A Barum Rallyval harmadik aszfaltos és idei hatodik versenyéhez érkezik a nyolc futamos ERC-szezon. Összegyűjtöttünk néhány információt az augusztus 16-18. között megrendezendő cseh versenyről.
A verseny története
A verseny központja Zlín, mely akkor kezdett el nagyvárossá válni, amikor Tomás Bata cipőgyárat alapított a városban 1894-ben. A Barum gumiabroncs gyártó céget a Bata cég leányvállalataként hozták létre 1948-ban. A Bata család irányította cég gumitalpú csizmákat gyártott, a vasúti szállítás igen magas költsége pedig a vállalatot arra kényszerítette, hogy 1934-ben létrehozza saját járműparkját, amivel meg tudja oldani a közúti szállítmányozást. 1948-ban a három nagy csehszlovák gumigyártó, a zlíni Bata, a náchodi Rubena és a Hrádek nad Nisou városban található Mitas egyesítve lett. Az újjonan létrejött cég irányítását a cseh állam elvette a Bata családtól. 1953-ban az üzem a Rudy rijen (Vörös Október) nevet kapta az 1917-es októberi orosz forradalom után, majd 1966-ban egy új üzem építése kezdődött Otrokovicében, 1967-ben pedig már a zlíni gyárban megkezdődött a radiál gumiabroncs gyártása is. 1971-ben a Vörös Október cég elindította Otrokovicében a félüzemi gumigyártást, aminek ünnepségére az autósportot is szerető tulajdonosok autóversenyt hirdettek Zlínbe (1949-89 közötti nevén Gottwaldov, Csehszlovákia első kommunista elnöke, Klement Gottwald után).
A verseny már az első alkalomtól nagy sikernek örvendett, 1984-ben pedig az Európa-Bajnokság naptárába is bekerült, onnantól kezdve folyamatosan ad otthont az ERC mezőnynek. A verseny szervizparkja Ottrokovicében található, a Barum cég gyárának és elosztó központjának közelében.
Érdekesség, hogy Tomás Bata irodája ma is megtalálható egy mozgó liftben a Regionális Hatóság 21-es épületében, melyben a Barum Rally irányítási központja is helyet kap évről évre.
A szurkolók által is igen kedvelt verseny jellemzően gyors aszfaltos szakaszokon zajlik, melyek tele vannak bukkanókkal, a versenyzők dolgát pedig bármikor nehezítheti egy-egy zápor.
A Barum Rally legsikeresebb versenyzője Jan Kopecky, aki 10 alkalommal tudott az első helyen zárni. A korábbi győztesek között található a néhai Ferjáncz Attila is, aki dr. Tandari János navigálásával 1987-ben tudott nyerni Audival.
A Barum Rally legutóbbi győztesei
2007. Nicolas Vouilloz – Nicolas Klinger (FRA) Peugeot 207 S2000
2008: Freddy Loix – Robin Buysmans (BEL) Peugeot 207 S2000
2009: Jan Kopecky – Petr Stary (CZE) Skoda Fabia S2000
2010: Freddy Loix – Frédéric Miclotte (BEL) Skoda Fabia S2000
2011: Jan Kopecky – Petr Stary (CZE) Skoda Fabia S2000
2012: Juho Hanninen – Mikko Markkula (FIN) Skoda Fabia S2000
2013: Jan Kopecky – Pavel Dresler (CZE) Skoda Fabia S2000
2014: Václav Pech jun – Petr Uhel (CZE) Mini Cooper S2000 1.6T
2015: Jan Kopecky – Pavel Dresler (CZE) Skoda Fabia R5
2016: Jan Kopecky – Pavel Dresler (CZE) Skoda Fabia R5
2017: Jan Kopecky – Pavel Dresler (CZE) Skoda Fabia R5
2018: Jan Kopecky – Pavel Dresler (CZE) Skoda Fabia R5
2019: Jan Kopecky – Pavel Dresler (CZE) Skoda Fabia R5
2021: Jan Kopecky – Jan Hlousek (CZE) Skoda Fabia Rally2 evo
2022: Jan Kopecky – Jan Hlousek (CZE) Skoda Fabia Rally2 evo
2023: Václav Pech jun – Petr Uhel (CZE) Ford Focus WRC’06
A 2024-es ERC-bajnokság
Hayden Paddon úgy érkezhet Csehországba, hogy 7 ponttal vezeti a bajnokságot Mathieu Franceschi előtt. Az új-zélandi versenyző tavaly éppen Csehországban írt történelmet és nyerte meg első Eb-címét, idén azonban a minuszolásokat is figyelembe véve francia riválisa áll jobban. Jan Kopecky megcélozhatja a 11. győzelmét, de Filip Mares, Erik Cais, de leginkább Paddon, Franceschi, és legfőbb cseh riválisa, Dominik Stritesky is komolyan megnehezítheti ebben a dolgát.
A cseh versenyen öt magyar párosnak szurkolhatunk: László Martin és Berendi Dávid az ERC-mezőnyében, László Zoltán és Zsíros Gábor az Eb értékelésen kívül indul Skoda Fabia RS Rally2-vel, míg Bertelen Márton és Paizs Róbert, Herczig Patrik és Varga Kristóf az ERC4-es kategóriában hajt majd a jó eredményre Rally4-es Peugeot-val. Viszló Csaba és Maricsek Miklós pedig ugyancsak Rally4-es Peugeot-val az Eb értékelésen kívül indul.
További magyar versenyzőknek lehet szurkolni a verseny show mezőnyében, a Star Rallyn.
A Barum Rally útvonala
Idén 15 szakasz és 193.59 km versenytáv vár a 104 nevezőre, köztük a méltán híres Semetin gyorsasági vasárnap.
Barum Rally 2024, gyorsasági szakaszok időterve
Augusztus 16., péntek
09:31 Kvalifikáció (Oldřichovice) 2.77 km
21:15 SS1 SSS Zlín 9.57 km
Augusztus 17., szombat
08:58 SS2 Březová 1 12.73 km
10:06 SS3 Kateřinice 1 7.49 km
10:59 SS4 Rajnochovice 1 13.19 km
12:42 SS5 Bunč 1 18.04 km
15:35 SS6 Březová 2 12.73 km
16:43 SS7 Kateřinice 2 7.49 km
17:36 SS8 Rajnochovice 2 13.19 km
19:19 SS9 Bunč 2 18.04 km
Augusztus 18., vasárnap
08:23 SS10 Semetín 11.51 km
09:16 SS11 Pindula 1 16.57 km
10:35 SS12 Halenkovice 1 12.48 km
13:08 SS13 Semetín 2 11.51 km
14:01 SS14 Pindula 2 16.57 km
16:05 SS15 Halenkovice 2 (PS) 12.48 km
Időjárás
Zlín környékén a verseny idején 29-32 fokos kánikula várható a hétvégén, amit szombaton reggel és délután, vasárnap pedig szinte egésznap, de főként délután csapadék is enyhíthet.
Nevezési lista
Teljes élő közvetítés (fizetős): Rally.tv – Rallysport mindennap 24 órában
Bajnokság állása
Élő eredmények