2024. április 23. 18:50

KezdőlapF115 éve ezen a napon robbant ki a Magyar Nagydíjak legemlékezetesebb botránya

15 éve ezen a napon robbant ki a Magyar Nagydíjak legemlékezetesebb botránya

-

15 évvel ezelőtt, 2007. augusztus 4-én robbant ki a Magyar Nagydíjak történetének legnagyobb balhéja, ami ráadásul egy még annál is nagyobb botrányhoz vezetett. Cikkünkben felidézzük, mi történt Fernando Alonso, Lewis Hamilton és a McLaren között a Hungaroringen.

A 2007-es szezonnal új éra kezdődött a Forma-1-ben, hiszen 16 esztendő után az volt az első olyan év, amelynek rajtjánál Michael Schumacher nem volt a mezőny tagja. A 2006-os idényben Fernando Alonsóval csatázó hétszeres világbajnok (első) visszavonulása azonban hamar feledésbe merült, hiszen jött a sportág történetének egyik legnagyobb belviszálya.

A zsinórban második vb-címét nyerő Fernando Alonso ugyanis átigazolt a McLarenhez (a szerződést már az első, 2005-ös vb-címe után aláírták), miközben Schumacher helyét a wokingiaktól távozó Kimi Räikkönen vette át. Ám, mint később kiderült, nem Räikkönen és Alonso csatája bizonyult az év slágerének.

A McLaren ugyanis saját reménységét, az F3-as után a GP2-es bajnoki címet is megnyerő Lewis Hamiltont léptette elő, és ültette be sztárpilótája mellé, aki olyannyira nem tartott a fiatal brittől, hogy figyelmeztette Ron Dennist, a McLaren csapatfőnökét: ha újoncot hoz a csapatba, nem fogják tudni megnyerni a konstruktőri világbajnoki címet. 

Már az elején látszott, hogy baj lesz

A gyengébbre sikerült 2006-os szezon után már a 2007-es idény előtti téli teszteken látszott, hogy a McLaren visszatérhet a győztesek közé. A szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon a második és a negyedik rajtkockát szerezték meg, viszont a rajtnál csapattársát körbeautózó Hamilton jelezte, ő bizony nem fog illedelmesen beállni a sorba, hanem, amikor lehetősége van rá, bizony megnehezíti Alonso dolgát.

Ahogy teltek a versenyek, Alonso egyre inkább kénytelen volt felismerni, hogy a korábbi elképzeléseivel ellentétben nem fog kiemelt státuszt élvezni, Hamilton pedig úgy vált egyre nagyobb problémává a szemében, ahogy kezdte egyre inkább felvenni az F1 ritmusát. A fiatal brit a Monacói Nagydíj után aztán közölte: csak a csapatutasítás fosztotta meg őt első győzelmétől, máskülönben megelőzte volna Alonsót.

Fernando Alonso, Lewis Hamilton, McLaren, USA Nagydíj, 2007
Fotó: F1 TV

Hamilton és Alonso csatája Indianapolisban

Utóbbi frusztrációja pedig kezdett kézzelfogható méreteket ölteni, a spanyol sajtónak Alonso például kerek-perec kijelentette: „brit csapattársam van egy brit csapatban, és remek munkát végez, így tudjuk, hogy minden támogatást és segítséget ő kap meg.”

A Hungaroringen robbant a bomba

Miután a Kanadai Nagydíjon megszerezte élete első F1-es futamgyőzelmét, Hamilton Indianapolisban is nyert, miközben Alonso csapattársa kemény védekezése után az öklét rázta a McLaren bokszfala felé a célegyenesben.

A 17 futamos szezon 11. állomását jelentő Magyar Nagydíjra úgy érkeztek meg, hogy Hamilton 2 ponttal vezetett Alonso előtt, ráadásul az időmérők tekintetében is jobban állt nála. A spanyol 6-5-re szépíthetett volna a Hungaroringen, ám hiába szerezte meg a pole pozíciót, utólag 5 helyes rajtbüntetéssel sújtották, a Q3-ban ugyanis szándékosan feltartotta a csapattársát.

Akkoriban még a mai fejjel felfoghatatlan “benzinégetős” Q3 volt érvényben, azaz a pilóták az időmérő harmadik szakaszában elhasznált üzemanyag-mennyiséget a versenyre visszakapták a tankjukba, a McLaren pedig azt a szisztémát alkalmazta, hogy felváltva adott egy extra környi üzemanyagot a versenyzőinek. A Hungaroringen Alonso volt a soros, így neki kellett volna elöl haladnia, Hamilton viszont fittyet hányt erre, és nem volt hajlandó maga elé engedni a csapattársát, mondván, akkor a mögöttük érkező Räikkönen is elment volna mellette.

Ez vezetett oda, hogy az utolsó kerékcseréknél a dühös Alonso betartott Hamiltonnak, és 10 másodpercig várakozott a garázs előtt az után, hogy a csapat az útjára engedte, feltartva ezzel a szintén kerékcsere előtt álló britet, ami pont elég volt ahhoz, hogy Hamilton ne érjen körbe az időmérő leintése előtt. A pole végül Alonsóé lett, Hamilton pedig a második rajtkockát szerezte meg.

Fernando Alonso, Lewis Hamilton, McLaren, Magyar Nagydíj, 2007
Fotó: F1 TV

A nyalóka már sehol, de Alonso még mindig áll

A feszültséget vágni lehetett a levegőben: Dennis rögtön kérdőre vonta Alonso fizioterapeutáját, Hamilton pedig az időmérő utáni sajtótájékoztatón arra a kérdésre, hogy mennyin múlott, hogy nem tudta elkezdeni az utolsó gyorskörét, azt felelte: „pont annyin, amennyi ideig feltartottak a kerékcserénél.”

A felügyelőknek nem is kellett több, azonnal vizsgálatot indítottak, és bekérték a McLaren teljes rádióforgalmát. Dennis ekkor még Alonsót védte és Hamiltont, illetve a csapat stratégiáját hibáztatta, Alonso pedig elmondta, azért várakozott tíz másodpercig, mert éppen a versenymérnökével vitatta meg, hogy miért használt gumikat kapott. Persze, jogosan merült fel a kérdés, hogy ezt miért nem tudták megbeszélni az alatt a 20 másodperc alatt, amit a kerékcsere után, de még a nyalóka felemelése előtt, a csapa által tervezetten töltött a garázs előtt.

A felügyelők végül éjfél után hozták meg a döntést, ami nemcsak Alonsónak, hanem a McLarennek is jókora arculcsapás volt, hiszen nem elég, hogy a spanyolt 5 hellyel hátrébb sorolták, mindennek tetejébe megfosztották a csapatot a konstruktőri pontszerzés lehetőségétől a Magyar Nagydíjra. Utóbbit azért, mert nem fogadták el a wokingiak magyarázatát arra vonatkozóan, hogy miért tartották vissza 20 másodpercen át Alonsót a kerékcsere után.

Ron Dennis, McLaren, Fabrizio Borra, Magyar Nagydíj, 2007
Fotó: F1 TV

Dennis kérdőre vonja Alonso fizioterapeutáját

Sokkal többe került a botrány, mint bárki gondolta volna

A történetnek a büntetések kiszabásával azonban még nem volt vége, másnap, a verseny délelőttjén ugyanis Alonso és Dennis heves vitába bonyolódott a McLaren motorhome-jában (addigra mintha már inkább a spanyol vált volna a bűnbakká a csapat szemében Hamilton helyett), a kétszeres világbajnok pedig megfenyegette a főnökét, hogy kitálal az FIA-nak a kémbotránnyal kapcsolatban.

Ebben az évben történt ugyanis az is, hogy Mike Coughlan, a McLaren akkori főmérnöke 780 oldalnyi dokumentációt kapott Nigel Stepney-től, a Ferrari korábbi vezető szerelőjéről a maranellóiak autójáról. Amikor egy fénymásoló szalon alkalmazottjának köszönhetően mindez kiderült, Coughlant azonnal kirúgta a McLaren, az FIA vizsgálata pedig arra jutott, hogy az információkat nem használták fel, és ezzel lezártnak tekintették az ügyet.

Ám miután Alonso megfenyegette Dennist a Hungaroringen, és elhintette, hogy olyan e-mailek vannak a birtokában, amelyek bizonyítják ezen állítás ellenkezőjét, a McLaren csapatfőnöke önként beszámolt erről Max Mosley FIA-elnöknek. Az eredmény természetesen újabb vizsgálat lett, a McLarennek pedig végül 100 millió dolláros büntetést kellett fizetnie, és nem mellesleg minden, 2007-ben szerzett konstruktőri pontját elveszítette.

Innen persze már nem volt visszaút, Dennis és Alonso viszonya gyakorlatilag megszűnt létezni. „Nem vagyunk beszélő viszonyban. A kapcsolatom Fernandóval elképesztően rideg, és akkor még finoman fogalmaztam. Senkivel sem igazán beszél” – idézte a BBC Sport a McLaren csapatfőnökét az egyik FIA-meghallgatásról.

Max Mosley, FIA, 2007
Fotó: F1 TV

Max Mosley ezek után nem hagyta futni a McLarent

Az istálló ezután már nyíltan beállt Hamilton mögé, és gyakorlatilag Alonsót tekintették a legfőbb ellenfélnek. Nem csoda, hogy a spanyol az egyik nagydíjon odáig ment, hogy megkérte az FIA ellenőrét, vizsgálja meg az autóját, hogy az egyforma-e Hamilton versenygépével. „A kapcsolatom Fernandóval mérgező volt, és az egész csapatot megmérgezte. Úgyhogy igen, személyes ügy volt” – nyilatkozta 2017-ben Hamilton.

A belviszálynak végül az lett a vége, hogy Kimi Räikkönen lesipuskásként elhappolta mindkét McLaren-versenyző elől a vb-címet, Alonso pedig a szezonzáró utáni héten már nem volt a csapat pilótája, és bejelentette visszatérését a Renault-hoz. 

Az évek ugyanakkor – mint a legtöbb esetben – itt is gyógyírt jelentettek a sebekre. „Ha egy napon Lewis csapattársa lennék, szerintem nagyon más lenne a helyzet, mert mindketten tanultunk az esetből és más emberek lettünk. Már nem stresszelünk azon, hogy nyerjünk, mert más sokkal jobban tiszteljük a másikat” – nyilatkozta 2016-ban Alonso.

Ron Dennis három év távlatából úgy foglalta össze a 2007-es szezont, mint egy olyan évet, amelyben Alonsót nem kis meglepetés érte. „Fernando mindennel számolt, csak azzal nem, hogy Lewis a kihívója lesz. Ez nagy mértékben kihatott rá”

A McLaren egykori csapatfőnöke végül elismerte, hogy Hamiltont első évében még sokan éttelennek tartották, és „ha belemegyünk abba, hogy ki vitte be az első ütést, akkor azt mondanám, Lewisnak megvolt a szerepe az egész folyamat elindításában, ami végül eszkalálódott.”

Friss