Nem minden szempontból jár jól az, aki hatalmas fölénnyel világbajnok lesz. Ezt most a Red Bull a saját bőrén tapasztalja.
Magától értetődőnek tűnhet, hogy a Forma-1-ben szereplő tíz istálló évről-évre ott lehet a szezon első futamának rajtrácsán, de nem az, hiszen ezen istállóknak is nevezési díjat kell fizetnie. Alanyi jogon tehát senkinek sem jár a részvétel az F1-ben, még az aktuális világbajnoknak, vagy az olyan, nagymúltú csapatoknak sem, mint a Ferrari, a McLaren vagy a Williams.
A nevezési díjat ráadásul az előző szezonban szerzett pontok alapján kalkulálják, így minél több egységet gyűjtött be valaki, annál többet kénytelen fizetni azért, hogy ismét lehetősége legyen ugyanerre. A konstruktőri világbajnoki címet az USA Nagydíjon bebiztosító Red Bullnak tehát igencsak rosszul jött rekordközeli 759 pontos termése (ez csak hattal kevesebb a Mercedes 2016-ban begyűjtött 765 pontjánál), emiatt ugyanis 6 millió 242 ezer 636 dolláros nevezési díjat kell fizetniük, ami közel annyi, amennyire megbüntették őket a 2021-es költségplafon túllépéséért, hiszen emiatt 7 millió dollárt kellett befizetniük.
Kínos jelenetek: az FIA elnöke a színpadon esett neki a Red Bull csapatfőnökének (videó)
„Nem voltam tisztában vele, hogy milyen sokat kell fizetnünk az FIA-nak a pontokért – viccelődött Christian Horner, az istálló csapatfőnöke az FIA múlt heti díjátadóján. – A minap kaptam meg a számlát, elképesztően magas volt.”
Az FIA összesen 21,6 millió dolláros bevételre tesz szert a csapatok nevezési díjából, ami több mint tavaly, hiszen az idén több pontot osztottak a sprintekért. Öt csapat ugyanakkor kevesebbet fizet, mint 2021-ben, miután kevesebb pontot szerzett. A Mercedes például több mint 1 millió dollárt spórolt a pocsék szezonján, és „csak” 3,7 milliót kell utalnia, mindez viszont még így is több mint kétszer annyi, amennyit a McLaren és az Alpha Tauri fizet. Az ő nevezési díjuk is több mint félmillióval csökkent.
A Red Bull mellett egyébként a Ferrari a másik, akinek az összege jelentősen nőtt, 1,5 millió dollárral többet kell ugyanis fizetnie, mint tavaly, azaz összesen 4 millió dollárt.
Az idei és a következő szezonra fizetett nevezési díjak összehasonlítása
Csapat | Pontok 2022-ben | Díj 2023-ra | Pontok 2021-ben | Díj 2022-re | Különbség |
Red Bull | 759 | $6,242,636 | 585.5 | $3,952,728 | $2,289,908 |
Ferrari | 554 | $4,038,083 | 323.5 | $2,440,988 | $1,597,095 |
Mercedes | 515 | $3,797,297 | 613.5 | $4,822,916 | -$1,025,619 |
Alpine | 173 | $1,685,789 | 155 | $1,471,628 | $214,161 |
McLaren | 159 | $1,599,353 | 275 | $2,164,028 | -$564,675 |
Alfa Romeo | 55 | $957,257 | 13 | $652,288 | $304,969 |
Aston Martin | 55 | $957,257 | 77 | $1,021,568 | -$64,311 |
Haas | 37 | $846,125 | 0 | $577,278 | $268,847 |
AlphaTauri | 35 | $833,777 | 142 | $1,396,618 | -$562,841 |
Williams | 8 | $667,079 | 23 | $709,988 | -$42,909 |
Találkozz világklasszis rallyversenyzőkkel és szurkoljunk együtt a magyar menőknek! Csapj le Te is a Rally Hungary jegyekre, most még elővételes áron! Jegyek: https://rallyhungary.com/jegyek/