back to top
2024. november 22. 00:13

KezdőlapF1Räikkönen nem akart mindenáron rallyzni, helyette Hamilton csapattársa is lehetett volna

Räikkönen nem akart mindenáron rallyzni, helyette Hamilton csapattársa is lehetett volna

-

Kimi Räikkönen 2009-ben ezen a napon, november 19-én jelentette be, hogy legalább egy évre kiszáll a Forma-1-ből. Két lehetősége is volt azonban a maradásra, az egyik pedig biztosan jóval több sikert hozott volna a számára, mint amennyi a raliban jutott neki.

2009-ben a Ferraritól távozó Kimi Räikkönen ezen a napon, november 19-én jelentette be, hogy 2010-ben biztosan nem lesz a Forma-1-es mezőny tagja, hozzátéve, hogy 2011-es visszatérése sem biztos (mint ahogy végül nem is tért vissza, csak 2012-ben). A Jégember csupán három közös szezont követően hagyta el a Ferrarit, mindössze két évvel azután, hogy 2007-ben világbajnok lett a maranellóiakkal. Noha a szerződése 2010 végéig szólt, a Ferrari inkább azt az utat választotta, hogy több mint 17 millió dollárt fizet neki (ezzel 2010-ben Alonso után a második legjobban fizetett F1-es pilóta volt úgy, hogy nem is versenyzett az F1-ben) azért, hogy lelépjen, ők pedig a tervezettnél egy évvel korábban leigazolhassák Fernando Alonsót.

Räikkönen távozásának híre 2009. szeptember 30-án vált hivatalossá. „Nagyon szomorúan hagyok el egy olyan csapatot, amellyel három fantasztikus szezont töltöttem, és ezalatt számos futamot nyertem. Közösen ez idő alatt a világbajnoki címek felét megnyertük, nekem pedig 2007-ben sikerült világbajnokká válnom, ezzel elérve a célt, amit kitűztem magamnak a karrierem kezdetén. Mindig otthon éreztem magam itt, és sok boldog emléket őrzök a csapattal töltött időről” – nyilatkozta a Jégember, aki ekkor még maga sem gondolta, hogy 2014-ben visszatér Maranellóba, hogy további öt közös szezont húzzon le a vörösökkel.

Kimi Räikkönen, Ferrari, 2009
Räikkönen 2009-ben Fotó: Scuderia Ferrari

A Japán Nagydíjon a 2007-es világbajnok ugyanakkor leszögezte, távozásának „semmi köze a versenyzéshez vagy ahhoz, hogy mit csinálok a csapatban”, és többek között marketing okokra hivatkozott. Eközben viszont nem volt nehéz a dolgok mögé látni azt is, hogy 2008-ban és 2009-ben Felipe Massa jobb volt nála (2009-es hungaroringi balesetéig 16-12-re verte az időmérőkön, és 119-85 arányban a szerzett pontok terén, miközben 2008-ban az utolsó verseny utolsó kanyarjában bukta el a világbajnoki címet).

Miután a Ferrari meggyőződött arról, hogy a brazil pilóta teljes mértékben fel fog épülni a Magyar Nagydíj időmérő edzésén elszenvedett életveszélyes fejsérüléséből, már nem volt miért kitartaniuk Räikkönen mellett úgy, hogy Fernando Alonso elérhető volt, és a spanyol pilóta a Scuderia szerint jóval alkalmasabb lehetett arra, hogy az istálló vezérévé váljon.

Vezetni ugyanakkor Räikkönen nem felejtett el, amit 2009-es spái győzelme is bizonyít, a Massa helyére beugró Luca Badoer, de leginkább Giancarlo Fisichella teljesítménye pedig megmutatta, hogy valójában mennyire nehéz volt boldogulni az F60-as modellel, azaz Räikkönen tényleg jól teljesített. Ez pedig a McLarennek is feltűnt.

Kimi Räikkönen, Ferrari, 2009, Belga Nagydíj
A 2009-es Belga Nagydíj megnyerése után Fotó: Scuderia Ferrari

Miután bejelentették a távozását a Ferraritól, Räikkönen világossá tette, hogy csak abban az esetben marad a Forma-1-ben, ha élcsapathoz igazolhat. A Ferrari csak akkor fizetett volna neki 17 milliót, ha az F1-en kívül versenyez 2010-ben, 10 milliót viszont akkor is kapott volna, ha másik F1-es csapathoz igazol. Nem törődve a 7 milliós különbözettel, a Jégember tárgyalni kezdett a McLarennel, ahol 2002 és 2006 között már eltöltött öt szezont, ebből kétszer pedig harcban volt a világbajnoki címért.

A távozó Heikki Kovalainen helyére Lewis Hamiltonnak új csapattársat kereső wokingiak 5 millió dollárt ajánlottak neki, ami feldühítette a 2007-es világbajnok menedzsmentjét, amely úgy vélte, hogy a Ferraritól kapott pénzt extraként kell kezelni, és nem úgy, mintha az is Räikkönen fizetésének része lenne. Mint azt tudjuk, Räikkönen – akinek a Toyotától is volt ajánlata – végül soha nem tért vissza a McLarenhez, a wokingiak ugyanis amint megtudták, hogy a Brawn GP-vel világbajnoki címet nyerő Jenson Button is elérhető, évi 6 millió dollárért lecsaptak a britre.

„Nem engedhették meg maguknak [a szerződtetését] – nyilatkozta a BBC-nek David Robertson, Räikkönen menedzsere arról, hogy miért esett kútba a visszatérés a McLarenhez. – Nem állt érdekében versenyezni annyi pénzért, amennyit kínáltak, ezért inkább ralizni fog.”

Az egykori McLaren-szerelő elmondta, Räikkönen miért nem volt olyan jó, mint Hamilton

Räikkönen később elárulta, hogy a Timo Glockot lecserélni szándékozó Toyota ajánlatát túl alacsonynak tartotta, továbbá győztes autót akart vezetni. Utólag nézve jól tette, hogy nem írt alá a japánokhoz, hiszen a Toyota 2009-ben sem nyert, a szezon végén pedig kiszállt az F1-ből. A mclarenes szerződést viszont sajnálhatja, hiszen a wokingiak 2010-ben, 2011-ben és 2012-ben is győztes autóval rendelkeztek, amellyel Hamilton és Button összesen 18 futamot nyert meg, tehát vélhetően Räikkönennek is jutott volna jó néhány győzelem.

A finn ehelyett elment ralizni inkább kevesebb, mint több sikerrel (legjobb eredménye a 2010-es Török Rallyn elért 5. hely), majd a NASCAR-ba is belekóstolt, mielőtt 2012-ben visszatért az F1-be a Lotusszal.

Majdnem csődbe vitte csapatát Räikkönen váratlanul jó teljesítménye

Friss