2024. április 25. 02:16

KezdőlapF1Váratlan helyről kapott támogatást a Haastól elküldött Schumacher

Váratlan helyről kapott támogatást a Haastól elküldött Schumacher

-

A Haas-istálló történetének legeredményesebb pilótája nem vált volna meg Mick Schumachertől.

Günther Steiner, a Haas csapatfőnöke főként azzal indokolta, hogy nem hosszabbítottak szerződést Mick Schumacherrel, hogy nincs idejük fejleszteni a 23 esztendős pilótát, és inkább egy rutinos versenyzőre van szükségük, aki a tapasztalatával képes előre mozdítani a csapatot és kihasználni a kínálkozó pontszerzési lehetőségeket.

Ezzel a hozzáállással alapvetően nincs baj, némi kritika legfeljebb azért érheti az amerikai alakulatot, hogy 2020 végén mindkét rutinos versenyzőjét, az F1-ben hatodik idényét taposó Kevin Magnussent, és a kilencedik évét töltő Romain Grosjeant is két újonc miatt küldte el azért, mert pénzre volt szüksége. A 2021-ben még Schumacherhez képest is botrányosan gyengén teljesítő Nyikita Mazepinnek az orosz–ukrán háború kitörése törte derékba a pályafutását, a német pilótának pedig az idei szezon végén kellett mennie.

Az elküldése természetesen megosztotta a közvéleményt. Akadtak, akik szerint nem szolgált rá arra, hogy maradhasson, míg mások a Haast kritizálták amiatt, ahogyan bánt a német pilótával. Grosjean erre azért nem vetemedett, de a saját YouTube-csatornáján közzétett, a 2023-as pilótafelállásokról szóló videójában elmondta, ő megtartotta volna Schumacher.

Nem kesergett a búcsún – Mick Schumacher Norrisszal és Oconnal bulizott Abu-Dzabi után

„Mick Schumacher számára jól alakult a szezon második fele, és véleményem szerint a csapatnak nem volt oka változtatni a felálláson, de valószínűleg mást akartak. Hülkenberg nagyon gyors és tehetséges pilóta. Meglátjuk, mire lesz képes a Haasnál. De még egyszer mondom, én nem így döntöttem volna” – jelentette ki az IndyCarban versenyző francia, akinek szintén volt alkalma többször is átélni, milyen az, amikor az üléséért kell aggódnia, hiszen a Haas többször is az utolsó utáni pillanatban hosszabbított vele.

Ezzel együtt elmondható, hogy Grosjean sokat köszönhet az amerikai istállónak (és a csapat is neki), hiszen a Haas F1-es debütálásakor ő volt a gárda vezére, és rögtön az csapat történetének első futamán pontot szerzett. Ezután összesen öt évet húztak le közösen, a búcsú viszont keserédes lett, hiszen Grosjean a 2020-as Bahreini Nagydíjon rajtolt el utoljára az F1-ben, és a csodával határos módon túlélt óriási balesete jelentette pályafutása ezen fejezetének lezárását.

Nem támogatják eléggé a fiatalokat

Schumacher az Auto Motor und Sportnak nyilatkozva ismét elmondta, hogy bár csalódott, elfogadja a csapat döntését, és most már a jövőre kell koncentrálnia. „Megvoltak a jobb és rosszabb időszakaink, de mindig felfelé íveltünk, és szerintem ez az, ami számít. Végtére is, ez csak a második szezonom volt a Forma-1-ben, az elsőt pedig szinte nem is lehet számításba venni, mert az év nagy részében a mezőny végén autóztunk. [Az idén] először hozzá kellett szoknom a csatákhoz, a szezon előrehaladtával pedig ez sikerült, és kihoztuk a legtöbbet a helyzetből.”

Megmentheti, de tönkre is teheti Mick Schumacher karrierjét a Mercedes

Schumachertől megkérdezték, nagy nyomást helyezett-e rá, hogy Gene Haas csapattulajdonos az USA Nagydíj előtt közölte, a német pilótának csak a pontszerzéssel van esélye megtartani a helyét. „Ez nem növelte a nyomást, mert mindannyiunk célja a pontszerzés volt. Számos lehetőségünk volt erre, de sajnos annak is számos oka volt, hogy miért nem szereztünk pontot elég gyakran. Sokkal több pontunk is lehetett volna, ha egy-két szituáció másként alakul” – felelte Schumacher, akinek javuló teljesítménye egybeesett a Haas VF-22-es modelljének visszaesésével.

Az interjút készítő Michael Schmidt arra is rákérdezett, hogy Schumacher mit szól Gene Haas azon véleményéhez, hogy a fiatal pilóták a baleseteik miatt többe kerülnek egy csapatnak, mint a rutinosabb kollégáik.

„Igaza van. A Forma-1 olyan sportág, amelyben el kell menni a határokig. Ahhoz pedig, hogy megtaláljuk a határokat, néha át kell lépni azokat. Ezért mondják sokan, hogy egy fiatal pilótának legalább három évre van szüksége a beilleszkedéshez. Egyetértek ezzel. A Forma-1 teljesen eltér bármely másik kategóriától, amelyben eddig versenyeztem. Minden alkalommal jobban éreztem magam az autóban, ami a fejlődésemen is látszott” – mondta a német.

Mick Schumacher, Nyikita Mazepin, Haas, Portugál Nagydíj
Az első évében Mazepin volt az egyetlen ellenfele, akit reálisan nézve megverhetett Fotó: Mark Sutton / LAT Images

Miután Schumacher csak két évet kapott a fejlődésre, kijelenthető, hogy az F1-ben összességében nincs meg a kellő türelem a fiatal versenyzők iránt? „Valószínűleg igen. Persze nem tudom, hogy más fiatal pilótákat hogyan kezelnek, úgyhogy csak a saját tapasztalataimról tudok beszélni. Mindez időbe telik.”

Itt érdemes megjegyezni, hogy azért van példa rá, hogy egy fiatal megkapja a szükséges éveket. Elég csak Cunoda Jukit említeni, aki eddig szintén nem alkotott maradandót, sőt, tavaly kifejezetten sok kritikát kapott nem megfelelő hozzáállása miatt, Franz Tost, az Alpha Tauri csapatfőnöke azonban nem kritizálni kezdte és elzavarta, hanem odaköltöztette Olaszországba, és még szorosabban fogta, hogy csakis a versenyzésre koncentráljon.

Persze, felmerül a kérdés, hogy minden másképp alakult-e volna, ha Schumachernek az év során egyáltalán nem fejlesztett autó miatt nem csak Mazepin lett volna az ellenfele 2021-ben. „Természetesen szerettem volna a pontokért versenyezni az első évemben. Talán az jobban felkészített volna a második évre. Így természetesen nagyobb volt a nyomás, és teljesen más problémákat kellett megoldanom, mint az első idényben.”

Friss