A Ferrari állítólag anno azért nem igazolta le Daniel Ricciardót, mert az ausztrál pilóta egyébként népszerű személyisége nem nyerte el a vezetőség tetszését. A Mclarentől távozó versenyző elárulta, miért lett a Red Bull tesztpilótája.
Amióta 2018-ban elhagyta a Red Bullt, Daniel Ricciardo szinte folyamatos lejtmenetben van, és mára odáig jutott, hogy jövőre nem lesz ülése a Forma-1 mezőnyében. A 33 éves versenyző ezért ismét a bikásokhoz igazolt, de ezúttal már csak tesztpilótaként segítheti egykori csapattársát, Max Verstappent, valamint Sergio Pérezt.
Csak megtörtént a bejelentés, Verstappen volt csapattársa újra a Red Bullnál
A nyolcszoros futamgyőztes pályafutása számos ponton alakulhatott volna másképp, és többször is szó esett arról, hogy a Ferrarihoz igazoljon. Legutóbb 2020-ban, Sebastian Vettel távozásának bejelentése után merült fel a neve a maranellóiakkal kapcsolatban, ám bizonyos szempontból pár évvel korábban még közelebb járt ahhoz, hogy megvalósuljon aző, valamint az Olaszországból származó édesapja, Joe Ricciardo álma.
Nate Saunders, az ESPN újságírója hosszú cikkben elemezte a jelenlegi szituációhoz vezető folyamatot. Írásában kitért arra, hogy 2018-ban a Ferrarinál is szóba került a neve, amikor a csapat kereste Kimi Räikkönen utódját. A szerző paddockbeli beszélgetésekre hivatkozva leszögezte, hogy az átigazolás nem sportszakmai okokból esett kútba, hanem Ricciardo személyisége miatt.
A szinte mindig mosolygó ausztrál versenyző a mezőny egyik leghumorosabb pilótája, éppen ezért a szurkolók körében kifejezetten nagy népszerűségnek örvend. Ám a Ferrari vezetésének már jóval kevésbé nyerte el a tetszését ez a viselkedés: a maranellóiak akkori elnöke, a 2018 nyarán elhunyt Sergio Marchionne szerint Riccardo nem volt elég komoly a Forma-1 legnagyobb hagyományokkal rendelkező alakulatához, míg Maurizio Arrivabene csapatfőnök egyenesen azt állította, hogy az ausztrál versenyző túlságosan sokat nevet.
A manapság már a Juventus labdarúgócsapatának vezérigazgatójaként dolgozó szakemberről valóban nem nehéz elképzelni az ilyesmit. A 2017-es Japán Nagydíj második szabadedzését szinte teljes egészében elmosta az eső, a többi csapat tagjai pedig próbálták szórakoztatni a közönséget és magukat, beleértve a Ricciardót foglalkoztató Red Bullt. Arrivabene kritizálta ezt a viselkedést, mondván, túlságosan komolytalan. Amikor pedig 2019 elején menesztették, többen is bírálták durva stílusa miatt.
Később egyébként a nagyközönség is megtapasztalhatta, hogy a Ferrari kultúrájából mennyire hiányzik a humor. A 2021-es, tehát az azt megelőző szezont feldolgozó Drive to Survive dokumentumsorozatban Vettel keveredett kisebb konfliktusba, amikor az eredmények szempontjából egy kifejezetten rossz időszakban viccelődni próbált. A jelen lévők mindezt nem fogadták jól, mire megkérdezte, hogy sikertelenség esetén viccelődni sem lehet-e. A négyszeres világbajnok nemleges választ kapott.
Ami a 2019-es idényt illeti, végül megvalósult Marchionne egyik utolsó kívánsága, és Charles Leclerc-t mindössze egy F1-es idény után leigazolta a nagycsapat. 2020-ban pedig ugyan voltak tárgyalások, de mindig is Carlos Sainz volt az ülés első számú esélyese, aki azóta is a csapat tagjának mondhatja magát.
A Ferrari mellett a Mercedes is többször felmerült. Az ESPN információi szerint a brackley-iek egyszer egyéves szerződést ajánlottak neki, de hogy mikor, az nem derült ki. A Toto Wolff csapatfőnökkel történt beszélgetések alapján azonban sokkal valószínűbb, hogy csak Valtteri Bottast akarták ezzel ösztönözni. Korábban, Nico Rosberg visszavonulása után Ricciardo sokakhoz hasonlóan bejelentkezett az ülésért, de az osztrák üzletember hamar letette a voksát a finn versenyző mellett.
Ricciardo: nem akarom elveszteni az F1 iránti szeretetemet
A 33 éves versenyző tehát jövőre a Red Bull tesztpilótája lesz. Sokak szerint ez megalázó lépés, miután 2018-ban saját döntéséből hagyta el a bikásokat, de Ricciardo megmagyarázta a visszatérés okát. Úgy véli, ezzel összeszedheti magát, de nem kerül ki teljesen az F1 világából.
Teljes a káosz a Red Bullnál Ricciardo visszatérésével kapcsolatban
„Ez is egy módja annak, hogy továbbra is ott legyek a körforgásban, és megadjam [magamnak] a szükséges időt arra, hogy hátralépjek egyet – nyilatkozta a Speedcafe.com-nak. – Ahogyan a szezon második fele alakult, egyszerűen szükségem volt arra, hogy egy kicsit visszalépjek, újjáépítsem, illetve helyrerakjam magam, és megtaláljam a [sportág iránti] nagyfokú szeretetet. Nem azt mondom, hogy elvesztettem, de attól félek, hogy el fogom.”
Az elmúlt minimum két évben egyértelmű volt, hogy Ricciardóban valami megtört. Régi-új főnöke, a Red Bullt irányító Christian Horner egyszer úgy fogalmazott, hogy a mostani Ricciardo köszönőviszonyban sincs azzal a pilótával, aki náluk versenyzett. Az ausztrál versenyző arra utalt, hogy ha nem ér véget ez a folyamat, arra az egészsége is rámehet.
„Ez kiváltság, de egyben megterhelő is – szögezte le. – Igen, nagyon jók vagyunk abban, amit csinálunk, de emellett emberek is vagyunk, és elfáradunk, kimerülünk. Ezen a szintjén a sportnak ez veszélyes, nem lehet 99 százalékon működni, sőt. Szóval tényleg attól féltem, hogy nem leszek a legjobb állapotban, ha még egy évet végigcsinálok.”
Ricciardo minden bizonnyal elmehetett volna a Haashoz és a Williamshez, ám ő inkább a tesztpilóta szerepkörét választotta. Korábban felmerült a Mercedes, de végül a Red Bull lett belőle, ám ez abból a szempontból mindegy, hogy mindkét csapat az élmezőnybe tartozik. A McLarentől távozó versenyző szerint ez több szempontból is fontos lehet.
„Nyilvánvalóan voltak tárgyalások más istállókkal, és én úgy voltam vele, hogy »rendben, ha már nem vagyok a mezőnyben, legalább hadd menjek egy élcsapathoz« – magyarázta. – Jó egy győztes légkörben lenni, szerintem sokat tanulhat az ember. Ha náluk nincs ülés, akár segíthetnek máshol helyet találni. Emellett, ha az ember egy nagycsapatnál van, kicsit úgy, mint Nyck de Vries a Mercedesnél, akkor… Nem akarom a relevancia szót használni, de sokkal inkább elismerik, és kevésbé felejtik el.”