back to top
2024. május 21. 02:12

KezdőlapF1Több mint 20 variációt álmodtak meg a világ leghíresebb kanyarjának

Több mint 20 variációt álmodtak meg a világ leghíresebb kanyarjának

-

Jarno Zaffelli, a spái versenypálya felújítását végző Dromo Circuit Design alapítója elárulta, hogy több mint 20 változatot próbáltak ki a szimulátorban, mire eldöntötték, hogy miként módosítják a híres Eau Rouge-kanyart.

Jelentős módosítások történtek a spái versenypályán az idei évre. A 2-es, 3-as, 4-es kanyarokat azaz az Eau Rouge-t és a Raidillont –, illetve a nyolcas és kilences kanyart újraaszfaltozták, utóbbiban pedig a motorosoknak egy új nyomvonalat is kialakítottak. Emellett több bukótér is kavicságyat kapott, az Eau Rouge-Raidillon kombinációban pedig mindét oldalon messzebb vitték a védőkorlátot a nyomvonaltól, hogy elkerüljék azokat az utóbbi években megszaporodó baleseteteket, amelyek során a kicsúszó autó(k) visszapattantak a pályára.

Mivel az átalakítások az egyetemes motorsport egyik, ha nem a leghíresebb kanyarját is érintették, Jarno Zaffelli, a munkálatokat végző Dromo alapítója szerint a lehető legnagyobb tisztelettel és körültekintéssel jártak el.

Spa, Eau Rouge, aszfaltozás, átépítés
A bővített bukóterek mellett új lelátó is épült Fotó: Dromo Circuit Design

„A cél az volt, hogy modernizáljuk és biztonságosabbá tegyük az Eau Rouge-t. A rengeteg kárt okozó áradás után vontak be minket. Meghatároztuk, hogy miként állítsuk helyre a területet és javítsunk a shown-n, csökkentsük a huplikat és lehetővé tegyük a vízelvezetést. Mindezt úgy, hogy közben biztosítjuk, a motorsport legikonikusabb kanyarja megőrizze az egyedülálló karakterét” olvashatók Zaffelli szavai a Dromo által közzétett sajtóanyagban.

A pályaépítés és átalakítás terén hatalmas tapasztalattal bíró cégnek nem volt könnyű dolga. „A nyomást ennek a régiónak az időjárása jelentette. Az egyetlen lehetséges időintervallum a munkára 2022 februárja és márciusa között volt. Télen túl hideg van, ez a terület pedig híres a nagy esőzésekről. Hogy érzékeltessem, mennyire szoros volt az időbeosztás: már tíz nappal azután versenyeztek a pályán, hogy lefektettük az új aszfaltréteget.”

Ahogyan az lenni szokott, a kivitelezést hosszas és minden részletre kiterjedő tervezési fázis előzte meg, amely során a lehető legaprólékosabban körüljárták a szükséges változtatásokat.

„A dizájn és a további fejlesztések kialakításában figyelembe kellett vegyük az új szabályokat és az új gumikat. Több mint húsz változatot alkottunk meg az Eau Rouge-ra. Több napot töltöttünk profi autóversenyzőkkel a szimulátorainkban, hogy visszajelzést adjanak, ezután pedig két teljes napot voltunk velük a Thierry Boutsen és Emanuele Pirro által felügyelt Vi-Grade szimulációs központban. 2021 októbere és novembere között végeztük a finomhangolást a szimulátorban F1-es és GT-autókkal.”

Spa, Eau Rouge, aszfaltozás, átépítés
Különleges aszfaltot fejlesztettek ki Fotó: Dromo Circuit Design

„Ez a munka rengeteget segített a végső dizájn kiválasztásában, amit aztán benyújtottunk az FIA pályabizottságához, mielőtt 2022 első hónapjaiban nekifogtunk az építkezésnek. Emellett belső vizsgálatot is végeztünk a pályáról, ami LIDAR-scant foglalt magában a területről, majd jött a teljes analízis, hogy véglegesítsük a részleteket.”

És nemcsak a bukóterek mérete és a falak elhelyezkedése, hanem az új aszfaltréteg is nagy körültekintést igényelt. Merthogy a Dromo nem pusztán a huplikat tüntette el, hanem egy teljesen újfajta aszfaltot kísérletezett ki, amit LeNoir-nak neveztek el.

„A pályát közel 20 éve aszfaltozták legutóbb újra. Azóta a versenyautók és versenymotorok teljesítménye nagy mértékben nőtt, és az aszfaltkészítéshez és annak lefektetéséhez használt technológia is drámaian változott. A Dromo tapasztalat és szakértelme lehetővé teszi, hogy pályaspecifikus aszfaltot készítsünk. A legnagyobb kihívást a 31 méteres szintkülönbség jelentette az Eau Rouge aljától a tetejéig.”

Zaffelli elmondása szerint az új aszfaltot a WEC mezőnye jól fogadta a spái 6 órás versenyen, és az F1-es mezőny is érezni fogja a különbséget a korábbiakhoz képest, miközben továbbra is padlógázzal lesz képes teljesíteni a híres kanyart.

Friss