A pole pozícióból rajtoló Max Verstappen nyerte a Holland Nagydíjat, de korántsem volt egyszerű dolga, mivel a két Mercedes komoly nyomás alá helyezte. Végül egy virtuális és egy valós biztonsági autós fázis kisegítette, így 4 másodperccel ért célba George Russell előtt. A harmadik helyre Charles Leclerc jött be, miközben Lewis Hamilton nagyon dühös volt a csapatára.
Már a Holland Nagydíj előtt várható volt, hogy komoly stratégiai játszmák fognak kibontakozni a versenyen, és már a rajt előtt látszott, hogy így is lesz, hiszen az első hatból a két Red Bull és a két Ferrari lágy, míg a Mercedesek közepes keveréken kezdtek. Az első tízből még Lando Norris (7.) és Mick Schumacher (8.) választotta a sárga oldalfalú Pirelliket, míg a mezőny második felében Alex Albon (15.) és Kevin Magnussen (18.) autóján volt fent ez a keverék. A többiek egyaránt a lágy abroncsokra szavaztak.
Az első három helyezett viszonylag simán eljött a rajtnál, de Carlos Sainznak azért védekeznie kellett az első kanyarban mellé bebújó Hamiltonnal szemben. A két autó össze is ért, de egyik sem sérült meg, a hétszeres világbajnok pedig maradt a negyedik helyen. Hátrébb Péreznek sikerült megtartania az ötödik pozíciót, George Russell viszont veszített egy helyet. Lando Norrisszal szemben. A 8. helyre Lance Stroll ugrott előre a 10. pozícióból, míg a 9. helyre a teljes mezőnyből legtöbbet (3 helyet) javító Esteban Ocon jött fel. Az első tizet Mick Schumacher zárta, míg hátrébb csapattársa, Kevin Magnussen élt át meleg pillanatokat, amikor a 2. kör elején kicsúszott a kettes kanyarban és lekoccolta a falat. Folytatni tudta, de csak az utolsó helyen.
Russell rövidesen visszaelőzte Norrist, így az első hat helyet Red Bullok, Ferrarik és Mercedesek foglalták el. Az élen Leclerc igyekezett tapadni Verstappenre, de akinek igazán sietősnek tűnt a dolga, az Hamilton. A Mercedes veteránja folyamatosan DRS-távolságon belül ólálkodott Sanz mögött, aki nem tudta tartani Verstappen, illetve Leclerc tempóját, és körről körre egyre jobban leszakadt.
A teljes mezőnyből elsőként Vettel döntött úgy, hogy kereket cserél (9 kör után lecserélte a lágy gumikat közepesre), de nem sokkal később Ricciardo és Gasly is követte a példáját, majd jött Csou és Alonso is. Utóbbi némileg meglepő módon kemény keveréket kapott.
Nem ez volt azonban a legnagyobb meglepetés az első kiállások során, hanem az – már ha ez még mindig meglepetésnek számít –, hogy a Ferrari csúnyán elrontotta Sainz kiállását, a bal hátsó gumija ugyanis nem volt bekészítve. A spanyol rengeteg időt veszített ezzel, de nem ő volt az egyetlen, a Haas ugyanis 10 másodpercig ügyetlenkedett Mick Schumacherrel, és ezzel minden esélyét eljátszotta a pontszerzésre.
A 72 körös futam 19. körére mindenki volt kint legalább egyszer a két Mercedest és Albont kivéve, így nem meglepő módon Hamilton vezetett Russell előtt. Mögöttük Verstappen, Leclerc, Pérez, Albon, Sainz, Norris, Stroll, Alonso volt az első tíz sorrendje, de csak addig, amíg Sainz meg nem előzte a Williams-t.
Mattia Binotto a futam közben a Sky Sportsnak nyilatkozva igencsak elhaló hangon nyilatkozva elmondta, hogy Sainz kiállása egy „káosz” volt, amit az idézett elő, hogy nagyon későn hívták őt ki, a szerelők pedig nem álltak készen, és a verseny után ki fogják elemezni, hogy pontosan miért történhetett meg mindez. A spanyolt ez aligha vigasztalta, hiszen Pérezzel szemben már ekkor veszített egy helyet, és vélhetően a két Mercedes is úton volt afelé, hogy átugorja.
Hamiltonnak és Russellnek azonban még jó ideig esze ágában sem volt meglátogatni a szerelőket, még úgy sem, hogy utóbbit Verstappen előbb utolérte, majd a 28. körben simán körbeautózta a célegyenesben. A hollandtól 7 másodpercre levő Leclerc-t eközben figyelmeztették, hogy Hamilton egy kiállással próbálkozhat.
A hétszeres világbajnok autóján nagyon jól kitartottak a gumik, miközben a mezőny hátsó régióiban egyesek már másodszor cseréltek kereket, de a 29. körnél tovább nem várt a Mercedes, és feltette neki a kemény keveréket. Ezzel biztossá vált, hogy Hamiltonnak nincs több tervezett cseréje. 5,6 másodperccel Pérez mögé, az ötödik helyre állt vissza, Sainzot pedig simán megelőzte.
Russellt a 32. kör végén hozta a csapat, szintén kemény gumikért. Hamilton mögé tért vissza. Eközben felmerült, hogy a Red Bull esetleg megpróbál egy kicsit odalépni Verstappennel, és neki is feltenni a kemény keveréket, majd visszahozni őt Hamilton elé, a holland azonban jelezte, hogy szerinte a kemény gumi nem jó ötlet, mert már a 14 körös közepes abroncsai sem a legjobbak.
Hamilton ezután üldözőbe vette Pérezt, majd a 36. körben meg is támadta őt a célegyenes végén. A mexikói keményen védekezett, majd leterelte a hétszeres világbajnokot, de semmi szabálytalant nem követett el. A következő körben pedig már tehetetlen volt, Hamilton kívülről simán kifékezte őt, hogy a bokszkijáratban a kerékcseréről visszatérő Vettel mögött találja magát. Az Aston Martin pilótája nem figyelt (a csapat pedig vélhetően nem szólt neki), és csúnyán feltartotta az egymással harcoló kettőst, Pérez pedig kis híján visszaelőzte a Mercedest. A 39. körben Russell már sokkal simábban tudta le a 11-es rajtszámú Red Bullt.
Az ezt követő körökben óriási sakkjátszma folyt a Red Bullnál és a Ferrarinál, miközben a két Mercedes remek tempót autózott a vártnál jobban működő kemény gumikon. Leclerc-t a 45. körben hozta a csapat, egy körrel azután, hogy Cunoda Juki félreállása kis híján romba döntötte a Mercedes terveit. A japán azonban tovább tudott menni, miután az Alpha Tauri szólt neki, hogy nincs gond a kerekekkel, és mind a négy abroncs jól lett feltéve.
Csakhogy miután gurult egy kört, majd a garázs előtt elbíbelődtek az övével, visszaküldték a pályára, hogy hamarosan már tényleg félreálljon, virtuális biztonsági autós fázist idézve elő. Ez pedig remekül jött a Red Bullnak, amely ezalatt lecserélte Verstappen kerekeit, és mivel simán visszaállt volna az élre, a két Mercedest is kihívták. Viszont Verstappen kemény, míg Hamilton és Russell közepes gumit kapott, utóbbi kettő pedig gond nélkül visszatért Leclerc elé.
Az 51. kör elején elengedték a mezőnyt, Verstappennek pedig több mint 12 másodperces előnyt kellett beosztania a végéig. Úgy tűnt, hogy sikerülhet neki, mert bár Hamilton gyorsabb volt, nem tudott eleget faragni körönként a hátrányán. Az 56. körben azonban minden borult, Valtteri Bottas célegyenesben félreállt Alfa Romeója miatt ugyanis beküldték a biztonsági autót. Verstappen az élről kijött lágy gumikért, a két Mercedes viszont kint maradt és átvette az első, illetve a második helyet. De az újraindításig nem maradtak ebben a sorrendben, egy körrel később Russell ugyanis úgy döntött, hogy mégis szeretné a lágy gumikat, mert rohamosan hűlnek a közepes abroncsai. A Mercedes pedig belement, amivel Russell egy helyet veszített, így Hamilton, Verstappen, Russell, Leclerc (szintén új lágyakon), Pérez (új közepeseken), Sainz, Alonso, Norris, Ocon, Stroll sorrendben várhatták, hogy kimenjen a biztonsági autó.
Ez a 60. kör végén történt meg, Verstappen pedig azonnal megtámadta Hamiltont, és már az első kanyar előtt elment mellette. A Mercedes taktikája nem jött be, Hamiltonnak ráadásul nemsokára már hátrafelé kellett figyelnie a lágy gumin érkezők miatt. Miközben az élen helycsere történt, kis híján Leclerc is elment Russell mellett, de a brit visszaverte az első kanyar külső ívén indított rohamot.
Hamilton a 64. körben még egy pozíciót veszített, mivel Russell is elment mellette a célegyenesben (és közben majdnem belerohant a hirtelen irányt váltó csapattársába), majd a 66. körben Leclerc is megtette ugyanezt.
A hátralevő néhány körben az élmezőnyben már csak Sainz és Pérez 5. helyért zajló csatája jelentett némi izgalmat, de csak addig, amíg nem biztonságos bokszutcai kiengedés (még a biztonsági autós fázis alatt) miatt 5 másodperces büntetést nem osztottak ki a spanyolnak. Pérez ennek ellenére tovább próbálkozott, és egy kicsit az első kanyar kavicságyát is megkóstolta, de végül az övé lett az ötödik hely, Sainz pedig a büntetéssel a 8. pozícióba esett vissza.
Az élen Verstappen senkitől sem zavartatva zsinórban másodszor nyerte meg hazai futamát Russell és Leclerc előtt, miközben a negyedik helyen célba érő Lewis Hamilton végigdühöngte a verseny záró szakaszát, amiért csapata a közepes gumin hagyta a végére.
Győzelmével Verstappen 109 pontos előnyre tett szert a pontversenyben.
A Holland Nagydíj végeredménye
🏁 END OF RACE (LAP 72/72) 🏁
What a roller-coaster race that was! 😮#DutchGP #F1 pic.twitter.com/9cHNwkqVPz
— Formula 1 (@F1) September 4, 2022