2024. április 23. 23:53

KezdőlapERCA 70 éves ERC története – Az első magyar versenyek és a...

A 70 éves ERC története – Az első magyar versenyek és a hanyatlás korszaka

-

Idén, 2023-ban 70 éves lett az ERC bajnokság, mely 20 évvel korábban lett létrehozva, mint a WRC. A sorozat történetének második részében az 1973 és 2003 közötti időszakra tekintünk vissza.

A 70-es évektől egyre több verseny került az ERC naptárba, azonban a WRC 1973-as megszületésével a sorozat hanyatlani kezdett, viszont, mivel 1979-ig nem írtak ki egyéni vb-t, ezért addig a versenyzők az ERC-ben tudtak maguk számára is komoly címet szerezni, így olyan versenyzők lettek Európa-bajnokok, mint Sandro Munari, Walter Röhrl, Bernard Darniche.

1983-tól 1991-ig egy gyártó hívta fel a figyelmet elsősorban az Európa-bajnokságra, ez pedig a Lancia volt.

Az első Eb címet Forddal Patrick Snijers szerezte, aki 1970-től versenyzett már az Eb-n, a csúcsra azonban 1994-ben tudott felérni, Escort Cosworth-szal. A belga versenyző karrierje során 43 ERC futamot tudott nyerni, ami a mai napig rekord.

Mint azt már említettük a WRC megalapításával az ERC sorozat hanyatlani kezdett, ami különösen 1979 után erősödött fel. A rengeteg Eb futamot tartalmazó naptárban pedig úgy próbáltak kiemelni egy-egy versenyt, hogy különböző szorzóval látták el. A szorzók eleinte 1-4 között változtak, majd következtek a 2, 5, 10 és 20-as szorzók.

A sorozat hanyatlása azonban nem állt meg és 2004-ben reformációra került sor.

Az első magyar Eb futamok
1974-ben rendeztek először Eb futamot hazánkban, ez a nyíregyházai Taurus Rally volt. mely 1979-ig szerepelt a kontinensbajnokság naptárában. A versenyen az osztrák Francz Wittmann sen egyszer, a belga Gilbert Staepelaere kétszer, Ferjáncz Attila pedig háromszor nyert.

A következő magyar Eb futamig azonban egészen 1995-ig várni kellett, amikor Budapest először került a naptárba, a győzelmet pedig ifjabb Tóth János szerezte meg. Az Eb mezőnye azonban ekkor még nem vált rendszeres vendéggé hazánkban, egészen 1998-ig, amikor ismét Budapest került a naptárba, immáron hosszú távra, 2003-ban pedig már Székesfehérvár is kontinens bajnoki versenyt rendezhetett a főváros mellett. 2000 kivételével, amikor Turi Tamás tudott nyerni, mindig Ifj. Tóth János zárt a budapesti verseny élén, míg Fehérvárott Szabó Gergely nyert 2003-ban.

Az ERC bajnokai (1973-2003)
1973 Sandro Munari (ITA) Lancia Fulvia 1.6
1974 Walter Röhrl (GER) Opel Ascona
1975 Maurizio Verini (ITA) Fiat 124
1976 Bernard Darniche (FRA) Lancia Stratos
1977 Bernard Darniche (FRA) Lancia Stratos
1978 Antonio Carello (ITA) Lancia Stratos
1979 Jochi Kleint (GER) Opel Ascona
1980 Antonio Zanini (ESP) Porsche 911
1981 Adartico Vudafieri (ITA) Fiat 131
1982 Antonio „Tony” Fassina (ITA) Opel Ascona
1983 Miki Biasion (ITA) Lancia 037
1984 Carlo Capone (ITA) Lancia 037
1985 Dario Cerrato (ITA) Lancia 037
1986 Fabrizio Tabaton (ITA) Lancia Delta S4
1987 Dario Cerrato (ITA) Lancia Delta HF 4WD
1988 Fabrizio Tabaton (ITA) Lancia Delta Integrale
1989 Yves Loubet (FRA) Lancia Delta Integrale
1990 Robert Droogmans (BEL) Lancia Delta Integrale 16V
1991 Piero Liatti (ITA) Lancia Delta Integrale 16V
1992 Erwin Weber (GER) Mitsubishi Galant VR-4
1993 Pierre-César Baroni (FRA) Lancia Delta HF Integrale
1994 Patrick Snijers (BEL) Ford Escort Cosworth
1995 Enrico Bertone (ITA) Toyota Celica Turbo 4WD St185
1996 Armin Schwarz (GER) Toyota Celica GT-Four St205
1997 Krzysztof Holowczyc (POL) Subaru Impreza 555
1998 Andrea Navarra (ITA) Subaru Impreza 555
1999 Enrico Bertone (ITA) Renault Mégane Maxi
2000 Henrik Lundgaard (DEN) Toyota Corolla WRC
2001 Armin Kremer (GER) Toyota Corolla WRC
2002 Renato Travaglia (ITA) Peugeot 206 WRC
2003 Bruno Thiry (BEL) Peugeot 206 WRC

Friss