2022. december 03. 09:02
KezdőlapF1Bekeményíthet az FIA, szigorúbb büntetések jöhetnek a motorokkal trükközőknek

Bekeményíthet az FIA, szigorúbb büntetések jöhetnek a motorokkal trükközőknek

-

- Hirdetés -

Várhatóan a jövőben nem lehet majd „már úgysem tudnak jobban megbüntetni” alapon felhalmozni az erőforrás-elemeket a Forma-1-ben. Többek között erről is határozott az F1-es bizottság az Abu-Dzabiban tartott ülésén, de a DRS-szabályokon is változtattak.

A jövőben várhatóan nem lehet majd úgy trükközni a motorok és egyéb erőforrás-elemek cserélgetésével a Forma-1-ben, ahogy eddig lehetett, ugyanis szigorúbb büntetéseket terveznek bevezetni arra az esetre, ha valaki túllépi az egy szezonban megengedett mennyiséget.

- Hirdetés -

Mindez azért került napirendre, mert jellemző, hogy amikor egy pilóta már amúgy is a rajtrács végére kerül visszasorolásra, a csapata a lehető legtöbb erőforrás-elemet kicseréli az autójában, hogy a szezon további részében már biztosan ne kelljen büntetésben részesülnie.

Az Abu-Dzabiban összeülő F1-es bizottság a következőket közölte ezzel kapcsolatban: „Az erőforrással kapcsolatos szabályszegések büntetésének lehetséges frissítését is megvitatta a bizottság. Megegyezés született arról, hogy a jelenlegi rendszer nem elég erős ahhoz, hogy eltántorítsa a csapatokat a stratégiai erőforráscseréktől, és arra bátorít, hogy miután egy versenyző felhalmozott egy bizonyos mennyiségű büntetést, a szükségesnél több elem kerüljön kicserélésre. Ez végső soron magasabb költségeket eredményez, és aláássa az erőforrás-elemekre vonatkozó éves korlátozásokat.”

- Hirdetés -
- Hirdetés -

Hogy miként lehetne ennek elejét venni, azt a továbbiakban „a sport és erőforrás tanácsadói bizottságokban vitatják meg elemzés és finomítás céljából.”

Soha nem látott változtatást terveznek az F1-es autók megjelenésében

Az F1-es bizottság egyéb kérdéseket is megvitatott a komolyabb büntetések és az ideiglenes kerékdobok mellett. Jövőre például a tervek szerint változtatnak az állítható hátsó szárnnyal kapcsolatos előírásokon. Mióta 2011-ben bevezették a DRS-t, az a szabály van érvényben, hogy a versenyzők a futamok rajtja, valamint a piros zászlós és biztonsági autós újraindítások után két megtett kört követően használhatják az állítható hátsó szárnyat, amennyiben egy másodpercen belül követik az előttük haladót.

Jövőre viszont azt tervezik, hogy a hat sprinten már egy kör után, azaz a második körtől kezdve aktiválni lehet a DRS-t. „A bizottság elfogadott egy javaslatot, hogy kiértékeljen egy módszert a mezőny szorosabban tartására és a szorosabb versenyzés bátorítására azzal, hogy a versenyek és sprintversenyek rajtja, illetve a biztonsági autós újraindítások után egy körrel előrébb hozza a DRS aktiválását. Ezt 2023-ban minden egyes sprinten tesztelni fogják azzal a céllal, hogy 2024-ben az összes versenyen alkalmazzák.”

Amennyiben tehát beválik az új szabály, 2024-től már a nagydíjakon is ez lehet érvényben.

Lewis Hamilton, Mercedes, Mexikói Nagydíj
Egy körrel hamarabb lehet majd nyitni a DRS-t, egyelőre csak a sprinteken Fotó: Wolfgang Wilhelm

Az F1-es bizottság emellett arról is döntött, hogy 2023 júliusáig elhalasztja a gumimelegítő paplanok 2024-re tervezett betiltásáról hozott, a pilóták körében nagy felzúdulást kiváltó döntést.

Emellett megegyeztek abban, hogy jövőre más struktúra szerint fizetnek a csapatoknak a sprinteken keletkezett károkért, és ahelyett, hogy mindenkinek utólag kell benyújtania a számlát, az eddigi sprintenkénti 150 ezer dollárról 300 ezerre megemelik a költségplafonon felül erre fordítható összeget, míg a többi kompenzációt kiveszik a szabályokból, azaz sprintenként mostantól 300 ezer dollárból kell gazdálkodnia a csapatoknak.

A sprintekkel kapcsolatos további tervezett változtatás az is, hogy az egyszerűsítés érdekében megvizsgálják a sprinthétvégéken alkalmazott parc fermé-szabályokat, amelyek jelenleg a pénteki időmérő edzés kezdetétől vannak érvényben.

Friss