Büntetéscunami söpörhet végig a Belga Nagydíj rajtrácsán, miután több csapat is az előzésre kimondottan alkalmas spái versenypályán vállalhatja be az előbb-utóbb elkerülhetetlen motorcserét. Max Verstappen és Charles Leclerc is érintett lehet.
Nem biztos, hogy a világbajnoki pontverseny első két helyezettjének pole pozícióért vívott csatáját hozza majd a Belga Nagydíj időmérő edzése, sajtóhírek szerint ugyanis Max Verstappen és Charles Leclerc esetében sem zárható ki a motorcsere. Miután a hátralevő kilenc versenyt egyikük sem fogja tudni a jelenleg rendelkezésre álló erőforráselemekkel teljesíteni, a kérdés csak az, hogy most, vagy valamelyik későbbi versenyen vállalják be a büntetést.
A leginkább a Ferrari-motoros csapatok érintettek, a maranellóiak erőforrásainak megbízhatóságával ugyanis az egész szezon során gond volt, így már csak két olyan versenyző van a hat, Ferrari-motort használó pilótából, aki nem lépte túl egyik erőforrás-elemből sem a limitet. Hogy lássuk, mennyire rosszul áll a Ferrari, az Alfa Romeo és a Haas a többiekhez képest, az alábbi táblázatot érdemes böngészni egy kicsit (a felső sorban zárójelben az adott erőforráselemből egy szezonban büntetlenül felhasználható mennyiséget tüntettük fel).
Versenyző |
Belső égésű motor (3) | Turbó (3) | MGU-H (3) | MGU-K (3) | Akkumulátor (2) | Vezérlőelektronika (2) | Kipufogó (8) |
Russell | 2 | 2 | 2 | 3 | 2 | 2 | 3 |
Hamilton | 2 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 3 |
Verstappen | 3 | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 5 |
Pérez | 3 | 3 | 3 | 3 | 1 | 2 | 5 |
Leclerc | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 3 | 8 |
Sainz | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 3 | 5 |
Ricciardo | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 2 |
Norris | 3 | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 3 |
Alonso | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 |
Ocon | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 |
Gasly | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 5 |
Cunoda | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 5 |
Stroll | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Vettel | 2 | 2 | 2 | 3 | 2 | 2 | 2 |
Albon | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Latifi | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Bottas | 4 | 5 | 5 | 4 | 2 | 3 | 5 |
Csou | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 4 |
Magnussen | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 5 |
Schumacher | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 5 |
Nincs tehát olyan Ferrari-motoros pilóta, aki megúszhatná büntetés nélkül a hátralevő kilenc versenyt, és az egyéb csapatok versenyzői közül sem sokan. Biztos hátrasorolás vár többet között a két Red Bullra is, hiszen Max Verstappen és Sergio Pérez is harmadik darabját fogyasztja belső égésű motorból, turbóból, MGU-H-ból és MGU-K-ból is.
A kérdés már csak az, hogy mikor érdemes cserélni. Hogy ne legyen olyan egyszerű a csapatok dolga, még a kétlépcsős motorbefagyasztás második lépcsője is belezavar a képbe. Miután az istállók közösen úgy döntöttek, hogy a 2026-os motorszabályok érkezéséig befagyasztják a jelenlegi erőforrások fejlesztését, az F1 két lépcsőben hajtja végre azt.
Az erőforráselemek nagy részének fejlesztése már március 1-je óta nem engedélyezett, de az MGU-K, az akkumulátor és a vezérlőelektronika befagyasztása csak szeptember 1-től következik be, azaz, amelyik csapat ezekből még nem vetett be új specifikációt ebben az évben, az legkésőbb az még megteheti ezt.
A határidő azonban nem a használatra vonatkozik, csupán szeptember 1-ig kell eljuttatni az FIA-hoz a fejlesztett elem(ek) terveit. A technikai szabályzatban ugyanis az áll, hogy amennyiben az adott gyártó motorját használó autók közül legalább egy végig fogja csinálni a szezont erőforráselem-csere miatti büntetés nélkül, akkor legalább egy autóban a határidő lejárta utáni első versenyen, azaz a Holland Nagydíjon be kell vetni az új fejlesztéseket, ám amennyiben a gyártónak nem lesz olyan autója, amelyet ne büntetnének meg az év vége előtt extra elem behelyezéséért, elég legkésőbb a határidő utáni ötödik versenyen pályára vinni az új specifikációkat.
És mivel már most biztosra vehető, hogy egyetlen Ferrari és Honda-motoros csapat sem fogja kihúzni csere nélkül a hátralevő kilenc futamot, a maranellóiaknak és a Red Bull Powertrains által ellátott istállóknak (Red Bull és Alpha Tauri) is az USA Nagydíjig van idejük várni az új fejlesztések bevetésével. A soron következő öt versenyből kettő, a Holland és a Szingapúri Nagydíj ugyanakkor eleve kizárható a cserére, hiszen mindkettőn nagyon nehéz előzni, így marad Spa, Monza és Austin.
A Ferrari esetében az olasz versenyt is ki lehet lőni, hiszen a Tifosi előtt egészen biztosan nem akarnak majd a mezőny végéről indulni, az austini futam pedig csak október 23-án lesz, ami túl késői időpontnak tűnik, hiszen a Scuderia minél előbb javítani akar a teljesítményen annak érdekében, hogy még legyen bármi esélye a világbajnoki címek megszerzésére.
A vörösök tehát minden bizonnyal legalább az egyik autójukba új erőforráselemeket szerelnek majd Spában, a holland De Telegraaf és a német Auto Motor und Sport pedig úgy tudja, hogy Charles Leclerc lesz „az áldozat”, azaz neki kell majd a mezőny végéről nekivágnia a Belga Nagydíjnak. A két lap emellett azt is valószínűsíti, hogy a Red Bull ugyanígy tesz majd Verstappennel, és annak ellenére hátrasorolásra kárhoztatja a címvédőt, hogy a Magyar Nagydíjon kapott új motort az autójába.
Amennyiben így lesz, külön színezetet ad majd a vasárnapi futamnak a két vb-aspiráns felzárkózása a mezőny végéről, miközben az élmezőnyben azt figyelhetjük, hogy a két komoly esélyes „távollétében” ki kaparinthatja meg a futamgyőzelmet.