Megjelent az idei első magyar buliverseny, a Mikulás Rally versenykiírása, mely szerint öt gyorsasági vár majd a mezőnyre.
December 6-8. között rendezik meg az idei Mikulás Rallyt Veszprém környékén.
A versenyen a szombati gépátvételek után vasárnap öt gyorsasági vár a mezőnyre, a 8.4 km-es Várpalotát háromszor, míg a 19.25 km hosszú Kislőtér szakaszt kétszer kell majd teljesíteni.
Az Autónavigátor.hu érkezésével új kiadvány csatlakozik a TRP Hungary média üzletágához. Az új felület értékesítője a Village Media.
A TRP Hungary csoport tagjaként a TRP Media már eddig is egyedülálló portfóliót kínált a technikai sportok különböző szakágai iránt érdeklődő közönségnek, hiszen online újságjai és nyomtatott kiadványai – az idén megújult formában újjáélesztette a nyomtatott Rallycafé magazint – a Forma–1-től, illetve a gyorsasági autósport különböző szakágaitól kezdve a ralin és egyéb offroad szakágokon át a motorversenyzésig az autó-motorsport széles palettáját fedték le.
A TRP Media azonban mostantól nemcsak az autósportot, hanem az autózást kedvelők és az autótulajdonosok számára is kínál tartalmat, hiszen csatlakozott a portfoliójához az autós médiapiac vezető kiadványai közé tartozó Autónavigátor.hu.
A 2010-ben alapított újság megvásárlásával újabb nagymúltú lappal bővült a Racingline.hu-t, a Rallycafe.hu-t, a P1race.hu-t és a 500miles.hu-t magában foglaló portfolió, amelynek célja a stabil hirdetői és olvasói bázis további növelése.
Őry Tamás, a TRP Hungary ügyvezető igazgatója:
„A TRP Media 2020-as megalapításakor célként tűztük ki, hogy az autó-motorsport különböző területeit lefedő média portfoliót építsünk. Miután ez megvalósult, a következő lépcsőfok – ami egyben az organikus fejlődésünk következő eleme –, hogy nyissunk az autózás iránt érdeklődő célcsoport felé. Ezért megvásároltuk az Autónavigátor.hu-t, amivel az autó-motorsportot, illetve az autót, mint eszközt kedvelőket is lefedő online portfolió jött létre. Az Autónavigátor.hu integrálása után a cégcsoporton belüli divíziókkal megpróbáljuk az összes szinergiát kihasználni, a célunk pedig a piaci pozíciónk erősítése.”
Bihari Zsuzsa, a Village Media Kft. ügyvezetője:
„A Village Media hirdető partnerei számára az együttműködés által biztosíthatunk újabb igényes tartalmi környezetben széleskörű elérést, mivel az autózás már korántsem tekinthető kizárólag férfiakat foglalkoztató témának. Az elérési adatok csábítóak, kifejezetten széles célcsoportot érhetünk el az izgalmas, tartalmas szakmai cikkekkel, amire garancia az autósport területén megkerülhetetlen TRP-vel együttműködő Autónavigátor szakmai stábja.”
„Személyes kötődésem okán is örülök az Autónavigátor.hu-val közös együttműködésnek, hiszen értékesítőként huszonéve az első komolyabb projektjeim is az autós szektorhoz kötődnek. Magyar nyelven jelenleg egyre kevesebb autóipari cikket, tesztet érek el manapság, pedig a szükség folyamatosan növekszik, az autózás minden területén hatalmas a kínálat.”
Az Autónavigátor.hu által képviselt minőség ezentúl is biztosított azáltal, hogy a lap továbbra is Horváth András főszerkesztővel és változatlan szakmai stábbal folytatja működését.
Megjelent a Mitropa Kupa 2025-ös versenynaptára, melyben ismét szerepel a Mecsek Rally. A bajnokság kilenc futamból áll majd.
Mint ahogy az kiderült, a jövő évi Rally Hungary májusban kerül megrendezésre, az ERC-szezon második futamaként, azonban a veszprémi verseny mellett már a Mecsek Rally időpontját is lehet tudni.
A pécsi verseny ugyanis a Mitropa Kupa versenynaptárában kapott helyet június 19-21. közötti időponttal.
Az 1965-ben létrehozott bajnokságban jövőre ismét két osztrák versennyel, a Rebenland Rallyval, majd a Lavanttal Rallyval kezdődik, ami után a horvát Porec Rally, a szlovén Velenje Rally, majd a Mecsek Rally következik.
A szezon második felében az olasz Casentino Rally, a horvát Kumrovec Rally, a szlovén Nova Gorica Rally, végül pedig a svájci Rally du Valais verseny szerepel.
A Mitropa Kupa 2025-ös programja Március 28-29. Rebenland Rally Április 11-12. Lavanttal Rally Április 25-27. Porec Rally Május 22-24. Velenje Rally Június 19-21. Mecsek Rally Július 11-12. Rally del Casentino Szeptember 4-6. Kumrovec Rally Szeptember 26-28. Rally Nova Gorica Október 24-25. Rally du Valais
Thierry Neuville a WRC-szezon teljes idényében kitűnő munkát végzett és reméli, hogy szerencséje nem a világbajnoki cím kapujában, a Japán Rallyn hagyja majd cserben.
Thierry Neuville szinte hibátlan szezont teljesített egészen a Japán Rallyig, két WRC-futamot nyert, és összesen hat futamon állt dobogóra, egyedüli gyengébb versenye csak a Lett Rally volt, ahol nyolcadik lett. A jó teljesítménye után pedig 25 pontos előnnyel várhatja a Japán Rallyt, ahol egy óvatosabb verseny után is képes lehet megszerezni első világbajnoki címét.
“A Japán Rallyn egyetlen célunk lesz, magabiztos teljesítménnyel megszerezni a világbajnoki címet – mondta Thierry Neuville. – Emellett bízunk benne, hogy segíteni tudjuk a csapat szereplését is a gyártók bajnokságában. Az egész szezon során jó munkát tudtunk végezni, és bízunk benne, hogy ezt a Japán Rally után is elmondhatjuk. Ezen a versenyen nagy szerepet tud játszani a változatos időjárás és a pályák kiszámíthatatlan tapadása. Száraz körülmények között nagyon koszosak lehetnek a pályák, a falevelek pedig csúszóssá tehetik az utakat. Mivel néhány új gyorsasági is lesz, kihívásokkal teli versenyre számítok. Japán előtt nem tudtunk igazán verseny specifikus tesztet végezni, ezért igazából a Közép-Európa Rallyn szerzett aszfaltos tapasztalatokra kell építenünk. A korábbi japán versenyek alapján igyekszünk megtalálni a jó autóbeállítást, majd a hétvége során, ha kell változtatunk ezen.”
Thierry Neuville első japán versenyén nyerni tudott 2022-ben, azonban tavaly egy baleset után a 13. helyen zárt. A vb éllovas versenyző a spanyol Rally la Nucia versenyen is Rally1-es autójába ült, ott azonban hibrid rendszer nélkül versenyzett és 2025-re tervezett alkatrészeket is tesztelt.
A WRC-szezonzáró magyar idő szerint csütörtök éjjel kezdődik a hivatalos teszttel, míg az első éles szakaszt csütörtök 11:05-kor rendezik a Toyota Stadionban. A verseny 21 gyorsasági teljesítése után vasárnap kora reggel ér véget.
A Japán Rallyn úgy tűnik, idén kiegyensúlyozottabb körülmények lehetnek, mint tavaly, mivel jórészt napos, késő őszi időjárás várható.
Kimi Räikkönen a 2009-es szezon végén távozott a Forma–1-ből, hogy két évet ralizással és egyéb elfoglaltságokkal töltsön. Pedig ha marad, visszatérhetett volna egykori csapatához.
15 éve ezen a napon, 2009. november 19-én jelentette be Kimi Räikkönen, hogy legalább egy évre távozik a Forma–1-ből, miközben persze azt sem tudtuk, hogy valaha visszatér-e oda. A Ferrarival mindössze három szezon után, szerződésének lejárta előtt szakító, a maranellóiaktól ezzel legalább 10 milliót, de végül 17 millió dollárt bezsebelő Jégember maranellói távozására már korábban fény derült, az azonban még jó ideig nem dőlt el, hogy Räikkönen másik csapatban marad-e a száguldó cirkuszban.
Végül nem maradt, és inkább elment ralizni, ám utólag kiderült, hogy 2010-ben futamgyőztes autóban ülhetett volna. Olyanban, amely Lewis Hamilton által az utolsó futamig versenyben volt a vb-címért. Ebben az esetben Räikkönen a későbbi hétszeres világbajnok ellen bizonyíthatott volna, és akár rácáfolhatott volna a mindkettejükkel dolgozó szerelő állításaira.
Hogy miért nem maradt, arról alábbi cikkünkben írtunk bővebben:
Räikkönen végül 2012-ben, a Lotusszal visszatért a Forma–1-be, majd 2014-től ismét a Ferrari versenyzője lett, ám az olaszokkal már csak egy további futamot nyert, azt is csak 2018-ban. Végül az Alfa Romeóval (Sauber) vezetett le még három évet, manapság pedig elsősorban fia, Robin gokartos pályafutását egyengeti.
Az F1-ben mindössze 24 futamon állt rajthoz és pontot sem szerzett, mégis a mai napig a sportág elismert és köztiszteletnek örvendő tagja. Anthony Davidson manapság már főként a Mercedesnek szimulátorozik és a Sky Sports-nak szakért, de néhány éve még a WEC-ben hajszolta a győzelmeket. Abban a sorozatban, amelyben 2012-ben óriásit bukott. Most erre emlékezett vissza nyers őszinteséggel.
A versenyzéstől 2021 végén visszavonult Anthony Davidson neve a fiatalabb F1-rajongóknak vélhetően már csak onnan ismerős, hogy a 45 esztendős expilóta rendszeresen tagja a Sky Sports szakértői stábjának. Az idősebbek azonban még akár Minardiban is láthatták őt versenyezni, hiszen a brit a 2002-es Magyar Nagydíjon az egykori olasz kiscsapat színeiben debütált a Forma–1-ben. Davidson főként tesztpilótaként vált ismertté és szerzett magának komoly hírnevet – nem véletlen, hogy a Mercedes a mai napig alkalmazza őt a szimulátorában –, de a 2007-es szezont végigversenyezte a Super Agurival, és egészen az istálló 2008-as szezon közbeni csődjéig a csapat tagja volt.
Az F1-ben végül nem jött össze neki a pontszerzés, ám a sportautózásban már ennél jóval nagyobb sikereket ért el: 2014-ben világbajnok lett a Toyota színeiben a WEC-ben, 2016-ban pedig percek választották el a Le Mans-i 24 órás megnyerésétől, amikor a Toyota az utolsó métereken hagyta cserben csapattársát, Nakadzsima Kazukit. Án nem sokon múlt, hogy Davidson ekkorra már ne is versenyezzen, 2012-ben ugyanis hatalmas balesetet szenvedett Le Mans-ban, amikor éppen lekörözni készült Piergiuseppe Perazzini AF Corse Ferrari 458 Italia GTC-jét.
A baleset videón:
Az F1.com-on a pályafutását összefoglaló cikkben most részletesen visszaemlékezett erre a bukásra, és olyan részleteket árult el, amiket eddig nem. Többek között elmondta, mintha előre érezte volna, hogy meg fog halni. „Kicsit félve mentem el Le Mans-ba, mert egész hétvégén ott volt bennem ez az érzés. Nem tudtam megmagyarázni, nem tudtam szavakba önteni, de miután az életemből annyi évet áldoztam erre a sportra, egyszerűen csak tudtam… El akartam nyomni és elhessegetni, de annyira furcsa volt.”
„Soha nem csinálok ilyesmit, de amikor a verseny előtt elhagytam a szobámat [a motorhome-ban], visszafordultam és mindent elrendezgettem. Aztán fogtam a telefonomat és küldtem egy üzenetet a feleségemnek, amelyben az állt, »Szeretlek.« Szinte olyan volt, mintha belül tudtam volna, hogy nem fogok már visszatérni abba a szobába. Libabőrös leszek akkor is, ha csak rágondolok. Olyan, mintha előérzetem támadt volna. Tényleg olyan volt.”
„Ezután lecsuktam a sisakrostélyt… Beültem az autóba, majd a pályán tettem a dolgomat, kockázatokat vállaltam, mentem mint egy eszelős, ahogyan kell. De amikor eljött az a pillanat, amikor a lekörözött pilóta rám fordult és az autók összeértek, amint az én autóm felemelkedett a levegőbe, a motor leállt, és minden elcsendesedett, az olyan volt, mint egy ráeszmélés, hogy »Ez az a pillanat.«”
„A legfurcsább dolog volt. Tulajdonképpen úgy éreztem, hogy meg fogok halni… Tudtam, hogy meg fogok halni, de teljesen belenyugodtam. Szinte megnyugtató tudni, hogy ezekben a pillanatokban történik valami az agyaddal, amikor ez a nyugtató drog, vagy nem tudom, szétárad a testedben. Hallottam olyan embereket, akik fuldokoltak, és ugyanezt mondták.”
Davidson Toyotája a levegőbe emelkedés után több mint 30G-s erővel csapódott vissza az aszfaltra (ebben tört el a csigolyája), majd a pálya melletti gumifalba vágódott. „Érzékeltem, hogy eléggé nagy sebességgel haladok és elég magasra repültem, de nem tudtam, merről fog érni a becsapódás. Magamhoz húztam a karjaimat, milliónyi gondolat cikázott a fejemben, és igen, a családomra és az életemre gondoltam… Nem az életed pereg le a szemed előtt, hanem szinte olyan, mintha az agyad töredezettség-mentesítést végezne, és mindent a helyére tenne. Ennél jobban nem tudom leírni.”
„Csak vártam a hatalmas becsapódásra és arra a pillanatra, amelyben lekapcsolják a villanyt és mindennek vége. Kemény ütés volt, igazán kemény. A fejemet nem vertem be, de az autó a kerekein landolt, 32G-s erővel, mint azt a csapat később megtudta. Az a becsapódás törte el a hátam. Csak képzeljék el, milyen lenne, ha a plafonról a kemény padlóra ejtenék önöket. Olyan volt, mint egy berobbanás…”
„Úgy ment át rajtam az energia, hogy azt el sem hinnék. Bumm. Kitört belőlem egy ilyen ősi sikoly, mint valami harcos kiáltás. Életemben nem adtam ki még olyan hangot. Aztán eltaláltam a védőfalat, ami 12G-s becsapódás volt. Amikor megálltam, kinyitottam a szemem, és nem hittem el, hogy még mindig itt vagyok.”
Ezután megmozgatta a lábait, majd a kezeivel megpróbálta kitolni magát az ülésből, ami „valószínűleg a leghülyébb dolog volt, amit tehettem”, lévén két csigolyája is kompressziós törést szenvedett. Ezután nagyjából fél évet hagyott ki, heteken át kellett mozdulatlanul feküdnie, a baleset pedig „megváltoztatta a hozzáállásomat a versenyzéshez” azzal kapcsolatban, hogy miként közelítette meg ezután a lekörözötteket.
A 2014-es világbajnoki címe aztán kárpótolta, de elmondása szerint a visszatérését követően „hatalmas mentális akadályokat” és „a kísértő emlékeket” is le kellett győznie.
Sébastien Ogier három balszerencsés verseny után ismét szeretne sikeres útra lépni, amivel segítene a Toyota gyártók bajnokságában vívott csatában is.
Sébastien Ogier esetében nem szokhattuk meg a sorozatos balszerencsés versenyeket, azonban az idei szezon legutóbbi három versenyén egyaránt bajba került, holott a szezon korábbi részében három versenyt is tudott nyerni, amivel a bajnokság második helyén is állt.
A nyolcszoros világbajnok a rosszul sikerült legutóbbi futamok miatt a negyedik helyen várja a szezonzáró Japán Rallyt, ahol szeretne fordítani szerencséjén és a Toyotát világbajnoki címre vezetné a gyártók bajnokságában.
„Mindig izgalmas a Japán Rallyn versenyezni, ez különösen igaz idén, mivel még mindig harcban vagyunk a gyártói cím megszerzéséért – mondta Sébastien Ogier. – Tudjuk, hogy nem vagyunk az ideális helyzetben, és közel tökéletes hétvégére van szüksége a csapatnak, de ez nem elérhetetlen. A közelmúltban nyújtott teljesítményünk jó volt csapat szinten, azonban én sokszor balszerencsés voltam, ezért szeretnénk ismét a jó útra lépni, és a sebességünket jó eredményre váltani. A japán erdei szakaszok nagyon nehezek lehetnek, és a körülmények mindig kiszámíthatatlanok, ráadásul idén egy héttel később kerül sor a versenyre, mint tavaly. Természetesen a Toyota pilótáiként mindig erős támogatást élvezünk, ami nagyon jó, ezért igyekszünk majd hazahozni azt az eredményt, amit minden rajongó remél.”
Sébastien Ogier 2010-ben bár nyerni tudott a murvás pályákon rendezett, régi Japán Rallyn, azonban az újkori aszfaltos rendezvények során 2022-ben negyedik, míg tavaly második lett.
A WRC-szezonzáró magyar idő szerint csütörtök éjjel kezdődik a hivatalos teszttel, míg az első éles szakaszt csütörtök 11:05-kor rendezik a Toyota Stadionban. A verseny 21 gyorsasági teljesítése után vasárnap kora reggel ér véget.
A Japán Rallyn úgy tűnik, idén kiegyensúlyozottabb körülmények lehetnek, mint tavaly, mivel jórészt napos, késő őszi időjárás várható.
Az FIA közétette az Európa-bajnokság jövő évi versenynaptárát, az előző évhez képest jelentős változás, hogy a Rally Hungary ezúttal nem a szezonnyitó lesz, és májusra került át.
Az FIA közzétette az ERC végleges 2025-ös versenynaptárát, amelyben jó néhány változás van az előző szezonhoz képest. Kezdjük a magyar szempontból legfontosabb eseménnyel, a Rally Hungary ezúttal nem a szezonnyitó lesz, hanem az év második versenye, méghozzá április helyett jövőre május 9–11-én érkezik a hazánkba az Európa-bajnokság mezőnye.
Amint arról beszámoltunk, a Kanári-szigetek Rally átkerült a WRC versenynaptárába, helyette a Sierra Morena Rally érkezettt az ERC-be, és ez a verseny lesz a szezonnyitó, vagyis a spanyol és a magyar futam megcserélődött a programban.
Az Észt Rally és a Lengyel Rally konkrétan helyet cserélt, az előbbi az idén WRC-futam lesz, míg az utóbbi az ERC programjában szerepel. Az utolsó változás pedig, hogy a Szilézia Rally helyett a Horvát Rally lesz a szezonzáró – aztán a horvát verseny a nemrég aláírt szerződés értelmében a következő két évben megy is eggyel feljebb, a WRC-be.
A Skandináv Rally, a Róma Rally, a Barum Rally és a Ceredigion Rally megőrizte a helyét és hozzávetőlegesen a megszokott időpontját is a jövő évi versenynaptárban.
Az ERC 2025-ös programja Április 4–6.: Rally Sierra Morena Május 9–11.: Rally Hungary Május 30.–június 1.: Skandináv Rally Június 13–15.: Lengyel Rally Július 4-6.: Róma Rally Augusztus 15–17.: Barum Rally Szeptember 5–7.: Ceredigion Rally Október 3–5.: Horvát Rally
Takamoto Katsuta megkapta az engedélyt a Toyotától, hogy az első helyért versenyezzen a Japán Rallyn.
A vilábajnokság utolsó futamán a Hyundai mellett a Toyotánál sem lesz csapatutasítás, viszont ez egyben azt is jelenti, hogy a hazai közönségkedvenc a győzelemért mehet a Japán Rallyn. Takamoto Katsuta zöld utat kapott, hogy a saját versenyén mindent vigyen – innen már minden rajta múlik.
Rövid idő alattt nagy utat járt be a Toyota japán pilótája, hiszen a sorozatos esései után a Chile Rallyra el sem vitte a csapata, a Közép-Európa Rallyn azonban kiválóan tért vissza. Stabilan versenyzett, már pénteken szakaszt nyert, vasárnap pedig a legjobb volt, hiszen megnyerte az aznapi értékelést, és behúzta a power stage-et is. Összességében negyedik lett, de az előző hónapokhoz képest már az is nagy előrelépés volt, hogy célba ért.
„Igen, határozottan mehet a győzelemért – mondta a DirtFishnek Jari-Matti Latvala, a Toyota csapatfőnöke. – A Közép-Európa Rallyn nagyon jó volt, mindent újra kellett kezdenie azután, hogy hat hétig nem vezetett. Visszatért, és pontosan azt csinálta, amit kértünk tőle, fokozatosan növelte a sebességét, és minden nagyon természetesnek tűnt. Az utolsó napon láttuk, hogy a kellő magabiztossággal és sebességel vezet. Már nagyon várom a Japán Rallyt.”
Katsuta tavaly egy megforgással kezdte a hazai versenyét, de ő legalább folytatni tudta Dani Sordóval Adrien Fourmaux-val ellentétben, akik ugyanazon a vízátfolyáson kerültek bajba. Ezt követően a japán versenyző egészen parádésan vezetett, tíz szakaszt is megnyert, és végül az ötödik helyen zárt. A hét végén ennél jóval jobb eredményt szeretne elérni – a tempója megvan hozzá, csak a hibákat kell elkerülnie.
Ott Tanak szeretné megnehezíteni mind Thierry Neuville, mind pedig a Toyota csapatának dolgát a Japán Rallyn, de jól tudja, ez nem lesz könnyű.
Ott Tanak bár kis eséllyel, de képes lehet ledolgozni csapattársa, Thierry Neuville 25 pontos hátrányát a Japán Rallyn, ehhez azonban a belga versenyző problémájára is szükség lehet. A 2019-es világbajnok ugyanakkor a Hyundai csapatának szereplését sem sodorhatja veszélybe a gyártók között, hiszen a koreai csapat előnye csupán 15 pont a Toyota előtt.
“A Japán Rally egyike a legnehezebb versenyeknek, azt is mondhatnám, hogy az aszfaltos versenyek között talán a legnehezebb – mondta Ott Tanak. – Idén egyértelműen a leglassabb aszfaltos verseny lesz ez a futam, nagyon sok kanyar, szűk utak jellemzik. Az utak ráadásul helyenként rendkívül csúszósak lehetnek. A legjobb tudásunk szerint kell vezetni, mert szereplésünk hatással lehet a bajnokságok végkimenetelére is. Miközben még harcolunk az egyéni bajnokságban, nem szabad elfelejteni, hogy a Hyundai is csatában lesz a gyártók között. Mivel ott a meglévő előnyünk még könnyen ledolgozható, harcolnunk kell a Toyota ellen is. A lehető legjobb tudásunkat kell nyújtani és ez nem lesz könnyű.”
Ott Tanak 2022-ben a második helyet szerezte meg az ázsiai versenyen, azonban tavaly csupán hatodik lett.
A WRC-szezonzáró magyar idő szerint csütörtök éjjel kezdődik a hivatalos teszttel, míg az első éles szakaszt csütörtök 11:05-kor rendezik a Toyota Stadionban. A verseny 21 gyorsasági teljesítése után vasárnap kora reggel ér véget.
A Japán Rallyn úgy tűnik, idén kiegyensúlyozottabb körülmények lehetnek, mint tavaly, mivel jórészt napos, késő őszi időjárás várható.