back to top
2025. december 19. 11:25
Többi
    Kezdőlap Blog Oldal 4

    Szenzációs bejelentést tehet a Red Bull a volt F1-es pilóta szerint

    0

    Helmut Markóval a régi vezetőség utolsó tagja is távozik Red Bull F1-es csapatától, de ezzel még nem került minden építőelem a helyére – most az a kérdés, ki veszi át az osztrák szakember feladatait, főleg a pilótaprogram igazgatását.

    A 82 éves Marko huszonegy éve jelentős szerepet játszott a Red Bull Forma–1-es csapatának megalapításában, jövőre azonban már nem tér vissza az istállóhoz, miután az idei szezonzárót követően bejelentette távozását, majd egy búcsúinterjúban még felfedett néhány szaftos részletet a közte és a korábbi csapatvezető, Christian Horner között zajló belháborúból.

    Piszkos játszmákról rántotta le a leplet Helmut Marko és belerúgott Christian Hornerbe

    Markónak, bár a versenycsapat napi szintű irányításában nem vett részt, feladatai szerteágazóak voltak, többek között Max Verstappen maradásának egyik biztosítékaként is funkcionált a hatalmi harcok során, de amivel leginkább összeforrt a neve az évek alatt, az a Red Bull juniorprogramjának irányítása, amelyben számos fiatal tehetségnek adta meg az F1-es debütálás lehetőségét, ám a hibákat nem tolerálva nem egyszer szélsebesen, hidegvérrel véget is vetett karriereknek.

    Bár olyan sejtést is hallani, miszerint nem jelölnek ki közvetlen utódot Marko helyére, hanem a feladatkörök csapaton belüli átszervezésével hidalják majd át az üresedést, Ralf Schumacher máshogyan értesült, amit meg is osztott a német Sky Sportson, ahol korábbi F1-es pilótakét szakértői szerepkörben ténykedik.

    „Egy korszak ezzel véget ér, különösen a juniorprogram számára. Hallottam, hogy ki fogja szinte bizonyosan átvenni a helyét. A megfelelő ember lesz a feladatra” – mondta, majd arra a kérdésre, hogy ki lesz ez a személy, a kötelező választ adta.

    „Sajnos ezt nem mondhatom el. De ha minden a tervek szerint alakul, biztosan nagy durranás lesz.”

    Egyetlen név van viszont, akinek a Red Bull pilótaprogramjának élére való kinevezése már pár éve időről időre felmerül az F1-es paddockban: Sebastian Vettelé, aki négyszeres világbajnokként három évvel ezelőtt vonult vissza a versenyzéstől, maga is a Red Bull juniorjaként jutott el a királykategóriáig, és nem szakította meg teljesen a kapcsolatot az F1-gyel, hiszen különféle környezetvédő projektjeivel évről évre ellátogat pár nagydíjhétvégére.

    Konkrétumok viszont ezzel kapcsolatban azóta sincsenek, és a német a legutóbbi, interlagosi felbukkanása idején sem adott túl sok fogódzót, amikor az F1-be való lehetséges visszatérésről kérdezték, noha nem is zárkózott el tőle teljesen.

    „Olvastam, hogy sokat beszélnek erről. Beszéltem Helmuttal egy kicsit, de nem jutottunk semmire. Elégedett vagyok azzal, ahol most tartok az életben” – idézi most Vettelt a gpblog.com.

    Lappinak lemondással is járt a Hyundai szerződése

    0

    Esapekka Lappi 2026-ban a WRC-ben Hyundaijal, míg a finn bajnokságban Skodával fog versenyezni. A finn versenyző elárulta, a két márkával való versenyzés nem zárja ki egymást.

    Esapekka Lappi különleges helyzetben lesz 2026-ban, hiszen amíg a WRC-ben Rally1-es Hyundait vezethet, addig a finn bajnokságban Skoda Fabia RS Rally2-vel fog indulni.

    A két márkával pedig külön szerződése is van, amik nem zárják ki egymást.

    “A két megállapodás nem zárja ki egymást – mondta Esapekka Lappi a Rallit.fi oldalnak. – A Rally1-es és a Rally2-es autó között nagyon nagy a különbség.”

    Miután a Hyundai bejelentette, hogy 2027-re fejleszti Rally2-es autóját, adódik a kérdés, hogy Lappi a dél-koreai és a cseh márka Rally2-es autóját is fejleszti-e?

    “A tesztelés sok időt vesz igénybe, ezért a Skoda autójának fejlesztését le kellett mondanom, a Hyundai pedig fel sem kért, hogy segítsek a Rally2-es autó fejlesztésében. Számomra továbbra is a család élvez elsőbbséget, ezért is mondtam le a Skoda fejlesztését.”

    A Ferrari mérnöke szerint Hamilton és a csapat kapcsolata nem olyan rossz, mint amilyennek tűnik

    0

    Lewis Hamilton első ferraris szezonját nehéz diadalmenetként jellemezni, de az istálló egyik vezető mérnöke, Matteo Togninalli szerint egyáltalán nem olyan rossz a viszony a felek között, amint az a nyilatkozatokból átjön.

    A brittől számos frusztrált, csalódott, ingerült nyilatkozatot elő lehet ásni a 2025-ös szezonból, amelyeket gyenge eredményei, rosszul sikerült időmérői vagy versenyei után adott. Bár a nyári szünet után Hamilton általános érzésvilága egy időre optimistává vált, amint úgy tűnt, végre sikerült elég jól összehangolódnia a Ferrarival, ám a szezon végének rossz eredménysorozata után a hétszeres bajnok nem jó hangulatban intett búcsút karrierje legnehezebb évének – és a paddockban többen is azt kezdték találgatni, visszatér-e még egyáltalán a csapathoz a jövő évben.

    A Ferrari garázsának egyik magasrangú szakembere, a pályamenti feladatokért felelős mérnökként dolgozó Togninalli szerint a külvilág téves képet kapott a csapat és Hamilton közötti kapcsolat alakulásáról, ami valójában kiválóan alakul.

    „Mindkét oldal, a versenyző és a csapat számára is nehéz helyzetet teremt, hogy minden csapat egy kicsit más módszerekkel dolgozik. Megszokunk bizonyos embereket, bizonyos módszereket. Emellett Lewis korábban világbajnoki címekért harcolt, mi viszont idén nem tudtuk teljesíteni a célunkat, hogy ezért harcoljunk, és az ezzel járó frusztrációnak is van hatása” – fogalmazott a mérnök, akit a planetf1 idéz.

    „De szerintem kívülről sokkal rosszabbnak látszik a helyzet, mint amilyen valójában. A Lewisszal való kapcsolatunk és a közös építkezésünk rendkívül jól halad. Tíz hónap alatt máris egy nagyon erős csapatot raktunk össze.”

    „Az eredmények és a velük járó frusztráció azonban olyan képet festenek a Ferrariról, ami messze van a valós helyzettől. Elismerjük, hogy időbe telik, amíg teljesen összehangolódunk, noha a viszonyunk egyáltalán nem olyan rossz, mint azt a külvilág gondolja. Idővel fejlődni fogunk, a legnagyobb segítséget pedig az fogja jelenteni, amikor elkezdenek jönni az eredmények.”

    Hamilton még a szezon elején a Kínai Nagydíj sprintversenyét tudta megnyerni, ám dobogóra az egész év során nem állt – korábbi mind a 18 szezonjában szerzett legalább ötöt –, és a hatodik helyen zárta a bajnokságot, 86 ponttal csapattársa, Charles Leclerc mögött.

    Latvala szerint különleges szezont zárt a Toyota

    0

    A Toyota WRC-csapata idén kimagaslóan eredményes évet zárt a WRC-ben, hiszen 12 futamot nyert, ráadásul a vb-n is rekordot döntött.

    Idén 14 futamból 12 versenyt nyert a Toyota versenyzőivel a WRC-ben, így sikerült a Citroen 2019 óta fennálló rekordját megdöntenie a futamgyőzelmek terén, amit a japán gyártó már 105 sikerrel vezet.

    Ez ugyan csak hárommal több a Citroen győzelmeinél, azonban azt figyelembe véve, hogy a francia gyártó 2019 végén kiszállt a WRC-ből, a Ford pedig 11 futammal nyert kevesebbet, ezt a rekordot a Toyota valószínűleg nagyon sokáig megtarthatja.

    Az idei szezon végén ráadásul három toyotás versenyző zárt a vb élén, Sébastien Ogier kilencedszer lett világbajnok, míg Elfyn Evans hatodszor zárt vb másodikként. Kalle Rovanpera pedig harmadik helyezéssel intett búcsút a ralisportnak, hiszen karrierjét már pályaversenyzőként folytatja.

    Fotó: FIA

    Jari-Matti Latvala szerint a csapatmélységben és a jó csapatszellemben rejlik a Toyota sikere.

    “Fantasztikus szezont volt az idei – mondta a Toyota csapatvezetője az FIA év végi díjátadó gáláján az üzbég Taskentben. – Nagyon különleges, hogy ennyi versenyt tudtunk idén nyerni és hogy a bajnokságot hármas győzelemmel zártuk. Továbbra is hiszünk a szabad küzdelemben, a csatáknak a szakaszokon kell eldőlniük és nem a szervizparkban. A versenyzőink úriemberek, tudják, hogy hol a határ, mi fér még bele a csatába, ez pedig nagyon könnyűvé teszi a csapat vezetését.”

    A Toyota jövőre is csak minimálisan változtat csapatán, hiszen csak Kalle Rovanpera helyére igazolták le Oliver Solberget.

    Rovanpera menedzsere elárulta, nagyon nehéz helyzetbe került a finn pilóta

    0

    Kalle Rovanpera első Szuper Formula tesztje csupán egy délelőtt erejéig tartott, majd a finn versenyző rosszul lett, így ki kellett hagynia a további tesztnapokat.

    A Szuper Formula első tesztje szerdán volt, ami jó lehetőség volt az 2026-os újonc versenyzőknek és a tapasztalt pilótáknak is készülni az új szezonra.

    Kalle Rovanpera azonban csupán szerda délelőtt tudott 32 kört megtenni, majd rosszul lett, az orvos pedig jóindulati helyzeti szédülést állapított meg, ami miatt eltiltotta a csütörtöki és pénteki tesztnapoktól.

    Ez a rosszullét nem ritka, és különösen azon személyeknél jelentkezik, akik nagy erőhatásoknak vannak kitéve. A rosszullét sok esetben csak egyszer jelentkezik, pihenéssel, kezeléssel orvosolható, így egyelőre Kalle Rovanpera bízhat abban, hogy folytathatja formula autós karrierjét.

    Menedzsere azonban elárulta, Rovanpera nagy hátrányba került a teszt kihagyásával.

    “A teszthét nagyon fontos dolog minden versenyzőnek, mert ezen kívül nincs lehetőség ezekbe az autókba ülni – mondta Timo Jouhki a Helsingin Sanomat oldalnak. – Ez a háromnapos teszt a tapasztalt pilótáknak is fontos, nem beszélve az újoncokról. Hogy mennyire sokat jelent a kihagyása, azt megbecsülni is igen nehéz. Szerencsére ez a betegség pihenéssel gyorsan elmúlik.”

    Amennyiben esetleg Rovanpera esetében továbbra is fennállna a rosszullét lehetősége, úgy a ralisporthoz még mindig képes lenne visszatérni, mivel ott közel sem akkora erők hatnak a versenyzőkre, mint egy formula autóban.

    Ogier: „20 éve nem gondoltam, hogy ennyire sikeres lehetek”

    0

    Sébastien Ogier pénteken átvehette az idei vb-címet a FIA díjátadó gálán Üzbegisztánban, ahol a francia versenyző hangsúlyozta, hogy karrierje elején még nem gondolta volna, hogy ennyire sikeres lesz.

    Pénteken rendezték az üzbég Taskentben az FIA év végi díjátadó gáláját melyen, Sébastien Ogier átvehette kilencedik rali világbajnoki címét, amivel beérte Sébastien Loeb rekordját.

    “Nem igazán a bajnoki cím volt már a cél, de a dolgok nagyon jól alakultak számomra – mondta Ogier a gálán. – A legfontosabb, hogy még mindig örömöt okoz ezeket a raliautókat vezetni, ráadásul egy fantasztikus csapatban. Az, hogy kilencedik alkalommal lehetek ezen a gálán bajnokként kicsit hihetetlennek tűnik. Amikor majdnem 20 éve elkezdtem a karrierem, nem gondoltam volna, hogy ennyire sikeres lehetek.”

    Ogier navigátora, Vincent Landais első alkalommal lett rali világbajnok.

    Fotó: FIA

    “Elég nehéz azt felfognom, hogy ilyen sikert értünk el – mondta a francia navigátor. – Nagyon érzelmes a vb megnyerése példaképemmel. Szeretném ezt a pillanatot élvezni és nagy köszönet a Toyota csapatának.”

    Räikkönen és Verstappen után szabadon: Antonelli is átejtette a versenytársait

    0

    Nem Max Verstappen lett idén az egyetlen Forma–1-es versenyző, aki úgy jelent meg egy más kategóriájú autóversenyen, hogy a feltűnést álnév mögé bújva igyekezett kerülni.

    A Red Bull holland pilótája még tavasszal a Nordschleifén Franz Hermann néven próbált ki egy GT3-as autót, de azóta persze már teljesen publikussá vált ezen érdeklődése, és ősszel versenyt is nyert a pályán, már saját nevét használva.

    Most a Mercedes pilótájáról, Kimi Antonelliről derült ki, hogy úgy nevezett be egy gokartversenyre, hogy a leintésig titokban tartotta identitását. A Milton Keynesben található Daytona gokartpálya – aminek vonalvezetése eredetileg még az F1-es világbajnok James Hunt tervei alapján készült – számolt be az olasz versenyző váratlan látogatásáról.

    És ha már Hunt, ne feledjük, hogy Kimi Räikkönen, Antonelli névrokona egykor az 1976-os világbajnok nevét használva állt rajthoz motoros szán versenyeken, hogy kerülje a feltűnést, Antonelli tehát nem az első Kimi, aki ehhez a taktikához folyamodott.

    A pálya beszámolója szerint Antonellinek a versenyzői eligazításon úgy sikerült észrevétlennek maradnia, hogy a lehúzott sapkával a sarokban ülte azt végig. A SODI SR5-ös bérgokartok 40 perces versenyére nevezett, a nevezési listán azonban nem volt látható a neve – ehelyett Henry Shovlin néven iratkozott fel, a vezetéknevet a Mercedes F1-es mérnökigazgatójától, Andrew Shovlintól kölcsönözve.

    Bár a pálya Instagram-oldala azt konkrétan nem említi, hogy Antonelli nyert, de ez lehetett csak véletlen mulasztás is. Azt ugyanis kiemelik, hogy három másodperces előnnyel jegyezte ő a leggyorsabb kört a második leggyorsabb versenyző előtt, és hogy a mezőny tagjai csak a leintés után realizálták, hogy egy F1-es dobogós ellen versenyeztek, amikor Antonelli levette a sisakját.

    A verseny vizes körülmények között zajlott, így az abszolút leggyorsabb körért nem szállhatott harcba Antonelli a pályán, amelyen több autóversenyző, köztük F1-esek is megfordultak már a múltban. Egyedül Alexander Albonhoz, a Williams pilótájához lehetett valamelyest hasonlítani az idejét az erre fenntartott eredménytáblán, akinek esőben elért legjobb köridejénél az olasz hat másodperccel gyorsabb volt.

    A Dakar címvédője 10 évet várt első győzelmére, most már elhiszi, hogy képes nyerni

    0

    Yazeed Al Rajhi 10 év kemény munka után 2025-ben megnyerte a Dakart, ami után már tudja, hogy valóban képes a győzelemre. A szaúdi pilóta ugyan Jordániában megsérült, bízik benne, hogy a Dakar idejére már csak egy rossz emlék lesz balesete.

    A Dakar történetében új győztest jegyeztek fel 2025-ben, amikor első ízben tudott szaúdi versenyző nyerni az autósok mezőnyében Yazeed Al-Rajhi személyében.

    A 44 éves toyotás Timo Gottschalk navigálásával érte el első győzelmét a világ legnehezebb tererali versenyén, miután az utolsó előtti napon sikerült megelőznie rivális csapattársát, Henk Lategant.

    Al-Rajhi első sikere után már valóban elhiszi, hogy képes a győzelemért harcolni a Dakaron és idei első helye nem a véletlen, hanem a kemény munka eredménye volt.

    „Egy álom volt megnyerni a Dakart – mondta Yazeed Al-Rajhi. – Mindenki arról álmodik, hogy megnyerje a Dakart. Nekem sikerült elérni milliók álmát a világon. Természetesen büszke vagyok magamra, büszke az országomra, büszke a csapatomra, büszke a navigátoromra.

    Tíz év alatt kilométerről kilométerre gyűjtöd a tapasztalatot. Tudod, hogyan kell vezetni a dűnékben, a technikai részeken és a kövek között. Tudod, hogy mikor lehetsz a határon és mikor kell óvatosabban vezetni, jó stratégiára van szükséged. Erre nem lehet ráérezni egyetlen év alatt. Lépésről lépésre építettük fel a stratégiát, amíg végre 2025-ben nyertünk. A sikerhez két dolog elengedhetetlen volt. Az első dolog az, hogy nekünk volt a legjobb autónk. A második pedig, hogy miénk a legjobb csapat és nekem volt a legjobb navigátorom. És persze kellett a legjobb pilóta is.

    Természetesen sokat számít, ha nyertél. Most már mindenki hiszi, hogy meg tudom csinálni és a lényeg, hogy már te magad is azt hiszed, hogy meg tudod csinálni. Otthon folyamatosan látom a trófeát. Ez pedig bizalmat ad, ami nagyon fontos.

    A Dakaron azonban nem lehet pontosan tudni, hogy mi fog történni. A verseny az utolsó napig nyitott. Minden évben tartogat meglepetéseket. Sok gyors versenyző van, akik a világ legjobb versenyzői. Sosem lehet tudni, hogy melyik nap ki rukkol elő egy kimagasló teljesítménnyel.”

    Al-Rajhi idén a jordán tereprali versenyen balesetet szenvedett és megsérült háta, azonban azóta már versenyzett többek között a szaúdi WRC-futamon is, ahol előfutó volt egy Rally2-es Toyotával, így bízik benne, hogy a Dakaron nem lesz problémája a korábbi sérülés miatt.

    “A baleset után sokáig tartott a felépülés, nem volt könnyű időszak. De nem ez volt az első balesetem vagy sérülésem. Háromszor is sérült már a hátam, aztán visszatértem és nyertem. Meg tudjuk csinálni újra. Azt mondom a rajongóimnak: szurkoljatok nekem és bízzatok bennem, és együtt meg tudjuk csinálni.”

    Yazeed Al-Rajhi karrierje során 11 alkalommal állt rajthoz, 2025-ös győzelme mellett 2022-ben tudott még dobogón zárni a harmadik helyen célba érve.

    Yazeed Al-Rajhi eredményei a Dakaron
    2015: Nem ért célba
    2016: 11. helyezés (Navigátor: Timo Gottschalk, csapat: Toyota Gazoo Racing South Africa)
    2017: 27. helyezés (Navigátor: Timo Gottschalk, csapat: X-Raid Mini)
    2018: Nem ért célba
    2019: 7. helyezés (Navigátor: Timo Gottschalk, csapat: X-Raid Mini)
    2020: 4. helyezés (Navigátor: Konstantin Zhiltsov, csapat: Overdrive Toyota)
    2021: 16. helyezés (Navigátor: Dirk von Zitzewitz, csapat: Overdrive Toyota)
    2022: 3. helyezés (Navigátor: Michael Orr, csapat: Overdrive Toyota)
    2023: 86. helyezés (Navigátor: Dirk von Zitzewitz, csapat: Overdrive Racing)
    2024: Nem ért célba
    2025. 1. helyezés (Navigátor: Timo Gottschalk, csapat: Overdrive Racing)

    19 éve halt meg autóbalesetben a Ferrari és a Williams történelméből is kitörölhetetlen F1-es pilóta

    0

    Niki Lauda szerint Clay Regazzoni úgy halt meg, ahogyan élt. Az ötszörös futamgyőztes svájci Forma-1-es pilóta egyszerre volt kemény, elbűvölő, vérprofi és playboy, aki tolószékbe kényszerülve is az élet napos oldalát nézte.

    2006-ban ezen a napon, december 15-én halt meg Gianclaudio Giuseppe Regazzoni, vagy ahogyan mindenki ismerte: Clay. A Forma-1-ben 1970 és 1980 között versenyző svájci mindössze 67 éves volt, halálát pedig közúti baleset okozta, amikor Chrysler Voyager típusú autójával nekiütközött egy teherautónak az autópályán Parmától nyugatra.

    A Ferrari, a BRM, az Ensign, a Shadow és a Williams korábbi pilótájának személyében a Forma-1 legveszélyesebb korszakának egyik legkeményebb, mégis nagy tiszteletnek örvendő alakja ment el, akinek neve kitörölhetetlen nyomot hagyott a sportág két nagymúltú istállójában is.

    Az 1939-ben született Regazzoni már F1-es bemutatkozása előtt is ellentmondásos figura volt, amit mi sem mutat jobban, minthogy 1968-ban részese volt a zandvoorti Forma-2-es futamon Chris Lambert halálos balesetének, ami után hosszas vizsgálattal kellett szembenéznie, de végül felmentették.

    Forma-1-es bemutatkozását is tragédia árnyékolta be, de ehhez nem volt köze: az 1970-es Holland Nagydíjon vesztette ugyanis életét Piers Courage. Az első F1-es futamát a Ferrarival teljesítő svájci eközben a negyedik lett, élete ötödik versenyét pedig már megnyerte, ráadásul Monzában, a Scuderia hazai futamán tette meg ezt, amivel egy csapásra a Tifosi hőse lett.

    Embed from Getty Images

    Bemutatkozó futamán, az 1970-es Holland Nagydíjon 

    Az ellentmondások viszont ekkor sem kerülték el, Jackie Stewart ugyanis élesen bírálta őt a futam után, amiért folyamatosan cikázott előtte az egyenesekben, hogy a skót minél nehezebben tudjon a szélárnyékában maradni. „Meg kell mondanom, amit aznap Monzában láttam, etikátlan, sportszerűtlen és veszélyes volt – idézte fel utólag a Tyrrell pilótája. – Ez volt a kezdete egy sajnálatos trendnek, hogy a Grand Prix-versenyzők körében elharapódzott a fegyelmezetlenség. Ilyen sebességgel cikázni az egyenesben kifejezetten veszélyes.” Regazzoni emellett egyszer le is terelte Stewartot a pályáról.

    Lauda a Ferrari botrányos húzása miatt nyert, miután a Williams-pilóta tisztítószert csöpögtetett a szemébe

    Így robbant tehát be a Forma-1-be a bajszos, szenvedélyes és karizmatikus svájci – miközben 1970-ben az F1 mellett az F2-ben is versenyzett és bajnok lett –, aki ezután még három futamot nyert vörösben, közte az 1974-es Német Nagydíjat a hírhedt Nordschleifén. De ez már második ferraris időszaka alatt történt, hiába kezdődött ugyanis álomszerűen a karrierje a maranellóiakkal (győzelme mellett 3. lett a pontversenyben 1970-ben), 1971-ben csak három, 1972-ben pedig két dobogós helyezésre futotta.

    Ezután 1973-ban csatlakozott a BRM-hez és egy bizonyos Niki Laudához, majd miután Dél-Afrikában kis híján életét vesztette, egy felejthető szezon után visszatért a Ferrarihoz és vitte magával Laudát is. Végül azonban nem a sorozatos kiesésekkel sújtott, ám gyorsabb osztrák, hanem ő lett az, akinek esélye nyílt a világbajnoki címre, a szezonzáró USA Nagydíjon pedig csak arra volt szüksége, hogy Emerson Fittipaldi előtt érjen célba, egy meghibásodott lengéscsillapító miatt azonban csak a 11. helyen intették le, így hiába állt hétszer dobogón, három ponttal lemaradt a McLaren braziljától.

    Embed from Getty Images

    Lauda előtt az 1974-es Monacói Nagydíjon 

    Az ezt követő két idényben bár szerzett 1-1 győzelmet, a vb-címért nem tudott ismét harcba szállni, majd 1977-ben meghúzta a váratlant, és az aprócska Ensign-csapathoz szerződött úgy, hogy Bernie Ecclestone szerződést ajánlott neki a Brabhamhez. Regazzoni azonban közölte az F1 későbbi vezérével, hogy ő „kedves emberekkel” szeret versenyezni.

    Az Ensign-nel két darab ötödik helyezés volt a legjobbja, majd 1978-ban, immár a Shadow-al sem javultak számottevően az eredményei, de 1979-re a Williams így is szerződést ajánlott neki. És milyen jól tette, a Brit Nagydíjon, az istálló hazai versenyén ugyanis a bajszos svájci megszerezte a gárda első győzelmét a szívóhatású FW07-essel.

    Csecsemőként erdőbe repítette egy tornádó, de túlélte, hogy később CIA-ügynökből lehessen F1-es csapatfőnök

     

    „Clay szerezte a Williams első győzelmét 1979-ben, Silverstone-ban, ami valószínűleg a legfontosabb esemény volt a Forma-1-ben töltött időnk alatt. Úriember volt, akivel mindig öröm volt együtt dolgozni. Patrick Head társtulajdonos, én és más csapatagok is örökké emlékezni fogunk rá” – emlékezett meg Regazzoniról halála után az azóta szintén eltávozott Frank Williams.

    A Williamsnél töltött egyetlen szezon után, 40 évesen még elment az Ensign-hez (ismét), és ez lett a veszte. Long Beachen, a szezon negyedik versenyén 280 km/órás tempónál beesett a fékpedálja, ő pedig a pályáról kirepülve telibe találta Ricardo Zunino oda parkolt autóját. „Eltaláltam Zunino kocsiját, aztán belecsapódtam a falba. Nagyjából 10 percre elveszítettem az eszméletemet, amikor pedig felébredtem, borzasztó fájdalmat éreztem a csípőmben” – idézte fel az esetet.

    Embed from Getty Images

    Az 1979-es Brit Nagydíjon 

    Így, akárcsak Romain Grosjean F1-es karrierje 2020-ban, az ő pályafutása is egy hatalmas bukással ért véget a száguldó cirkuszban, ám ő sokkal rosszabbul járt a franciánál, mivel csípőtől lefelé lebénult. Mindez azonban nem akadályozta meg abban, hogy később folytassa a versenyzést: az 1980-as és 90-es években speciálisan átalakított autóval indult a Párizs-Dakaron és a sebringi 12 óráson.

    Egy ilyen autót vezetett 2006 decemberében is, halálának napján. 67 éves korában ment el.

    „Clay olyasfajta fickó volt, akit soha nem felejtesz el. Úgy halt meg, ahogyan élt, olyannak fogadta el az életet, amilyen. Remek keveréke volt a profi versenyzőnek és egy playboy-nak, élvezte az életet és soha nem volt negatív – jellemezte őt egykori csapattársa, Niki Lauda. – Még a bénulással végződött balesete után is kihozta a legtöbbet a körülményekből és hamarosan ismét versenyautót vezetett. Remek fickó volt.”

    Embed from Getty Images

    Ez a cikk először 2022. december 15-én jelent meg a Rallycafe.hu-n.

    Az idén Kalle Rovanperä volt a vasárnapok királya a WRC-ben

    0

    Az idei szezonban a Toyota búcsúzó kétszeres világbajnoka, Kalle Rovanperä szerezte a legtöbb pontot a végső helyezéstől függetlenül.

    Az idei szezonra finomítottak a WRC-pontrendszeren, amelyben visszakerült a hangsúly a futamokon elért végső helyezésekre. Ezzel együtt külön pontok jártak a vasárnapi szereplését és a Power Stage-ért, vagyis a verseny utolsó napján azért még bőven lehetett pontokat szerezni a végső helyezéstől függetlenül.

    Ez a WRC-től egyelőre elbúcsúzó Kalle Rovanperának ment a legjobban, az idén a kétszeres világbajnok finn versenyző volt a vasárnapok királya, összesen 85 pontot gyűjtött. Elfyn Evans 81 egységig jutott a versenyek utolsó napján, míg a világbajnoki címet megnyerő Sébastien Ogier mindössze a harmadik lett ebben a mutatóban 79 ponttal.

    A három Toyota-pilóta után két Hyundai-versenyző következett, Thierry Neuville és Ott Tänak egyaránt 53 pontot szerzett. Takamoto Katsuta 28 egységig jutott, míg Adrien Fourmaux 23 pontot tett hozzá a gyűjteményéhez vasárnap. Sami Pajari 8 pontot tudott felmutatni, akárcsak Oliver Solberg, de hát ő egyetlen futamon szerezte a maga 8 pontját. Az M-Sport versenyzői közül egyedül Grégoire Munster iratkozott fel a vasárnapi pontszerzők közé, nem túl acélos 3 egységgel.

    Százalékos arányban is Rovanperä volt a legjobb, aki a pontjainak 33 százalékát szedte össze vasárnap, mögötte Ogier és Neuville végzett holtversenyben 27 százalékkal. A legkevesebbet ebből a szempontból Pajari tette hozzá, az ő végső pontszámának mindössze 7 százalékát tették ki a vasárnap gyűjtött egységek. Ha külön nézzük a vasárnapi értékelést és a Power Stage-et, akkor az előbbiben Evans volt a legjobb 44 ponttal, míg az utóbbiban Rovanperä, ugyancsak 44 egységgel.