back to top
2024. november 22. 02:32

KezdőlapF1Félrevezető a Mercedes idei autója, senki nem vette észre, hogy mit tettek...

Félrevezető a Mercedes idei autója, senki nem vette észre, hogy mit tettek vele

-

Toto Wolff érdekes dolgokat árult el a Mercedes idei és jövő évi Forma-1-es modelljéről.

Vagy verhetetlen lesz, vagy nagyon befürödnek vele. Nagyjából ez a két vélemény volt többségben akkor, amikor a Mercedes az idei szezon előtt előállt az extra keskeny oldalszekrényekkel a W13-as modellen. Végül egyik sem jött be, mert bár az autó a szezon első felében nem teljesített jól, utána fokozatosan egyre jobb lett, és Brazíliában végül futamot is nyert.

„Szánalmas” probléma hátráltatja a Mercedest, jövőre viszont radikális változás jön

Mindez a zsinórban nyolc konstruktőri vb-címer nyerő istálló fáradhatatlan munkájának volt köszönhető, amely során nemcsak egyre jobban megértették a teljesen új konstrukciót, hanem folyamatos fejlesztéssel orvosolták egy sor hiányosságát. Sokan azonban arra számítottak, hogy a Williamshez hasonlóan a Mercedes is szakítani fog az extra keskeny oldalszekrény kialakítással. Ám nemhogy szakított vele, hanem a jelek szerint jövőre is megtartja, Toto Wolff csapatfőnök elmondása szerint a problémát ugyanis nem ez jelentette.

„Mikor bementem a szélcsatornába, azt mondtam, hogy »Ez a kocsi pontosan úgy néz ki, mint az idei«. A mérnökök viszont azt válaszolták, hogy »De a borítás alatt nagyon más.« – nyilatkozta Wolff a jövő évi modellről, majd elárulta, hogy az idei szezonban alapvetően változtatták meg a W13-ast, csak ezt kívülről senki sem látta. – A légáramlásról, a súlyelosztásról és az áramlási térképről van szó. Az autónk alapvetően változott meg a szezon közepén. Változtattunk a koncepciónkon, de a karosszérián ebből semmi sem látszott. A keskeny oldaldoboz koncepciója olyan, mint egy figyelemelterelés. Tele volt meglepetésekkel, amikor legutóbb a szélcsatornában láttam, de azt mondták, hogy ez már nem ugyanaz.”

És ki tudja, talán az idő előrehaladtával kiderül, hogy a Mercedesnek van igaza, és tényleg a keskeny oldalszekrények válnak az általánossá a Red Bull erősen alávágott, vagy a Ferrari széles, tetején kádszerű bemélyedést felvonultató megoldásával szemben.

George Russell, Mercedes, Olasz Nagydíj
Fotó: Steve Etherington/Mercedes

Vagy esetleg jön valami teljesen más, ami Adrian Newey, a Red Bull sztártervezője szerint nem elképzelhetetlen. „Az elején a Ferrari és a mi személyünkben két csapat volt azonos szinten, az idény vége felé pedig a Mercedes egyre erősebb lett. Őszintén szólva, nagyobb különbségekre számítottam. Ez azt jelenti, hogy egyikünknek sincs teljesen igaza, és lennie kell egy jobb megoldásnak. Az ember játszadozhat a szárnyakkal, vagy azzal, hogy nem különíti el az oldalszekrényeket, de minden egy nagy csomagként működik. A Ferrari oldalszekrénye nem illene a mi padlólemezünkhöz és fordítva. Mindig van kapcsolat ezek között az elemek között.”

„A Mercedes [keskeny oldalszekrénye] igazi meglepetés volt. Mi elsiklottunk ezen kiskapu fölött. A hatékonyságát nehéz kívülről megítélni, de a Mercedes a szezon során egyre jobb és jobb lett. De hogy őszinte legyek, nincs időnk részleteiben megvizsgálni a koncepciójukat, mert a költségplafon alatt többé nem engedhetjük meg ezt a luxust magunknak. Ezért követi az ember azt az utat, amiből szerinte a legtöbbet profitálhat. A Mercedes esetében mindenki csak akkor fogja elővenni a másoló ceruzáját, ha a koncepciójuk tartósan sikeressé válik.”

„Mi a saját koncepciónkat fogjuk továbbfejleszteni, mert azt ismerjük a legjobban. De azt nem jelenteném ki, hogy a mi megoldásunk a legjobb. Nagyon is lehetséges, hogy valaki hamarosan előáll egy jobb ötlettel.”

Max Verstappen, Red Bull, USA Nagydíj
Fotó: Chris Graythen/Getty Images/Red Bull Content Pool

Newey egyúttal elismerte, hogy elhamarkodottan húzta rá a vizes lepedőt az új szabályokra. „Amikor két évvel ezelőtt először elolvastam a szabályokat, igazán frusztrált lettem. Elképesztően korlátozónak tűntek. Be kell ismernem, változtatnom kellett az álláspontomon, miközben ezeken az autókon dolgoztam. A kasztni és az első szárny nagyon szűk tartományban működik, ugyanakkor vannak meglepően nagy szabadságot engedő területek, beleértve az oldaldobozokat és az autó alját. A különböző oldalszekrény formákat ráadásul könnyű megkülönböztetni a szurkolóknak, ami szintén jó dolog.”

Friss