back to top
2024. november 22. 07:21

KezdőlapF1Az FIA elnöke szerint néhány csapat vért akart látni a Red Bullnál

Az FIA elnöke szerint néhány csapat vért akart látni a Red Bullnál

-

Mohammed bin Szulajm elárulta, nehéz volt meghozni a helyes döntést a Red Bull költségplafonügyében, mivel a riválisok súlyos büntetést követeltek. Az FIA elnökét bosszantja a szivárogtatás, és azt is elárulta, hogy új munkaerő felvételével próbálják hatékonyabbá tenni a szabályok betartatását.

A 2022-es Forma-1-es szezon legnagyobb sportpolitikai botránya alighanem a Red Bull költségplafonügye volt. A bikások a szabályok szerint kis mértékben, de átlépték a tavalyi limitet, amiért bűnhődniük kellett. Az FIA végül 7 millió dollár befizetésére kötelezte a csapatot, emellett pedig a következő idényben 10 százalékkal kevesebb időt fordíthatnak a szélcsatornás tesztelésre, illetve a CFD-szimulációkra.

Ahogyan az ilyenkor lenni szokott, az energiaitalosok túlságosan szigorúnak tartják a büntetést, míg a riválisok ennél is súlyosabb szankciókat követeltek. Ilyen helyzetben kellett az FIA-nak megőriznie az egyensúlyt, és a sportág szempontjából a lehető legigazságosabb döntést hozni. Mindezt úgy, hogy korábban még csak hasonló helyzet sem fordult elő, mivel a pénzügyi szabályokat 2021-ben vezették be.

„Drákói” büntetésről beszél a Red Bull, a riválisok szerint viszont olcsón megúszták

„Úgy vélem, megvolt az egyensúly a [pénzügyi] és a sportszakmai büntetések között – nyilatkozta Mohammed bin Szulajm, az FIA elnöke a RacingNews365.com-nak. – Ezzel együtt sokat tanultunk, mert senki nem tudta, hogy [a költségplafon] első évében mi lesz a végeredmény. A többi élcsapat azt mondja, hogy elnézően bántunk velük. Ami a szankciót illeti, néhányan közülük a Red Bull felakasztását akarták, vért szerettek volna látni. Ők úgy érzik, hogy ez egy jelentős dolog. Szóval hol húzzuk meg a [határt]?”

Az Egyesült Arab Emírségekből származó szakember hozzátette, korrekt módon kellett eljárniuk, ami szerinte sikerült is. Ugyanakkor azt sem állítja, hogy mindent hibátlanul tettek. Az eredeti tervek szerint a Szingapúri és a Japán Nagydíj közötti héten hozták volna nyilvánosságra a vizsgálat eredményeit, ám ezt végül a szuzukai futamot követő napra halasztották, amivel magukra haragították az F1-es közvéleményt. Bin Szulajm azonban úgy véli, ennél jóval korábban kellett volna cselekedniük.

„Az egyetlen dolog, amit [hibának] mondanék, hogy amit szeptemberben, illetve októberben csináltunk, azt korábban kellett volna megtennünk – jelentette ki. – Mivel azonban ez az első év, sokat tanultunk belőle, és továbbra is tanulunk. Jobb, ha májusban jönnek hozzám, és nem csak októberben.”

A Red Bull, és azon belül is elsősorban Christian Horner csapatfőnök erősen kifogásolta, hogy a nemzetközi sajtó neves képviselői már a szingapúri hétvégén kirobbantották a botrányt. A brit szakember szivárogtatásra gyanakszik, és bár nem mondta ki, de alighanem Shaila-Ann Raót, az FIA-tól nemrég távozó korábbi Mercedes-alkalmazottat vádolja. Természetesen Bin Szulajm sem örült a kialakult helyzetnek, amelyről zárt ajtók mögött már jóval korábban esett szó, mint ahogyan igazán ügy lett belőle. „Ausztriában voltunk az F1-es bizottság ülésén, és már ott beszéltünk erről – árulta el. – Ez bosszantó, mert néha amire befejezzük az ülést, már kikerül valami.”

Titkos megállapodás keretében igazolt az FIA-hoz a Mercedes korábbi, csalással gyanúsított szakembere?

Az FIA-t sokan kritizálják amiatt, hogy bizonyos szabályokat nem vagy alig tud ellenőrizni, illetve betartatni, és ezt a szervezet felől is elismerték. Az elnök vezetésével ugyanakkor igyekeznek tenni azért, hogy a jövőben ez megváltozzon. Bin Szulajm elmondta, hogy további munkaerő felvételén dolgoznak annak érdekében, hogy hatékonyabban tudják érvényesíteni a pénzügyi, a sport- és a technikai szabályzatot egyaránt.

„Az első évben nagyon nehéz volt betartatni a pénzügyi szabályokat – fogalmazott. – Megbeszéltük, hogy még három [embert] alkalmazunk ezen a fronton, és még hármat a technikai [oldalon], szóval további toborzás zajlik. Nemcsak a technikai előírásokról vagy a Nemzetközi Sportkódexről van szó, hanem a pénzügyi szabályokról és azok ellenőrzéséről, illetve betartatásáról is. Ha nincs meg a megfelelő munkaerő és a megfelelő emberek, hogy betartassák, akkor mi értelme van ezeknek a szabályoknak?”

Friss