Max Verstappen szerezte meg az első rajtkockát a Japán Nagydíjra, de kérdés, hogy meg is tarthatja-e azt, egy veszélyes szituáció miatt ugyanis vizsgálat alá vonták a felügyelők. A rendkívül szoros fináléban Charles Leclerc szerezte meg a második, Carlos Sainz pedig a harmadik helyet.
A harmadik szabadedzés után az időmérőre is marad a száraz időjárás Szuzukában, így a szombati gyakorlást az élen záró Max Verstappen várhatta a leginkább bizakodva a kvalifikációt.
A címvédő pedig rögtön meg is mutatta, hogy nem tűnt el néhány óra alatt a tempója. Miután mindenki teljesített legalább egy mért kört a Q1-ben, az első öt helyen ugyanaz a sorrend alakult ki, mint a harmadik szabadedzés végén, azaz Verstappen vezetett Sainz, Leclerc, Alonso és Pérez előtt. Mögöttük Ricciardo, Ocon, Bottas, Norris és Stroll tette teljessé az első tízet, amelyből a két Mercedes azért hiányzott, mert mindenki mással ellentétben Lewis Hamilton és George Russell a közepes keveréken kezdett. A kieső helyeken Magnussen, Vettel, Hamilton, Latifi és Gasly volt ekkor a sorrend.
A Q1 végén azonban az első öt helyezettet leszámítva mindenki jött még egyszer – miközben az időmérő elején azonnal pályára hajtó Alpha Taurik már harmadszor –, úgyhogy jelentősen változott a sorrend az ötödik helytől lefelé.
A hatodik helyre Esteban Ocon ért oda, míg mögötte Russell, Ricciardo, Norris és Csou zárt még az első tízben, Hamilton pedig a lágy gumival is csak 11. lett. A kieső helyeken sorrendben az első mért körét pályaszélesítés miatt elveszítő Alex Albon, a fékekkel küszködő Pierre Gasly, majd Kevin Magnussen, az utolsó gyorskörében nagyot hibázó Lance Stroll, végül pedig Nicholas Latifi végzett.
A Q1 végeredménye
Q1 CLASSIFICATION
How we ended up after the first chunk of qualifying…
Next up, two more!#JapaneseGP #F1 pic.twitter.com/FRAXVNfBIm
— Formula 1 (@F1) October 8, 2022
A Q2 kezdetére kisütött a nap, ami némileg lassíthatta a pályát, ez azonban nem akadályozta meg Verstappent abban, hogy használt gumin is alig menjen lassabb kört, mint a Q1-ben, és 1:30.346-tal az élre álljon. A mögé besoroló Sainz és Leclerc egyaránt használt lágyakon kezdett, miként a másik Red Bull-lal csak a 8. időt autózó Pérez, és a csapattársához hasonlóan szintén a fékekre panaszkodó Cunoda is.
A hajrára ezúttal sem jött ki mindenki, de most már csak az első három helyezett maradt a bokszban gumit spórolni. A kieső helyeken Norris, Vettel, Csou, Schumacher és Cunoda volt a sorrend, végül azonban a McLaren és az Aston Martin versenyzője is beverekedte magát a legjobb tízbe, miközben a tűzijátékot az ötödik helyről váró Daniel Ricciardo nem tudott javítani, és a 11. helyen kiesett.
Csatlakozott hozzá Valtteri Bottas, Cunoda Juki, Csou Kuan-jü, és aż utolsó körében a sikánban nagyot hibázó Schumacher is, ez lett tehát a kieső sorrendje.
A Q2 végeredménye
Q2 CLASSIFICATION
The margins in this one were ridiculous! 🤏
0.003s between Alonso and Verstappen
0.001s between Hamilton and Sainz
0.003s between Vettel and Ricciardo🤯#JapaneseGP #F1 pic.twitter.com/0himyS4dud
— Formula 1 (@F1) October 8, 2022
A Q3-ban már az első roham előtt volt egy kis izgalom. Előbb a Red Bull engedte ki Verstappent közvetlenül Leclerc elé a bokszban, majd a holland pilóta és Lando Norris szenvedett kis híján hatalmas balesetet. Mindketten felvezető körön voltak, a McLaren versenyzője a 130R előtt pedig rálépett a gázra, csakhogy a kanyarkijáraton Verstappen még csak poroszkált. Norris a pálya bal oldalára húzódott, de ekkor Verstappen a gázra lépett, amitől kitört alatta az autó, és majdnem a brit útjába került, Norrisnak pedig le kellett szaladnia a fűbe.
That was close! 🙈
Lando Norris just avoids Max Verstappen, who gets a huge kick of oversteer coming into the final chicane
No contact is made and they both continue#JapaneseGP #F1 pic.twitter.com/L0sztfX65N
— Formula 1 (@F1) October 8, 2022
Ennyire volt Norris attól, hogy nekimenjen Verstappennek
Verstappen elsőre „hihetetlennek” titulálta a történteket, de aztán a levezető körben bocsánatot kért Norristól. A felügyelők azonban ennek ellenére vizsgálat alá helyezték, így még egy ideig nem lehet biztos benne, hogy megtarthatja a rajthelyét.
Ami a sorrendet illeti, ez a közjáték nem zavarta meg Verstappent abban, hogy 1:29.304-es körrel mindenkinél gyorsabb legyen. Mögötte Leclerc két és fél, Sainz már 4 tizedet kapott, Pérez pedig már 7 tizeddel maradt le. A Q3-ban csak egyetlen mért kört teljesítő Vettel ideiglenesen bejött a 6. helyre Alonso mögé, míg a használt gumin kezdő Mercedesek a 7. és 8. helyet foglalták el a szintén használt Pirelliken kezdő Ocon előtt.
A Q3 végén a tűzijáték nem hozott változást, Leclec és Sainz ugyanis hiába javított, nem tudták megdönteni Verstappen első Q3-as idejét, de legalább nagyon közel kerültek hozzá: a monacói csak 1 századdal, a spanyol pedig 57 ezreddel kapott ki. Amennyiben megdöntötték volna a holland idejét, előle rajtolhatnának, Verstappen ugyanis nem javított.
Pérez viszont igen, de így is 4 tizedet kapott, viszont megőrizte a negyedik helyet. Mögé az új gumikon Ocon zárkózott fel ötödiknek, Hamilton lett a hatodik, Alonso a hetedik, Russell a nyolcadik, Vettel pedig visszacsúszott a 9. pozícióba. Az első tízet Lando Norris zárta.
A Japán Nagydíj időmérő edzésének végeredménye
Full classification from that memorable qualifying session!#JapaneseGP #F1 pic.twitter.com/aKzkAGRbbZ
— Formula 1 (@F1) October 8, 2022