Percze Nándor év elején azzal a szándékkal ült be Vincze Ferenc mellé, hogy bajnok legyen. A célt a WHB Győr Rallyn elérték, majd a Rally Hungaryn szintet léptek és egy ERC dobogóval koronázták meg a szezont. Vincze Ferenc után Percze Nándort is megkérdeztük a sikerről, az első válasz Nándi szokásos szerénységével érkezett, egyértelműen nem nevezte meg pályafutása csúcsaként ezt a sikerekkel teli évet.
Sok szép emlékem volt, ha összességében nézem a pályafutásom. Az eredményesség tekintetében persze kétségtelenül ez volt a legjobb. De csak ebben a tekintetben emelném ki, mert minden szezonban látom a szépséget.
Ebben az évben mi volt a szép?
Ennek az évnek, úgy kezdtünk neki, hogy a bajnoki cím az, ami felülír mindent, és ezt sikerült is megszereznünk Győrben. Nem volt könnyű, mert erős a bajnokság, remek párosok indultak, de mi bíztunk magunkban. Utána kérdéses volt, hogy indulunk e a Rally Hungaryn, és végül úgy döntöttünk, hogy igen, megmérettetjük magunkat ebben a mezőnyben is. Azt tudtuk, hogy Mixi nagyon gyors lesz, arra viszont nem számítottunk, hogy Ostberg az MRF helyett Pirellivel indul, azt gondoltuk, hogy az MRF-fel nem lesz ennyire versenyképes. Valószínűleg így is lett volna, mert Sesks is rettentő jó pilóta, de azért egy percet ő is kapott tőlünk azokon a gumikon.
Azzal se számoltatok, hogy elkap benneteket a betegség, ráadásul mind a kettőtöket.
Ahhoz képest, hogy mennyire betegek voltunk, egész jól tartottuk magunkat Én a szombati első gyorson olyan adrenalin löketet kaptam, hogy mindenféle torokfájás, orrfolyás, hőemelkedés, láz, fejfájás azonnal elmúlt, és csak a libabőr maradt meg.
Az etapon viszont, ahogy Feri is mondta, kínlódtunk. Én általában nagyon tudom tartani magam, de most már a vége felé jártam. Valójában nem is panaszkodtunk egymásnak – pedig szoktunk-, mert láttuk, hogy a másik is iszonyúan rosszul van. Csak néztük egymást, és mentünk a következő gyorsaságira.
Mikor nyugodtál meg, mikor láttad azt, hogy: oké, nagy tervekkel jöttünk, tudtuk, hogy jók vagyunk, de tényleg jók vagyunk.
Azt már az elején tudtam.
A kvalifikáción is?
Ott hatodik időt mentünk. Egyébként azt is terveztük, hogy körülbelül ott szeretnék rajtolni. Nem is nagyon akartunk sietni a kvalin, mert tudtuk, hogy tőlünk tapasztaltabb, okosabb pilóták, majd segítenek azzal, hogy előttünk választanak a rajtsorrend választáson. Így is történt, és nekünk maradt a hatodik rajthely.
Én úgy gondoltam, hogy tudunk mi jól menni. Mi a magyar bajnokságban úgy versenyeztünk, amennyi kellett a magyar bajnoki címhez. Nem mentünk különösen gyorsan egyébként. Itt már gyorsan mentünk. De viszont azt is tudni kell, hogy defekt és mindenféle karcolás nélkül behoztuk az autót. Volt egy pici felni megütésünk, de az is tartotta a levegőt.
Azért valahogy mindig így van, hogy az elsők nem kapnak, vagy ahogy ti szeretitek mondani, nem szereznek defektet.
Igen, én is a másodikat tartom igaznak, szerezni lehet a defektet. De így van, ahogy mondod, tehát az elején azért annyira profik, mert észreveszik, azokat a helyeket ahol defektveszély lehet, és az kerülik. Nálunk is így volt az első Mádon. Aztán még az is benne lehet egyébként – hogy megvédjem a hátul jövőket-, hogy azért az első kör elején még nem olyan mélyek ezek a helyek. Például a beton és a föld találkozásánál olyan padka alakul ki, amit már tényleg kerülni kell a második körben, vagy akár az első körben a hátul levőknek, mert kicsípi a gumit.
Azt mondtad, hogy gyorsan mentetek a Rally Hungaryn. Mit tudsz te navigátorként hozzátenni ahhoz, hogy gyorsabbak legyenek?
Én azt gondolom a navigátornak az a dolga, hogy az adott anyagból, jelen esetben a Feriből, mint emberből, mint versenyzőből, mint sportemberből az adott szituációban lehető legjobbat kihozza. Hogyha éppen azt kell, meg kell tanítani keresztet vetni és imádkozni, vagy éppen pörgősebben mondani az itinert, vagy lassabban mondani az itinert, vagy átbeszélni előtte és felhívni a figyelmét a fontos részekre, vagy ha éppen az kell neki, hogy jól aludjon, akkor olyan szállást foglalni. Turi Tominál az étkezésére kellett figyelni, Asival mindig kellett egy picit kekeckedni, mert akkor volt igazán gyors, amikor volt egy kis bajunk.
Tehát akkor pszichológustól a bébiszitterig minden szerepben mozogni kell?
Nagyon sok jó navigátor van Magyarországon, ők nagyon jól elmondják a itinert a gyorsasági szakaszon. Ugyanakkor szerintem Magyarországon a rallyversenyzők tudják a pályákat, én azt gondolom, hogy igen, inkább jó pszichológusnak, pótapának, bébiszitternek is kell lenni.
És kell hozzá az a tapasztalat, ami neked már megvan, és nem csak a rallys tapasztalatra gondolok, hanem a korodból és az eddigi életedből fakadó tapasztalatra is.
Szinte elengedhetetlen. Látom a fiatalokat és a saját fiatalkori énemet, és látom a mostani énemet is. Lehet, hogy ez most elsőre nagyképűen hangozhat, de szerintem rettentő könnyű ilyen tapasztalattal viszonylag jó döntéseket hozni, jól kezelni a szituációkat. Sokkal könnyebb, mint akkor, ha nem rendelkezel ennyi rallys és élettapasztalattal.
Miben mások ezek a mai ERC-ben versenyző srácok? Mondjuk egy Cais, egy Bonnato vagy éppen Ostberg?
Ámulattal nézem őket is, meg ámulattal nézem a Rally4-es fiatal gyerekeket is, akik tényleg 18 éves srácok, hogy mi lehet majd belőlük.
Mégis ott voltatok ti is, és a magyarok is, hiszen Mixi, Frici és a többiek is nagyon szépen helytálltak.
Seskről ugye már beszéltünk, ott szerintem a gumi volt a különbség. Bonnato is pokoli gyors pilóta, tiszta, széles kiszámítható aszfalton a közelébe nem lehet érni. Ahol már ennyire változnak a körülmények, ott már nem olyan gyors. Mindenkinek megvan az előnye, ezeket kellene sok pilótából összegyúrni, és akkor megvan egy Loeb, vagy egy Ogier.
Ezt kérdeztem egy nappal ezelőtt Feritől is, hogy valahol a rally erről szól, hogy a változó körülményekhez alkalmazkodni kell. Ti alkalmazkodtatok idén egy új autóhoz, egy új gumihoz, egymáshoz, és most a Rally Hungaryn a változó körülményekhez is, hiszen minden pálya más karakterű volt.
Kettébontanám ezt a kérdést. Pillanatról pillanatra változnak a dolgok a rallyban, és ahhoz kell viszonylag gyorsan alkalmazkodni. Az, hogy majd jövőre kivel fogok menni, vagy egy pilóta más navigátorral kezd dolgozni, az nem olyan nagy lépés. Egy új autó megint nem olyan nagy sztori, tesztekkel ahhoz is hozzá lehet szokni. Tehát vannak hosszú távú változások, és a verseny közben történő gyors lefolyású változások. Egy profi versenyzőnek, sportolónak fel kell tudni készülni arra, ha új kocsiba ül, új pályára megy, új navigátorral versenyez, új csapatba kerül. Ezeknek már nem szabad hátráltatnia a versenyen. Ott azok a változások számítanak, amik a versenypályán történnek, ezekkel kell közben foglalkozni. Tehát az előző példánál maradva, ha az első körben még nem volt kihordás, és nincs padkavédelem, akkor a másodikban biztos, hogy lesz, és még jobban csúszik majd. Vagy például Mádon rászállt a por a betonra, és az egyik féktávunk annyira rövidre sikeredett a por miatt, hogy azt is meg kellett oldani. Szóval a lényeg, hogy ezeket a változásokat kezelni kell, de mindent a maga helyén, profi módon, vagy legalább arra törekedve.
Mennyit foglalkozol ezzel? Mennyit gondolkodsz egy egy versenyen, egy egy rallyn?
Érdekes a dolog, mert nagyon keveset. Nekem a munkám nagyon sok jelenlétet igényel, de minden egyes dologban lehet párhuzamot vonni. Legyen az egy vállalkozás, és akár egy rally szezon, mindkettőnek szinte ugyanolyan a felépítése. Vannak pillérek, azokat a pilléreket meg kell erősíteni. A pillérekre lehet rakni egy tetőt, a tetőre meg fel lehet rakni a kéményt, a tetején meg az i-re a pontot, mint ahogy Ferike is mondta, mi most felraktuk most az i-re a pontot.
Vállalkozás és rallyverseny-szervezés között is van párhuzam, és te azért egy picit jobban belelátsz a kulisszák mögé. Milyen Rally Hungary volt ez a mostani, hogy érezted?
Én azt gondolom, fantasztikus. Kicsit ugyan elfogult vagyok, de igazándiból fantasztikus verseny volt, szerintem a külső szereplők és a nézők számára egyaránt. Igaz, ez a nagy hype, ami az ERC körül van, talán megszépít, megszínesít mindent. A hosszú etapokkal volt talán egy pici baj, de nem lehetett mit csinálni, mert valójában az ERC promótere kérte ezt, hogy legyen idejük felkészülni. Szerintem kitettek a fiúk magukért, maximálisan elégedett vagyok.
Most azért egy érdekes dologra világítottál rá, mert sokszor a háttérben lehet, hogy olyan összefüggések vannak, amit néha még a versenyzők egy része sem lát, vagy csak nem ért.
Igen, sokszor halljuk a panaszokat. Én épp ezért gondolom, hogy komplexen kell nézni mindent. Hiába akarunk csak 10 kilométer etapot, ha a promóter épp azt kéri, hogy legyen ideje felkészülni a közvetítésekkel a következő szakaszokra, és a két gyorsasági között kell neki idő. Ilyenkor vagy etapra mentek a világvégére, esetleg ezzel eljuttok egy másik jó pályára, vagy beálltok a gyűjtőbe, és ott álltok és vártok. Nem tudsz mást csinálni.
Hány ilyen háttérinformáció van, amiről mi nem tudunk?
Rengeteg. Megint a korom jön elő. Nem vagyok rá büszke egyébként, de a koromból és tapasztalatomból fakadóan mindig próbálok mögé nézni a dolgoknak, hogy mi mitől működik, miről tudok még, hogy mi miért van. Ezeket szeretem összegyűjteni, meg is érteni, és talán így jobban átlátom. Egy versenyen, egy versenyszezonban – még számtalan más területet sorolhatnék-, folyamatosan kompromisszumokat kell kötni. Általában pontosan tudod, hogy milyen lehetőségeid vannak, és azt is, hogy miért panaszkodnak majd, de igyekszel a lehető legjobbat választani a sok peremfeltétel és követelmény mentén.
Én azt gondolom, hogy amilyen jó volt a Győr Rally az ORB-ben, a Rally Hungary európai szinten is volt annyira jó. Érdekességképp, ha levonom az ERC hype-ját, akkor a győri verseny is megközelítette ezt a szintet, és erre is büszkének kell lennünk.
Visszatérve hozzátok, felfogtátok már, hogy mit értetek el most ezen a hétvégén?
Felfogtuk, mert helyén kezeljük ezeket a dolgokat. Tudjuk, szép dolog a magyar bajnoki cím, de az a véleményem, hogy a nemzetközi megmérettetés sokkal jobban fejleszti a fiatalabb pilótákat. Annak ellenére, hogy én jobban vártam a magyar bajnoki címet, szerintem ez az ERC második hely szakmailag nagyobb teljesítmény.
Hova tetted ezt a két idei trófeát?
Egymás mellett vannak, természetesen a 250-300 kupám között a fő helyre kerültek.
Van még mellettük hely azon a polcon?
Csinálunk neki.