átsiető pályabírót, amiért ő és a tűzöltőkészüléket cipelő férfi is az életével fizetett.

    A rajt utáni drámát és több fordulatot tartogató futamra annak 23. évfordulóján, alábbi cikkünkben emlékeztünk vissza bővebben:

    Megúszta az idióta, hogy 350-nel elüssék, jól kitolt a McLaren-Mercedesszel, és még pénzt is kapott

    A Hyundai kettős céllal érkezett meg Finnországba

    0

    Cyril Abiteboul, a Hyundai csapatfőnöke az éllovas Ott Tänak előnyének növelésére és a gyártók világbajnokságára is koncentrál.

    Kifejezetten jól sikerült a Hyundai WRC-csapatának az Észt Rally, hiszen Ott Tänak és Thierry Neuville is a dobogóra állhatott, a győzelem azonban nem jött össze, mert Oliver Solberg váratlanul agyonverte a teljes mezőnyt, és világraszóló sikert aratott.

    Ezzel együtt Ott Tänak átvette a vezetést a világbajnokságban, egyetlen ponttal megelőzi az addigi éllovas Elfyn Evanst, a Hyundai pedig 52 pontra csökkentette a hátrányát a gyártók versenyében. A csapat pedig szemlátomást megtalálta a tempót a gyors murvás versenyekre.

    „Észtországban több célunkat is elértük, így most mindenki arra összpontosít, hogy ezt a lendületet továbbvigyük Finnországba. Csapatként már korábban is jól teljesítettünk itt, és mindhárom egységünk tudja, mi szükséges a dobogós helyezéshez – monda Cyril Abiteboul, a Hyundai csapatfőnöke. – A versenyzők és az autó teljesítménye nyomatékosította, hogy javult a teljesítményünk a gyors murvás futamokon, és hisszük, hogy újabb jó eredményeket érünk el. Bár Ott vezeti a pilóták bajnokságát, a lehető legkisebb különbséggel áll az élen, a mi fealadatunk az, hogy segítsük a nagyobb előny kiépítésében. Eközben biztosítanunk kell, hogy a csapat a lehető legtöbb pontot szerezze a gyártók versenyében. Mivel már csak hat forduló van hátra, minden adódó lehetőségből a maximumot kell kihoznunk.”

    A Finn Rally csütörtöktől vasárnapig tart, a mezőnyre 20 gyorsasági szakasz során 307.22 km versenytáv vár. Az előrejelzések szerint csapadékmentes időjárás és 25 fok körüli hőmérséklet várható.

    Juha Kankkunen alig várja, hogy vezethessen a Finn Rallyn

    0

    Juha Kankkunen a csapatfőnöki feladatok ellátása mellett maga is autóba ül Finnországban, és a Toyota hidrogénhajtású autóját teszteli.

    A Toyota WRC-csapata az egyik hazai versenyére készül, hiszen a japán gyártó európai központja Finnországban van. A csapat hagyományosan jól szerepel a Finn Rallyn, a legutóbbi hét versenyből hatot megnyert, és az idén is ezzel a céllal vág neki a csütörtökön kezdődő futamnak.

    A csapatfőnöki teendőket ezúttal is Juha Kankkunen látja el, Jari-Matti Latvala ugyanis a negyvenedik születésnapja alkalmából elindul a versenyben, a WRC2-ben áll rajthoz. Azonban Juha Kankkunen sem marad autózás nélkül, ugyanis ő teszteli majd a hidrogénhajtású Toyota GR Yaris Rally2 H2 Conceptet.

    Juha Kankkunen mellett Marcus Grönholm is versenyautóba ül a Finn Rallyn

    „A Finn Rally nagyon különleges esemény az egész csapatnak, a szurkolók által teremtett hangulat csodálatos, minden versenyzőnk érzi a nagyszerű támogatást, és nagyon élvezik a gyors finnországi utakat – mondta Kankkunen. – Mindegyikükben megvan a sebesség ahhoz, hogy jól teljesítsenek. A csapat keményen dolgozott velük a tesztelés során, hogy kényelmesen és magabiztosan kezeljék az autót, és már a verseny kezdetétől fogva gyorsak legyenek. Alig várom, hogy magam is vezethessek egy kicsit a Toyota GR Yaris Rally2 H2 Concepttel. Ez egy nagyon izgalmas projekt, amely bemutatja a hidrogéntechnológiában rejlő lehetőségeket egy igazi raliautó hangjával és teljesítményével. Reméljük, a rajongók is élvezni fogják!”

    A Finn Rally csütörtöktől vasárnapig tart, a mezőnyre 20 gyorsasági szakasz során 307.22 km versenytáv vár. Az előrejelzések szerint csapadékmentes időjárás és 25 fok körüli hőmérséklet várható.

     

    Thierry Neuville azt ígéri, padlógázzal megy Finnországban

    0

    Thierry Neuville lendületet kapott az észtországi dobogós helyezésétől, és a Finn Rallyn is szeretne az első háromban végezni.

    Thierry Neuville végre dobogóra állhatott, az Észt Rallyn elért harmadik helyezése hosszú szünetet tört meg, legutóbb ugyanis a március végi Szafary Rallyn léphetett fel a pódiumra. Ugyan Neuville még nem tett le a címvédésről, erre azonban már nincs sok esélye, és nem is feltétlenül azért, mert 48 pont a hátránya az éllovas Ott Tänak mögött.

    Elsősorban azért nem reális már a címvédés, mert Neuville az ötödik helyen áll a világbajnokság pontversenyében, még a folyamatosan szenvedő Kalle Rovanperä is megelőzi. Négy versenyzőnél kellene jelentősen jobb eredményeket elérnie, ráadásul rendszeresen. Erre pedig már csak hat versenye van, a csütörtökön kezdődő Finn Rallyval együtt.

    „A Finn Rally egy különleges esemény, Finnországot tekintem a rali hazájának, mert itt vannak a legjobb utak, amelyeken raliautót lehet vezetni – mondta Neuville. – Nem ez a legtechnikásabb verseny, de nagyon gyors szakaszokkal és beláthatatlan kanyarral rendelkezik. Sok éve versenyzünk itt, így tudjuk, mire számíthatunk, de mindig harcban akarunk állni a győzelemért. A vasárnap az Ouninpohja két teljesítésével tiszta sprint lesz, így biztosnak kell lennünk abban, hogy a lehető legjobban ismerjük az utakat – padlógázzal fogunk menni. Nyertünk némi lendületet az észtországi dobogós helyezésünkből, Finnországban még ennél is feljebb szeretnénk lépni a dobogón.”

    A Finn Rally csütörtöktől vasárnapig tart, a mezőnyre 20 gyorsasági szakasz során 307.22 km versenytáv vár. Az előrejelzések szerint csapadékmentes időjárás és 25 fok körüli hőmérséklet várható.

    Kalle Rovanperä nyomja, amennyire csak tudja a Finn Rallyn

    0

    A szinte az egész évben szenvedő Kalle Rovanperä megpróbálja élvezni a hazai versenyét, amelyből igyekszik a legtöbbet kihozni.

    Egy sziklán múlt, hogy Kalle Rovanperä még mindig nem tudott nyerni a hazai versenyén, a Finn Rallyn. Tavaly éllovasként, az utolsó előtti szakaszon borult fel a szikla miatt egy balkanyarban, a győzelem így az addig másodikként haladó Sébastien Ogier ölébe hullott, aki nem is tudott ennek maradéktalanul örülni.

    A szezon eddigi része alapján nehéz elképzelni, hogy Rovanperä az idén ugyanilyen közel kerüljön a győzelemhez, ugyanis a Kanári-szigetek Rallyt leszámítva folyamatosan szenved a versenyeken. Az Észt Rallyn korábban sorozatban háromszor győzött, most pedig még a dobogóra sem volt esélye, ami sokat elárul a megpróbáltatásairól.

    „A hazai versenyünk, a Finn Rally mindig különleges érzés, hiszen a szurkolók nagy izgalommal és támogatással várnak minket – mondta Rovanperä. – Az elmúlt két évben jó esélyünk volt a győzelemre, de nem sikerült. A csapattal továbbra is keményen dolgozunk azon, hogy javítsunk az idén murván elért tempónkon, és a tesztelés során kipróbáltunk néhány új ötletet erre a versenyre. Természetesen megpróbáljuk élvezni az egész hetet, továbbra is nyomjuk, amennyire csak tudjuk, és mindent megteszünk a legjobb eredményért.”

    A Finn Rally csütörtöktől vasárnapig tart, a mezőnyre 20 gyorsasági szakasz során 307.22 km versenytáv vár. Az előrejelzések szerint csapadékmentes időjárás és 25 fok körüli hőmérséklet várható.

    „Ez szörnyű” – aggasztó dolgot gyanít a háttérben a Mercedes világbajnoka

    0

    A Mercedes korábbi versenyzője szerint nehéz szerződéshosszabbítást kicsikarni a csapatfőnökből, ha neki ez nem sürgős, és George Russell pont erre vár.

    Nico Rosberg 2010-től 2016-ig, F1-es karrierje végéig volt a Mercedes pilótája, nagyobb részt Toto Wolff irányítása alatt. Így saját bőrén tapasztalta meg, mivel jár elérni a szerződéshosszabbítást az osztrák üzletembernél, ami a jelek szerint idegőrlő folyamat tud lenni – igaz, Russell szemlátomást nyugodt, mivel abban a hitben él, hogy mindenképp az F1 mezőnyében marad 2026-ban, akár őt választja a Mercedes, akár megkaparintja Max Verstappent, noha utóbbinak mostanra minimálisra csökkent az esélye.

    Hírbe hozták az idén remekül teljesítő brit pilótát az Aston Martinnal is, de tényleg az a valószínűbb, hogy még ha érkezik is a Mercedeshez Max Verstappen, akkor is Russell-lel alkot majd egy duót, mivel Kimi Antonelli mélyrepülésben van, és könnyen lehet, hogy ez esetben őt adnák kölcsön az egyik motorvásárló csapatnak, például az Alpine-nak.

    „Hallották George Russellt, aki azt mondta, egyértelműen nem lesz aláírt szerződése a Magyar Nagydíjig. Ez nagyon furcsa, hogy tudja ezt. Valami készül a háttérben, nemde? Mindjárt itt az augusztus, pár hónap maradt a szezon végéig, de ő tudja, hogy még nem lesz szerződése. Ez extrém” – elemezte a helyzetet Nico Rosberg a Sky Sports adásában.

    „Totóval szörnyű egyezkedni! – folytatta 2016 világbajnoka. – Az a taktikája, hogy eltűnik, szóval amikor George próbálná elkapni, ő köddé válik. Bizonyára próbál majd írni Totónak, hogy lépjen valamit, de ő eltűnik. Emlékszem, velem is ezt csinálta, nem válaszolt, nehezen lehetett elérni. Ez szörnyű.”

    Azt is hozzá kell tenni viszont, hogy annak idején Lewis Hamiltonnal sem mindig sietett a Mercedes szerződést hosszabbítani: volt, hogy csak egy adott idény naptári évének elején kerültek fel a papírokra a két fél aláírása. Úgy hírlik egyébként, Verstappen nem aktiválhatja az idén a szerződésében szereplő kilépési záradékot.

    Adrien Fourmaux újra dobogóra állna Finnországban

    0

    Adrien Fourmaux ugyan tetőt dobott a Finn Rally előtti tesztelés alatt, de a versenyen szeretné megismételni a tavalyi teljesesítményét.

    Túlzás lenne azt állítani, hogy zökkenőmentes volt Adrien Fourmaux felkészülése a csütörtökön kezdődő Finn Rallyra, hiszen a tesztelés során tetőre tette a Hyundait. A szerelők azonban helyrehozták az autót, és folytatni tudta a finnországi tesztelést.

    Az Észt Rallyn Fourmaux ötödikként zárt, ami annak fényében nem rossz teljesítmény, hogy mennyire szenvedett a verseny első napján, az utolsó napon pedig egy ugratón megsérült az autója. Így is Elfyn Evans előtt végzett, hozzájárulva ahhoz, hogy csapattársa, Ott Tänak átvegye a vezetést a világbajnokságban.

    Fourmaux örül, hogy segíteni tudott csapattársának, hogy átvegye a vezetést a bajnokságban

    Fourmaux-nak tavaly kifejezetten jól ment Finnországban, a harmadik helyre hozta be a Ford Pumát, az idén pedig a Hyundaijal is szeretne dobogós helyen végezni.

    „A Finn Rally a WRC örökségének része, kihagyhatatlan esemény – szögezte le Fourmaux. – A szakaszok fantasztikusak, és a szurkolóknak köszönhetően a hangulat is. Finnországban már az első szakasztól kezdve küzdeni kell, a versenyzők közötti különbégek kicsik, az utak gyorsak, és nem lehet kihagyni egyetlen kanyarcsúcsot sem. Nagyon megterhelő az autóban ülni, mert minden kanyarban nyomni kell, nagyon sok a magaslat és az ugrató, különösen az idei Power Stage-en. Tavaly a dobogón végeztem Finnországban, és ezt az idén is szeretném megismételni.”

    A Finn Rally csütörtöktől vasárnapig tart, a mezőnyre 20 gyorsasági szakasz során 307.22 km versenytáv vár. Az előrejelzések szerint csapadékmentes időjárás és 25 fok körüli hőmérséklet várható.

    Elfyn Evans csak élvezné a vezetést a Finn Rallyn

    0

    Elfyn Evans visszacsúszott a második helyre a világbajnokságban, ám nem görcsöl különösebben a következő futam előtt.

    Elfyn Evans a szezon második WRC-futama óta először kezd meg úgy versenyt, hogy nem ő a világbajnokság éllovasa. Miután az Észt Rallyn csak hatodikként zárt, a Hyundai csúcsformába kerülő versenyzője, Ott Tänak egyetlen ponttal megelőzte. Evans azzal vigasztalódhat, hogy a hátránya a lehető legkisebb, és végre nem neki kell takarítania a murvás verseny első napján.

    Ezzel együtt a walesi versenyzőnek szüksége lenne már egy jó eredményre, mert azután, hogy az első négy futamon egyaránt dobogóra állt, a következő négyen egyszer sem. Ha tovább akar harcolni a világbajnoki címért, muszáj lesz mutatnia valamit, különben megint eljuthat oda a Toyota, mint tavaly: a részmunkadiőben vezető Sébastien Ogier lehet a potenciális megmentő.

    „A Finn Rally nagyszerű verseny és nekem a szezon egyik csúcspontja, úgyhogy már nagyon várom – mondta Evans. – Semmi sem hasonlítható a finn szakaszokon való vezetés érzéséhez, különösen, amikor az ember eggyé válik az autóval. Bár sebesség szempontjából hasonló ez a verseny az Észt Rallyhoz, a felület és az utak jellege teljesen más, ezért fontos volt, hogy a finnországi tesztünk alatt megtaláljuk a legjobb beállítást és érzést a volán mögött. Ez mindig élvezetes verseny, így a legfontosabb, hogy élvezzük a vezetést, és remélhetőleg ez jó eredménnyel párosul.”

    A Finn Rally csütörtöktől vasárnapig tart, a mezőnyre 20 gyorsasági szakasz során 307.22 km versenytáv vár. Az előrejelzések szerint csapadékmentes időjárás és 25 fok körüli hőmérséklet várható.

    „Láttam, hogy él, hallottam, hogy kiabál” – elkerülhető lett volna az F1-es pilóta halála

    0

    52 évvel ezelőtt a mai napon vesztette életét Roger Williamson az 1973-as Holland Nagydíjon. A mindössze második Forma–1-es futamán rajthoz álló brit tehetség a verseny 8. körében bukott, az autója pedig felborult, neki azonban nem lett semmi baja, mégis meghalt. Honfitársa, a történelem legnagyobb túlélt F1-es becsapódásának rekordját tartó David Purley próbált rajta segíteni, de egyedül tehetetlen volt, így Williamson bennégett az autójában.

    A baleset körülményeit és Purley visszaemlékezését a szörnyű tragédia 50. évfordulójára készült cikkünkben elevenítettük fel:

    Hiába küzdött, nem tudta megakadályozni az F1 egyik legértelmetlenebb tragédiáját a bátor pilóta

    A Toyota technikai igazgatója ijesztőnek tartja Tänak teljesítményét

    0

    Tim Fowler, a Toyota technikai igazgatója egyre jobban fél attól, mire képes a WRC új éllovasa a Hyundai volánjánál.

    Ott Tänak csúcsformában van – közel három éve nem volt olyan eredménysora a WRC-ben, mint amilyet március óta produkál. A Hyundai versenyzője a legutóbbi hat versenyéből ötször dobogóra állt, továbbá az előző három versenyén a megszerzhető pontok 74 százalékét gyűjtötte be.

    Szardínián, Görögországban és Észtországban 78 pontot szerzett, 35 ponttal többet, mint az addigi listavezető Elfyn Evans. Ez pont elég volt ahhoz, hogy az Észt Rally után már Ott Tänak álljon az élre, még ha egyetlen ponttal is előzte meg Evanst.

    Solberg megnyerte az Észt Rallyt, már Tänak vezet összetettben

    A DirtFish szakportál megkérdezte a Toyota technikai igazgatóját, mennyire aggasztja a riválist az észt versenyző formája és az előzése a világbajnokság pontversenyében. Ha valaki, akkor Tom Fowler pontosan tudja, mire képes Tänak, hiszen 2019-ben részese volt a világbajnoki címének.

    „Portugália óta egyre jobban félek attól, hogy mire képes Ott a Hyundaijal – mondta Fowler. – Egyre jobb lett a teljesítménye az elmúlt négy murvás versenyen, és alapvetően úgy gondolom, hogy csak a megbízhatóság és a kiegyensúlyozottság hátráltatja abban, hogy olyan autót kapjon, amilyet akar. A teljesítménye egy kicsit ijesztőnek tűnik, pontosan tudjuk a Finn Rally előtt, hogy mire képes. Az elmúlt években kulcsfontosságú csatákat vívtunk Finnországba, és azt hiszem, hogy minden csapat tanulságokkal távozott Észtországból. A csata és a szezon egyre szorosabb lesz.”

    Ezzel együtt Finnország a Toyota felségterülete volt az előző években, a legutóbbi hét versenyből hatot a japán gyártó versenyzői nyertek meg. Az egyetlen kivétel az egyébként a Toyotával kétszer is nyerő Ott Tänak sikere volt 2022-ben a Hyundai i20 N Rally1-essel. A Finn Rally csütörtöktől vasárnapig tart, a mezőnyre 20 gyorsasági szakasz során 307.22 km versenytáv vár.