back to top
2025. augusztus 01. 23:50
Többi
    Kezdőlap Blog Oldal 2

    WC-kagylóba dugott láb és alkoholivásra égő arc – 31 éve történt Jos Verstappen hockenheimi égése

    0

    Jos Verstappen 31 éve a mai napon született újjá, miután megúszta a Forma–1 törétnetének legnagyobb bokszutcai tűzesetét.

    A Forma–1-et nemrég óta követőknek már „csak” Max Verstappen apjaként ismert Jos Verstappen 31 éve még kezdőnek számított a száguldó cirkuszban, az 1994-ben ezen a napon, július 31-én rendezett Német Nagydíjon pedig közel került ahhoz, hogy ma ne tűnhessen fel hétről hétre a paddockban. A Benettonnal élete első F1-es idényét taposó holland autója ugyanis tankolás közben kigyulladt a Hockenheimringen, a sportág történetének legnagyobb bokszutcai tűzesetét idézve elő.

    Szerencsére mindenki megúszta súlyos sérülés nélkül a történteket, ám a szereplők, köztük Jos Verstappen visszaemlékezése érzékletesen bemutatja, hogy milyen közel voltak a tragédiához.

    Mindez az eset 29. évfordulójára írt átfogó cikkünkből derül ki:

    Verstappennek ég az arca a bortól, egy szerelő WC kagylóba dugta a lábát a pokoli tűzeset után

    Lando Norris: „A kevesebb hiba dönt a világbajnoki címről”

    0

    Nem a sebesség vagy más kvalitások döntenek a világbajnoki címről Lando Norris szerint, hanem az elkövetett hibák száma.

    Lando Norris és Oscar Piastri ugyan a világbajnoki címért küzd egymással, azonban ugyanúgy együttműködnek, mintha nem ez lenne a tét – többek között erről is beszélt Norris a McLaren motorhome-jában csütörtökön délután a Hungaroringen.

    „Nem feltétlenül az dönt, hogy ki a gyorsabb, vagy ki tud jobban versenyezni, hanem hogy ki hibázik kevesebbet – mondta a sajtótájékoztatóján Norris, aki korábban Oscar Piastrival együtt palacsintát sütött a Hungaroringen. – Megmutattam már az erősségeimet, de így tett Oscar is. A miénk az egyik legjobb autó, amit valaha a Forma–1-re építettek, már hatszor előfordult, hogy mi végeztünk az első két helyen, úgyhogy ez kettőnk között dőlhet el.”

    Norris

    A kevesebb hiba azonban nem feltétlenül azt jelenti, hogy kizárólag százszázalékos teljesítmény elfogadható minden versenyen.

    „Néhányszor megbántam, hogy túlzottan akartam, persze néha úgy érzem, hogy elérhető a száz százalék. Azonban olykor a kilencvenöt százalékos kör is elég a jó eredményhez, van, amikor abból kell főznöd, amid éppen van.”

    Amíg Piastri már leírta Max Verstappent a világbajnoki címért vívott harcban, addig Norris óvatosan fogalmazott ezzel kapcsolatban.

    „Sok minden lehetséges, tavaly például mi jöttünk fel a világbajnokságban, és Max még mindig az egyik legjobb pilóta, aki valaha a Forma–1-ben vezetett. Azonban nekünk jobb csapatunk és jobb autónk van, így magabiztosan mondhatom, hogy előrébb járunk.”

    A megújult Hungaroring elnyerte Norris tetszését, és egymást követő két második hely után most már a győzelemre pályázik.

    „2014 óta folyamatosan vezetek itt, mindig nagyon élveztem a versenyeket, és úgy láttam, hogy a szurkolók is így vannak ezzel. Szerintem eddig is nagyon jó volt a pálya, de most a lehető legmagasabb szintre emelték. Én nem sokat látok belőle, leginkább a szobámban vagyok, azonban fontos, hogy még több néző jöhet ki a versenyre és még magasabb színvonalú kiszolgálást kaphatnak.”

    Finnországban folytatódik az ausztrál és svéd versenyző kiélezett csatája a Junior WRC-ben

    0

    Az ausztrál Taylor Gill és a svéd Mille Johansson kiélezett csatájáról szólt eddig a Junior WRC szezonja, ami ezúttal a Finn Rallyn folytatódik.

    Három verseny után két győzelemmel vezeti a Junior WRC-t az ausztrál Taylor Gill, aki 7 ponttal előzi meg a svéd Mille Johanssont, aki eddig szakaszgyőzelmeinek köszönhetően tudott csatában maradni a bajnoki címért.

    A szezon harmadik futamán, Görögországban a durva terephez inkább hozzászokott török Ali Türkkan tudott nyerni, miközben az Istenek versenyén szintén jobban szerepelt Gill Johanssonnál. Türkkan 31 pontos hátránnyal a bajnokság harmadik helyére lépett sikerével.

    A bajnokság utolsó előtti futamát azonban Finnországban rendezik, ahol a gyors pályák inkább a svéd fordosnak kedvezhetnek, így akár helycsere is történhet a bajnokság élén.

    “A tempónk jó volt, de Svédországban, Portugáliában és Görögországban is problémáink voltak – mondta Johansson a Finn Rally előtt a WRC hivatalos oldalának. – Második helyen állunk a bajnokságban, de csak hét pont a hátrányunk, így akár egy verseny alatt is ledolgozhatjuk a hátrányunkat. Ez a cél Finnországban, és minden tőlünk telhetőt elkövetünk ennek érdekében.”

    “Eddig mindössze két finn versenyen indultam – mondta Gill. – Ezért nem tudom, hogy mire számítsak most. Mivel az egyik verseny éppen Jyvaskyla környékén volt, ezért valamennyire ismerősek lesznek a Finn Rally pályái. Nagyon széles és gyors pályák lesznek, akár Svédországban, de több ugratóval. Bízunk benne, hogy jó versenyünk lesz.”

    A JWRC-szezon a Közép-Európa Rallyval zárul, ahol dupla pontokért harcolhatnak a fiatalok.

    Verstappen pontot tett a jövőjére a Magyar Nagydíj előtt

    0

    Max Verstappen a Magyar Nagydíj csütörtöki sajtónapján végre minden kétséget eloszlatott arról, hogy melyik csapatnál fog versenyezni 2026-ban.

    Miután a múlt héten Belgiumban még nem jelentette ki egyértelműen, hogy jövőre is a Red Bull versenyzője lesz, a bikás istállóval 2028 végéig szerződéssel rendelkező Max Verstappen a Magyar Nagydíj csütöröki sajtónapján lényegében lezárta a jövőjét érintő kérdéseket. Legalábbis, ami a következő szezont illeti.

    „Igazából sosem mondtam erről semmit, mert a csapattal való beszélgetésekre koncentráltam – hogyan tudunk javítani a teljesítményen, milyen ötleteink vannak a következő évre, és emiatt nem is volt igazán mit mondanom” – nyilatkozta a Red Bull világbajnoka.

    „De most itt az ideje lezárni a pletykákat, számomra mindig is egyértelmű volt, hogy maradok. Szerintem a csapaton belül is ez volt az általános érzés, hiszen folyamatosan beszéltünk arról, mit lehetne még kihozni az autóból. Ha nem akarnék maradni, ezeket a beszélgetéseket már rég abbahagytuk volna – de én sosem tettem.”

    Mindez persze nem meglepő azok után, hogy egybehangzó sajtóhírek szerint a Belga Nagydíjon biztossá vált, hogy Verstappen nem aktiválhatja a szerződésében szereplő kilépési záradékot, mert ehhez az kellett volna, hogy a Magyar Nagydíj után ne legyen az összetett első három helyezettje között. Miután Spában matematikailag biztossá vált, hogy hogy ez nem következhet be, Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója kijelentette, hogy a holland pilóta 2026-ban is náluk versenyez.

    Az osztrák a Kronen Zeitungnak azt is elmondta, nem lett volna értelme a négyszeres világbajnok csapatváltásának, mert ő sem tudja, hogy a 2026-os szabályváltozásokkal mi lesz az erősorrend.

    „Az utóbbi időben ez már eléggé idegesítő volt. Mindenek előtt mindenki úgy gondolta, hogy jobban tudja nálunk, mi áll a kilépési záradékban. Mindezt valamilyen szinten Toto [Wolff, a Mercedes csapatfőnöke] táplálta. De számomra mindig világos volt, hogy nem lett volna értelme Maxnak 2026 előtt váltania, mert mindenki üres lappal kezd, és senki sem tudja, hogy kié lesz a legjobb motor vagy a legjobb autó. Számos helyen csúszhatnak félre a dolgok, úgyhogy ha én lennék Verstappen, először én is megnézném [hogy mit hoz a következő szezon], és aztán döntenék.”

    Arra a kérdésre, hogy 2026-ban újrakezdődik-e az ideihez hasonló hercehurca a Red Bull-lal 2028 végéig szerződéssel rendelkező holland csapatváltása körül, Marko azt mondta: „Remélem nem, mert arra számítunk, hogy jövőre ismét az élen leszünk Max-szal.”

    A Hyundai Motorsport döntött WRC-t érintő jövőjéről

    0

    Cyril Abiteboul, a Hyundai Motorsport elnöke és csapatvezetője bejelentette a Finn Rally előtt, hogy a dél-koreai gyártó 2026-ban is a WRC-ben lesz.

    “Örömmel erősítjük meg, hogy a Hyundai Motorsport 2026-ban is folytatja részvételét a WRC-ben – mondta csütörtökön Cyril Abiteboul. – Ez a döntés tükrözi az elmúlt versenyeken felépített erős lendületet és az FIA szabályalkotóinak támogatását, ami lehetőséget ad számunkra, hogy fejlesszük a Rally1-es autót és így továbbra is versenyképesek legyünk a WRC-ben. A 2026-os év egyúttal több lehetőséget is biztosít, hogy nyugodtabban döntsünk a Hyundai Motorsport későbbi jövőjéről.”

    Abiteboul a Finn Rallyn történt bejelentésével a csapat legutóbbi versenyeken mutatott kiváló teljesítményére, valamint az FIA által biztosított további két fejlesztési jokerre utalt, melyet a csapatok jövőre használhatnak fel.

    Korábban, de ugyancsak csütörtökön Xavier Mestalan Pinon, az FIA műszaki igazgatója és biztonsági vezetője megerősítette, hogy 2026-ban minden Rally1-es autót gyártó csapat két-két fejlesztési jokert kap.

    “A gyártók kérésére két plusz jokert engedélyeztünk minden gyártó számára, amivel kellőképpen tudják autóikat fejleszteni – mondta Pinon. – Ezt nem csak a Hyundai, de a Hyundai is kérvényezte. Azt mondhatom, ebben a tekintetben megfeleltünk a kéréseknek.”

    Pinon nem aggódik amiatt, hogy a Hyundai 2026 végén kiszállna a WRC-ből.

    Eladta F1-es csapatában levő részesedését az Aston Martin

    0

    Az Aston Martin sportautógyártó eladta az Aston Martin F1-es csapatában meglévő részesedését.

    Az Aston Martin a héten hivatalosan is bejelentette, hogy megválik az Aston Martin F1-es csapatban levő tulajdonrészétől. Egészen pontosan az Aston Martin Lagonda Global Holdings Plc, vagyis a sportautógyártó írt alá egy kötelező erejű szándéknyilatkozatot, amely szerint értékesíti részesedését az F1-es csapatban. A vevő kilétét nem hozták nyilvánosságra, de a tranzakció 146 millió dolláros értéken történt, ami alapján az F1-es csapat teljes piaci értéke nagyjából 3,2 milliárd dollárra tehető. Magyarán az Aston Martin mindössze 4,6%-os tulajdonrésszel rendelkezett a versenyistállóban, és most ezt váltja készpénzre.

    A Bloomberg beszámolója szerint a vállalat jelenleg meglehetősen rossz pénzügyi helyzetben van, miután az elmúlt évben elvesztette részvényeinek felét, és a második negyedéves árbevétele 34%-kal csökkent. Ennek oka részben a hiperautói, a már piacra dobott Valkyrie és a még ez előtt álló Valhalla iránti vártnál rosszabb kereslet, másrészt az amerikai vámok. Noha az Egyesült Államok és az Egyesült Királyság közötti megállapodás 27,5%-ról 10%-ra vitte le az autókra vonatkozó importvámot, ez még mindig négyszerese a korábbinak, ráadásul csak az első 100,000 exportra érvényes évente, afölött pedig 27,5%-os a vám.

    Pozitívum legalább az eladással kapcsolatban az, hogy a Forma–1 folyamatosan növekvő népszerűsége feljebb húzta a részvényekből származó eladási bevételt, és végül nagyjából 50%-kal többet kap érte a gyártó, mint azt az év elején remélte. Az eladás természetesen nem befolyásolja a csapat identitását, mert az autógyártó 33%-át is birtokló, Lawrence Stroll vezette Yew Tree Consortium továbbra is az Aston Martin branddel kíván versenyezni az F1-ben attól függetlenül, hogy az anyavállalat kiszállt a tulajdonosi körből.

    Az eredményeken persze van mit javítani, hiszen az Aston Martin jelenleg 2021 óta tartó újbóli F1-es szerepvállalása egyik legnehezebb időszakát éli, de az istálló nagy reményeket fűz a 2026-os szabályváltozásokhoz, amely különösen annak tükrében hozhat változást, hogy az idén március óta Adrian Newey, a Red Bull korábbi sztártervezője is a fedélzeten van.

    Ismét lesz Chilében hazai versenyző a Rally1-es kategóriában

    0

    Szeptember közepén Chilében rendeznek WRC-futamot, ahol két év után ismét lesz hazai versenyző a Rally1-es kategóriában, miután Alberto Heller az M-Sport Ford Pumájával áll rajthoz.

    Rövid ideig veszélyben volt az idei Chile Rally, azonban végül meg lehet rendezni a versenyt szeptember 11-14. között a WRC-szezon 11. futamaként.

    Megmenekült a Chile Rally, biztosan megrendezik a WRC-futamot

    A verseny nevezési listájára ugyan még augusztus 19-ig várni kell, azonban az már most biztos, hogy 2023 után ismét lesz chilei versenyző a Rally1-es mezőnyben, miután Alberto Heller az M-Sport Ford Pumájával áll rajthoz.

    Heller 2023-ban sokáig a WRC2 élmezőnyével megegyező eredményeket ért el a Pumával, majd műszaki hiba miatt szuperrallyzni kényszerült, így végül a 15. helyen ért célba.

    A 31 éves versenyző korábban a WRC2-ben is versenyzett, legutóbb tavaly a hazai futamán egy Citroen C3 Rally2-vel, mellyel idén vezeti a chilei bajnokságot.

    Solberg a kirándulás után visszatér Finnországban a munkához

    0

    Oliver Solberg próbálja kirándulásként felfogni az Észt Rallyn aratott győzelmet, ami után a Finn Rallyn visszatér az eredeti célhoz, a WRC2-es bajnoki címhez vezető útra.

    Oliver Solberg az Észt Rallyra szóló egyszeri, a Rally1-es kategóriába szóló kirándulás után visszatér a Finn Rallyn a WRC2-be, és eredeti céljáért, a WRC2-es bajnoki címért vezető úton szeretne újabb lépést megtenni.

    Arra kevesen számítottak, hogy a 23 éves versenyző képes lesz azonnal WRC-futamot nyerni, ami után már furának tűnik, hogy a Rally2-es mezőnybe tér vissza.

    Oliver Solberg azonban próbálja egy kirándulásnak felfogni a helyzetet, ami után a Finn Rallyn ismét a munkához tér vissza.

    “Már régóta a WRC2-es bajnoki cím megnyerése a cél, és az idén ehhez társult a Toyota sikerre vezetésének célja is – mondta Oliver Solberg a DirtFishnek. – Egy álom volt az Észt Rally jelentette plusz verseny, ahol tapasztalatot szerettünk volna szerezni, amiből aztán hirtelen futamgyőzelem lett. Miközben a lakókocsiba tettem a trófeát, arra gondoltam, hogy »Később találkozunk, srácok!« Ahogy az Instagrammon írtam kicsit ironikus és vicces a helyzet, jöttünk, nyertünk és elmentünk. Így érzem magam.”

    “Most bizonyos értelemben visszatérünk a valóságba, most újra azt csináljuk, amit tennünk kell. Nagyon furcsa helyzet, de erre koncentrálok.”

    Solberg a Finn Rallyn többek között Jari-Matti Latvala ellen kell, hogy kivívja a WRC2-es futamgyőzelmet, tehát megismétlődik a tavalyi csata.

    “Szerintem klassz csata lesz, ami során Jari-Matti Latvalán lesz a nyomás. Azt hiszem, ugyanolyan jó küzdelem lesz, mint tavaly. Meg kell próbálnom visszatérni a Rally2-es mezőny tempójába a lehető leghamarabb, aztán kiderül, hogy mi történik.”

    Az amerikai oldal rákérdezett a további Rally1-es lehetőségre is.

    “Erről sajnos fogalmam sincs. Megpróbálom idén befejezni az eredeti munkámat, a saját feladatomra koncentrálok, a többiről pedig fogalmam sincs.”

    Néhány hónapja még valószínűtlen bejelentést tett a Ferrari a Magyar Nagydíj előtt

    0

    A Ferrari megtette azt a bejelentést, amely néhány hónapja még elég valószínűtlennek tűnt, véget vetve ezzel a találgatásoknak.

    Hónapok óta a levegőben lóg Frédéric Vasseur, a Ferrari csapatfőnökének jövője, amiért az olasz istálló a tavalyi konstruktőri második hely után az idei évre nem volt képes szintet lépni, és egy pillanatig sem volt harcban egyik világbajnoki címért sem. Az olasz sajtó egy ponton összehangolt támadást indított a Scuderiát a 2023-as szezon elejétől irányító francia szakember ellen, és ekkor úgy tűnt, Vasseur napjai meg vannak számlálva a Ferrari élén.

    Ám végül a szerződéssel az idei év végéig rendelkező csapatfőnöknek olyannyira nem kell mennie, hogy a Magyar Nagydíj hétvégéjének kezdete előtt a Ferrari bejelentette: többéves szerződéshosszabbítást írt alá vele.

    „Hálás vagyok azért, hogy a Ferrari továbbra is bízik benne. Ezt a hosszabbítás nemcsak megerősítés, hanem kihívás is arra, hogy folytassuk a fejlődést, fókuszáltak maradjunk és teljesítsünk – idézi Vasseur-t a Ferrari közleménye. – Az elmúlt 30 hónap során erős alapokat fektettünk le, most pedig következetességgel és elszántsággal kell építenünk ezekre. Tudjuk, hogy mi az elvárás, és mindannyian teljes mértékben elkötelezettek vagyunk azért, hogy teljesítsük ezeket és közösen tegyük meg a következő lépést előre.”

    „Fred 2023 elején csatlakozott a Scuderiához, amikor kiterjedt motorsportos tapasztalatot, illetve a tehetségfejlesztés és a versenyzés minden szintjére kiterjedő versenyképes csapat építésének bizonyított képességét hozta magával. Azóta erős alapokat fektetett le azzal az ambícióval, hogy a Ferrarit visszavigye a Forma–1 csúcsára” – idézi a közlemény Benedetto Vignát, a Ferrari elnök-vezérigazgatóját.

    Vasseur maradásával a folytonosságra nem lehet panasz, és minden bizonnyal a Ferrarinak nem hiányzott egy vezetőváltás az elmúlt 60 év legnagyobb szabályváltozása előtt. Persze amennyiben a 2026-os szabályok sem hozzák meg az áttörést a vörösöknek, többéves szerződés ide vagy oda, Vasseur jövője akár már egy éven belül újra kérdésessé válhat.

    Bukfencező Red Bull-lal indult a 20 évvel ezelőtti jubileum a Magyar Nagydíjon (videó)

    0

    Egy perc leforgása alatt mindkét Red Bull kiesett a napra pontosan 20 évvel ezelőtt rendezett jubileumi 20. Magyar Nagydíjról, majd csapattársa kiesésének köszönhetően Kimi Räikkönen örülhetett.

    A hétvégén már a 40. Magyar Nagydíjat rendezik a Hungaroringen, 2005-ben ezen a napon, július 31-én azonban még „csak” 20. alkalommal látogatott el a Forma–1 mezőnyre Mogyoródra, ami persze így is nagyon szép szám. A végül Kimi Räikkönen egyetlen magyarországi győzelmét hozó verseny nem tartozott a klasszikusok közé, az eleje azonban mindenképpen emlékezetesen alakult, hiszen egy perc leforgása alatt mind a két Red Bull „elvérzett”, Christian Klien ráadásul látványos bukfenccel tette mindezt.

    Egyben ez volt az a hétvége is, amelyen a Minardi beültette az egyik autójába az izraeli születésű, de Magyarországon élő Chanoch Nissany-t, aki ezután demonstrálta, miért nagyon fontos a több mint 10 évvel később bevezetett superlicenc-rendszer.

    A 20. Magyar Nagydíjról alábbi cikkünkben írtunk részletesen (videóval Nissany bukdácsolásáról és a Red Bull kettős kieséséről):

    Levegőben pörgő Red Bull; feltámadó Schumacher; szenvedő Alonso és győztes Räikkönen a Hungaroringen