2024. április 27. 00:28

KezdőlapF1A Ferrari ügyes trükkel érte el, hogy Leclerc Verstappen előtt maradjon

A Ferrari ügyes trükkel érte el, hogy Leclerc Verstappen előtt maradjon

-

A maranellóiak ezúttal észnél voltak, és a szabályokban foglalt kiskaput kihasználva cseréltek több erőforrás-elemet Charles Leclerc autójában, aki gyakorlatilag nem tud olyat tenni, hogy ne előzze meg Max Verstappent és másik két versenyzőt a Belga Nagydíj időmérőjén.

A Belga Nagydíj rajtrácsát számos erőforráselem, illetve váltócsere miatti büntetés fogja átrajzolni, de hiába cseréltek eddig hat pilótánál is több elemet, nem mindegyikük lesz a mezőny végére száműzve. A szabályokban levő kiskaput kihasználva a Ferrari ugyanis elérte, hogy történjék bármi, Charles Leclerc Max Verstappen elől fog rajtolni.

Hogy megértsük, ez miként történhetett, ahhoz először vegyük át a büntetési tételeket. Az összes erőforráselemből meghatározott számút lehet elhasználni egy idényben, és amint bármelyikből először szerel be valaki extra darabot, tíz helyes rajtbüntetést kap, majd ezt követően minden további cseréért már csak öt helyest. Tehát egy negyedik belső égésű motor tíz helyes hátrasorolással jár, de egy ötödik már csak öttel.

Charles Leclerc, Ferrari, Belga Nagydíj
A Ferrari ezúttal okos volt Fotó: Scuderia Ferrari Press Office

Amikor pedig egy pilóta 15 helynél többet kap, automatikusan a rajtrács végére kerül. Azaz, ha valaki az adott hétvégén megkapja a negyedik motorját és negyedik turbófeltöltőjét a szezonban, és elemenként 10-10 hellyel büntetik, akkor a mezőny végéről kell rajtolnia. Max Verstappen, Lando Norris és Esteban Ocon is így kerül majd a mezőny hátuljára vasárnapra – a holland négy, a brit kettő, a francia pedig hat elemből kapta meg az első limiten felüli darabját –, közöttük pedig az időmérőn elért idejük fogja eldönteni a sorrendet.

Na de hol van Charles Leclerc? Elméletileg neki is ebbe a csoportba kellene tartoznia, lévén a Ferrari új akkumulátort, vezérlőelektronikát és MGU-H-t is beszerelt az F1-75-ösbe. Előbbi kettőből ez volt az első extra elem, így azokért 10-10 hely jár, míg MGU-H-ból már az ötödiket fogyasztja a monacói, így azért 5 helyet kap. Igen ám, de a maranellóiak ügyesen kihasználtak egy kiskaput, amire persze részben azért volt lehetőségük, mert már korábban is kénytelenek voltak büntetést érő új elemeket bevetni.

Az első szabadedzésre ugyanis csak az akkumulátort és az MGU-H-t szerelték be, amivel még csak 15 helyes büntetést kaptak, a vezérlőelektronika pedig csak a második tréningre került az autóba. És mivel a büntetések nem adódnak össze, hanem edzésenként külön-külön számítják őket, Leclerc-t csak 15 hellyel fogják hátrébb sorolni. Minderre pedig rátesz egy lapáttal, hogy a Ferrari szombaton további erőforrás-elemeket szerelhet be Leclerc-nek anélkül, hogy a fentebb említett hármas mögé kerülne a rajtrácson. A harmadik szabadedzésre például kaphat egy ötödiket belső égésű motorból, turbóból és MGU-H-ból is (egyenként 5-5 rajthelyes büntetésért cserébe), amelyek a szezon későbbi részében büntetlenül használhatók lesznek.

A monacói pilóta rajthelyét így az fogja eldönteni, hogy az egyelőre szintén nem a rajtrács végére sorolt Mick Schumacher és Valtteri Bottas kap-e további büntetéseket. Amennyiben nem, Leclerc-nek csak náluk kell majd gyorsabbnak lennie az időmérőn, hogy az elérhető legjobb rajthelyet megszerezze. Ha pedig igen, tulajdonképpen ki sem kell hajtania a pályára ahhoz, hogy automatikusan a 15. rajtkocka legyen az övé.

FRISSÍTÉS

Szombat délelőtt kiderült, hogy Csou Kuan-jü is büntetést kap, és csatlakozik az automatikusan a rajtrács végére sorolt versenyzőkhöz.

Carlos Sainz, Ferrari, Belga Nagydíj
A Ferrari Sainz révén azért küzdhet a pole-ért Fotó: Scuderia Ferrari Press Office

Nem aggódnak a tempóhiány miatt

Ami a Ferrari pénteki teljesítményét illeti, az első szabadedzést ugyan az első és második helyen zárták, de velük ellentétben akkor Max Verstappen már nem tudott lágy gumis gyorskört menni a hajrában. A második tréningen viszont igen, ezzel pedig Leclerc-nek 8 tizedet, Sainznak pedig 1,1 másodpercet adott. A tetemes lemaradás ellenére a Ferrari pilótái nem estek kétségbe.

„Nem volt túl rossz napunk. Sok mindent teszteltünk, mindenki nagyon más programot teljesített, ezért nagyon nehéz az összehasonlítás. Mindenesetre az érzet az autóban rendben volt. Az időmérős tempónk elég gyengének tűnik, megtankolt autóval viszont látszólag rendben vagyunk, úgyhogy várjuk ki a végét. Megpróbálunk majd előrelépni szombatra – nyilatkozta Leclerc az F1TV riporterének, majd elárulta, hogy az egykörös tempóval nem is foglalkoztak különösebben. – Nem helyeztünk akkor hangsúlyt az időmérős tempóra, mint normál esetben szoktunk, mert kissé haszontalan lesz. Inkább a versenytempóra koncentráltunk, hogy a lehető leggyorsabban fel tudjunk majd zárkózni.”

Sainz csak az ötödik lett a második szabadedzésen, de mint elmondta, ebben a rossz beállítások is szerepet játszottak. „Tudom, hogy a végeredmény nem néz ki túl versenyképesnek, de kényelmesen és jól éreztem magam az autóban. Az első edzésen boldog voltam a kocsi viselkedésével, majd a második tréningre változtattunk néhány dolgon, amelyek talán nem sültek el jól, de ha visszakapom az első szabadedzésen használt beállításokat, biztos vagyok benne, hogy jó lesz a tempóm. Igaz, hogy Verstappen nagyon gyorsnak tűnt ma, különösen új lágy gumin. A hosszú etapok során közelebb voltunk, de úgy néz ki, hogy nagyon ott van a szeren ezen a hétvégén, nekünk pedig ki kell hozni a maximumot az autóból.”

Carlos Sainz, Ferrari, Belga Nagydíj
Sainz csak ötödik lett a második szabadedzésen Fotó: Scuderia Ferrari Press Office

A spanyol pilóta némileg az első edzésen mutatott tempójába kapaszkodhat, na meg abba, hogy Leclerc és Sainz is büntetést kap. Arra a felvetésre viszont elutasítóan reagált, hogy így egyedül maradhat az élen. „Az F1-ben soha nem vagy egyedül. Ha Max és Charles nincs ott, ott lesz Checo, Lewis és George, akivel csatázhatok. Soha nem vagy egyedül és soha nem könnyű, úgyhogy le kell szegnem a fejem, és meg kell próbálnom összehozni egy tiszta hétvégét. Aztán pedig meglátjuk, hogy ez mire lesz elég.”

Hogy a Ferrari valóban inkább a futamra készülhetett, a ProjectF1 által a Twitteren megosztott szektoradatok is alátámasztják. Ezek alapján Leclerc és Sainz is veszít az utolsó sikánban, viszont az egyenesekben gyorsak, ami alacsonyabb leszorítóerős beállításra utal. Leclerc-nek erre mindenképpen szüksége lesz, hogy tudjon előzni a versenyen.

Forrás:F1TV

Friss