2022. december 01. 19:09
KezdőlapF1Ezért nehéz elhinni Péreznek, hogy nem akarta elcsalni a monacói időmérőt

Ezért nehéz elhinni Péreznek, hogy nem akarta elcsalni a monacói időmérőt

-

- Hirdetés -

Sergio Pérez az őt ért vádak után az Abu-dzabi Nagydíj csütörtöki napján tagadta, hogy szándékosan csapta volna a falhoz az autóját a májusi Monacói Nagydíj időmérő edzésén, ezzel kivívva Max Verstappen haragját. De igencsak nehéz ezt elhinni a mexikói pilótának.

Ahogyan arra számítani lehetett, a brazíliai botrány után Sergio Pérez az Abu-dzabi Nagydíj csütörtöki sajtónapján nem kerülhette el a monacói időmérős hibájával kapcsolatos kérdéseket. A Red Bull és Max Verstappen továbbra sem hajlandó semmit elárulni arról, hogy a holland pilóta miért nem engedelmeskedett a csapatutasításnak Interlagosban, helyette továbbra is azt mondják, hogy mindent megbeszéltek és továbbléptek. Azonban még mindig az tűnik az egyetlen hiteles indoknak a kétszeres világbajnok ellenszegülésére, hogy vissza akarta adni a kölcsönt a Monacóban őt szándékosan hátráltató csapattársának.

- Hirdetés -

Hogy – legalábbis a közeljövőben – valaha is bárki beismeri vagy megerősíti ezt, az persze erősen kérdéses, hiszen a csapat, Verstappen, illetve Pérez is kitart amellett, hogy nem mondanak semmit, mert ez az istálló belső ügye. Pontosabban, utóbbi mondott, hiszen meglehetősen átlátszó lett volna azzal “felelni” a monacói hibáját firtató kérdésekre, hogy hallgatásba burkolózik. Helyette kerek-perec kijelentette, hogy egyszerű vezetői hibát vétett.

„Nem szándékosan csináltam, Monacóban mindenki követ el hibákat. Minden információ rendelkezésre áll, bárki megnézheti. Már az egyes kanyarban is majdnem összetörtem, úgyhogy Monacóban mindenki hibázik, és általánosságban az időmérőkön is.”

Kiderült, amiről eddig mindenki mélyen hallgatott – ezért szegült ellen Verstappen

- Hirdetés -
- Hirdetés -

„Ez csak spekuláció a média részéről, az emberek pletykákat kreálnak. Mint mondtam, mindannyian tisztában vagyunk azzal, hogy mi zajlik a csapatban, és mindent a csapaton belül is akarunk tartani. Vissza lehet nézni a teljes kört, hajszoltam a köridőt, és csak mindent beleadtam, mivel ez volt a Q3 utolsó köre. Az emberek egyszerűen csak hibáznak, amikor a köridőt hajszolják.”

És ennyi. Egyszerű vezetői hiba, még akkor is, ha semmilyen ésszerű magyarázat nem indokolja azt, ahogyan az eset történt. Korábbi cikkünkben részletesen foglalkoztunk már vele, hogy miért abszurd vezetői hibának betudni Pérez teljesen abnormális gázadását és azt, hogy még csak kísérletet sem próbált tenni ellenkormányzással korrigálni, így most inkább azt érdemes szemügyre venni, hogy milyen egyéb jelek utalnak arra, hogy a mexikói valóban szándékosan tette, amit tett.

Először is ott volt Verstappen brazíliai reakciója. A holland akkor és azóta sem cáfolta azokat a felvetéseket, hogy Pérez szándékos rontása miatt nem engedte el a csapattársát, és nem jelentette ki ennek ellenkezőjét a Red Bull sem. Az a Red Bull, amely kőkemény hangvételű közleményt adott ki, amikor a költségplafon-botrány kirobbanásakor a rivális csapatok elkezdtek arra célozgatni, hogy csaltak. Ez a Red Bull most, több neves médium hasonló célozgatásai – köztük az a Sky Sports, amelynek Mexikóban nem nyilatkoztak, mert a csatorna riportere korábban azt mondta, hogy Verstappen tavaly csalással lett világbajnok – után semmilyen módon nem reagált a Pérezt ért, nem mellesleg igencsak komoly vádakra.

Közleményt adott ki a Red Bull a Brazil Nagydíjról, amiben megvédik Verstappen viselkedését

Az Abu-dzabi Nagydíj csütörtökén kiadtak egy közleményt, amelyben megvédik Verstappent, és leírják, hogy hibáztak a brazíliai helyzet kezelésével, valamint – teljesen jogosan – elfogadhatatlannak nevezik a csapatot és a csapattagok családtagjait ért online zaklatást. Pérezről és a Monacóval kapcsolatos vádakról azonban még csak utalás szintjén sem esik szó, holott a költségplafon-ügy után más sem hiányzik nekik, minthogy ismét egy mondatban emlegessék a nevüket a csalással. Akkor keményen és határozottan tagadtak, most viszont úgy tesznek, mintha ez csak amolyan szokásos szurkálódás lenne.

És akkor jön Sergio Pérez, aki a felháborodás legkisebb jele nélkül elmondja, hogy az efféle vádaskodás „szerintem csak a sport része”, és „az emberek szeretnek spekulálni”, majd kijelenti, hogy mivel „annyi versennyel ezelőtt történt”, számára már mindez „teljesen irreleváns”, majd arról kezd beszélni, hogy nem hagyhatja, hogy a csapatban dolgozók hangulatát beárnyékolják ezek a spekulációk egy ilyen „elképesztő” idény után.

Sehol egy „elfogadhatatlan”, egy „kikérem magamnak” sem a csapattól, sem a pilótától. Alighanem nem véletlenül, hiszen ők sem tudnának a műszaki hibán kívül ésszerű indokot adni arra, hogy Pérez miért adott padlógázt a Portier-kanyar csúcspontja előtt, ahol ezt semmi nem indokolta, és ami akkora eltérés a korábbi leggyorsabb köréhez képest, amit igencsak nehéz, vagy inkább nem lehet azzal magyarázni, hogy próbált minél közelebb kerülni a határokhoz.

Sergio Pérez, Max Verstappen, Red Bull Racing, Abu-dzabi Nagydíj
Pérez és Verstappen Abu-Dzabiban Fotó: Bryn Lennon/Getty Images/Red Bull Content Pool

Több ilyen eset van, mint gondolnánk

A szándékos hibázásra vagy autótörésre korábban is láttunk példákat, amelyek közül a leghíresebb kétségtelenül ifjabb Nelson Piquet 2008-as szingapúri csattanása, amellyel a Renault kérésére tulajdonképpen megnyerte a versenyt Fernando Alonsónak. De ide kívánkozik Michael Schumacher 2006-os, illetve Nico Rosberg 2014-es monacói esete is. A hétszeres világbajnok a Rascasse-kanyarban parkolt le, hogy senki ne tudja megdönteni az idejét, Rosberg pedig a Mirabeau-kanyar féktávját rontotta el gyanús módon, és zsebelte be a pole-t. Csapattársa, Lewis Hamilton szerint szándékosan tette.

Pérez esete amiatt nem ennyire durva, hogy nem a pole pozíció múlt rajta, de másnap a pályán elfoglalt pozíciójából adódóan került olyan helyzetbe, hogy esélye nyílt a győzelemre, így mondhatjuk, hogy végülis egy monacói sikert ért számára “a hiba.”

Az F1 egyik legarcátlanabb csalása volt, mégis olcsón megúszták a bűnösök

Az a hiba, amelyről megkérdezték Abu-dzabiban a Pérez falnak csapódott autóját Monacóban telibe találó Carlos Sainzot, aki persze nem akarta kommentálni a szándékosságot, viszont elmondta, hogy jóval többször történnek hasonló, tudatos rontások, mint azt a nézők látnák, és tenni kellene valamit azért, hogy ne lehessen ily módon befolyásolni az időmérő utolsó szakaszát.

„Anélkül, hogy kommentálnám, hogy direkt volt-e vagy nem, szerintem mostanra valós probléma, hogy mi, versenyzők, mindannyian akarunk valamiféle szabályt, hogy amennyiben sárga vagy piros zászlót idézel elő, akár szándékosan, akár nem, valamit tenni kell azzal a versenyzővel, mert direkt vagy sem, de befolyásoltad a másik kilenc pilótát, amiért büntetést kellene kapnod” – nyilatkozta az FIA csütörtöki sajtótájékoztatóján.

„Amennyiben nem így lesz, mindannyian elkezdünk majd ezzel játszadozni. Az utóbbi években pedig sokkal több játszadozást láttam ezzel, mint amennyit a média felkapott. Szerintem, amikor elemezzük ezeket az incidenseket, mind a 20 versenyző azonnal tudja, hogy a másik szándékosan csinálta-e vagy sem, mert nem vagyunk hülyék. De nem fogok véleményt mondani Monacóról, mert ez egy múltban történt eset. Csak azt mondom, hogy amennyiben lenne szabály, az embernek meg sem fordulna ilyesmi a fejében.”

Sergio Pérez, Monacói Nagydíj, Red Bull
Pérez a monacói alagút bejáratánál Fotó: Clive Rose/Getty Images/Red Bull Content Pool

Sainz elmondta, hogy a szándékos balesetek „nem rendszeresek”, de már pont elég ilyen történt ahhoz, hogy lehessen erre szabályt hozni. Amikor megkérték, hogy mondjon egy párat, viccesen azzal felelt az újságíróknak, hogy ha elmennek vele inni vagy vacsorázni egyet, és nem lesznek ott mikrofonok, akkor nagyon szívesen megteszi ezt.

Ami pedig az IndyCarban sikerrel alkalmazott szabályt – a sárga vagy piros zászlót okozó pilótának törlik a legjobb köreit – illeti, a spanyol szerint ez extra izgalmat és feszültséget is adna a kvalifikációhoz, hiszen a versenyzőknek úgy kellene a határokat feszegetniük, hogy tudják, egy hiba az eddigieknél is súlyosabb következményekkel járna.

Friss