Az idei szezon végén visszavonuló Sebastian Vettelben évek óta érlelődik a gondolat a befejezéssel kapcsolatban, a Ferrari volt sajtósa pedig megvilágította, hogy a négyszeres világbajnok mikor indulhatott el mentálisan ebbe az irányba.
Érdekes részleteket osztott meg Sebastian Vettel Ferrarinál töltött időszakáról Alberto Antonini, a maranellóiak korábbi sajtósa. A Scuderiához a német pilótával gyakorlatilag egyszerre érkező olasz úgy látja, Vettel egy évvel hamarabb is szögre akaszthatta volna a sisakját, a Ferrarinál töltött évei alatt pedig túl sok kritika érte.
Utóbbi azért is lehet fontos, mert ahogy a visszavonulása bejelentésekor fogalmazott, Vettelben évek óta érlelődött a gondolat a befejezésről. Vélhetően a 2018-as szezon környékén is eszébe juthatott már, hogy akarja-e ezt csinálni, hiszen zsinórban másodszor bukta el a világbajnoki címet Lewis Hamiltonnal és a Mercedesszel szemben.
Antonini elmondta, hogy 2017-ben az aerodinamikai szabályváltozásokat kihasználva jó autót épített a Ferrari, a szezon közbeni fejlesztések azonban sorra csődöt mondtak, ami nagyon rosszul érintette Vettelt. „Olykor olyan dolgok miatt siklottak félre versenyek, mint, hogy egy apró alkatrészt fordítva szereltek be, ami hatással volt a futamára. Texasban is ez történt.”
A korábbi sajtós ezután elárulta, hogy Vettel már a 2018-as autó bejáratásán szólt, hogy valami nem stimmel a kocsival, és mint kiderült, igaza lett, mert az SF71H-nak nem volt elég jó a tapadása az első tengelyen. „Nem volt rögtön egy győztes autó, de munkával azzá tették, Sebastian pedig nagyon-nagyon igyekezett.”
A Német Nagydíjon viszont hibázott, és biztosnak látszó győzelmet dobott el, amikor kicsúszott az első helyről. Antonini is osztja azt a véleményt, hogy ez megtörte a négyszeres világbajnokot. „Ami Hockenheimben történt, hatással volt rá pszichológiailag. Valószínűleg elveszítette az önbizalmát. A stratégiával kapcsolatos helyzet pedig sokkal rosszabb volt, mint amilyen manapság.”
„A Mercedesszel összehasonlítva az autó jó volt, de nem annyira [mint a Mercedes]. A jelenlegi Ferrari valószínűleg évtizedek óta a legjobb. Azon tűnődöm, milyen lenne, ha Sebastian vezetné ezt az autót, néhány évvel fiatalabban.”
„Nem hibáztatom azért, ami akkoriban történt. Túl sok kritikát kapott, és nem gondolom, hogy mindet megérdemelte volna. A helyzet sokkal bonyolultabb volt, miközben versenyzői hibáknak lett kikiáltva, ami abban a két szezonban történt.”
Sokatmondó az is, hogy Antonini felhozta a Red Bullt, amellyel Vettel 2010 és 2013 között zsinórban négy vb-címet nyert, és kontrasztba állította a Ferrarinál uralkodó légkörrel.
„A Red Bullnál valószínűleg a megfelelő környezet vette körül. Amikor átigazolt a Ferrarihoz, tulajdonképpen egyszerre érkeztünk, 2014 végén, ő pedig elkezdett idegesíteni néhány embert azzal, hogy azt mondta, »a Red Bullnál nem így csináltuk.« Azt mondták neki, hogy »most a Ferrarinál vagy, nem a Red Bullnál«. Arcul csapta a realitása egy ilyen hatalmas vállalatnak, ahol mindenre ügyelni kell, és az ember mindig aggódik a tettei következményei miatt. Ő nem olyan fickó volt, aki hallgatott volna erre.”
Ami Vettel visszavonulását illeti, Antonini szerint lehet, hogy egy évet el is késett vele.
„Nem, egyáltalán nem lepett meg. Sőt, azt mondanám, hogy egy évvel tovább maradt, mint kellett volna. És nem a teljesítménye miatt, mert most is képes jó teljesítményre. Voltak hullámvölgyei, de ezeknek alighanem köze van a mentális állapotához. Összességében viszont igen, jókor int búcsút, és kezd valami másba. Megvannak a forrásai ehhez, és még mindig nagyon fiatal, van egy csodálatos családja, amely támogatja. Már várom, hogy lássam, mihez kezd, és olyasmit csinál, ami érdekli.”
Ezzel kapcsolatban a 2009 és 2013 között Vettel csapattársaként a Red Bullnál versenyző Mark Webber a Speedweeknek nyilatkozva elmondta, hogy szerinte korábbi riválisa a Ferraritól történt menesztése után még nem állt készen rá, hogy abbahagyja a versenyzést az F1-ben. Az ausztrál expilóta úgy véli, nem kizárható, hogy látjuk még versenyezni a németet. „Nem lennék meglepődve, ha valami máshoz fogna a motorsportban. A Formula E például tökéletes lenne a számára. Viccen kívül.”