2024. április 25. 07:40

KezdőlapF1Amikor akkora bajban volt az F1, hogy Minardiba akarták ültetni Schumachert

Amikor akkora bajban volt az F1, hogy Minardiba akarták ültetni Schumachert

-

Ha az FIA korábbi elnökén múlik, 2003-ban igencsak furcsa versenyeket láttunk volna a Forma-1-ben.

A 2002-es szezonzáró Japán Nagydíjon az első helyet Michael Schumacher, a másodikat Rubens Barrichello szerezte meg, ami a Ferrari kilencedik kettős győzelme volt abban az évben. A maranellóiak a 17 versenyből 15-öt megnyertek, Schumacher az összes futamon dobogóra állt, a vb-cím pedig már a nyár közepén eldőlt. Ja, és a Ferrari annyi pontot szerzett a szezonban, mint az összes többi csapat együttvéve… Nem csoda, hogy a televíziós nézettség rohamosan csökkent.

„Ha kell bizonyíték, hogy az F1-es nézők sorra kezdik kikapcsolni a tévéjüket, a tegnapi, szezonzáró Japán Nagydíj volt a tökéletes példa. Michael Schumacher-mesterkurzus és Ferrari kettős győzelem egy, a drámát teljes mértékben nélkülöző versenyen – írta a Daily Mail. – Ha a kétségbeesés pontos definícióját keresi, csak nézzen rá az FIA-elnök Max Mosley-ra, vagy az F1 milliárdos vezérére, Bernie Ecclestone-ra, akik túlságosan is tisztában vannak azzal, hogy világ legunalmasabb négykerekű sorozatát irányítják.”

„Gondunk van vele, hogy az emberek elkezdtek felhagyni azzal, hogy Forma-1-et nézzenek a televízióban. Bernie szerint elég komoly méreteket ölt a dolog, és a televíziós társaságok már elkezdtek panaszkodni neki” – nyilatkozta Mosley.

Michael Schumacher, Rubens Barrichello, Ferrari, Japán Nagydíj, 2002
Schumacher megnyeri Barrichello előtt a 2002-es Japán Nagydíjat Fotó: Scuderia Ferrari Press Office

Az már korábban nyilvánvalóvá vált, hogy valamit tenni kell, az FIA elnöke pedig egy sor egyéb javaslat mellett előállt egy olyan ötlettel, amit sokan már akkor is teljes képtelenségnek tartottak, és végül soha nem valósult meg. „Igen sok, nagyon radikális javaslatot küldtünk el a csapatoknak megvitatásra. Ezek között vannak nagyon spekulatív ötletek, és beszélnünk kell a csapatokkal róluk. Amit nem tehetünk, hogy csak ülünk ölbe tett kézzel, és nem beszélünk róluk” – idézte Mosley-t 2002. október 9-én a Daily Telegraph.

„Van egy olyan ötlet, hogy minden versenyző vezesse egyszer mindegyik autót. Ennek az az előnye, hogy kiderülne, melyek a legjobb pilóták és csapatok. Amennyiben ez izgalmasabbá teszi a versenyzést a nézőknek, beszélnünk kell róla – jelentette ki Mosley. – Szerintem mindenki, aki igazán aggódik az F1-ért, egyetért abban, hogy nehéz helyzettel nézünk szembe.”

A valóságban a pilótacserélősdi úgy nézett volna ki, hogy a 20 versenyző legalább egyszer minden csapat autóját vezeti a szezon során. Azaz a toppilótákat nem csak a legjobb autókban, hanem az abban az időben stabil sereghajtónak számító, általában a második legrosszabb csapattól is jókora lemaradásban levő Minardiban is megnézhettük volna.

A csapatok természetesen nem mentek bele ebbe, így örök ábránd maradt, hogy milyen lett volna, amint Michael Schumacher, Juan Pablo Montoya vagy Kimi Räikkönen egy raliautóhoz hasonlítható Minardival „driftel” körbe, majd félreáll, hogy a Ferrarival a versenyt vezető Alex Yoong lekörözhesse… De azért megnéztük volna, nem?

Mark Webber pontokat szerez debütáló versenyén a Minardival 2002-ben. Ez gyakorlatilag maga volt a csoda, és kellett hozzá, hogy a fél mezőny kiessen a rajtnál:

Friss