back to top
2025. június 08. 14:11
Többi
    Kezdőlap Blog Oldal 4

    Nézd élőben a Szardínia Rally shakedown szakaszát!

    0

    Csütörtökön 13 órától a 2.19 km-es Bolbia Cabu Abbas szakaszon rendezik meg a Szardínia Rally shakedownját, melyet bárki élőben követhet.

    A Szardínia Rally magyar idő szerint csütörtökön délután 13 órakor kezdődik a hivatalos teszttel a 2.19 km-es Bolbia Cabu Abbas szakaszon. A verseny érdemi része pénteken reggel 9:01-től következik, aznap már hat gyorsasági szakasz szerepel a programban. A háromnapos verseny 16 szakaszán összesen 320.88 kilométert kell teljesítenie a 67 párosból álló mezőnynek. Az élő közvetítés során a shakedown első teljesítését lehet nyomon követni.

    A videó itt található:

    Szardínia Rally 2025 – Minden infó egy helyen

    Ez a sértetlenül megúszott legnagyobb sebességű F1-es becsapódás rekordja (videó)

    0

    Döbbenetes rekordot állított fel 20 éve a McLaren tesztpilótája, aki 304 km/órás tempóval vágódott a falnak, de sértetlenül szállt ki az autóból a hatalmas baleset után.

    Alex Wurznak a Grand Prix-versenyzők érdekvédelmi szövetségének (GPDA) elnökeként komoly szerepe van abban, hogy az elmúlt bő tíz évben is szüntelenül folytatódott a Forma–1-es autók és pályák biztonságosabbá tétele. A királykategóriában 1997 és 2007 között 69 futamon induló, ezeken három dobogós helyezést szerző osztrák a saját bőrén is tapasztalta, mennyire életbevágó a minél nagyobb biztonság, mert bár súlyos sérülést soha nem szenvedett, megúszott néhány hatalmas balesetet.

    A legemlékezetesebb ezek közül minden bizonnyal az 1998-as Kanadai Nagydíjon bemutatott levegőben pörgése, de a hamvába holt McLaren MP4/18-as tesztpilótájaként a 2003-as szezonra tervezett, de soha be nem vetett konstrukció is kis híján megölte. Egyikkel sem bukott azonban akkorát, mint a 2005-ös McLaen MP4/20-assal, amelyet kicsit több mint 20 éve, 2005 májusában 304 km/órás sebességgel csapott a falnak egy teszten.

    Pontosabban nem ő, hanem a banális hiba miatt felrobbanó jobb hátsó kerék.

    Hogy mi volt ez a hiba és mit csinált a baleset után Wurz, a bukásról készült felvétellel együtt megnézhető az alábbi videóban:

    Az éllovas Elfyn Evans Szardínián javítana a Portugál Rally után

    0

    Portugáliában csak hatodik lett a világbajnokság éllovasa, Elfyn Evans, aki a frusztráló verseny után erősebben térne vissza.

    Portugáliában véget ért Elfyn Evans hét WRC-futam óta tartó nagyszerű sorozata, egymás után ugyanis ennyi versenyen állhatott dobogóra. Ezalatt háromszor győzött, háromszor lett második, egyszer pedig harmadik. Vérmes reményei persze murvás versenyen elsőként rajtolva nem lehettek, de azért a hatodik helynél ő is többre számított előzetesen.

    „A kissé frusztráló portugáliai verseny után mindenképpen erősebbek akarunk lenni Szardínián. Ez a rali bizonyos szempontból hasonló, bizonyos szempontból viszont megterhelőbb. Pénteken ismét elsők leszünk az úton, ami ismét kihívást jelent, de a szokásos menetrend ebben a tekintetben segíteni fog – mondta Evans. – Még mindig keressük a jobb teljesítményt az ilyen típusú versenyeken, és a korlátozott tesztelési lehetőségek miatt nem könnyű azonnal megoldást találni, de mint mindig, most is mindent megteszünk, és megpróbálunk minél több pontot szerezni.”

    Evans legjobb eredménye a Szardína Rallyn egy második helyezés 2021-ből, egyben ez az egyetlen dobogós helyezése is a versenyen. Legtöbbször negyedikként ért célba, ötször is ezt a helyezést érte el a Földközi-tenger második legnagyobb szigetén.

    A vilábajnokságban 30 pont az éllovas Evans előnye a második Kalle Rovanperä előtt, a részmunkaidőben vezető Sébastien Ogier 32 ponttal van lemaradva. Ott Tänak hátránya 34 pont, Thierry Neuville kerek 40 pontra van a listavezetőtől.

    A Szardínia Rally csütörtökön a hivatalos teszttel kezdődik el, majd péntektől 16 gyorsasági szakasz alatt 320.08 km versenytávot kell teljesítenie a mezőnynek száraz, kánikulai időjárás mellett.

    Thierry Neuville csak a győzelemmel lenne elégedett Szardínián

    0

    A világbajnoki címvédő Thierry Neuville elszántan készül az idei első győzelmének megszerzésére, hogy előrelépjen az ötödik helyről.

    Thierry Neuville győzni utazott el Szardíniára, ami kulcsfontosságú lenne a címvédési reményeinek életben tartásához. Öt futam után 40 ponttal maradt le az éllovas Elfyn Evans mögött, viszont a Földközi-tenger második legnagyobb szigetén több tényező is mellette szól.

    Kezdjük azzal, hogy a világbajnokság első öt helyezettje közül neki lesz a legjobb rajtpozíciója pénteken. Továbbá Szardínia hagyományosan a Hyundainak fekszik igazán, 2017 óta 73 ponttal több pontot szerzett itt, mint a Toyota (315–242). És hát az sem mellékes, hogy Neuville háromszor nyert már a szigeten, így tudja, mit kell tenni a győzelemhez.

    „A Szardínia Rallyn mindig versenyképesek voltunk, kedveznek nekünk az utak, különösen a második körben, ezért nagyon várjuk már a versenyt – mondta Neuville. – Portugáliában tanultunk néhány dolgot arról, hogyan viselkedik az autó murván, ezt a tudást magunkkal visszük.”

    Neuville tavaly egy apró hiba miatt kiesett Szardínián, ám visszaállt a versenybe, és megnyerte a vasárnapi értékelést. Ezúttal azonban a legkisebb hiba sem férhet bele.

    „Folyamatosan gyorsnak kell lennünk, nincs helye a hibának, ezért minden szakaszon nyomni fogjuk – fogadkozott Neuville. – A győzelemért akarok küzdeni, a fő riválisaim előtt kell végeznem.”

    A Szardínia Rally csütörtökön a hivatalos teszttel kezdődik el, majd péntektől 16 gyorsasági szakasz alatt 320.08 km versenytávot kell teljesítenie a mezőnynek száraz, kánikulai időjárás mellett.

    Eljött az ideje, hogy a Forma–1 választ találjon a „Verstappen-problémára”?

    0

    Amellett, hogy Max Verstappen kétségtelenül már most ott van minden idők legjobb versenyzői között, a Spanyol Nagydíjon nem először világított rá saját maga sötét oldalára. A sportfelügyelők által kiosztott büntetés azonban nem feltétlenül tükrözi az elkövetett szabálytalanság súlyosságát.

    Max Verstappen kétségtelenül egy kiváló pilóta, amit alighanem még a legelvakultabbak sem vitatnak. Ezt már számtalanszor bebizonyította akár minden idők egyik legszorosabb bajnoki csatájában, akár azokban az években, amikor az autója kiemelkedett a mezőnyből. Vagy, ha csak a közelmúltat nézzük, három pole pozíciót és két futamgyőzelmet szerzett egy olyan évben, amikor egyértelműen nem az övé a legjobb autó.

    Verstappen a végén bukta el a dobogót, míg a McLaren simán nyert Barcelonában

    Azonban Fabien Gaillard az Autosporton megjelent cikkében felhívja rá a figyelmet, hogy a négyszeres világbajnok egy sötét oldallal is rendelkezik, és ezt a médiának, a csapatának, illetve a szurkolótáborának egy része hajlamos letagadni. Pedig a Spanyol Nagydíjon ez ismét megmutatkozott, sőt, talán minden korábbinál egyértelműbben jelent meg.

    Persze a George Russellnek való, bevallottan szándékos nekiütközés nem az első eset volt a Red Bull versenyzőjének karrierjében, amikor átlépte a sportszerűség határait. Elég csak a 2021-es Szaúd-arábiai Nagydíjra gondolni, amikor szándékosan „féktesztelte” Lewis Hamiltont (hozzá kell tenni, hogy ebben a brit pilóta is ludas volt, hiszen könnyedén elmehetett volna ellenfele mellett), vagy éppen meg lehet említeni az az évi interlagosi vagy a tavalyi mexikóvárosi futamot, amikor direkt kiterelte a hétszeres világbajnokot, illetve Lando Norrist, csak hogy megőrizze pozícióját velük szemben.

    Van, aki kizárta volna, de lehet, hogy így is el lesz tiltva a bosszút álló Verstappen

    Persze Verstappen mindig is ilyen volt, vagy legalábbis hosszú ideje ilyen: a végletekig próbálja a maga javára fordítani a szabályokat, és sokszor elmegy a szürkezónába. Ez egy bizonyos szintig becsülendő tulajdonság, és enélkül aligha lenne akkora alakja a sportágnak, mint amekkorává az elmúlt években kinőtte magát. Mostanra viszont egyértelművé vált, hogy mind a szabályalkotóknak, mind a sportfelügyelőknek kezdeniük kell valamit a helyzettel.

    A Russell-lel történt incidens során például a döntéshozók indoklásában szerepelt, hogy Verstappen „egyértelműen nem örült”, hogy el kell engednie a Mercedes versenyzőjét, vagyis helyesen utaltak rá, hogy az indulat vezérelte. Ennek ellenére csak a szokásos 10 másodperces büntetést rótták ki neki, és az egyetlen különbséget az jelentette, hogy a 2 helyett 3 büntetőpontot kapott.

    Itt a beismerés Verstappentől: direkt ment neki Russellnek

    A holland pilóta tettét a legtöbben Sebastian Vettel incidenséhez hasonlítják, aki a 2017-es Azeri Nagydíjon szándékosan ment neki Hamiltonnak. Nos, őt stop & go szankcióval sújtották, amely átszámítva 30 másodpercet jelent. Más szempontból pedig Russell egy héttel korábbi monacói esetét lehetne felhozni, aki az 5 vagy 10 másodperc helyett áthajtásos büntetésben részesült, miután a pályát levágva előzött, mindezt azért, mert bevallottan szándékosan csinálta.

    Itt az árulkodó jel arról, hogy a Red Bull is védhetetlennek tartja Verstappen tettét

    Persze az egy érvényes vita lehet, hogy ilyen esetben mennyire lehet hagyni, hogy a pilóták adott esetben visszaéljenek a szabályok adta lehetőségekkel. Azonban egyfelől egy pályaátvágást nem lehet összehasonlítani egy ütközéssel, másfelől a sportszabályzat ebből a szempontból rendkívül hiányos: a „deliberate” (szándékos), illetve „deliberately” (szándékosan) szavak összeadva egyszer szerepelnek a dokumentumban, és akkor is egy egészen másik témában.

    Verstappen montmelói esete tehát leginkább arra világított rá, hogy a Forma–1-nek, illetve az FIA-nak véget kell vetnie az eseti jellegű ítélkezésnek, és minél jobban le kell fedni a különböző eseteket. Persze ezt 100 százalékig lehetetlen megoldani, de például az egyértelműen szándékos cselekedeteket általában könnyű megkülönböztetni a véletlen, hibából fakadó incidensektől. És amíg ez nem történik meg, addig Verstappen és az övéhez hasonló mentalitással rendelkező versenyzők rendszeresen ki fogják használni a kiskapukat.

    Verstappen elvesztette a fejét, de a Red Bull óriási hibája sodorta őt ebbe a helyzetbe

    Szardínia Rally 2025 – Minden infó egy helyen

    0

    A WRC idei hatodik versenyét, a Szardínia Rallyt június 5-8. között rendezik Olbia központtal. Összegyűjtöttük a legfontosabb tudnivalókat a világbajnokság idei harmadik murvás futamáról.

    Monte-Carlo, Svédország, Kenya, Kanári-szigetek és Portugália után már a 14 futamos WRC-szezon idei hatodik fordulójához érkezünk a Szardínia Rallyval.

    A verseny története
    A Szardínia Rallyt először 2004-ben rendezték meg az addig a WRC-naptárban lévő Sanremo Rally helyett. A Sanremo Rally már a WRC elődjének, a Gyártók Nemzetközi Bajnokságának is része volt, majd 1973-ban alapító versenye lett a Rally Világbajnokságnak is.

    A Szardíniai szakaszok jellemzői a helyenként gyors, helyenként technikás részek az útszéli fákkal és bokrokkal. Mivel a pályák döntő része szűk, ezért a versenyzők nem engedhetnek meg egyetlen hibát sem, mert az egyből versenyük végét jelentheti. A pályákon a délelőtti verseny után rengeteg szikla bújik elő, és helyenként igen mély nyomok is kialakulnak, ami megnehezíti a versenyzők dolgát. Ugyancsak nehezítő tényező a 30 fok körüli meleg, az autókban ennél jóval magasabb a hőmérséklet, ami a versenyzők számára különösen megterhelő.

    A Szardínia Rally legeredményesebb versenyzői Sébastien Loeb és Sébastien Ogier, akik egyaránt négy-négy alkalommal tudtak nyerni, a nyolcszoros világbajnok pedig akár történelmet is írhat idén ötödik sikerével. Az Olasz Rallyk történetében ugyanakkor Loeb 5 győzelemmel a legsikeresebb, Ogier egy hétvégi sikerrel pedig utolérhetné a kilencszeres világbajnokot.

    A Szardínia Rally korábbi győztesei
    2015: Sébastien Ogier – Julien Ingrassia (FRA) VW Polo R WRC
    2016: Thierry Neuville – Nicolas Gilsoul (BEL) Hyundai NG i20 WRC
    2017: Ott Tanak – Martin Jarveoja (EST) Ford Fiesta WRC
    2018: Thierry Neuville – Nicolas Gilsoul (BEL) Hyundai i20 Coupe WRC
    2019: Dani Sordo – Carlos del Barrio (ESP) Hyundai i20 Coupe WRC
    2020: Dani Sordo – Carlos del Barrio (ESP) Hyundai i20 Coupe WRC
    2021: Sébastien Ogier – Julien Ingrassia (FRA) Toyota Yaris WRC
    2022: Ott Tanak – Martin Jarveoja (EST) Hyundai i20 N Rally1 Hybrid
    2023: Thierry Neuville – Martijn Wydaeghe (BEL) Hyundai i20 N Rally1 Hybrid
    2024: Ott Tanak – Martin Jarveoja (EST) Hyundai i20 N Rally1 Hybrid

    A 2025-ös világbajnokság
    Az idei öt versenyen eddig hárman tudtak nyerni, Elfyn Evans és Sébastien Ogier két, Kalle Rovanpera pedig egy versenyen állt a dobogó tetején. Így a Toyota még veretlen idén.

    A bajnokság éléről a japán gyártó walesi versenyzője, Elfyn Evans várhatja az olasz futamot, előnye 30 pont Kalle Rovanpera és 32 pont Sébastien Ogier előtt, A bajnokság negyedik helyén a Hyundai versenyzője Ott Tanak 34, míg az ötödiken Thierry Neuville áll 40 pont hátránnyal.

    Mivel a Szardínia Rallyn nagyon sok időt lehet a takarítással veszíteni a később rajtolókkal szemben, várhatóan a Toyota versenyzői hátrányban lesznek a Hyundai párosaival szemben.

    A gyártók bajnokságában a Toyota 55 ponttal előzi meg a Hyundait.

    A 2025-es útvonal
    Az idei Szardínia Rally csütörtökön a hivatalos teszttel kezdődik, majd az érdemi csaták péntektől indulnak. Pénteken és szombaton is három pályán összesen hat gyorsasági kerül lebonyolításra, míg vasárnap két pályát kell kétszer teljesíteni. A 16 gyorsasági szakasz alatt összesen 320.08 km versenytáv vár a mezőnyre.

    Szardínia Rally, gyorsasági szakaszok időterve
    Június 5., csütörtök
    13:01 Shakedown (Olbia Cabu Abbas) 2.19 km

    Június 6., péntek
    09:01 SS1 Arzachena 1 13.97 km
    10:16 SS2 Telti 1 18.43 km
    11:31 SS3 Sa Conchedda 1 27.95 km
    15:31 SS4 Arzachena 2 13.97 km
    16:46 SS5 Telti 2 18.43 km
    18:01 SS6 Sa Conchedda 2 27.95 km

    Június 7., szombat
    09:05 SS7 Coiluna 1 21.18 km
    10:16 SS8 Lerno 1 24.34 km
    11:31 SS9 Tula 1 15.28 km
    15:05 SS10 Coiluna 2 21.18 km
    16:16 SS11 Lerno 2 24.34 km
    17:31 SS12 Tula 2 15.28 km

    Június 8., vasárnap
    07:25 SS13 San Giacomo 1 25.19 km
    08:35 SS14 Porto San Paolo 1 13.70 km
    10:50 SS15 San Giacomo 2 25.19 km
    13:15 SS16 Porto San Paolo 2 (Power Stage) 13.70 km

    Időjárás  
    A legfrissebb előrejelzés szerint csütörtökön még borongósabb időjárás várható, azonban péntektől 29-33 fok és száraz időjárás várható. 

    Teljes nevezési lista 
    Teljes élő közvetítés: Rally.tv – Rallysport mindennap 24 órában
    Élő eredmények 
    A világbajnokság állása 

    Jari-Matti Latvala realista, vagy csak altatja az ellenfeleket?

    0

    Jari-Matti Latvala a Szardínia Rallyn visszatért a csapatfőnöki pozícióba a Toyotához, és érdekesen nyilatkozott az esélyekről.

    Ritka helyzetben van a Toyota WRC-csapata a Szardínia Rallyn, ugyanis ismét Jari-Matti Latvala tölti be a csapatfőnöki tisztséget. Az első számú vezető az idén a Historic Európa-bajnokságban versenyez, így amikor ütközik a program, akkor Juha Kankkunen helyettesíti.

    Márpedig a program gyalran ütközik, Latvala legutóbb a Svéd Rallyn vezette a csapatát, legközelebb pedig a Japán Rallyn fogja, így a Szardínia Rally után már csak egyetlen alkalommal lesz fizikailag is jelen az idei WRC-szezonban. Kankkunen sem teszi rosszul a dolgát, elvégre a Toyota mind az öt eddigi futamot megnyerte. Szardínia azonban hagyományosan a Hyundainak fekszik jobban…

    „Portugáliában összességében jó eredményt ért el a csapat, de tudjuk, hogy Szardínián újabb kihívás vár ránk. A szakaszok nagyon kemény talajjal rendelkeznek, amelyet finom homokréteg borít, ami az első néhány autónak nagyon csúszós lehet” – mondta Latvala.

    Az első néhány autó pont a Toyota lesz, hiszen a csapat versenyzői jelenleg az első három helyet foglalják el a világbajnokságban, ami azt jelenti, hogy Elfyn Evans, Kalle Rovanperä és Sébestien Ogier takarítja az utat pénteken.

    „Mivel Elfyn, Kalle és Seb vezeti a világbajnokságot, fel kell készülnünk arra, hogy nehéz lesz a péntek, ugyanakkor jó lenne azt látni, hogy Sami és Taka kihasználják az esélyt, és harcba szállnak a jó helyezésekért – tekintett előre Latvala. – Eddig nagyon jó szezonunk volt, de a verseny kiélezett, és reálisan látjuk, hogy nem nyerhetünk meg minden versenyt. Ezzel együtt bízhatunk abban, hogy az autónk erős és megbízható, és újabb jó eredményre törekszünk.”

    A Szardínia Rally csütörtökön a hivatalos teszttel kezdődik el, majd péntektől 16 gyorsasági szakasz alatt 320.08 km versenytávot kell teljesítenie a mezőnynek száraz, kánikulai időjárás mellett.

    Annyira rossz az Aston Martin, hogy Alonsónak szakítania kellett az alapvetésekkel a pontszerzéshez

    0

    Fernando Alonso elárulta, az Emilia-romagnai, valamint a Spanyol Nagydíjon is olyan helyen előzött, ahol az nem szokványos, mivel az autó erre kényszerítette. Az Aston Martin ugyanis gyenge az egyenesekben, ráadásul a gumikat sem kezeli jól.

    Fernando Alonso és az Aston Martin házassága álomszerűen indult, hiszen a kétszeres F1-es világbajnok 2023-ban az első nyolcból hat futamon dobogós helyen végzett. Ehhez képest két év alatt odáig jutottak, hogy a spanyol pilóta csak a kilencedik futamán tudta megszerezni első 2025-ös pontjait, ráadásul a Spanyol Nagydíj esetében is csak Max Verstappen büntetése miatt beszélhetünk többes számról.

    Itt a beismerés Verstappentől: direkt ment neki Russellnek

    Pedig a 43 esztendős versenyző idén háromszor is bejutott az időmérő harmadik szakaszába, ami azt mutatja, hogy az autó szombaton jobban működik, mint vasárnap. Ez még akkor is igaz, ha csapattársa, Lance Stroll – aki a kvalifikációkon általában gyengén teljesít, de a futamokon sokszor előre tud jönni – részben elfedi ezt a jelenséget, de a háromszoros dobogósra is igaz, hogy egyetlen idei Q3-as szereplése után mindössze tizenötödikként ért célba Imolában.

    Ebből is látszik, hogy a versenytempóval alapvető gondok vannak. Nem véletlen, hogy Alonsónak mind Imolában, mind Montmelóban olyan helyen kellett előznie, amely finoman szólva sem szokványos. A spanyol versenyző elégedett a vasárnapi eredménnyel, de ő is tisztában van vele, hogy a jelenlegi helyzet messze van az ideálistól.

    Nem volt elég jó a végsebességünk, így az egyenesekben sokat veszítettünk – idézi az Autosport. – A DRS segítségével egyetlen előzést sem tudtam végrehajtani. Mindegyik a hármas kanyarban lett meg kívülről, amely nem egy normális előzési pont, de ilyen megmozdulásokat kell kitalálnunk. Imolában is a hetes kanyar külső ívén előztem hármat az utolsó körökben. Szóval meg kell oldanunk ezt a szituációt, és el kell kezdenünk az egyenesekben, DRS-sel előzni, miként azt mindenki csinálja. Kicsit az egyenesbeli sebességünkön és a [gumik] kopásán is javítanunk kell. Ahogyan mondtam, szombatonként elég versenyképesek vagyunk, a vasárnapokon pedig a jelek szerint visszalépünk. Nagyon örülök, megvannak az első pontok, a végén jól jött ki a biztonsági autós [fázis], meg ilyesmi. Ha viszont visszamennénk csütörtökig, és újra teljesítenénk a hétvégét, akkor valamit változtatnunk kellene az autón, hogy kicsit jobban vasárnapra legyen állítva a szombathoz képest.”

    Mind Alonso, mind Mike Krack, az Aston Martin pálya menti feladatokért felelős főigazgatója egyetértett benne, hogy az autó egyensúlya nem volt jó, hiszen alulkormányzottnak bizonyult. Persze ezen a helyszínen a csapatok gyakran állítják be úgy a kocsit, hogy alulkormányzott kegyen, hiszen ez segít megóvni a hátsó abroncsokat, amelyek itt kritikusak, ám a 32-szeres F1-es futamgyőztes szerint nem ez a szemlélet okozta a problémát.

    Verstappen a végén bukta el a dobogót, míg a McLaren simán nyert Barcelonában

    A silverstone-i istállónál már tavaly is komoly gondok voltak, hiszen a fejlesztések többsége nem hozta meg a várt eredményt. Az idei autó még szintén az előző mérnöki gárdához köthető, és az imolai, a padlólemezt és a karosszériát érintő csomag volt az első újítás, amely már a jelenlegi alakulathoz, illetve az új szélcsatornához fűződik. Éppen ezért fogalmazott úgy Andy Cowell csapatfőnök, hogy ez lényegében egy laboratóriumi kísérlet, hogy éles körülmények között is teszteljék az eszközeiket és az eljárásaikat.

    Az első kilenc hétvége láttán annyit mindenképpen meg lehet állapítani, hogy az AMR25-ös eleje gyenge, de a hátulja sem az igazi, ráadásul a légellenállás szempontjából sem hatékony. Ennek következtében a leszorítóerőt sem lehet csökkenteni, mivel akkor az autó elkezd csúszkálni. Ez a kombináció elsősorban a futamokon jelent komoly problémát.

    Az időmérő és a verseny közötti különbség nagyon egyszerű – jelentette ki Krack. – A kvalifikáción az ember rendre új gumikat tesz fel. Ezzel egy csomó problémát elfed, amellyel az autók küzdenek. Ez nemcsak a mi kocsinkra vonatkozik, hanem mindegyikre. Ezért is láthatunk kis különbségeket az időmérőkön, mert az új abroncs, az új felület a kocsik minden gyengeségét elfedi. Amint a gumik két-három-négy körösek lesznek, egyre inkább jelentkeznek a gyengeségek. Ezért látjuk, hogy az élmezőny autói csak mennek. Ezért szóródik szét ennyire a mezőny.”

    Az Aston Martinnál hosszú ideje megfigyelhető, hogy a versenygumikat rendre „hőkezelik”, vagyis az edzéseken is felteszik egy-két kör erejéig, hogy kevésbé legyenek érzékenyek a szemcsésedésre és a hőtani kopásra. Ennek következtében ugyan a csúcsteljesítmény alacsonyabb lesz, ám cserébe hosszabb ideig kitart, és nyilvánvalóan ez utóbbi a cél.

    Azonban valószínű, hogy a rossz gumikezelés sokkal inkább okozat, mintsem ok, és a probléma gyökerét a mechanikai és aerodinamikai tervezésnél kell keresni. Ez már csak azért is igaz lehet, mert az Aston Martinnak az abroncsok teljesítményéért felelős főmérnöke a korábban a Bridgestone-nál dolgozó Jun Matsuzaki. Ő volt az, akinek a segítségével az akkoriban a Force Indiánál versenyző Sergio Pérezt egy időben mindenki gumimágusnak tartotta, 2013-ban pedig ő jött rá elsőként, hogy ha a hátsó abroncsokat megcserélik, akkor hosszabb etapokat is kibírnak.

    Katsuta a portugáliai tapasztalatokat hasznosítaná Szardínián

    0

    Takamoto Katsuta a kenyai fejreállást követően stabil versenyeket futott, ezt szeretné folytatni a Szardínia Rallyn is.

    Azt követően, hogy a Svéd Rallyn másodikként záró Takamoto Katsuta lábon lőtte magát a Szafari Rallyn, viszonylag csendes versenyei voltak, és ezt a sort szeretné folytatni a Szardínia Rallyn is. Aki esetleg nem emlékezne, annak összefoglaljuk: Katsuta a negyedik helyen állt a Szafari Rally utolsó szakasza előtt, és harcban állt a vasárnapi értékelés megnyeréséért, amikor a Power Stage-en felborult. Az autója súlyosan megsérült, és bár még beszenvedte magát a célba az ötödik helyen, végül nem ért be a szervizparkba, így kiesett, és pont nélkül zárt.

    A Toyota ezután újratervezte Sébastien Ogier programját, aki már a Kanári-szigetek Rallyn is elindult, ott volt Portugáliában (ahol nem mellesleg nyert is), Szardíniára is elutazott, és az Akropolisz Rallyra is benevezett. Ezzel Katsutának jó ideig csak saját magával kell foglalkoznia, mert a csapatversenybe nem nevezik, ha Elfyn Evans, Ogier és Kalle Rovanperä is indul. Így is jobban járt, mint tavaly, amikor a sorozatos esései után el sem vitték Chilébe.

    A japán versenyző a Kanári-szigeteken negyedikként, Portugáliában ötödikként ért célba, egyik sem kiugró eredmény persze, de stabil alapot jelentenek, amelyekkel önbizalmat lehet szerezni.

    „A Szardína Rally újabb nehéz és sokat kívánó verseny lesz. Portugáliában sokat tanultunk a gumikról, azt a tudást kell felhasználnunk és alkalmaznunk Szardínián, ahol kicsit eltérő a murvás felület – mondta Katsuta. – Összességében nagyon fontos lesz a jó felkészülés és a megfelelő beállítások kiválasztása, de tudom, hogy a csapat keményen dolgozik ezen, és mi is mindent megteszünk, hogy jó versenyt fussunk.”

    A Szardínia Rally csütörtökön a hivatalos teszttel kezdődik el, majd péntektől 16 gyorsasági szakasz alatt 320.08 km versenytávot kell teljesítenie a mezőnynek száraz, kánikulai időjárás mellett.

    Adrien Fourmaux nem hajszolja a bravúrokat a nehéz időszak után

    0

    A Hyundai új igazolása, Adrien Fourmaux alig várja, hogy sikeresen versenyhétvégén legyen túl, és tiszta futamban bízik Szardínián.

    Meglehetősen jól kezdett a Hyundai csapatában a télen szerződtetett Adrian Fourmaux, aki a Monte-Carlo Rallyn elért harmadik helyezéssel kezdte az évet. Ezen kívül viszont mindössze egyetlen viszonylag sima versenye volt, a Kanári-szigetek Rallyn ötödik lett, de az aszfaltos ralin a Hyundai fényévekkel volt a Toyota mögött.

    Fourmaux akkor legalább azzal vigasztalódhatott, hogy ő volt a legjobb a saját csapatában. Svédországban és Kenyában viszont kiesett, és bár legutóbb Portugáliában nagyon gyors volt, a felfüggesztés hibája miatt ki kellett állnia.

    „Pénteken reggel nagyon jó tempót diktáltunk Portugáliában, de mindannyian tudjuk, hogy a Szardína Rally kicsit más lesz. Megértettük, hogyan működnek az abroncsok száraz körülmények között murván, keményen nyomhatjuk, és a gumik kopása sem olyan rossz – mondta Fourmaux. – Szardínián kicsit homokosabbak a pályák, és vannak nagyon keskeny szakaszok. Ez kihívást jelent, mert teljes sebességgel kell menni, de nincs hely a hibázásra.”

    Ogier kezdett a legjobban szombaton, bejárta a világot a Fourmaux-ról Portugáliában készült kép

    Fourmaux elismerte, hogy most nem feltétlenül a bravúrok hajszolásának van itt az ideje, és a nehéz időszak után az lenne a legfontosabb, hogy az autó viszonylag sértetlenül érjen célba.

    „Tiszta futamra van szükségünk, és pontokat kell szereznünk a csapatnak is – ez jelenleg döntő fontosságú a küzdelemben” – utalt Fourmaux a Hyundai 55 pontos lemaradására a Toyotával szemben.

    A Szardínia Rally csütörtökön a hivatalos teszttel kezdődik el, majd péntektől 16 gyorsasági szakasz alatt 320.08 km versenytávot kell teljesítenie a mezőnynek száraz, kánikulai időjárás mellett.