2023. január 29. 07:19
KezdőlapF1„A következő másodpercben tudtam, két méterre voltam tőle, hogy megöljem magam"

„A következő másodpercben tudtam, két méterre voltam tőle, hogy megöljem magam”

-

Az USA Nagydíj helyszínén beszélt élményeiről a Japánban kis híján darunak ütköző Pierre Gasly.

Üdvözli az FIA által a Japán Nagydíj után bevezetett szabályváltozásokat Pierre Gasly, aki a szuzukai verseny második körében veszélyesen gyorsan és közel haladt el a Carlos Sainz Ferrariját mentő daru mellett. Az Alpha Tauri versenyzője az USA Nagydíjon a RacingNews365-nek mesélt az élményeiről.

„Nem fogok hazudni, amikor elhaladtam a traktor mellett, a következő másodpercben tudtam, hogy két méterre voltam attól, hogy megöljem magam” – idézte fel a történteket.

Az első kör végén kiállt szárnycserére a bokszba, majd a Safety Car mögött feltorlódott mezőny után sietve a telemetria alapján 189 km/h-val haladt el a traktor mellett, ami szerinte is túl sok, ugyanakkor fontos hangsúlyozni, hogy ezzel nem sértett meg semmilyen szabályt. „Úgy mentem ott keresztül, hogy azt hittem, semmi nincs a pályán. Fel kellett zárkóznom a limitidőmhöz, úgyhogy olyan sebességgel mentem, amilyennel mehettem, ami abszolút nem felelt meg a helyzetnek és a pályán történt incidensnek.”

Abszurd fordulat: Gasly kaphat büntetést a traktoros incidens miatt

Noha a vizsgálati jelentésében az FIA elismerte, hogy körültekintőbben kellett volna eljárni, és nem szabadott volna a darut a pályára engedni, Gasly szerint a legfőbb probléma az volt, hogy nem tudott a járműről. „Azért dühöngtem, mert anélkül hoztak életveszélybe, hogy tudtam volna róla. Ez számomra elfogadhatatlan volt, mert ha tudtam volna [hogy daru van a pályán], nem számított volna a limitidő vagy bármi más, hiszen az életem fontosabb akárhány másodpercnél, amit behozhatok a Safety Car mögött, különösen úgy, hogy utána piros zászló következett.”

Az FIA jelentése – noha tényleg nem vétett a szabályok ellen azzal, hogy gyorsan ment el a baleset helyszíne mellett – kitért arra, hogy Gasly vakmerő módon vezetett és nem vette figyelembe az alapvető biztonsági szabályokat. A francia pilóta elismerte, hogy benne volt a tempójában a baleset lehetősége, de nem akart azon rugózni, hogy az FIA-nak miért volt fontos kidomborítania ezt, miközben egyértelmű, hogy a szabályok szorultak pontosításra.

Döbbenetes képsorok, megismétlődhetett volna Bianchi tragédiája Szuzukában (videó)

„Nem fogok hazudni, tisztában voltam vele, hogy nyomtam neki. Volt rá esély, hogy elveszítem az uralmat az autó fölött abban a pillanatban, ami tragédiával végződhetett volna – mondta, majd később leszögezte, hogy nem ez a vizsgálati jelentés legfontosabb része. – Nem akarok erről polemizálni. Mint mondtam, a kormányon levő limitidőt követtem. A hátsó egyenesben történt sebességtúllépésért büntettek meg, ami a baleset helyszíne után van. Nem akarok ezen polemizálni, és nem is ez a fontos ebben a jelentésben.”

A biztonsági autót “üldözve” Gasly azért mehetett irreálisan gyorsan, mert eddig nem kalkulálták bele az ilyen helyzetekbe azt, ha valaki kiáll a bokszba, így a kormánykijelzőjén levő limitidő gyorsabb haladást tett lehetővé azért, mert hirtelen nagyon megnőtt az időkülönbség közte és a biztonsági autó között. A jövőben viszont dinamikusan fog változni annak függvényében, hogy az adott versenyző éppen baleset helyszínén halad-e át, vagy sem.

Ezen kívül egyéb újításokat is bevezettek, például azt, hogy mostantól a versenyirányítás értesíteni fogja a csapatok arról, ha mentést végző jármű hajt a pályára, a csapatoknak pedig kötelességük lesz szólni a pilótáknak. Noha eléggé meglepő, hogy ez eddig senkinek nem jutott az eszébe, Gasly szerint az a fontos, hogy most meglépték ezt.

Pierre Gasly, Alpha Tauri, USA Nagydíj
Igyekszik előre tekinteni Fotó: Peter Fox/Getty Images/Red Bull Content Pool

A francia versenyző végül pedig hangsúlyozta, hogy az FIA elnökével, Mohammed bin Szulajmmal folytatott egyeztetés során nem a saját sérelmeit helyezte előtérbe, hanem változtatásokat sürgetett, és örül, hogy az FIA ilyen gyorsan reagált.

„A leginkább az érdekelt, hogy mit fognak csinálni a jövőre nézve. Ezt beszéltem meg Mohameddel a szuzukai verseny után, hogy ami történt, megtörtént, de a legfontosabb, hogy a jövőben biztosítsuk mindenkinek a biztonságát, legyen szó az F1-ről, vagy az alacsonyabb kategóriákról. Ezen dolgoznak most, és amiket bevezettek, szerintem egyértelműen lépések a helyes irányba. Örülök, hogy nagyon gyorsan foglalkoztak az üggyel, és egyből a történtek után megoldásokkal álltak elő.”

Friss