back to top
2024. november 22. 09:59

KezdőlapERCBarum Rally: a gumitalpú csizmáktól az első versenyig

Barum Rally: a gumitalpú csizmáktól az első versenyig

-

A Barum Rally a Lengyel Rally után a második legnagyobb múltra visszatekintő versenye az idei ERC sorozatnak. A cseh verseny pedig a rallysport magyar szerelmesei között is igen népszerű, ideje hát megismerni a verseny történetét is.

A Barum létrehozása
A Barum gumiabroncs gyártó céget a Bata cég leányvállalataként hozták létre 1948-ban. A Bata család irányította cég gumitalpú csizmákat gyártott, a vasúti szállítás igen magas költsége pedig a vállalatot arra kényszerítette, hogy 1934-ben létrehozza saját járműparkját, amivel meg tudja oldani a közúti szállítmányozást. 1948-ban a három nagy csehszlovák gumigyártó, a zlíni Bata, a náchodi Rubena és a Hrádek nad Nisou városban található Mitas egyesítve lett. A Bata család elveszítette az irányítást a megalakuló cég felett, melyet az állam vett át és létrehozta a Barum céget.

1953-ban az üzem a Rudy rijen (Vörös Október) nevet kapta az 1917-es októberi orosz forradalom után, majd 1966-ban egy új üzem építése kezdődött Otrokovicében, 1967-ben pedig már a zlíni gyárban megkezdődött a radiál gumiabroncs gyártása is.

A magyar versenyző, aki képes volt megnyerni a Barum Rallyt

Az első Barum Rally megtartása
1971-ben a Vörös Október cég elindította Otrokovicében a félüzemi gumigyártást, aminek ünnepségére az autósportot is szerető tulajdonosok autóversenyt hirdettek Zlínbe (1949-89 közötti nevén Gottwaldov, Csehszlovákia első kommunista elnöke, Klement Glottwald után)

A Barum Rallyt április 4-re hirdették meg, azonban április 2-tól úgynevezett szerviznapok kezdődtek, melyek egészen vasárnapig, a verseny végéig tartottak. A szerviznapok alatt lehetőség nyílt a polgári lakosság számára, hogy az autóik állapotát szakemberekkel ellenőriztessék. Az esemény irányt akkora érdeklődés mutatkozott, hogy a gottwaldi autókereskedésbe nem fértek be az ügyfelek.

Hasonlóan nagy volt az érdeklődés a Barum Rally iránt is, melyen csak amatőr versenyzők indulhattak. Az összesen 86 nevezőt 2 percenként indították a Gottwaldban kijelölt 45 km-es szakaszon, melyen a sebességtartás volt a cél, a meghatározott sebesség pedig 45 km/h volt, így egy óra alatt teljesítette egy versenyző a szakaszt. Azért, hogy ne legyen unalmas a verseny, egy kijelölt területet a lehető leggyorsabban kellett teljesíteni. Ez a terület egy emelkedő részen lett kijelölve, ahol Alois Samohyl egy Skoda 110 R Coupéval volt a leggyorsabb 70-80 km/h-s tempót elérve. Ezt a területet a közúti forgalom elől is lezárták, így a versenyen nem indulók nem voltak veszélyben. A városban véletlenszerűen kijelölésre kerültek olyan titkos pontok is, ahol a versenyzőket megállították és ellenőrizték az autókat. A végső megmérettetés pedig egy ügyességi pálya teljesítése volt. A versenyt végül mind a 86 páros teljesítette, a győzelmet pedig Jan Halmazna és Vladimír Kostruh szerezte meg egy Skoda 1100 MB-vel. A győztes jutalma 4 darab XR1 radiál gumiabroncs volt.

Az idén már 53. alkalommal megrendezésre kerülő cseh verseny történelme során Jan Kopecky a legeredményesebb versenyző 10 győzelemmel.

Friss