back to top
2024. november 22. 20:13

KezdőlapF1Feleslegesen trükközött a Ferrari, így néz ki a Belga Nagydíj rajtsorrendje

Feleslegesen trükközött a Ferrari, így néz ki a Belga Nagydíj rajtsorrendje

-

Nem kis kavarodást idézett elő, hogy eredetileg hét, végül összesen nyolc versenyző kapott büntetést a Belga Nagydíjra. Úgy tűnt, hogy a Ferrari okos húzással többeket is kicselezett, ám a felügyelők végül tisztázták a helyzetet.

A Belga Nagydíj szombati napjának délelőttjén még úgy tűnt, hogy a Ferrari egy ügyes trükkel elérte, hogy a több erőforráselemből is újat kapó Charles Leclerc bebiztosítsa, hogy az időmérős szereplésétől függetlenül megelőzze Max Verstappent, Lando Norrist, Esteban Ocont és Mick Schumachert. Ám, mint később kiderült, a maranellóiak számítása nem jött be.

A Scuderia ugyanis azzal trükközött, hogy a pénteki első szabadedzésre még csak új MGU-K-t és akkumulátort szerelt be Leclerc-nek, amiért összesen 15 helyes bümtetés járt. Eközben a fentebb felsoroltak már legalább 20 helyes hátrasorolásban részesültek. A Ferrari ezután a második edzésre új vezérlőelektronikát szerelt be, amiért újabb öt helyet kaptak, de mivel a sportszabályzat 28.3-as cikkelyének szövege úgy szól, hogy minden versenyző, aki „15 rajthelyesnél nagyobb büntetés kap, köteles a rajtrács végéről indulni”, a Ferrarinál úgy számoltak, hogy rájuk ez nem vonatkozik, hiszen egyszerre nem kaptak 15 helyesnél nagyobb hátrasorolást.

Eleinte úgy tűnt, hogy a felügyelők is így számolnak, mert Leclerc-t nem sorolták azon pilóták közé, akiket a mezőny végére száműznek, az időmérő előtt azonban tisztázták a helyzetet, és kiadtak egy dokumentumot, amelyben értelmezik a 28.3-as cikkelyben foglaltakat. Ennek lényege, hogy a büntetési tételek összeadódnak, azaz Leclerc-re is ugyanaz vonatkozik, mint a többi, legalább 20 helyes hátrasorolást begyűjtő pilótára.

„A felügyelők ezt tartják a logikus következtetésnek a 28.3 cikkelyt olvasva, noha azt lehet másképp is értelmezni. A 28.3-as cikkely harmadik bekezdése kimondja, hogy »ha egy versenyző 15 rajthelynél nagyobb büntetést kap, a rajtrács hátuljáról kell kezdenie a versenyt”. A felügyelők határozatot tettek közzé (14. dokumentum), amely tizenöt rajthelyes büntetést szabott ki. A versenyző autójában ezt követően kicserélték a vezérlőelektronikát, majd a felügyelők külön határozatot (31. sz. dokumentum) tettek közzé, melyben öt rajthelyes büntetést szabtak ki.”

„Pontosan ilyen helyzet nem fordult elő a szabály 2018-as hatályba lépése óta. A büntetés szóhasználata egyes számban használja a »büntetés« szót, és egyik dokumentum sem írt elő 15-nél nagyobbat. Tehát úgy is értelmezhető, hogy ez nem vált ki »rajtrács végére sorolásos« büntetést. A szabály első bekezdése azonban kimondja, hogy »a büntetéseket a következő táblázat szerint kell alkalmazni, és azok (minden versenyen) halmozódnak«” – olvasható az indoklásban

A felügyelők ezután kiemelték, hogy ezt a rendszert amiatt vezették be, hogy megszűnjenek – a nem kicsit nevetséges – a végletekig halmozott büntetések, amelyeknél versenyzők olykor 60-70 rajthelyes büntetéseket is kaptak. Az új szisztéma szerint legfeljebb 20 helyet lehet kapni, és akit ennyire büntetnek, megy a mezőny végére, ezen versenyzők rajtsorrendjét pedig az időmérő határozza meg. Leszögezték továbbá, hogy mivel eddig nem volt a mostanihoz hasonló eset, ez precedenst teremt, így a jövőben eszerint járnak el.

A Ferrari ezek után szombaton újabb elemeket cserélt ki Leclerc autójában, aki végül a 16. helyett a 15. pozícióból kezdheti meg a futamot, mert az eredetileg a 13. rajtkockát elfoglaló Cunoda Juki autójában az FIA jóváhagyása nélkül cserélt erőforráselemeket az Alpha Tauri, így a japán versenyzőnek a bokszutcából kell indulnia.

Az első büntetett pilóta a 13. rajtkockát megöröklő Valtteri Bottas, aki 15+5 helyes büntetésben részesült, de mivel utóbbit váltócseréért kapta, azok elé került, akiket erőforráselem-csere miatt a rajtrács végére soroltak. Ők sorrendben a 14. rajtkockától lefelé Verstappen, Leclerc, Ocon, Norris, Csou és Schumacher. Bottas mellett Verstappen autójában cseréltek még váltót.

A Belga Nagydíj rajtsorrendje

Friss