back to top
2024. november 24. 01:09

KezdőlapF1Russell a semmiből írt történelmet a Magyar Nagydíj időmérőjén

Russell a semmiből írt történelmet a Magyar Nagydíj időmérőjén

-

Végül nem mosta el az eső a 37. Magyar Nagydíj szombati napját, sőt, az időmérő edzést teljesen száraz pályán tartották, ám így sem maradt izgalmak nélkül a Hungaroringre kilátogató mintegy 100 ezer néző. 

Ahogyan azt a meteorológusok megígérték, a forróságot szombatra felváltotta a hűvös időjárás a Magyar Nagydíjon. Ennek önmagában alighanem többen örültek, mint nem, az viszont már bizonyára sokakat bosszantott, hogy a lehűlés óriási esőzéssel járt, ami pont a 13 órakor kezdődő harmadik szabadedzés előtti órában érte el a pályát, bőrig áztatva a legtöbb drukkert. 

Latifi megvillant

A harmadik tréning így eláztatott pályán vette kezdetét, de mivel az időmérőre is esőt jósoltak, több csapat sem halogatta a körözés megkezdését, és elkezdte feltérképezni a vizes Hungaroringet. Az eső hol jobban, hol kevésbé esett, olykor pedig el is állt, így egy idő után már a köztes esőgumikat próbálgatta a mezőny, mígnem az utolsó Magyar Nagydíjára készülő Sebastian Vettel a 10-es kanyarban a falhoz nem csapta az Aston Martint.

Miután kiemelték a négyszeres világbajnok autóját a bukótérből, folytatódhatott a körözés, a Hungaroring közönsége pedig olyasmi láthatott, ami még soha korábban nem történt meg: az 52. Forma-1-es nagydíjhétvégéjét teljesítő Nicholas Latifi életében először végzett az élen F1-es szabadedzésen. A mezőny jelenlegi legrosszabb autójának számító Williams-t vezető kanadai ráadásul nem csak szerencsével érte el az első helyet, hiszen úgy verte 6 tizeddel Charles Leclerc-t, hogy a Ferrari monacói pilótája néhány másodperccel korábban szintén javított, tette mindezt ugyanolyan gumikon, mint amilyeneken Latifi haladt.

Vettel volt az egyetlen, aki falnak ment az esőben

Persze, ettől még a mezőny állandó tagjai közül egyedüliként pont nélkül árválkodó kanadai nem lépett elő az időmérő esélyesévé (pedig csapattársa, Alex Albon is jól ment, és a harmadik helyre hozta be a Williams), de a grove-iak formáját elnézve bizakodhatott azért a jó szereplésben.

A Red Bull pocsék napot zárt

A beígért Armageddon végül elmaradt, a pilóták így a péntekinél jóval hűvösebb körülmények között ugyan, de száraz pályán kezdhették meg a 37. Magyar Nagydíj időmérőjét. Az már a Q1-ben nyilvánvalóvá vált, hogy a két Williams nem lesz harcban a legjobb helyezésekért, de Latifi azért így is villanthatott volna egy sima Q2-be kerüléssel, ha nem rontja el az utolsó gyorskörének végét.

Az élen eközben teljesen összekuszálódott a pénteki sorrend. Az előző nap még toronymagas esélyesnek tűnő, az időmérőn a gumikkal küszködő Ferrarik visszaestek, miközben a Mercedesek erőre kaptak, de a Q2-t az élen záró Max Verstappen is jelezte, hogy bizony őt sem kell leírni. Végül azonban megtette helyette ezt a technika ördöge, amely nem hagyta, hogy a holland pilóta értékelhető gyorskört fusson az edzés végén (a rádióban annyit mondott, hogy elment az erő az autóból), így kénytelen volt az első, elhibázott mért körével kvalifikálni, ez azonban csak a 10. rajtkockába volt elég.

„Nagyon frusztráló ez, különösen azután, hogy úgy tűnt, találtunk némi tempót. Persze ilyenkor jó kérdés, hogy hol végzett volna az ember, de a sebességünk jó volt. Remélem, hogy a verseny elején majd nem veszítünk túl sok időt azokkal a srácokkal szemben, akikkel valójában harcolunk. Meglátjuk. Nehéz megmondani, hogy mi fog történni” – próbált már a futamra koncentrálni a címvédő.

Max Verstappen, Red Bull, Magyar Nagydíj
Verstappen csak 10. lett Fotó: Francois Nel/Getty Images/Red Bull Content Pool

Persze, a 10. rajtkocka éppen annyira a Verstappen sara is, mint a Red Bullé, hiszen az első Q3-as gyorskörében ő hibázott, és fékezte el csúnyán második kanyart. Amennyiben ez nincs, alighanem jóval előrébbről rajtolhatna. Christian Horner csapatfőnök ugyanakkor elismerte: a technikai probléma nélkül harcban lettek volna az első rajtkockáért. A futamon Verstappen tehát nem lesz könnyű helyzetben, hiszen a Hungaroringen közismerten nehéz előzni. „Monacótól és Szingapúrtól eltekintve ez a legrosszabb pálya ahhoz, hogy ilyesmi történjen” – foglalta össze a helyzetet Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója az ORF-nek.

A Red Bull baját pedig csak tetézi, hogy Sergio Pérez ismét nem hozta a csúcsformáját, és egy pályaelhagyásért kapott, majd visszavont büntetés körüli hercehurca után egyszerűen nem tudott elég jó kört autózni a Q3-ba kerüléshez, így csak a 11. rajtkockából kezdheti a versenyt.

Russell történelmet írt

Verstappen problémái miatt az időmérő végén egy ideig úgy tűnt, hogy a két Ferrari kéz a kézben elsétál az első két rajtkockával, ám hiába volt a leintés után néhány másodpercig a Sainz-Leclerc sorrend olvasható a monitorokon, a fiatal brit érkezett, és a semmiből lenyomta a vörösöket. Ezzel a Mercedes 24 esztendős pilótája nálunk szerezte meg pályafutása első Forma-1-es rajtelsőségét, amivel egyébként az F1 történetének 105. pole pozíciót elérő versenyzője lett.

Az időmérő után az érthetően a fellegekben járó Russell elárulta, hogy a “katasztrofális” péntek után “a fejet tetejére” állították az autót beállítási szempontból, és teljesen más irányt választottak szombatra, ami – mint azt az eredmények is mutatják – bejött. 

A kör, amivel Russell pályafutása első F1-es pole-ját szerezte

Azt ugyanakkor már a levezető körében igyekezett kiemelni, hogy ez az eredmény akkor ér valamit, ha a versenyen pontokra váltják. Hogy ez a győzelemért járó 25 pont lesz-e, az Toto Wolff csapatfőnök szerint lehetséges, Russell viszont mintha kissé szkeptikus lett volna. „A megtankolt autós tempónk valószínűleg még soha nem volt olyan rossz, mint pénteken – mondta. – Az ember napról napra halad, mert nem akarja elragadtatni magát, így csak a következő lépésre koncentrál. Jól rugaszkodjon el a vonalról, jó rajtot vegyen, egyszer, kétszer, vagy háromszor álljon ki. Tudjuk, hogy általában a versenyen gyorsabb az autónk, mint az időmérőn, de ha most is ez lesz a helyzet, az eléggé sokkolni fog. Szerintem az időmérőn 100%-ot és minden milliszekundumot kihoztunk a kocsiból.”

Legalábbis a Mercedes-garázs egyik oldalán, Lewis Hamilton ugyanis csak a 7. helyen zárt (a 2008-as Bahreini Nagydíj óta először fordult elő, hogy sem ő, sem Max Verstappen nem volt ott a legjobb hatban az időmérőn). A hétszeres világbajnok az utolsó Q3-as körében nem tudta kinyitni a DRS-t, ezért félbeszakította a próbálkozást. Utólag pedig elmondta: ha nincs a technikai gond, a Mercedes most az első sorból várhatná a Magyar Nagydíj rajtját. „Óriási gratuláció George-nak, hihetetlen érzés megszerezni az első pole pozíciódat, és ez a csapatnak is óriási dolog. Nem tudjuk, hogy honnan lett hirtelen ilyen jó a tempónk, mert a semmiből jött, ami szintén hatalmas pozitívum.”

„A versenyen mindent meg fogok tenni, hogy támogassam őt, mert ezen a pályán az első helyről indulva nyerhet, én pedig majd megpróbálok felzárkózni. Az biztos, [hogy lehetséges volt a Mercedes 1-2], így egyértelműen frusztráló a sok szenvedés után lemaradni az első sorért csatázásról, de lesz még alkalmunk erre” – magyarázta a hétszeres világbajnok, akitől Toto Wolff elnézést kért a DRS-probléma miatt, és aki szintén elmondta, hogy „ég és föld” volt a különbség a pénteki és a szombati autója között, és ha minden így marad, a versenyen támadhatnak.

Amennyiben George Russellnek összejönne a győzelem, Damon Hill, Fernando Alonso, Jenson Button és Heikki Kovalainen után ő lenne az ötödik pilóta az F1 történetében, aki a Magyar Nagydíjon pezsgőzhet először a dobogó tetején.

George Russell, Mercedes, Charles Leclerc, Carlos Sainz, Ferrari, Magyar Nagydíj
A top3-ból egyedül Russell örült Fotó: Scuderia Ferrari Press Office

A Ferrarinál senki sem volt boldog 

Természetesen a második, illetve a harmadik helyről rajtoló két Ferrari-pilóta is azt tervezi, hogy támad, és George Russellt megelőzve a győzelemért meccselhet majd.  Az időmérő után sem az ezúttal előrébb végző Carlos Sainz, sem Charles Leclerc nem tűnt valami boldognak, utóbbi pedig közölte, hogy “szar kört futottam.”

Mint kiderült, a szombatra lehűlő időjárás babrált ki a vörösökkel, akik nem tudtak alkalmazkodni a jóval alacsonyabb aszfalthőmérsékletekhez, és csak szenvedtek a gumikkal. „Nagyon következetlenül viselkedett az autó, mert nem mindig tudtam a megfelelő működési tartományba hozni a gumikat, így küszködtem azzal, hogy jó kört rakjak össze. Ki fogjuk vizsgálni, hogy mi ennek az oka” – nyilatkozta Leclerc, majd elmondta, szerinte az autóban megvan a lehetőség arra, hogy a versenyen jobban teljesítsenek, hiszen pénteken mindenki másnál jobb megtankolt autós köröket futottak.

A csapattársát legyőző Carlos Sainz úgy vélte: „megvolt a tempóm a pole pozícióhoz”, de az utolsó szektorban néhány apró korrigálás miatt végül ez nem jött össze. A spanyol is hangsúlyozta, hogy ettől még nyerhetnek, a kérdés már csak az, hogy neki is lehet-e beleszólása a győzelembe, vagy a Ferrari félre fogja őt állítani a pontversenyben jobban álló csapattársa elől?

Leclerc szavaiból az derült ki, hogy ilyesmire nem fog sor kerülni. „Csak a lehető legjobb munkát kell végeznünk, úgyhogy magunkra koncentrálunk – felelte arra a kérdésre, hogy csapattársával eltérő stratégián lesznek-e, hogy biztosan elkapják Russellt. – Szerintem nincs szükség ilyesmire, csak nem szabad kockázatot vállalnunk egymás ellen, de ez normális. Szerintem nincs szükség semmi különlegesre vasárnap. Max a 10. helyről rajtol, úgyhogy néhány körébe beletelhet, mire felzárkózik, de mi csak magunkra koncentrálunk, és megpróbáljuk megnyerni a versenyt.”

Ezután Sainz is egyértelművé tette, győzni szeretne. A spanyol lemaradása 89 pont az összetettben a holland mögött, míg Leclerc 63 pontra van, azaz több mint egy futamgyőzelemnyi a különbség a két Ferrari-pilóta között. Vajon abban az esetben, ha Sainz vezet Leclerc előtt, a Scuderia vezetése is úgy fogja gondolni, hogy tíz futammal a szezon vége előtt, ekkora hátránynál nem kell beavatkoznia, és megragadni az utolsó szalmaszálak egyikét a vb-cím megnyerésére? 

Ez is a mai Magyar Nagydíj egyik érdekes kérdése lehet amellett, hogy az időjárás ezúttal is kegyes lesz-e a pilótákhoz (és a drukkerekhez), vagy ismét láthatunk egy eső által megbolondított, kaotikus versenyt, miként arra az utóbbi években már jó néhányszor akadt példa a mogyoródi dombok között.

Friss