2024. március 29. 02:45

KezdőlapF1McLaren: Megismétlődhet Massa hungaroringi horrorbukása, ha nem teszünk semmit

McLaren: Megismétlődhet Massa hungaroringi horrorbukása, ha nem teszünk semmit

-

Egy újabb súlyos balesetet kockáztatnak a csapatok a McLaren csapatfőnöke szerint, ha ezentúl nem hívják ki a bokszba a sérüléssel köröző autójukat. A probléma az USA Nagydíj után került napirendre, az FIA pedig változtatni készül a hozzáállásán, nagyobb hatalmat adva az istállók kezébe.

Andreas Seidl, a McLaren csapatfőnöke szerint a jövőben körültekintőbbnek kell lenniük az olyan esetekben, amelyekben karosszéria-elem vagy bármilyen alkatrész készül leszakadni egy autóról, mert előbb-utóbb megint megtörténhet az, ami Felipe Massával a 2009-es Magyar Nagydíj időmérő edzésén. A brazil pilóta akkor a Rubens Barrichello Brawn GP-jéről leváló rugót fejelte le a Mansell-kanyar előtti egyenesben, majd eszméletét vesztve a gumifalba fúródott. Massának hatalmas szerencséje volt (persze a magyar orvosok profi munkája is kellett hozzá), hogy a rugó nem ölte meg, és fémlemezzel a koponyájában már a 2010-es szezonra visszatérhetett.

Seidl – aki egyébként a BMW-istálló tagjaként ott volt a 2009-es Magyar Nagydíjon – azért hozta fel Massa esetét, mert az USA Nagydíjon a versenyirányítás Sergio Pérezt és Fernando Alonsót sem intette ki a bokszba, miközben előbbi öt körön át sérült első szárnyvéglappal, utóbbi pedig ennél sokkal hosszabb ideig lifegő jobb oldali tükörrel körözött.

Így találta el Massa fejét a rugó:

A spanyolt végül a Haas óvása nyomán megbüntették, hogy aztán az Alpine újranézési kérelme után töröljék a büntetését, mert a Haas túl későn nyújtotta be az óvást. De fontos hangsúlyozni, hogy amennyiben nem csúszik eljárási hiba az amerikaiak óvásába, Alonso büntetését helyben hagyták volna a felügyelők, mert utólag veszélyesnek minősítették az autóját. A felügyelők ezt a büntetésről, illetve annak visszavonásáról kiadott közleményükben is kiemelték, előbbiben megfeddve a versenyigazgatót, amiért nem hívta ki a lifegő tükörrel versenyző Alpine-t a bokszba.

Váratlan fordulat: Az Alpine-nak sikerült eltöröltetnie Alonso büntetését

Mohammed bin Szulajm FIA-elnök ennek nyomán vizsgálatot rendelt el a sérült vagy műszaki hibás, ezáltal veszélyesnek ítélt autót a bokszba rendelni hivatott fekete-narancs zászló használatával kapcsolatban, a Mexikói Nagydíjon pedig a csapatmenedzserek összeültek megvitatni, hogy mi lenne a jó megoldás a jövőre nézve.

Az Autosport értesülései szerint a továbbiakban a versenyirányítás nem fog automatikusan fekete-narancs zászlót bemutatni a pilótáknak, mivel a csapatoknak rengeteg adat áll a rendelkezésére ahhoz, hogy bizonyítsák, egy sérült alkatrész vagy elem biztonságos-e vagy sem (miként a Red Bull tette Pérez szárnyával Austinban), ezért adott esetben egy sérült autót sem kell feltétlenül a bokszba rendelni.

A szaklap úgy tudja, hogy nem terveznek szabályváltozást, helyette az FIA a csapatokra fogja hagyni, hogy biztosítsák, mindenkor biztonságos az autójuk, miközben egyértelmű sérülés esetén azonnal ki fogják kérni az érintett csapat álláspontját a sérülés veszélyességéről.

Felipe Massa, Ferrari, Magyar Nagydíj, 2009
Massa balesete óta a sisakokon is változtatott az FIA, de attól még a fejet ért ütés ugyanolyan veszélyes tud lenni Forrás: Ferrari

Massa balesete lehet az intő jel

Seidl ezek alapján úgy véli, hogy a jövőben a csapatoknak a saját felelősségük tudatában kell majd cselekedni, és biztosítani, hogy ne fordulhasson elő a Felipe Massáéhoz hasonló súlyos baleset.

„Az én általános álláspontom az, hogy amikor felmerül a leszakadás kockázata az autón levő alkatrészeknél, az autót ki kell hívni, mert nem felejtettem el – miután ott voltam a helyszínen – hogy mi történt Felipe Massával Magyarországon. Tudatában kell lennünk, hogy ilyesmi bármikor megeshet, ha egy ilyen elem leszakad a kocsiról. Úgyhogy szerintem a mi felelősségünk, hogy ezekben az esetekben behívjuk az autót a bokszba.”

Halálos ütést is kaphatott volna a McLaren pilótája Austinban (videó)

Az FIA megváltozott hozzáállása persze magában hordozza annak a veszélyét, hogy folyamatosak lesznek a viták a szövetség és a csapatok, illetve a csapatok és csapatok között arról, hogy az adott autó szabályos-e vagy sem. Seidl azonban bízik benne, hogy ezt el tudják kerülni.

„Azt hiszem, ami most fontos lesz, hogy a jövőben mindenféle érzelem nélkül jó párbeszédet folytassunk a csapatok között és az FIA-val, és világos szabályokat hozzunk arra, hogy mit akarunk a biztonság érdekében. Kizárva mindenféle érzelmet, amik jelenleg bennünk vannak, illetve az opportunista nézőpontot az alapján, hogy ki, hol áll a bajnokságban, vagy mi történt a múltban. Jó módot kell találunk az előrelépésre.”

„Mindig a biztonságnak kell lennie az elsőnek, és nem szabd elfelejtenünk, hogy mi történt Felipe Massával. Ez bármikor megtörténhet, ha egy ilyen elem leesik, ezért nem lenne helyes tisztában lenni azzal, hogy valami meg van lazulva és leeshet, és ezt elfogadva továbbmeni” – jelentette ki a McLaren csapatfőnöke.


Találkozz világklasszis rallyversenyzőkkel és szurkoljunk együtt a magyar menőknek! Csapj le Te is a Rally Hungary jegyekre, most még elővételes áron! Jegyek: https://rallyhungary.com/jegyek/


Friss