Hímes tojásként vigyáznak rá, mert ez az egyetlen működőképes modell belőle az egész világon, így annak a garázsnak a helyét is csak kevesen ismerik, ahol tárolják. A Brawn GP001-es kettes számú kasztniját művészet karban tartani, de így sem egy helyben porosodik, hanem rendszeresen feltűnik különböző rendezvényeken.
2009-ben a Brawn GP tündérmesébe illő módon – persze, ha hozzátesszük, hogy a Honda pénzén, a teljes 2008-as idényt feláldozva kifejlesztett autóval, akkor azért mindjárt nem tűnik akkora csodának – megnyerte mindkét világbajnoki címet úgy, hogy a szezon előtt sokáig az sem tűnt biztosnak, hogy ott lesznek a rajtrácson.
Ám végül sikerült megmenteni a gyári Hondából átváltozó csapatot, amely Brawn GP néven vágott neki az idénynek, és Jenson Button révén az első hét versenyből hatot megnyert. Ez alapozta meg az istálló vb-címét, amely a hátralevő tíz versenyen már csak kétszer győzött – mindkétszer Rubens Barrichellóval –, miközben a riválisok rohamléptekkel zárkóztak fel rá a fejlesztési versenyben.
A Brawn GP tündérmeséje végül egy szezont élt meg, a Mercedes ugyanis felvásárolta a csapatot, hogy 2010-től ismét gyári istállóként legyen jelen a Forma-1-ben. Hogy pontosan mi történt ezután a három darab BGP001-es autóval, azt Matt Amys YouTube-csatornájából most megtudhattuk.
Button a Brazil Nagydíjon megnyeri a 2009-es világbajnokságot:
#OnThisDay in 2009 🗓@JensonButton stole our hearts when he unexpectedly and triumphantly won the World Championship with Brawn GP 💫#F1 pic.twitter.com/p7VM5b9msT
— Formula 1 (@F1) October 18, 2021
Az egyik kasztnit megkapta a Mercedes, hogy bemutatóautónak használja, egyet Jenson Button kapott ajándékba a vb-címe mellé, egy pedig, a 002-es sorszámú kasztni Ross Brawn tulajdonában maradt. Ez egészen pontosan az az autó, amivel Button a 2009-es Brazil Nagydíjon világbajnok lett, és a mai napig működőképes, eredeti állapotában áll egy garázsban, aminek természetesen titkos a helye, így a videó készítője sem árulhatta el.
Schumacher és Rosberg is ment vele Mercedesnek álcázva
A 002-es sorszámú Brawn GP001-es azonban nem maradt teljesen érintetlen azután, hogy véget ért a 2009-es szezon, sőt. A videóból megtudhattuk, hogy az autót a 2010-es szezon előtt ezüst színűre festették, hogy a Mercedes reklámforgatásokhoz vegye igénybe, mert akkor még nem készült el a 2010-es idényben használt MGP W01-es. Ezután az autót Brackley-ben, a Mercedes központjában szétszedték, visszaállították a brazíliai színekre, és egy teherautón elszállították Ross Brawn gyűjteményébe.
Ezt követően 4-5 év múlva indították be először, azóta pedig folyamatosan karban tartják, hogy részt tudjon venni különböző bemutatókon. Többek között Button is vezette már Silverstone-ban, 10 évvel világbajnoki címének megnyerése után, és abban az évben Barrichello is beleülhetett Goodwoodban.
A kocsit úgy tartják karban, hogy holnap akár egy teljes versenytávot is tudjon teljesíteni, de persze nagyon kell rá vigyázni – legalább öt ember kell a beindításához –, mert nincsenek hozzá tartalék alkatrészek, ezért minden menet előtt ellenőrzik a motort, a váltót és a kuplungot. Utóbbit sokáig az autón hagyták, de egy ideje mindig leszerelik, hogy csökkentsék a nyomást a rugókon, illetve újra is gyártották az elhasználódás miatt. Emellett minden bemutató után leengedik az autóból az összes folyadékot, és minden alkalommal roncsolásmentes vizsgálatnak vetik alá hajszálrepedések után kutatva. Remélhetőleg még sokáig láthatjuk viszont bemutatókon az F1-es történelem egyik pótolhatatlan darabját.
A teljes videó alább tekinthető meg: