back to top
2024. június 24. 13:58

KezdőlapF1Bekeményíthet az FIA, szigorúbb büntetések jöhetnek a motorokkal trükközőknek

Bekeményíthet az FIA, szigorúbb büntetések jöhetnek a motorokkal trükközőknek

-

Várhatóan a jövőben nem lehet majd „már úgysem tudnak jobban megbüntetni” alapon felhalmozni az erőforrás-elemeket a Forma-1-ben. Többek között erről is határozott az F1-es bizottság az Abu-Dzabiban tartott ülésén, de a DRS-szabályokon is változtattak.

A jövőben várhatóan nem lehet majd úgy trükközni a motorok és egyéb erőforrás-elemek cserélgetésével a Forma-1-ben, ahogy eddig lehetett, ugyanis szigorúbb büntetéseket terveznek bevezetni arra az esetre, ha valaki túllépi az egy szezonban megengedett mennyiséget.

Mindez azért került napirendre, mert jellemző, hogy amikor egy pilóta már amúgy is a rajtrács végére kerül visszasorolásra, a csapata a lehető legtöbb erőforrás-elemet kicseréli az autójában, hogy a szezon további részében már biztosan ne kelljen büntetésben részesülnie.

Az Abu-Dzabiban összeülő F1-es bizottság a következőket közölte ezzel kapcsolatban: „Az erőforrással kapcsolatos szabályszegések büntetésének lehetséges frissítését is megvitatta a bizottság. Megegyezés született arról, hogy a jelenlegi rendszer nem elég erős ahhoz, hogy eltántorítsa a csapatokat a stratégiai erőforráscseréktől, és arra bátorít, hogy miután egy versenyző felhalmozott egy bizonyos mennyiségű büntetést, a szükségesnél több elem kerüljön kicserélésre. Ez végső soron magasabb költségeket eredményez, és aláássa az erőforrás-elemekre vonatkozó éves korlátozásokat.”

Hogy miként lehetne ennek elejét venni, azt a továbbiakban „a sport és erőforrás tanácsadói bizottságokban vitatják meg elemzés és finomítás céljából.”

Soha nem látott változtatást terveznek az F1-es autók megjelenésében

Az F1-es bizottság egyéb kérdéseket is megvitatott a komolyabb büntetések és az ideiglenes kerékdobok mellett. Jövőre például a tervek szerint változtatnak az állítható hátsó szárnnyal kapcsolatos előírásokon. Mióta 2011-ben bevezették a DRS-t, az a szabály van érvényben, hogy a versenyzők a futamok rajtja, valamint a piros zászlós és biztonsági autós újraindítások után két megtett kört követően használhatják az állítható hátsó szárnyat, amennyiben egy másodpercen belül követik az előttük haladót.

Jövőre viszont azt tervezik, hogy a hat sprinten már egy kör után, azaz a második körtől kezdve aktiválni lehet a DRS-t. „A bizottság elfogadott egy javaslatot, hogy kiértékeljen egy módszert a mezőny szorosabban tartására és a szorosabb versenyzés bátorítására azzal, hogy a versenyek és sprintversenyek rajtja, illetve a biztonsági autós újraindítások után egy körrel előrébb hozza a DRS aktiválását. Ezt 2023-ban minden egyes sprinten tesztelni fogják azzal a céllal, hogy 2024-ben az összes versenyen alkalmazzák.”

Amennyiben tehát beválik az új szabály, 2024-től már a nagydíjakon is ez lehet érvényben.

Lewis Hamilton, Mercedes, Mexikói Nagydíj
Egy körrel hamarabb lehet majd nyitni a DRS-t, egyelőre csak a sprinteken Fotó: Wolfgang Wilhelm

Az F1-es bizottság emellett arról is döntött, hogy 2023 júliusáig elhalasztja a gumimelegítő paplanok 2024-re tervezett betiltásáról hozott, a pilóták körében nagy felzúdulást kiváltó döntést.

Emellett megegyeztek abban, hogy jövőre más struktúra szerint fizetnek a csapatoknak a sprinteken keletkezett károkért, és ahelyett, hogy mindenkinek utólag kell benyújtania a számlát, az eddigi sprintenkénti 150 ezer dollárról 300 ezerre megemelik a költségplafonon felül erre fordítható összeget, míg a többi kompenzációt kiveszik a szabályokból, azaz sprintenként mostantól 300 ezer dollárból kell gazdálkodnia a csapatoknak.

A sprintekkel kapcsolatos további tervezett változtatás az is, hogy az egyszerűsítés érdekében megvizsgálják a sprinthétvégéken alkalmazott parc fermé-szabályokat, amelyek jelenleg a pénteki időmérő edzés kezdetétől vannak érvényben.

Friss