back to top
2024. november 22. 12:38

KezdőlapF1Toto Wolff: Pilótaként büszkén viseltem a Red Bull színeit

Toto Wolff: Pilótaként büszkén viseltem a Red Bull színeit

-

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnökének visszaemlékezése mutatja, mennyire tisztelte mindenki a múlt hétvégén elhunyt Dietrich Mateschitz-et.

Természetesen nemcsak a Red Bull tagjait, hanem az egész F1-es közösséget, tágabb sportvilágot és üzleti szférát is megrendítette Dietrich Mateschitz Red Bull-vezér halála. A 78 esztendős korában elhunyt üzletember ellenfelei körében is mérhetetlen tiszteletet vívott ki magának, amit mi sem bizonyít jobban, mint ahogy az F1-es csapatával tavaly ádáz küzdelmet vívó Toto Wolff beszélt róla.

Gyász: meghalt a Red Bull Forma-1-es csapatának szülőatyja

„Osztrákként az ember ismeri a Red Bull és az ő történetét. Amikor elkezdték árusítani az italt, néhány klub visszautasította őket, és azt kérdezték, »Mit árultok, mi az az energiaital?« Aztán megmondták neki, hogy keverje vodkával, és hirtelen sláger lett, mint a drog, és pult alatt árulták. Aztán megjelent a neves klubokban Münchenben, és ott is ugyanazt a hatást érte el. Ez egyfajta mítoszt generált a Red Bull körül. Ki gondolta volna, hogy mindez létrehozhat egy addig nem létező piacot” – elevenítette fel a kezdeteket a Mercedes csapatfőnöke.

„Az energiaitalok nem léteztek, onnantól viszont egyre erősebbé és erősebbé vált a piac. És emlékszem az árpolitikájára is. Soha nem változtatott árat, amikor a nagy áruházláncok azt mondták, hogy ezt olcsóbban is lehetne adni, különben leveszik a polcaikról. Ő azt mondta, hogy nyugodtan vegyék, erre visszatették.”

„Hatalmas profitot termelt abból, hogy a sportba fektetett. A fickó nagyobb volt az életnél. Amit Ausztriában tett a labdarúgásért, jégkorongért, a Lipcséért, a versenyprogramért, az elképesztő. Valószínűleg egyetlen más egyénnek sem volt nagyobb a hozzájárulása a Forma-1-hez. Szerencsés vagyok, hogy olykor meghívtak a híres 7-es hangárba, ami eléggé lenyűgöző volt. Hihetetlenül megfontolt volt, és amikor Mercedes-Red Bull ügyben tanácskoztunk, mindig ketten tettük, és órákon át tartott, majd nagyon személyes párbeszédbe torkollt családokról és minden másról. Élveztem.”

Dietrich Mateschitz
Akik közelről ismerték, mind azt mondják, hogy rendkívül gondoskodó és kedves ember volt Fotó: Red Bull Content Pool

Wolfftól megkérdezték, hogy mit tart Mateschitz legnagyobb eredményének, mire ő nem az öt konstruktőri és hat egyéni Forma-1-es világbajnoki címet mondta.

„A legnagyobb eredménye maga a márka. Az 1990-es években jelent meg, szóval 32 évről beszélünk, és nem tudom, hány milliárd eurót hoz a cég, de létrehozni egy új piacot, feltalálni egy terméket, ami csak Thaiföldön létezett, más csomagolásban, és globális szereplővé tenni, sokkal nagyobb tett, és elhomályosít mindent, ami a sporttal kapcsolatos.”

„De a mi kis világunkban, emlékszem, hogy egyszer azt mondta nekem, hogy inkább csinál egy sporttal kapcsolatos projektet, ami veszteséges, mert szereti. Nem sok vállalkozó mondana ilyesmit. A sport szeretetéért csinálta.”

És amit talán nem mindenki tud az 50 esztendős osztrákról, hogy ő maga is volt Red Bull-pilóta. A 2000-es évek elején ugyanis az FIA-GT világbajnokságban versenyzett olyanok oldalán, mint Karl Wendlinger vagy Hans Joachim Stuck, 2006-ban utóbbival pedig megnyerte az első dubaji 24 órást. Ezen évek során pedig mi más is szponzorálhatta volna, mint az az italmárka, amelynek F1-es csapata évekkel később a legnagyobb ellenfele lett.

„Büszkén viseltem azokat a színeket junior pilótaként és GT-versenyzőként. Presztízse volt annak, ha az ember Red Bull-pilóta volt, és én büszkén viseltem az overált és a csapatruházatot” – emlékezett vissza arra az időszakra.

Friss