back to top
2024. június 15. 10:15

KezdőlapF1Ennyire volt durva a pattogás: az egyik pilóta kórházba ment az azeri...

Ennyire volt durva a pattogás: az egyik pilóta kórházba ment az azeri futam után

-

Pierre Gasly egy interjúban elárulta, csigolyái épségét kellett ellenőriztetnie a júniusi Azeri Nagydíj után, mert olyan szinten megviselte az autója pattogása.

Noha jó ideje nem láttunk már hevesen pattogó autókat a Forma-1-ben, az augusztus végi Belga Nagydíjon életbe lépő technikai direktíva ismét előtérbe fogja tolni az idei szezon egyik slágertémáját. A sportágba visszahozott szívóhatású autókra jellemző delfinező mozgás jövőbeni mérséklésére a csapatoknak a spái futamtól 15 mm-rel meg kell emelniük a minimum hasmagasságot – az FIA 25 mm-s emelést akart, de az istállók ebbe nem mentek bele –, 2023-tól pedig várhatóan még több változtatást vezetnek be.

Több csapat azonban igencsak kritikus az FIA lépése miatt, mert szerintük szezon közben amúgy sem illene változtatni, illetve mostanra olyan mértékben mérséklődött ez a jelenség, hogy már nem okoz gondokat. Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke szerint ugyanakkor lesznek még olyan, egyenetlenebb aszfaltú pályák az idei naptárban, amelyeken újra elkezdhetnek intenzíven delfinezni, és akkor ismét felmerül a pilóták egészségkárosodása.

A szezon első harmadában ugyanis a mezőny tagjai egyöntetűen úgy vélték, hogy hosszú távon az egészségükkel játszanak. Sőt, többen, például Lewis Hamilton is komoly fájdalmakra panaszkodtak az Azeri Nagydíj után. Pierre Gaslyról pedig most kiderült, hogy a szezon nyolcadik futama után orvosi vizsgálaton kellett részt vennie, hogy megbizonyosodjon róla, épségben megúszta a bakui utcai száguldást. 

Pierre Gasly, Alpha Tauri, Azeri Nagydíj
Gaslynak fájt az azeri futam Fotó: Fox/Getty Images/Red Bull Content Pool /

„Baku volt a legrosszabb az összes pálya közül, amelyeken eddig versenyeztünk, még ha számomra ez nem is pusztán a delfinezés eredménye volt. A mi autónknak extrém alacsony hasmagassággal kell üzemelnie ahhoz, hogy versenyképes legyen, azon a pályán pedig rengeteg a bukkanó. Nagyon kemény volt a hátamnak a verseny, olyannyira, hogy a hétvége után MRI-vizsgálatra kellett mennem, hogy leellenőrizzék, minden rendben van-e a csigolyáimmal. Ami minket illet, ez a probléma egyértelműen a pálya típusával állt összefüggésben”– nyilatkozta az Alpha Tauri versenyzője a Motorsport.com. olasz kiadásának.

Nem a faenzai istálló azonban az egyetlen, amely nagyon kis hasmagassággal versenyzett eddig, és a teljesítmény-veszteség miatt a technikai direktíva nélkül a jövőben sem változtattak volna, így egy huplis pályán ismét problémák léphettek volna fel. 

Wolff szerint ezért sem vita tárgya, hogy be kell-e avatkozni, mert orvosilag igazolttá vált, hogy a delfinezés agykárosodással járhat. „A GPDA (a Grand Prix-versenyzők érdekvédelmi szervezete – a szerk.) név nélküli kérdőívet töltetett ki a pilótákkal, konzultáltak a kompetens specialistákkal és orvosokkal, az eredmény pedig az, hogy hosszú távon ez nem jó. Az FIA azt mondja, hogy nem akar abba a helyzetbe kerülni, mint az NFL”– utalt a profi amerikaifutball-ligában az agykárosodással kapcsolatos pereskedésekre.

George Russell, Mercedes, Magyar Nagydíj
A Mercedes sem pattog már, de egy huplis pályán lehet, hogy visszatérne a delfinezése Fotó: Makai Gergely Photography

Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke eközben azzal vádolja a Mercedest, hogy csak saját teljesítményüket akarják javítani, mert nekik kifejezetten jól jönne, ha a többiek sem tudnák annyira hatékonyan használni az autójukat. Wolff szerint ez azonban nem igaz.

„Mondhatjuk azt, hogy látszólag megértettük az autónkat, [a Magyar Nagydíjon] megszereztük a pole-t, úgyhogy ne változtassunk semmin. De ez irreleváns, mert ez a pattogási frekvencia rossz a versenyzőknek. Nem értjük és nem is tudjuk átérezni, hogy milyen ezekben az autókban rázkódni. Mi és az összes csapat megoldotta ezt a problémát? Talán igen, talán nem. Azóta nem voltunk pattogós pályán. De hogy kell-e elővigyázatossági intézkedéseket tennünk a következő évre? Igen, egészen biztosan” – jelentette ki az osztrák üzletember.

Friss